Upplös katolicismen!

Den här tråden diskuterar artikeln Upplös katolicismen!.
Showing page 8 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #141: Postat: 2010-03-31 23:35:00
ingloz
#138/ Herr Fandersson har alltså ingen kroppsdel alls att räkna ut ens de enklaste saker med. Vissa har det inte lätt i kunskapssamhället - Så vad det där strecket under ALLA inloggades namn innebär, det förblir givetvis en olöslig gåta för Herr Fandersson. För dom som som är smarta nog att klicka sej fram till det rätta namnet blir det däremot busenkelt att förstå hur Bredbandsbolaget tänkte när dom gav mej mitt alias inglos. Att jag sedan bytte ut s mot z är givetvis förknippat med sourZe, så att jag inte skall förvirra mej och tro att jag är på min hemsida eller Facebook eller Twitter, där mitt alias är inglos ... Har det möjligen klarnat vad ingloz står för?? Och eftersom Herr Fandersson har missat det så känner jag mej nödsakad att påpeka att det ska vara gement i. Du förstår att i e-postadresser använder man bara gemena bokstäver - Nej, det är inte lätt det där du.
Inlägg #142: Postat: 2010-04-01 03:56:00
cmologgad
#137, Carl-Olof, ja den verkliga agendan blir ju tyvärr bara tydligare och tydligare, det är väl den gamla lutherska papistskräcken som sticker fram nosen igen. Att 90-95 av alla som utsätts för övergrepp inom den kristna kyrkans hägn inte råkat ut för katolska präster utan av protestanter och mormoner är naturligtvis ovidkommande, utom för de drabbade förstås.
Själv tycker jag att alla offer förtjänar samma uppmärksamhet och stöd, på grund av att de är offer, inte på grund av vem som förgripit sig på dem, vare sig det är en kristen muslim eller ateist. Tyvärr lär det inte bli mätbart färre offer om man upplöser Katolska kyrkan eller avskaffade celibatet. Men det är väl inte heller det som är målsättningen bakom artikelns huvudkrav.
Inlägg #143: Postat: 2010-04-01 04:18:00
cmologgad
Lars Nilsson, ja trots att de flesta undersökningar tyder på att andelen pedofiler bland katolska präster är mindre än bland män i allmänhet eller i värsta fall envisas många med att hävda ett samband mellan celibat och pedofili. Men det det blir så när känslorna tar över förnuftet.
Inlägg #144: Postat: 2010-04-01 05:10:00
cmologgad
Rättelse: Trots att de flesta undersökningar tyder på att andelen pedofiler bland katolska präster är mindre än, eller i värsta fall lika hög som bland män i allmänhet envisas många med att hävda ett samband mellan celibat och pedofili. Men det det blir så när känslorna tar över förnuftet.
Inlägg #145: Postat: 2010-04-01 12:01:00
Carl Olof
#142, CMO, som sagt, oavsett vem och var övergrepp på barn inträffar anser jag att det med alla möjliga medel ska stoppas, men om den ansvariga personalen, ledarna, i det här fallet prästerna inom en organsation regelmässigt gör sig skyldiga till, inte bara just det yrkets värsta brott, utan ett av hela samhällets värsta brott, tycker jag att orgnisationen förtjänar att upplösas, ja. Du nämner protestantiska kyrkan och scoutrörelsen. Självklart gäller min upfattning lika mycket för dem som för katolska kyrkan. Så fort jag uppfattar att det sker övergrepp där i motsvarande omfattning som i den katolska kyrkan, av de ansvariga där, lovar jag dig att kräva upplösning av även de organisationerna.
Inlägg #146: Postat: 2010-04-01 12:44:00
Bizon
CO#145 – Jaha? Och allt detta sker i det mänskliga samhället oavsett var på jorden de är belägna - vad skulle en upplösning av det ena eller andra syfta till - övergrepp sker ju hela tiden - som jag påpekat, men ingen tagit någon större notis om så florerar det mängder av övergrepp på internet - sannolikt uppkomna i akt och mening att spridas via detta globala nätverk - vad ska då ske med det? Skulle inte förvåna mej om det är fler övergrepp i samband med det än det är i KK och LP tillsammans. Att "the very pop" använt förnekelsen som grundreaktion kan ju hänga samman med det otänkbara i det skedda ur hans synpunkt. Men jag läste att en viss reaktion nu börjat ta form. För övrigt - att kräva upplösning av än det ena och än det andra förefaller mer som ett slag i luften än något praktiskt reellt så länge det inte blir en medlämsflykt av gigantiska mått - och den ska ju i så fall komma inifrån. Kommer kravet utifrån kommer dylika organisationer bara att sluta sej samman. För övrigt tycker jag att det är bättre att pedofilerna håller sej inom kyrkan för då vet alla som har sina barn i deras aktiviteter att hålla ett vakande öga på aktiviteterna... Dock återkommer jag till tystnaden kring mina tidigare ställda frågor - kan det vara så att fenomenet som sådant är så svårbemästrat och obegripligt att det inte fins några rimligt acceptabla svar? Jag tänker på att så länge ingen begriper hur beteendet kan uppstå och åtgärder vidtas för att förhindra det så hjälper varken upplösning, dödsstraff, psykologsnack eller allmän indignation - möjligen skulle en avköning och avsexualisering av hela mänskligheten ha en viss effekt.
Inlägg #147: Postat: 2010-04-01 18:06:00
sunny fri
CMO Pappa sökte tillgång till barn via "krigsbarn" som var så vanligt 45-50.De talde tyska eller franska o var perfekta för ändamålet.Men när han til slut tog hem ett barn ifrån barnhem som var hans eget var det givetvis för att få på tillgång till henne.Problemet för både homosexuella o pedofiler var detsamma då:de måste liksom motivera varför de inte skaffade familj. O i många katolska länder är familjen absolut mycket mera viktig än hos oss. Vi i Norden har säkert rekord på singelhushåll? Här i Stockholm är vartannat hushåll en singel.Tänk på södra Italien:där finns bara gamla singlar änkor/änkemän Många var i knipa:de måste skaffa en fasad men att gifta sig innebar en förväntan på ett sexliv med hustrun som många var oförmögna till.Då var ett ämbete som krävde celibat en riktig chans till ett bra liv.För de homosexuella som gjorde det här valet var ju inga våldsmän o de flesta med pedofila dragningar begår inte övergrepp.
Någon undrade var Nekrofilerna arbetar? Jag känner en o har kontakt med flera så tro mig:det vill ni inte veta.
Inlägg #148: Postat: 2010-04-01 18:20:00
sunny fri
forts Men när många med samma problem dras till samma yrke blir gruppen överrepresenterad när det gäller vissa saker som övergrepp på barn.
O CMO.Pappa hade aldrig gift sig med mamma ifall han inte varit tvungen att välja mellan att åtalas för våldtäkt på underårig eller skriva till kungs.Som polis o reservofficer valde han äktenskapet. Men när han våldtog familjens 14 åriga piga sände farfar bort henne o barnet o köpte sonen fri från det åtalet.Det blev min äldste bror.
På samma gång som pappa gjort en tonåring gravid gjorde han en annan flicka i samma stad gravid samtidigt.Med detta var en "fallen kvinna":dvs en ung ogift mor.Så man tog barnet o sände på barnhem o tvångssteriliserade mamman. Jag har nu 2 systrar som är jämngamla men de har var sin mor: Lite kul:jag brukar kalla dem tvillingarna. Men de visste ju inget om sitt ursprung förän på slutet av 90 talet.Jag som umgicks med pappa i bland visste däremot det mesta.Men inte var 3 av mina bröder tagit vägen.
Inlägg #149: Postat: 2010-04-02 00:15:00
anonymas
Jag tycker att man kunde sparka de pedofila präster för att visa att påven håller inte med de pedofilar eftersom han agerade inte då han skadade kristendomen så det behövs inte att man avveckla katolismen om några parlamentiker är podifler ska man avveckla riksdagen också

Lars Nilsson din bidrag har inte med ämnet att göra läs ämnet noggrant eller det verkar att du är en islamofobi eftersom du brukar skriva negativt alltid mot islam då ser man att du hatisk mot islam
Inlägg #150: Postat: 2010-04-02 22:23:00
cmologgad
Sunny, problemet med ditt resonemang är att det inte finns speciellt mycket utöver sensationsjournalistik som talar för att pedofiler är överrepresenterade bland katolska präster. Bizon har en bra poäng, internet är nog det bästa som hänt pedofilerna i världshistorien. Kommer C-O därför att kräva internets upplösande och avskaffande? Jag tänker iaf inte hålla andan. C-O om du vill ha en saklig uppfattning om förekomsten av övergrepp i andra organisationer kan du väl uppmana dem att följa katolska kyrkans goda exempel och beställa egna undersökningar liknande John Jay rapporten.
Inlägg #151: Postat: 2010-04-03 00:37:00
sunny fri
CMO Jo Pedofiler är överrepesenterade bland ogifta män.Det visar de flesta undersökningar tydligt.Det är svårt att hitta en fru som avstår från sexlivet o många pedofiler KAN helt enkelt inte ha sex med vuxna kvinnor. O eftersom KK kräver celibat dras många dit för att slippa familjetjat o pinsamma förrklaringar om varför de inte gifter sig. Jag har italienska släktingar o har vistats en del i södra Italien o mammorna är på sina söner hela tiden.-När får jag några barnbarn? O fäderna:-När ska du föra familjens namn vidare? Jag förstår ifall en del väljer KK för att bli av med pressen. Det är länge sedan vi höll på så i Sverige.Men till o med här ställs frågan.Min dotter o hennes man reste jorden runt i 17 år:de skulle aldrig skaffa barn. Svärsonens pappa har en släktgård som ärvts i många generationer o som han flyttade upp till genast han fick pension.Han är den ende som har barn i släkten.Så när dottern o svärsonen fick 3 barn på 4 år efter 36 år fyllda blev det en enorm glädje däruppe: Familjegården var räddad.Mamman blev oxå glad: där går 2 hus på Kosteröarna i familjen sedan hedenhös
Inlägg #152: Postat: 2010-04-03 02:08:00
cmologgad
Sunny, faktum kvarstår, dina italienska släktingar till trots...
Inlägg #153: Postat: 2010-04-03 16:23:00
sunny fri
Ja o dessa fakta visar klart o tydligt att av dömda pedofiler är de flesta singel.En del har försökt:de har ofta flera "korta" äktenskap bakom sig.Det finns ingen anledning att tro att "mörkertalet" fördelar sig på något annat vis?
Men det finns undantag: det skrevs för några år sedan om den s.k "Huddingepedofilen" o han var gift o hade egna barn som han dels utnytjade själv:dels fick dem att ta hem "lämpliga" kamrater.
Inlägg #154: Postat: 2010-04-03 20:09:00
Samsara
Upplösa katolicicmen kanske inte verkar helt genomtänkt men gärna rensa upp, läka uppdatera och modernisera. En böld kan inte läkas på annat sät än att den öppnas upp och varet får rinna ut.
En bunt präster och kardinaler har förstört livet för tusentals människor. Kyrkan skall ta sitt ansvar och samarbeta så de skyldiga får sitt straff.
Katolska präster som eligt katolicismen skall leva i celibat lever i förhållande som inte kan offentliggöras. Deras barn är officiellt faderlösa.
Präster som uttalar sig att kondomer inte skyddar mot aids pga att kondomen besatår av ett finmaskigt nät.
Inlägg #155: Postat: 2010-04-03 23:23:00
ingloz
#138 / fandersson, det här bör du läsa, oavsett om det fastnar!! - Peter Schjerva, säger så här:"En person som står upp för sina åsikter och öppet framträder med namn och tillhörighet är alltid värd respekt. En person som fegt gömmer sig bakom en signatur och bara förmår att i kränkande ordalag angripa det skrivna är i gengäld blott värd - disrespect! Peter Schjerva, ordförande Frihetspartiet"
Inlägg #156: Postat: 2010-04-06 17:09:00
Carl Olof
För den som tycker att jag överdriver kan jag citera biskopen vid Stockholms Katolska stift, Anders Arborelius som i ett uttalande den 20 mars i år bl a skrev: "Det är med chock och förtvivlan som vi katoliker under så många år fått ta emot den ena rapporten efter den andra om hur personer i kyrkans tjänst missbrukat sin position och kränkt barn och ungdomar genom att utnyttja dem sexuellt. Vi är också medvetna om den kränkning de har utsatts för genom att de som borde ha talat, valt att tiga, de som borde ingripit, valt att inte se."http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/102/1/?itemart_art-s1/270&groupart_art_grp-s1/1 Ändå rapporterar Sveriges Radios Ekot från Vatikanen och påvens påsktal i helgen om hur en kardinal, Angelo Sodano, fick tala och försvarade kyrkan och påven mot anklagelser angående pedofilövergreppen och upprepade påvens uppmaning förra veckan till världens katoliker att "inte låta sig skrämmas av småsint skvaller".Länk: sverigesradio.se Även om de specifika anklagelser som åsyftas här är dem om att påven själv skulle ha känt till och tystat ner enskilda pedofilfall, är det enligt min mening makalöst att välja att använda det språkbruket när ens egna nära och trogna bokstavligen är tagna med byxorna nere."Inte låta sig skrämmas av småsint skvaller"!? - jag upprepar rubriken på min artikel: Upplös katolicismen!
Inlägg #157: Postat: 2010-04-06 18:58:00
ingloz
#156/ Carl Olof: "En påve som tvingas avgå – det kan man drömma om och det kommer inte att ske. Men det är en underbar dröm" säger Göran Greider, chefredaktör för Dala-Demokraten - Greider är min stora idol bland tidnings-killarna. I dag skriver han kolumn i metro under rubriken "Påven talar inte om pedofilerna" Länk: metro.se - så jag tycker också att Carl Olof gott kan upprepa sin rubrik, med stor och fet stil tillika: "Upplös katolicismen"
Inlägg #158: Postat: 2010-04-07 15:33:00
Janne B
Detta är DAGENS rubrik i dag //Den förre katolske biskopen i Trondheim har erkänt sexuella övergrepp på en minderårig korgosse för flera år sedan.
Det är första fallet som kan knytas till den katolska kyrkan i Norge medan pedofilskandalen vuxit snabbt :: SANNINGEN rullas upp i land över land. SÅ Katolska Kyrkan kommer aldrig att återfå det anseende den länge haft.
Vår redaktör kommer att delvis bli sannspådd ganska fort. // Carl Olofs inlägg ovan förtjänar att repeteras:För den som tycker att jag överdriver kan jag citera biskopen vid Stockholms Katolska stift, Anders Arborelius som i ett uttalande den 20 mars i år bl a skrev: "Det är med chock och förtvivlan som vi katoliker under så många år fått ta emot den ena rapporten efter den andra om hur personer i kyrkans tjänst missbrukat sin position och kränkt barn och ungdomar genom att utnyttja dem sexuellt. Vi är också medvetna om den kränkning de har utsatts för genom att de som borde ha talat, valt att tiga, de som borde ingripit, valt att inte se. // Gud välsigne alla sannimngssägande katoliker.
Inlägg #159: Postat: 2010-04-07 18:03:00
sunny fri
Ingloz Jag läste samma artikel. Ja det är nog omöjligt för svenskar som aldrig bott i ett katolskt land att förstå vilken enorm makt kyrkan har över människorna.
Vår nuvarande påve är jag inte förtjust i av många andra skäl.Att han var medlem i Hitlerjugend var nog bara oförstånd men en man som struntar i att försöka bekämpa aids som tar så många fattiga länders unga genom att försöka förbjuda kondomer är i mina ögon försök till massmord.Kvinnorförakten lyser igenom i olika sammanhang:han vill stoppa kvinnliga präster o han är emot abort:ett förbud som tar livet av en kvinna varje sekund varje timma varje dag året om.En man som han som skulle kunna göra så mycket bra saker väljer systematiskt att göra det onda emot den lilla människan.De som Jesus kallde mina minsta bröder.
Inlägg #160: Postat: 2010-04-07 18:04:00
sunny fri
Janne: De bra katolikerna har börjat hoppa av KK.Flera lär det bli.
Showing page 8 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...