Bort med porrfilmsspråket från löpsedlarna!

Den här tråden diskuterar artikeln Bort med porrfilmsspråket från löpsedlarna!.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-03-08 13:38:00
Michael Lundahl
Det enda du gör genom att sätta dig på tvären så där är att förstärka porrens ställning. Porren lever på att vara det där som alla andra anser vara "för oanständigt". Det som behövs är att avväpna den. Gör porrens språk alldagligt, och du har avväpnat den. Ord har inte värde... det är bara lyssnaren som kan tilldela dem ett värde.
Inlägg #2: Postat: 2010-03-08 13:40:00
Michael Lundahl
Och om vi tänker på det hela... vad är det som är så hemskt med "MILF"? Skall vi anse att kvinnor gamla nog att vara föräldrar är sexuellt oattraktiva? Skall vi anse dem förbukade? Borta? det är bara unga icke-föräldrar som har en sexuell attraktionsförmåga? Eller har vi en gång för alla gått tillbaks till medeltiden och stämplat sexuell åtrå som ful, fel och hemsk? Eller handlar det bara om den där oerhört vanliga och förnedrande fördomen att man kan inte samtidigt åtrå och respektera en människa? Vad är det som är så fel med "MILF"?
Inlägg #3: Postat: 2010-03-08 19:28:00
suzanne
Hej Michael,
Det är inget fel i sexualitet och att finna någon attraktiv.
Felet är att det används en porrfilmsförkortning vilket jag anser gör det hela schabbigt.
Det finns så många ord i svenska språket och en journalist bör kunna ha så många ord så att man kan skriva att en kvinna är attraktiv trots slitsamma år med småbarn. Jag anser inte man behöver ta fram porrfilmsspråk för at göra detta och speciellt inte då vanliga svensson inte verkar veta vad det står för vilket man ser om man googlar och hittar alla frågor kring förkortningen.
MvH
Suzanne
Inlägg #4: Postat: 2010-03-08 20:38:00
Michael Lundahl
Jaha? Så om porren har börjat använda ett ord så kan man inte normalisera det och göra det vanligt, eller vad? Vad är problemet? Att man riskerar göra porren mindre oanständig eller? Det vore ju *flämt* jättehemskt...
Inlägg #5: Postat: 2010-03-09 01:33:00
George Debaly
Jag håller med Suzanne. I mitt fall handlar det varken om moralpanik eller feminism, men epitetet "MILF - Mother I´d Like to Fuck" är bara för mycket. Det är inget annat en mycket nedvärderande bedömning av kvinnor/mödrar. Som om man delade upp världen i två delar, kvinnor som man vill "knulla" och kvinnor man inte vill "knulla". En skrämmande och mycket omogen människosyn.
Inlägg #6: Postat: 2010-03-09 03:06:00
suzanne
Tack George,
Jag lider inte helle av vare sej moralpanik eller naan slags feminism men jag tycker det aer rent ut sagt oanstaendigt att nyttja en porrdeklaration foer att beskriva naagon.
Det fanns maanga foerkortningar paa porrfilmer beskrivande vad dom innehoell och det haer aer baar en av dom. Kommer ihaag fraan Fibban o lektyr i annonser foer filmer hur det kunde sta 1N 2M 3K,,beskrivande vilket koen, hudfaerg och hur maanga aktoerer av varje som fanns representerade. Jag anvaender baade svordomar o fula ord men inte paa en loepsedel beskrivande en artist!

MvH
Suzanne

ps Michael,,snaella taenk en liten stund till :
vi har ett rikt spraak o ska inte behoeva ta till porrfilmsord
Inlägg #7: Postat: 2010-03-09 08:07:00
patrucken64
Michael,
ord har värde just därför att lyssnaren ger dem ett. I de flesta sammanhang ger vi dem ett gemensamt värde i samhället. När vi inte gör det så blir det vanligtvis en massa tjafs eller att man pratar förbi varandra.
Susanne,
jag håller med dig om att det behövs nyansering i ett språk. Vissa ord ska förbehållas vissa känslor och beskriva vissa stämningar.
George,
du vill sätta normen för de som vill knulla djurisk drift och hur de ska förhålla sig till det. Porr är inget för akademiska känslor utan något för kroppen. Milf används när man ser en vacker kvinna som man skulle kunna vara djurisk med. I akademisk ton kan man säga att man bekräftar kvinnans duglighet som sängpartner utifrån ett synintryck. Det finns inget nedvärderande i detta, det är bara din egen syn som konfronteras med en yngres. Att det finns råa och mindre råa innebörder i detta begrepp beror naturligtvis på sammanhang och hur det sägs. Uttrycket är relativt nytt, bara bra att Aftonbladet försöker göra det rumsrent så vi bioligister får ett begrepp att använda oss av.
Inlägg #8: Postat: 2010-03-09 08:51:00
George Debaly
#7 Du missförstår mig. Jag har inga problem med vad det biologiska beträffar, men jag tycker att Suzanne har en klar poäng i att det är fel att media sänker sig till drängstugenivå och försöker pådyvla oss fjantvulgära uttryck från det stora landet i väster. Sen kan jag mycket väl tycka att sex är något mysigt, men att dela upp kvinnligheten efter vilka som är "dugliga sängpartners" eller inte, allt efter hur välbevarade eller hur "vackra" de är, låter lite väl ytligt och desperat, i alla fall för min egen del.
Inlägg #9: Postat: 2010-03-09 12:38:00
Bizon
Språkliga frågor och funderingar är både intressanta och inte alldeles oviktiga. Förr i värden nämnde man inte varg och björn vid sina artnamn utan valde omskrivningar som "gråben" och "nallen". Samma föreställning ligger till grund för att man inte ska missbruka "herrens" namn eller uttala Satanaels namn utan i stället använda någon passande pseudonym typ "Hin håle" eller "Den lede". Svordomar i största allmänhet var för bara ett femtiotal år tillbaka något som folk med lite självaktning bara inte ägnade sej åt och inom vissa fortfarande praktiserade filosofier och religiösa föreställningar anser man att språket präglar människan.
Det är av den orsaken vilken jag anser innehåller en viss riktighet som jag är emot värdeladdade uttryck vilka bär en oönskad människosyn av typ "Motherfucker" ungefär som andra människor använder sin andning – alltså något ofrånkomligt och nödvändigt. På samma sätt kan man höra i alla möjliga sammanhang att mediapersonligheter använder svordomar och könsord tämligen hämningslöst i i stort sätt vilket sammanhang som helst. Man kan ju tycka att det är bra att livets alla områden avdramatiseras och vulgariseras så att ingenting längre har någon stötande betydelse – den frågan kan man gott ställa sej – vad skulle det göra för skillnad om vi oförargligt kryddade språket med alla dessa nonsensord som mest sägs för att dom har en viss "ballfaktor" och används för att dölja osäkerhet och/eller skapa språkliga gränser och markeringar. Är det inte bättre att lära sej att förstå dessa mänskliga svagheter och döma hunden efter håren än att låta sej luras av fagert tal eller att köpa grisen i säcken – vilket vi ju har för vana att göra i de större politiska sammanhangen då vi tycks lita på politikens nogsamt utmejslade retorik som i slutänden inte är mer än munväder...
Inlägg #10: Postat: 2010-03-10 11:05:00
Bizon
För man sedan ner diskusionens övertoner till begrepp som yttrandefrihet och lär sej tolka signalerna - ja då kan ett fritt språkligt flöde vara till allas fromma därför att det innebär ett närmande till den verkliga sanningen bakom orden. Den journalistiska friheten har ju av allehanda lojalitets och ideologistrategiska skäl varit starkt beskuren - och fortfarande är får jag väl tillägga. Den konstnärliga friheten är något mindra tuktad vilket emellanåt tar sej uttryck i personliga gestaltningar av hur vård och omhändertagandet av själmordsbenägna personer behandlas i vården eller påminnelser om att yttrande och åsiktsfrihet inte är allom givet och då särskilt inte om vi blandar in religiösa tolkningföreträden om vad som kan anses passande eller ej - typ Homo Eco, eller rondellhundar föreställande religionsgrundare. Dabrowski sa i dag något som mest belyste hennes okunnighet i rondellfrågan - hon menade att man på motsvarande vis skulle ha kunnat förnärma den kristna religionens företrädare genom att pissa på ett porträtt av Jesus - mycket möjligt, men bara med den skillnaden att det sannolikt även skulle ha förnärmat även muslimerna efter som även Jesus ingår som en av deras profeter om än inte den siste för den platsen intas av Mohammed själv. Föresten - dessa eviga rondellhundar – jag skulle själv kunna känna mej oerhört hedrad av att sitta som rondellhund någonstans – en symbol för yttrandefrihet och ett öppet och kreativt samhälle.
Inlägg #11: Postat: 2010-03-16 05:40:00
suzanne
yttrandefrihet,,aer en sak,,anvaendande av ordval en annan,
att benaemna artister med ordet MILF aer att anvaenda totalt fel ord i fel miljoe! som att prata om en skock kattungar och en hord med ankor!det aer inget fel i att vara eftertraktad eller snygg eller att vara oeppen foer sex som naagot njutbart,,men i musiksammanhang bli kallad eller anvaenda sej av utrycket MILF aer saa andefattigt gjort av en journalist,,har vi andra porrord eller utlaendska uttryck som vanliga svenskar inte fattar eller foerstaar? ska vi ha saant i en tidning?
Inlägg #12: Postat: 2010-03-16 09:32:00
Bizon
Suzanne #11 - Du säger att "yttrandefrihet,,aer en sak,,anvaendande av ordval en annan", men jag menar att det är bara en variation av samma sak. Jag menar att det är en viss vinst i att låta folk använda det språkliga uttryck och ordval som ligger dessa personer varmast om hjärtat därför att det ger en betydligt sannare deklaration om talarens/skribentens/tyckarens egen plattform - språkligt, moraliskt och ideologiskt - vilket också innebär den fördelen i att vi kan välja huruvida det är något att ta på allvar eller hur vi ska förhålla oss till respektive utsaga. - I just detta fall borde du ställa dej frågan om det är värt att fästa dej vid en persons tyckande som relaterar sitt tankegods till porrvärldens terminologi. Är det ett genomgående drag i det media du uppmärksammat företeelsen borde ett gott råd vara att söka dej ett annat media som bättre svarar mot dina förväntningar.
Inlägg #13: Postat: 2010-03-16 12:58:00
George Debaly
Suzanne och Bizon. Jag ser fördelar i båda era resonemang. Hos Suzanne ser jag en önskan och en förhoppning om att media inte ger efter för reptilhjärnans första bästa impuls att ständigt kasta in en brandfackla, röra om i getingboet och som avslut spetsa till det med flåshurtiga och dåligt genomtänkta kommentarer. Jag, för egen del, skulle inte vilja att min mor, på den tid hon levde, bedömdes som "påsättningsbar" av kreti och pleti och undrar hur många som egentligen skulle acceptera ett sådan förfarande, om de först hann aktivera hjärnan och fick en chans att tänka efter. Hos dig Bizon ser jag en finurlig hållning typ - "låt idioten avsölja sig själv om han så vill, då vet vi vad vi har att göra med och kan ignorera stollen". Den strategin funkar säkert bra IRL och mot enstaka personer. Inom media, där rubriksättaren för en daglig kamp med att överträffa sig själv att hitta på nästa helt hysteriska stämpel på en ickehändelse, fungerar det knappast. Här är ledstjärnorna sensation, hand i hand med provokation. Och på det stora www funkar det ännu sämre, här kan galningarna och deras vänner provokatörerna ingå i sektliknande grupper likt en drängstuga/herrmiddag som rejält spårat ur, sporra varandra till stordåd.
Inlägg #14: Postat: 2010-03-16 21:16:00
Bizon
Du har säkert rätt George, ändå är det de vi ser och har sett på löpet sedan hedenhös och i allehanda debatter - ja och resultatet? Jo man vet vad man ger sej in i,,, eller snarare vad man ska avstå ifrån :- Som jag förstått saken så dyker dom där galningarna så gott som alltid upp, förr eller senare. Huruvida våra mödrar skulle ha reagerat indignerat eller ej på en dylik benämning beror nog mest på deras vidsynthet och deras förmåga att ta åt sej det viktiga här i livet och låta tokerierna självdö. Just den strategin tror jag mest på, de flesta dumheter brukar ju försvinna av sej själv om man inte ger dom för mycket uppmärksamhet - det värsta är dock att det ständigt dyker upp nya...
Inlägg #15: Postat: 2010-03-16 21:32:00
George Debaly
Bizon Det var inte mödrarnas indignation jag talade om utan snarare barnens besvikelse över att få se sina mödrar omvandlas till sexobjekt med ett penndrag. Dumheter brukar gå över IRL, men inom media och på nätet växer de sig starka.
Inlägg #16: Postat: 2010-03-17 10:41:00
Bizon
Nja George - jag har en känsla av att barn i allmänhet kan ta de där med sex på ett betydligt mer avspänt sätt än vuxna "barn" vars eventuella vidsynthet starkt beskurits av den emellanåt uppblossande moraliska paniken som vad jag förstår förstör mer än vad den återställer mänskligt beteende till något som aldrig har funnits. På något sätt tror jag mer på de trender som visat sej allt tydligare under senare år, nämligen att det sexuella djuret inom de flesta av oss får sitt erkännande utan moralisering. Premiera det friska uttrycken för ohämmad njutning och lust varhelst det sker - låt innebörden i "gör inte mot andra vad du inte vill att andra ska göra mot dej" styra allas våra handlingar i kombination med lite hygglig fördragsamhet så kommer mycket i livet att bli trevligare...
Inlägg #17: Postat: 2010-03-17 14:19:00
Patrik
Det skall vara "I would Like to.." eller, kortare, "Id Like to..". Annars ändras betydelsen till att skribenten faktiskt brukar utföra handlingen! Sedan har ju denna förkortning inget på någon tidnings löpsedel att göra alls. Det visar ju bara hur dåliga svenska journalister har blivit genom att fel folk har sökt sig till yrket, vilket beror på det inrutade skråtänkandet och undermålig utbildning av de så kallade journalisterna. T.o.m DN har ju blivit riktigt dålig. Det vore bättre med vanligt intelligent folk från verkligheten som sökte sig till journalistyrket när de var mogna, än dessa usla mediakalkoner.
Inlägg #18: Postat: 2010-03-17 14:50:00
George Debaly
Bizon Du blandar ihop lust, sensualism och sex med porr. Att jag håller med om att folk ska ha den goda smaken att sila snacket på våra löpsedlar betyder inte alls att jag tycker att folk ska leva i celibat.
Inlägg #19: Postat: 2010-03-17 15:44:00
Bizon
Patrik - i likhet med politiker så har ett folk även de journalister de förtjänar - skulle folk ha lite högre krav på det dom defacto betalar för och därför avstå från att betala för den kvalificerade dynga som nu sprids i media så skulle mediafolket helt enkelt tvingas till skärpning.
Inlägg #20: Postat: 2010-03-17 15:59:00
Bizon
George #18 Bizon Citat//Du blandar ihop lust, sensualism och sex med porr.// Nej då jag tror att jag kan särskilja dessa företeelser, men jag vet att verkligheten är en mix av allt detta och lite till. Och att folk ska läras att sila snacket innebär trots allt bara att man enligt vissa skapar en snyggare fasad, men mer blir det inte för det som finns därbakom letar sej i alla fall ut i livets allvar - bättre då att vara förberedd och att lära sej att själv ta ställning - jag tror inte riktigt på statuter eller direktiv och då särskilt inte från några moralens väktare - sånt skapar bara hyckleri och än värre polisiära övertramp - sånt finns det åtskilliga exempel på lite var stans - ta bara en titt på vad mullorna och deras underhuggare sysslar med, inte bara i iran - även här i sverige förekommer muslimsk kläddpolis - säkert självpåtagna roller, men inte dess då mindre en liten hint om vartåt moralismen i sej kan fås att luta.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...