Inlägg #121: Postat: 2010-03-31 00:17:00 | |
Sunny fri |
PS.Fast jag erkänner att när jag var riktigt litenkanske under 7så bad jag inommig att min mamma skulle komma o hämta mig o lösa det praktiska problemet vilket det nu var.
|
Inlägg #122: Postat: 2010-03-31 00:21:00 | |
Sunny fri |
32 Min käre Janne.Jag fungerar tvärt om.Jag skulle aldrig klara av att ta itu med livets alla aspekter ifall jag hindrades i mitt sunda förnuft där jag känner fel eller rätt ifall jag trodde på någon slags Gud.För då skulle jag ju slösa bort min tid på att försöka lista ut hur Han Gudar brukar vara män skulle vilja att jag gjorde o då kunde jag ju inte ha ledning av min egen etik utan fick handla lite på måfå.
|
Inlägg #123: Postat: 2010-03-31 00:31:00 | |
Sunny fri |
62 Unto:ett kanoninlägg!
|
Inlägg #124: Postat: 2010-03-31 00:35:00 | |
Sunny fri |
65 Janne:detta är en omöjlighet ifall bibeln är den första bok du läser under ganska lång tid.Jag är inte det enda barn som haft det så.
|
Inlägg #125: Postat: 2010-03-31 00:49:00 | |
Sunny fri |
Att det kan finnas flera pedofiler bland katolska präster beror ju på att de som är det dras dit.Inte att de blir pedofiler av sin kyrka.Ett stort problem både för "smygbögar" o pedofiler är att de måste försöka framstå som "vanliga normala" Även homosex är otillåtet i flera länder o var det länge även hos oss.Pappa t ex gillade inte sex med någon över 14 år.Men dessa män har ett tryck från samhället att gifta sig o skaffa familj.Att smälta in helt enkelt.I just min pappas fall var det ju så att han var ende sonen o farfar polis o lekmannapredikant förväntade sig barnbarn.
Att söka sig til en kyrka där man kan förklara sin uteblivna familj o sin uteblivna normala kontakt med vuxna kvinnor sexuellt genom att gömma sig via celibatet är en mycket gammal sed i Europa.De allra flesta som gjorde så blev absolut inga våldsmän. |
Inlägg #126: Postat: 2010-03-31 05:48:00 | |
cmologgad |
Sunny många de flesta pedofiler gör väl som din pappa att de trots allt gifter sig och skaffar barn. Kanske just för att få tillgång till barn. Att välja att bli katolsk präst bara för att få en ursäkt att inte gifta sig är en mycket stor uppoffring och tämligen osannolikt. Det är troligen endast ett marginellt fenomen. Den forskning som finns tyder inte heller på att andelen pedofiler är dramatiskt högre bland katolska präster än bland män i allmänhet. Sen ska man komma ihåg att de flesta övergrepp mot barn inom kyrkan inte begås mot icke könsmogna barn utan mot postpubertala dvs ointressanta för pedofiler.
|
Inlägg #127: Postat: 2010-03-31 05:59:00 | |
Bizon |
Sunny #125 Det kan absolut vara så och säkert har du goda grunder för uppfattningen att det inom vissa samhällsfunktioner som den celibatkrävande KK mer frekvent samlats personer med problematisk sexuell läggning. Brandmannayrket lockar de vars heroiska drömmar driver dom att utstå faror, militärer kan ha disciplinkrävande och ordningshungrande reptilhjärnor att tacka för sitt yrkesval. Nu har KK nagelfarits en tid, och det har klargjorts att den hyst en stor del präster med pedofil läggning - eller förmodligen även låtit pedofili kanalisera de sexuella behov människor normalt har. Ändå är det ju uppenbart att pedofili inte är begränsad till KK - den förekommer i en eller annan form över hela spektrat av klasser, samhälleliga aktiviteter och vad jag föreställer mej även alla former av kulturer. Det jag skulle vilja komma åt är orsaken till att vissa individer triggas mer än andra av de kroppsligt sexuella kvalitéer som barn har, men som tillexempel din pappa inte kunde se hos personer över fjorton år. Kanske är det så att pedofili i en eller annan form mest förekommer hos kvinnor, men att den får en naturlig och önskad tillfredsställelse under moderskapets bestyr och då nödvändigtvis inte behöver gå så långt som till direkta övergrepp med inslag av sexuell maktutövning som det man vanligen tänker sej då pedofilen är en man - kanske en mer vardaglig och omvårdande manlig roll i förlängningen skulle ballansera det understimulerade närhetsbehovet av barn som varit den manliga vardagen i det starkt könssegregerade bonde och industrisamhället - eller med tanke på det - hur förhöll det sej med utövad pedofili i det trångbodda fattigsverige då man sov flera i samma säng och huller om buller? Tillfredsställde den tvingande vardagliga närheten en del behovsluckor som i det ensamindividsamhälle som uppstått ur den höga standard som också ökat det fysiska avståndet mellan människor? Nu spånar jag lite bara, men har en stark känsla av att man måste gå längre än till bara symptomen för att nå förståelse för orsakerna - och kanske i förlängningen komma tillrätta med det oönskade.
|
Inlägg #128: Postat: 2010-03-31 06:04:00 | |
cmologgad |
Nej Carl-Olof du har tydligen bestämt dig för hur det ligger och vill inte ta till för dig nya fakta, men totalt anmäls ca 3500 fall av övergrepp mot barn inom kyrkverksamhet varje år i USA. De protestantiska kyrkorna är helt dominerande i den statistiken. Dessutom begås inte de flesta övergreppen av präster utan av annan personal och lekmän som organiserar sig i olika barnaktiviteter.
Länk: csmonitor.com Men som sagt, det är så mycket tacksammare att få avreagera sig mot påven och katolska kyrkan än att ta reda på hur det faktiskt förhåller sig. |
Inlägg #129: Postat: 2010-03-31 11:11:00 | |
Bizon |
#127 - Intressant länk. Uppgifterna talar om förhållanden i kristen verksamhet i största allmänhet och inte om alla övergrepp av den pedofila arten som begås i hela den amerikanska nationen. Jag har två fördomar som rör amerikanerna som passar in i sammanhanget 1/ Ameri-kanerna är oerhört kyrkliga av sej. 2/ Amerikanerna driver ständigt och jämt en mängd skadeståndsprocesser mot varandra. I vad mån spelar detta in i statistiken och anmälningsbenägenheten? En annan fråga då det gäller de volontärer som inom deras kyrkliga verksamhet begår övergrep mot minderårig - kan det vara så att även det påverkat statistiken om pedofilibegreppets åldersrelation vägs in. Den allmänna bilden av en pedofil - en vuxen man och ett yngre barn inte är det samma som den juridiska. Det finns all anledning att syna statistiken i sömmarna. En annan sak som jag inte fick fram ur artikeln var om dessa rapporterade övergrepp slutligen också lett till fällande domar, men kanske missade jag det? I vart fall har den omständigheten stor betydelse, dels därför att det vanligen sker ett visst bortfall där bevisen inte håller och dels också utesluts alla fall som inte anmäls. Återkommer än en gång till frågan om hur detta möjligen artsegna mänskliga beteende ska tacklas? Finns det någon forskning om sånt?
|
Inlägg #130: Postat: 2010-03-31 14:13:00 | |
Janne B |
Skrivet av Sunny// Att det kan finnas flera pedofiler bland katolska präster beror ju på att de som är det dras dit.Inte att de blir pedofiler av sin kyrka. // Detta är nog nära sanningen!
|
Inlägg #131: Postat: 2010-03-31 15:07:00 | |
George Debaly |
Janne B #130 Jag skulle kunna tänka mig tvärt om, att det, bland alla dessa stackars sodomiserade offer finns en och annan vars sexuella läggning blir perverterad som en följd av övergreppen och att offret en dag själv omvandlas till förövare.
|
Inlägg #132: Postat: 2010-03-31 17:40:00 | |
Janne B |
...att offer kan omvandlas till förövare är nog ett välbekant faktum ...i många sammanhang
|
Inlägg #133: Postat: 2010-03-31 18:25:00 | |
Lars Nilsson |
Men anledningen av det samband vissa här stenhårt tror på, undrar jag ängsligt, om det mest är nekrofiler söker sig dödgrävarejobb? Är det inte dags för en utredning? Ta förresten med obducenter och alla andra som handhar döda också i samma utredning.
|
Inlägg #134: Postat: 2010-03-31 18:28:00 | |
Lars Nilsson |
Undrar vad gynekologer har för perversa böjelser?
|
Inlägg #135: Postat: 2010-03-31 18:52:00 | |
Janne B |
Jasså lars - du har redan tagit helggroggen. Jag väntar en stund till ;- Herrljunga Cider!
|
Inlägg #136: Postat: 2010-03-31 18:58:00 | |
Lars Nilsson |
Jag skulle vilja uppmana alla sambandsekvilibrister här på Sourze, och då särskilt Carl-Olof, att tänka sig för när Ni i Påsk äter lamm. Kvinnounderskottet på landsbygden i kombination med den kända inaveln hos bondebefolkningen gör att jag bara säger: stackars lamm!
|
Inlägg #137: Postat: 2010-03-31 19:22:00 | |
Carl Olof |
#128 CMO, jodå, jag tar gärna in så mycket fakta jag kan och oavsett var det sker anser jag att vuxnas övergrepp på barn är det värsta jag vet. Men för mig är det en stor skillnad mellan det du anger ovan, att "det anmäls ca 3500 fall av övergrepp mot barn inom kyrkverksamhet varje år i USA" samt att de flesta övergreppen inte begås av präster utan av "annan personal och lekmän som organiserar sig i olika barnaktiviteter", jämfört med det jag skriver om, att 4400 katolska präster inte "lekmän eller annan personal" i efterhand, av vuxna människor blir anklagade för att ha begått motsvarande brott.
|
Inlägg #138: Postat: 2010-03-31 20:01:00 | |
fandersson |
Det var roligt att provocera Ingloz, Carl-Olof och Bizon och se därmed vad de går för. Framförallt Ingloz verkar vara mästare på att tänka med en annan kroppsdel än hjärna. Hon verkar vara irriterad på att jaganvänder ett helt konstruerat namn som Fandersson. Men vad betyder Ingloz? I dessa tider kallar sig folk bara Jane, Lars, Ingela och döljer sin egentliga identifikation. Det håller på att bli som på Island. Jag brukar fartktiskt använda mitt fullständiga namn i olika bloggar. Men ibland vill man se reaktionen, när man inte lämnar några indicier om sig själv. Ingloz blir så oroligt nyfiken att hon utgår ifrån att jag är man ocn att hon förmodar vem jag är. Nej vi känner inte varandra och jag tror inte at du och jag skulle ha något längre samtal. Nu till saken grabbar: jag är inte katolik och mitt avstånd från den katolska kyrkan är völgrundad. Men att kräva att kyrkan ska upplösas därför att några använder vissa av deras normer för att bedriva pedofili saknar logik och etisk grund. Naturligtvis är det fel idag att hålla fast vid celibatet. Om påven vore klok, skulle han sammankalla ett koncilium och avskaffa celibatplikten. Att kasta ut barnet med badvatten, i stället för att fixa rent vatten är intolerant och ologiskt. Deet visar att dogmatisk främjar er egen dogmatism.
|
Inlägg #139: Postat: 2010-03-31 22:48:00 | |
Janne B |
OM PÅVEN VORE KLOK så skulle han inte kalla sig Kristi ställföreträdare på jorden - samt syndfri i sitt ämbete. Påvekyrkan är enda vägen till saligheten mm / Det är så sjuk så sjukt../Jan brunnegård
|
Inlägg #140: Postat: 2010-03-31 23:03:00 | |
Bizon |
CO#137 - nja är det så stor skilnad egentligen - kan den årliga siffran 3500 resultera i den över tid uppkomna 4400? Något du säger - att det är övergrepp anmälda av vuxna tyder på att det handlar om något som skett för länge sedan, kanske redan då den nu vuxne var ett barn. Är det inte på det viset så tarvas det nog ett litet klargörande.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.