| Inlägg #41: Postat: 2010-01-07 21:08:00 | |
|
ingloz |
# 33/ Utforskaren, har du själv försökt att komma till tals med någon styrande politiker? Visst är det samma "ekorrhjul" oavsett vilket parti som styr, men det är också samma missnöjda väljare som egentligen bara vet att allt är fel fel fel utan att komma med konkreta förslag på förbättringar.
|
| Inlägg #42: Postat: 2010-01-07 21:42:00 | |
|
Sunny fri |
Nettan: Självklart har vi långt kvar tills människor får lika vård.Men nu ökar de sociala klyftorna igen så vi får nog vara realatister? Många får inte vård över huvud taget.Vi har många ,många uteliggare som inte kan av olika skäl leva upp till härbärgenas krav om drogfrihet o nekas därför en säng för natten.Det händer som min fosterson att samma människor stått flera år i kön till behandlingshem.Vi måste ha råd att ge varje människa i vårt land ett villkårslöst boende som är enkelt men funktionellt: en egen säng o tillgång till bad o tvätt möjligheter o det utan urinprov som avslöjar en drog eler nåhgra starköl o utan annan kränkande behandling.De här människorna är våra bröder o systar och de kunde varit precis vem som helst av oss.Hur många av er präktiga Svensssons blåser i alkotest när ni går på husvisning? Nej det behövs inte:ni har ju pengarna o då gäller helt andra regler.
|
| Inlägg #43: Postat: 2010-01-07 21:51:00 | |
|
Sunny fri |
Nettan forts Jag har verkligen fått en bra insysn i hur olika man bemöts.m I Minnen från en atelje skrev jag om man nummer 3,han som blev min livskamrat i 10 år,att han varit en hög ämbetsman,adlig o därtill rik. När hans ögon krånglade lyfte han bara luren hemma hos mig o blev kopplad direkt till en ögonprofffessor som undedådigt lät honom välja en passande tid själv. jag har hållit på i snart 2 år nu med min "överårige" gubbe som ingen ögonlälkare vill ta emot
|
| Inlägg #44: Postat: 2010-01-07 21:56:00 | |
|
Sunny fri |
Janne: Ja jag har oxå kommit fram till att ge honom det han vill äta o strunta i vad man äter när man är yngre o friskare.På det viset mår han bättre.O lever förhoppningsvis längre till glädje för oss alla.
|
| Inlägg #45: Postat: 2010-01-07 21:57:00 | |
|
Nettan999 |
#30/ Ingloz! Beklagar Din mor! Jag har själv mist make för ett antal år sedan. Kanske har jag missuppfattat Dig men försökte förmedla mitt synsätt utifrån min syn på döden. OAVSETT vi är rädda för döden eller ej SÅ HAR VI RÄTT ATT FÅ DEN INFORMATIONEN.
Men som Du mycket riktigt säger så har flertalet människor svårt att prata om det. Det är ett svårt ämne att prata om för ofta när jag gör det med människor så blir det missförstånd. Om det beror på att jag förklarar dåligt eller för att den jag försöker förklara för inte är mottaglig så är det ett känsligt ämne. Är man mitt uppe i en sorg så kan man kanske inte alltid lyssna. |
| Inlägg #46: Postat: 2010-01-07 23:25:00 | |
|
Janne B |
Sunny / När jag själv är sjuk, inte bara magsjuk, så är der inte mkt mat som smakar mig. Dieten blir väldigt smal. Nästan inget smakar gott. Men mjuka bär och mosad frukt ser trevligt ut, är lättuggat,smakar bra osv. Ingen tvekan om att mina föräldrar fick ett bttre liv på det sättet - men kanske inte längre. Några ggr köpte jag med mig barnmatsburkar och det fungerade också bra. Men jag provsmakade själv först. Det finns smaklösa bukar.
|
| Inlägg #47: Postat: 2010-01-08 00:35:00 | |
|
Nettan999 |
#42/ Sonny Fri! Jag håller med Dig i det mesta men inte i inlägg Nr #42. Du skriver…” Men nu ökar de sociala klyftorna igen så vi får nog vara realister”….Där är vi oense. Jag vet mycket väl hur världen ser ut och hur man ser på människor med missbruksproblem etc. MEN VARFÖR I HELA FRIDENS DAR SKA VI VARA REALISTER….Detta realismtänkande får vi itutat i oss hela tiden att vi ska ser hur verkligheten ser ut och att vi ska vara nöjda med att vi inte får vård, är hemlös etc……Nej så helv—e heller att jag tänker vara realist så länge de som styr inte föregår med gott exempel och anpassar sig till den realistiska verklighet många tvingas leva i.
|
| Inlägg #48: Postat: 2010-01-08 12:48:00 | |
|
ingloz |
#45 / Tack Nettan999! Trots att det har gått så många år sedan min mor hastigt dog en vecka före Julafton så drar en mörk skugga förbi som en påminnelse varje ny julhelg. Bättre kunskap hos mej hade förändrat allt ... nej, Nettan, det var jag som formulerade fel, men mitt inlägg #11 var inte en fråga utan ett påstående om att vi anhöriga behöver mer kunskap, och det håller du ju med om och anser t.o.m. att det är en rättighet. Det tycker jag också! ... När jag nyligen satt i väntrummet på mitt sjukhus fanns en liten skrift, ett tunt häfte, som berörde det det här och gav vissa kännetecken på när patienten gör sej beredd att lämna livet, hur denna då går in i sej själv. Men det behövs en mycket utförligare beskrivning som inte utelämnar dödsångest som är så vanligt. Framför allt måste vi få veta att dödsångest är lika naturligt som att somna in.
|
| Inlägg #49: Postat: 2010-01-08 13:23:00 | |
|
ingloz |
# 25/ sunny, och # 26/ Janne B, De här näringsdryckerna, som sunny nämner, gissar jag är de samma som jag får på recept. De heter "Fresubin" och finns i många olika smaker, med eller utan fibrer. Det är det bästa jag kan tänka mej. De hjälpte mej att få tillbaka aptiten och dem vill jag fortsätta med ända tills dietisten säger stopp. De är ju så fantastiskt goda också för en gottegris som jag.
|
| Inlägg #50: Postat: 2010-01-08 22:07:00 | |
|
Nettan999 |
#48/ Ingloz! Och alla andra som har nära och kära i slutskedet. Visst saknar vi de nära och kära som gått iväg.Det finns en sajt Länk: overnaturligt.ifokus.se där man kan diskutera, anonymt om man vill, allt om hur man och andra upplever rädslan föra att tala öppet om att avsluta sina dagar i detta jordeliv. Jag tänder ett ljus varje högtid min make och jag hade och gör hans favoritmaträtt till jul, födelsedagar etc. Jag lever fortfarande ensam och trivs väldigt bra med det men jag känner att han är med mig. Jag är övertygad om att Din mamma finns vid Din sida.
|
| Inlägg #51: Postat: 2010-01-08 22:39:00 | |
|
ingloz |
#50 / Tack snälla Nettan999! Men min mor dog redan 1975, och anledningen jag berättade det var för att ge bifall till Birgittas angelägna text. Och just för att Sourze är så öppet tycker jag det är en utmärkt plats att ta upp sådant som många kan tycka är svårt. Till och med bättre än en specialsite där det kan bli fööör tungt. Själv har jag blivit väldigt härdad av många svåra händelser och kan knappast möta något som toppar att jag miste min ende son 10 år efter mor. Sunny är en som vet hur det är att mista ett barn, och hon har säkert varit till stor hjälp för många genom att berätta öppet på Sourze.
|
| Inlägg #52: Postat: 2010-01-08 22:50:00 | |
|
sunny fri |
Nettan. Du låter som mig när jag var ung! Jag tänkte iNTE finna mig i livets orätttvisor o drog ut i kamp! I mitt fall var jag ju tvungen att skaffa en grund att stå på inte minst ekonomiskt.Jag tog mina barn till demonstrationer emot Franco:de var 4 o 5 o det första spanska ord de lärde sig var asecino mördare Det gällde de sista garrotteringarna i Spaneien:för er som inte vet kan jag berätta att det är ett fruktansvärt sätt att dö på:man snaras helt enklet bakifrån bunden på en stol.Sakta.Hemma i Sverige gick jag med på första maj o berättade arberarrörelsens historia för ungarna.Vi såg Jösses Flickor Susanne Osten/Margareta Garpe flera gånger:Ungarna kunde alla sångern utantill o jag berättade om kvinnohistoriken.Så var det unga Klara o Pistolteatern o många andra fria grupper jag drog med hopar av barn,fosterbarn o kompisar.
På Hiroshimadagen tog jag med dem in till Plattan flera år:alla lade sig som döda när signalen ljöd. Jag försökte bilda en fackförening för sex arbetare.Jag kunde inte förstå att en så stor grupp människor stod helt utan för samhällets alla rättigheter.Sjukkassa.a-kassa. o allt annat oxå.Jag trodde det skulle gå med 10 års hårt politiskt arbete:vi hade draghjälp av några liberala i riksdagen som hann påbörja lite innan de tvingades sluta umgås med vår förening. |
| Inlägg #53: Postat: 2010-01-08 23:18:00 | |
|
sunny fri |
forts I efterhand gjorde många av dem karriär på oss o våra liv.Forskarparet Stig Larsson-Sven Axel Månssson hade väl inget annat material än det vi forkat fram åt dem när de började kalla sig experter o Svalle blev Proffessor.De sålde ut oss alla men särskilt en mycket ömtålig flicka som tyvärr inte orkade .Myndigheterna vaknade upp o började ta våra barn o bostäder ifrån oss.Under tiden satt de där o skrev bok efter bok om oss.Nestius o Edling o hela P-tidningen R var rutten . Nå jag lärde mig min läxa. Alla kan göra någonting men ingen kan göra allt.Bildar man ett kollektiv där medlemmarna sköter sig bra o betalar hyra har man råd att ha några Gäster i knipa.Finns det ingen plats för avgiftning av en narkoman som står i kö kan man fixa det hemma om man är flera som delar jobbet för man får ju gå i skift.Det tog 4 månader innan vi kunde lämna "vår" pojke nattetid o då fick han hunden hos sig.Vissa lagar kan man skita i.Vi har haft gömda flycktingar här o vi har haft misshandlade kvinnor som vi försökt få ner til Skåne där kollektivet under många år hyrde en gård.Nu är de flesta avktiva döda och vi som finns kvar är sjuka som jag själv eler både gamla o sjuka den Käre som blir 86 til våren o som 20 år som frisk pensionär har uträttat stordåd för människor i knipa
Nu är det hans tur att få hjälp av oss andra.Ock jag har lärt mig att försöka stilla min häftiga själ som Stig Dagerman skriver.Jag hittade ett gammalt kassetband i en antik maskin härom dagen.Min lille pojke läser allvarligt upp en dikt han kunde utantill: Jorden kan du inte göra om/ Stilla din häftiga själ/ Endast en sak kan du göra/ en annan människa väl/ Men detta är redan så mycket att själva stjärnorna ler/ En hungrande människa mindre betyder en broder mer/ |
| Inlägg #54: Postat: 2010-01-08 23:21:00 | |
|
sunny fri |
Ursäkta stavfelen:jag återkommer
|
| Inlägg #55: Postat: 2010-01-08 23:26:00 | |
|
sunny fri |
Janne:När jag är sjuk vill jag tröstäta. Inte mat men sötsaker.Alla här är övertydade om att jag kommer att dö tuggande.Dottern har lovat en flaska gott vitt vin i kistan:
|
| Inlägg #56: Postat: 2010-01-08 23:44:00 | |
|
Nettan999 |
#52/ Sunny Fri……Tack för Dikten och resten Du skrivit. ”Låter som Dig när Du var ung”….skriver Du. Hur gammal är Du egentligen. Spelar förvisso ingen roll. Med tanke på Unga Klara, Hade en lägenhet på Gamla Brogatan när det var bostäder Plattan och även Nalen fast Du inte nämnt den får jag för mig vi är ungefär jämnåriga.
Jo, jag ”finner mig” visst i alla orättvisor har inget annat val men jag tänker inte sitta tyst och inte försöka göra något åt det. Men visst, man får mätta mun efter massäck och göra vad man kan. Var också som Du beskriver Dig när jag var ung, enda skillnaden är att jag gör på ett annat sätt nu, kanske inte tar strid på samma obstinata sätt som då. Då kommer Du säkert ihåg ”talarstolen” vid Sergels Torg. Där var jag många gånger. Ler när jag tänker tillbaka. Att Du inte lyckades starta en fackförening för sexarbetare. Synd! För i Norge för inte så länge sedan fick en sexarbetare skadestånd p.g.a. att ha blivit våldtagen och misshandlad och därför inte kunde få sin vanliga inkomst. Visste jag hur man länkade in artiklar skulle jag göra det. Jag kan inte fatta hur vi svenskar är funtade ibland vi vågar ytterst sällan säga ifrån. Nä, nu börjar vi komma ifrån ämnet vad artikeln handlar om. Får väl skriva en ny artikel om detta ämne |
| Inlägg #57: Postat: 2010-01-10 00:12:00 | |
|
Sunny fri |
Nettan:jag är 60 o du låter så ung när du skriver!Nalen har jag ingen erfarenhet av:jag hade aldrig varit på en dans en enda gång när jag debuterade som strippa i Hamburg!Jag bodde inte i Sverige sedan jag lyckats ta mig ut innan jag var gift o därmed myndig med råge.Det var ju 21 år då.Nej tyst o g foglig har jag aldrig varit o det har kostat en del..Värst är det när det går ut över familjen.Barnen har ju inte valt denna stridsvagn till mamma.Nu när de är vuxna kan jag andas ut lite men jag har barnbarn.Så den indentitet jag levde under i 15 år får förbli död:offeciellt drunknade hon i Spanien. Jag tycker att det är skönt att slippa leva "under jorden" hela tiden men det var enda sättet då.
|
| Inlägg #58: Postat: 2010-01-10 02:07:00 | |
|
Nettan999 |
Sunny Fri! Oj vad gammal tant är!!!! *lol*, ja i alla fall äldre och kanske lite klokare. Har inte hunnit till 60 än men blir om två år och jag får hoppas att jag orkar engagera mig. Det har trots allt sina fördelar att vara lite äldre och förhoppningsvis även lite klokare. Jag har bara inte kunnat låta bli att lägga mig i när jag ser rena rama idiotier när jag varit yngre. Man kan inte bara jamsa med. Nu på äldre dar har jag ändå lite vett att inte alltid gå in i diskussioner.
Du har haft ett spännande liv verkar det som. Synd bara att vi inte kan acceptera människan för de unika egenskaper vi har i stället för att försöka få en standardmodell att alla ska vara lika och inte avvika från ett strikt mönster. Det är ju avvikelserna som är personligheten. Vi borde titta på vilka enorma möjligheter detta egentligen är. I stället ser vi till de olika begränsningar så mycket som möjligt. Bodde i Holland för ett antal år sedan. Engagerade mig i kvinnofrågor. I Holland fanns en grupp bastanta kvinnor som helt enkelt åkte runt och pratade med männen där det förekom misshandel. Denna kvinnogrupp sade helt enkelt åt mannen att nu fick han sluta slå sin kvinna och gjorde han inte det så tog dessa kvinnor helt enkelt tag i mannen tills han fattade. Nåväl, kom till Sverige och pratade med Alla Kvinnors Hus och sade att denna metod hade effekt i Holland så varför inte införa den här i Sverige. HÖR OCH HÄPNA….Deras svar var att vi kunde ju inte gå handgripligt tillväga mot män???? Vi får inte slå dem även om de halvt slagit sönder och samman sin kvinna. Ibland förstår jag inte svensk mentalitet. |
| Inlägg #59: Postat: 2010-01-10 07:41:00 | |
|
Beth4020 |
Nettan; En liten reflektion kan jag inte låta bli att komma med när det gäller ditt inlägg #58. I den övre delen av texten skriver du att du inte har kunnat låta bli att lägga dig i när du sett rena rama idioter......längre ner skriver du att det är synd att vi inte kan acceptera människan för de unika egenskaper vi har istället för att försöka få en standardmodell.....
Dessa två meningar är för mig motsägelsefulla. Vem är det som säger att någon är idiot, och hur rimmar det med det unika i varje människa?Utgår acceptansen från dina kriterier och vilka ramar finns det för att vara idiot? |
| Inlägg #60: Postat: 2010-01-10 08:57:00 | |
|
Janne B |
IDIOT var ju det urgamla namnet på utvecklingsstörda, på folk som inte ansågs kunna lära sig något osv. Dessa våra minsta brödrer och systrar kan man också kalla dem. Med samma människovärde!
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.