Upplös katolicismen!

Den här tråden diskuterar artikeln Upplös katolicismen!.
Showing page 6 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #101: Postat: 2010-03-29 18:29:00
Bizon
Och som tillägg till #100 och diskusionen om de pedofila övergreppen hänvisar jag till mina tidigare inlägg och frågor i den aktuella tråden...
Inlägg #102: Postat: 2010-03-29 18:33:00
ingloz
#100 / Du är en sann diplomat, Bizon!!
Inlägg #103: Postat: 2010-03-29 18:58:00
Lars Nilsson
#99 Ja, Carl-Olof, vi som har skrivit här, sådär under fem år, och 180 artiklar, har lärt oss att smällar ingår i jobbet. Fast ärligt talat, var det värre förr. Då haglade personangreppen. Så välkommen i klubben där man får arga och orättvisa kritiker!
Inlägg #104: Postat: 2010-03-29 22:26:00
ingloz
#103/ Det är väl självklart att det hettar till när så vitt skilda åsikter ventileras. Annars vore det ju inte på riktigt. jag rök ständigt ihop med en viss lokförare Alf C 2003 Men det är en rasande skillnad på när en inloggad vågar stå för sina obekväma åsikter mot en fegis som anonymt slänger ur sej något oförskämt bara för att jäklas. Den senare kan väl ingen respektera ? ... Och, det gick totalt över styr med sourze-debatten då ArHo utsattes för nedrig mobbning 1dec 2008 - 23 feb 2009. Man tror inte sina ögon när alla dessa elakheter radas upp i följd - måtte Sourze förskonas från sådan dårskap i fortsättningen tänker jag, för det är en stimulerande samling skribenter som alla är värda något bättre d.v.s. alla som står för sin id t.o.m. Lars Nilssons intelligenta elakheter gillar jag.
Inlägg #105: Postat: 2010-03-29 22:52:00
Lasse i Gatan
#104/ "d.v.s. alla som står för sin id" aj, aj, Ingloz nu har man fått rött
kort och blivit utvisad. GunnarL med flera, vad får vi skriva någonstans
och vara oförskämda hädanefter? Nu kommer påsken med stormsteg.
se.länk:Länk: youtube.com
Inlägg #106: Postat: 2010-03-29 23:32:00
ingloz
#105/ Lasse i Gatan, du fortsätter självklart att skriva här som vanligt - och som vanligt tar man ganska lätt på vad Utforskaren & Co säger eftersom du inte törs stå för vem du är. Taskigt va!?! Så mycket jobb till ingen nytta. Inte ens dina länkar blir lästa längre efter som dom flesta vet vad det hela går ut på ...
Inlägg #107: Postat: 2010-03-30 05:03:00
cmologgad
Carl-Olof och Janne nej det är inte omvänd bevisföring, det är dels logisk slutledning och dels nyhetsrapportering som säger att övergrepp mot barn förekommer även i andra samfund och organisationer. Ca 3-4 av den manliga befolkningen begår tyvärr någon typ av övergrepp mot barn och så länge det inte finns några säkra sätt att sortera ut dem så finns det all anledning att utgå ifrån att de finns representerade i alla sammanhang. Vidare räcker det med att googla i ca 30 sekunder minuter för att konstatera att protestantiska samfund har problem av motsvarande grad Länk: insurancejournal.com trots att det naturligtvis är svårare att fånga upp alla fall bland många splittrade protestantiska kyrkor än i den romersk katolska. Vad gäller scoutrörelsen är det lika illa "The Boy Scouts of America ignored clear warning signs that Boy Scouts were being abused," Länk: king5.com Borde inte även nättidningsjournalister göra ett minimum av research innan de uttalar sig?
Inlägg #108: Postat: 2010-03-30 05:07:00
cmologgad
"30 sekunder minuter", "30 sekunder" skulle det vara.
Inlägg #109: Postat: 2010-03-30 05:11:00
cmologgad
Därmed inte sagt att KK ska slippa granskining och kritik naturligtvis. Men sådana här hysteriska artiklar är förvillande och fördummande och motverkar sitt syfte eftersom de framställer det som ett problem isolerat till KK när det i själva verket är spritt över hela samhället och katolska kyrkans skandaler är bara ETT symptom på detta faktum.
Inlägg #110: Postat: 2010-03-30 05:20:00
cmologgad
carl-Olof,

"CMO, sannolikheten, varje gång du träffade en katolsk präst i USA, under samma period, för att prästen skulle ha begått övergrepp på barn, var 4 på 100 dvs 28 000 gånger större än risken att träffas av blixten. Jag tror det är en mer rättvisande jämförelse."

Som perw redan påpekat är den jämförelsen absurd. Och dessutom felaktig eftersom det rätteligen ska vara: "sannolikheten, varje gång du träffade en katolsk präst i USA, under samma period, för att prästen skulle ha ANKLAGATS FÖR ATT ha begått övergrepp". Det är stor skillnad, men det kanske inte du eller Beatrice Ask håller med om...
Inlägg #111: Postat: 2010-03-30 06:29:00
Bizon
Du cmologgad verkar pigg och på hugget så här dags. Med anledning av det du tar upp återkommer jag till det jag nämnt tidigare i tråden - att sannolikheten för att det över lag i samhället i stort alla kategorier förekommer individer med pedofila böjelser - frågan är om böjelser går att straffa eller vårda bort eller om presumtiva förövare kan hållas på det stadiet genom risk för uthängning i det offentliga rummet. I fråga om pedofili är det i dag så offentligt skambelagt att om det fungerade skulle troligen inte detta vara annat än ett marginellt problem, men undrar om det varit större? Samma gäller prostitution som trots kriminaliseringen av kunden förefaller frodas helt öppet och då inte minst på nätet. Våldtäkter har sedan länge varit kriminella, men har det gjort att dessa minskat? Så har vi våldet i största allmänhet som det tvistats om in absurdum - har det blivit mer eller grövre eller om det påverkats av våldskildringar på film, och spel eller extremt våldsinriktade sporter som boxning och nu senare asiatiska varianter? Är det bara det att vi i dag får reda på mer än vi fick tidigare eller eskalerar eländet i en allt snabbare takt - och även om samtliga dessa företeelser inte förekommer mer nu än förr - vad kan man göra åt det som trots allt är - jag tänker på det någon sa att mycket av detta har med sekulariseringen och människans bristande gudstro att göra, men det förefaller ju inte stämma det heller...
Inlägg #112: Postat: 2010-03-30 17:44:00
Carl Olof
#107-110 CMO, du hänvisar till "dels logisk slutledning och dels nyhetsrapportering som säger att övergrepp mot barn förekommer även i andra samfund och organisationer". Du tycker inte att det är en lite luddig anklagelse jämfört med de referenser jag hänvisar till? Igen, vi pratar inte om undantag nu, utan tusentals fall. Och tycker du inte att en självpåtagen gudomlighet ställer krav på en person att ha högre moral än andra? Du antyder att sexuella övergrepp på barn inte är "ett problem isolerat till Katolska Kyrkan" utan "i själva verket är spritt över hela samhället." Det tror jag inte på, inte av den här omfattningen, inte av personer med den ansvarsrollen. Det är sant att endast ett fåtal av anklagelserna mot de 4 400 prästerna ledde till åtal resp fällande dom. Till stor del verkar det ha berott på att prästerna i fråga inte längre levde när University of the City of New York fick uppdraget att undersöka saken. Men två frågor hänger över hela affären: 1 Hur sannolikt är det att 11 000 fd barn i kyrkan skulle välja att ljuga på frågan om de varit utsatta för övergrepp och falskt hävda att de hade varit det? och 2 Är det sannolikt att det ofta fanns vittnen till övergreppen? Jag tycker annars helt som du, en person är fri tills den är bevisat skyldig och jag har många gånger försvarat den grundprincipen för rättssamhället. Fast det jag - självklart tillspetsat - uppmanar till i artikeln, är inte att döma några individer på lösa grunder, utan att upplösa den organisation/rörelse som verkar högst uppenbart rutten inuti.
Inlägg #113: Postat: 2010-03-30 18:37:00
Anna
Synnerligen ogenomtänkt, för att inte säga korkad artikel av Schlyter som ju annars brukar vara rätt skärpt i andra frågor.

Att vilja "upplösa" katolicismen för att 4 procent av dess prästerskap är pedofiler är ungefär lika smart som att vilja "upplösa" alla män, eftersom 4 procent av dem är pedofiler.
Inlägg #114: Postat: 2010-03-30 19:46:00
sunny fri
Nja Anna: det går inte att jämföra riktigt på det viset. Katolska kyrkan är,liksom alla andra kyrkor, en församling av medlemmar i alla åldrar och av båda könen.När sådana här övergrepp sker drabbar det inte bara det enskilda barnet utan oxå resten av familjen och kanske en hel släkt som varit medlemmar i kyrkan sedan de i sin tur var små barn.Mycket av deras sociala liv föregår med och runt omkring kyrkan.I många katolska länder är kyrkan de små orternas sociala medelpunkt.Därför är det oftast även offret o dess omgivning som går hand i hand med prästerna när det gäller at tysta ner händelsen.Den sociala utstötningen skulle skada en hel familj.Nu behöver man inte ens gå till den mycket mera dominanta katolska kyrkan för att se hur utfryst offret kan bli o hur synd prästerna tycker om förrövaren .Jag behöver väl bara skriva Bjästa? I katolkska länder har man mycket mera att förlora och kanske många har svårt att tro på barnet om en uppskattad präst nekar?
Inlägg #115: Postat: 2010-03-30 19:51:00
sunny fri
Rubriken är ju en debattinvit: Jag tror inte alls att CO tror sig kunna upplösa någon kyrka o absolut inte en så cementerad som den katolska.O jag tror inte att någon annan tror det heller.
Debatten behövs och tydligen även på hemmaplan.
Inlägg #116: Postat: 2010-03-30 21:36:00
Lasse i Gatan
#106 Ingloz/ har du blivit senil demet, har påpekat ett flertal gånger vilka nicknamn
jag har använt här på Sourze, ta fram penna och papper och så skriver du långsamt.
1. Moppedisten 2. Cyklisten en gång 3. Lasse i Gatan, gick det bra?
Vem är GunnarL, Lars Nilsson, med flera, varför hoppar du inte på dessa gubbar.
Att man lägger ut en e-postadress i skrivarprofilen säger väl inte ett dugg om vem man är.
Vilka som läser mina utlaggda länkar har du inte en aning om så där kom du helt snett.
Att stå för vad jag säger eller gör har aldrig varit mitt problem, men att lägga ut mitt namn
på nätet där går gränsen för det finns bara jag som heter så i hela Sverige.
Redaktionen vet vem jag är och det är huvudsaken.
Tänker i första hand på barn och barnbarn. Att bli kallad för rasist när länkarna endast innehåller sannigar och fakta
gör inte saken bättre. Men fortsätt att stoppa huvudet i sanden, verkligheten kommer ifatt dej och alla andra
PK-hjärntvättade här på Sourze. En länk som berör dina trakter.se.länk:
Länk: politisktinkorrekt.info
Inlägg #117: Postat: 2010-03-30 21:52:00
Lasse i Gatan
Lägger ut en länk till när jag ändå är igång. Varning ej för känsliga sossar.
länk:Länk: janmilld.wordpress.com
Inlägg #118: Postat: 2010-03-30 21:54:00
Lasse i Gatan
#106/ Senil dement/ rätt
Inlägg #119: Postat: 2010-03-31 00:03:00
ingloz
#116/ Mitt inlägg #104/ var riktat till Lars Nilsson - och jag upprepar vad jag sa i #106, anonyma kommentarer tar jag lätt på, de är totalt ointressanta för mej.
Inlägg #120: Postat: 2010-03-31 00:14:00
Sunny fri
22 Gunnar: man kan gå ur kyrkan o undvika andra religiösa grupper.När jag har det som svårast så funderar jag på hur jag ska lösa det hela.Har aldrig kommit på tanken att be till en Gud jag inte tror på.Vad skulle vitsen med det vara? Som vuxen har jag ibland funderat över om det finns någon jag känner som jag kan be om hjälp eller råd.
Showing page 6 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...