LEDARE 081219

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2008-12-20 23:11:00
Katharina
Världens filosofer har diskuterat begreppet sanning i evigheter, men här finns människor som har det givna svaret. Sant är sant och inget annat. Stort...
Inlägg #22: Postat: 2008-12-20 23:18:00
ArHo
#21 Katahrina, detta har med om man är troende eller inte att göra. Men visst jag vill inte störa deras sinnesfrid, jag vet vad jag vet som jag redan omnämt tidigare idag som ingen har kommenterat direkt.
Inlägg #23: Postat: 2008-12-20 23:20:00
GunnarL
21/ Ja, det är väl underbart Katharina. Här på Sourze finns den riktiga bedömningen av vad som är SANNING! Stort är bara förnamnet.......
Inlägg #24: Postat: 2008-12-20 23:26:00
ArHo
Jag skrev ett inlägg om sanningen här #11
Inlägg #25: Postat: 2008-12-21 00:10:00
peter_
#21 Ja du Katharina, det är ca 30 år sedan jag började mina universitetsstudier. Jag inledde med teoretisk och praktisk filosofi. Jag hade fö en ung Germund Hesslow i logik. Om du är akademisk feminist så kanske du känner till honom. Sedan fördjupade jag mig i fysik. "Sanning" är inte särskilt problematiskt i vardagen. Det som många vägrar inse är att vi aldrig säkert kan veta att det vi tror på är sant. När det gäller vetenskapliga teorier så kan analysen av teoriers "sanning" bli komplicerad. När det gäller omständigheterna som diskuteras i boken är den principiella frågan om sanning trivial. Påståendena som ska bedömas är praktiskt taget antingen sanna eller osanna för dem som har alla hästar hemma. Diskussionen gäller dels huruvida det som står i boken är sant eller inte och dels om Lisa Marklund ljugit, dvs medvetet farit med osanning. Att försöka slingra sig med att man aldrig menat att det är sant är löjligt.
Inlägg #26: Postat: 2008-12-21 00:18:00
CMO
#24 Vi försöker glömma det, så var snäll och påminn oss inte om eländet.
Inlägg #27: Postat: 2008-12-21 00:21:00
Janne B
OM en ständig sekreterare säger upp sitt jobb efter endast ca 10 år - har han lurat oss då.Jag hade räknat med att se honom i TV ibland sedan jag kommit till "hemmet". Nu känner jag mig blåst!
Inlägg #28: Postat: 2008-12-21 00:23:00
Janne B
Al Gore lär ha sagt inför inspelningen "går det så går det". Det har ju visat sig riktigt!
Inlägg #29: Postat: 2008-12-21 08:48:00
Inger Olsson
Peter_ Jag funderade lite på meningen i det som du skriver: "Det som många vägrar inse är att vi aldrig säkert kan veta att det vi tror på är sant." Nihilismen ligger inte långt härifrån och denna tanke störde redan Platon på sin tid. Det finns ju ett argument för din mening och det är att om vi plötsligt visste den yttersta sanningen - hur skulle vi veta att det var så när vi har inget att jämföra med? "Den yttersta sanningen" finns den och har någonsin funnits? För den enskilde människan kan en tro, en ö v e r t y g e l s e vara tillräckligt. Spinoza talade om sanningen; kunskap räcker inte, insikt är störst. Och jag håller med. Av empiriska skäl. Om man är sann mot sig själv har man inget att frukta. Människor som är rädda stinker faktiskt mer och ingen parfym hjälper. Det är inte viktigt att FÅ rätt så länge man VET att man har rätt.
Inlägg #30: Postat: 2008-12-21 08:55:00
Inger Olsson
forts/ Den här debatten som nu flammat upp kring L Marklunds bok "Gömda" kanske inte är så trivial i botten? Diskussionen borde kanske också handla om att journalister/författare, som i grunden har ett samhällsansvar, blir blåsta och orsakerna därtill...
Inlägg #31: Postat: 2008-12-21 09:55:00
peter_
#29. Den är en gammal diskussion och ett gammalt men fundamentalt resultat att, i princip, så är inga utsagor om verkligheten helt säkert, logiskt sanna. I princip kan man tänka sig att man, även i triviala fall, kan ha sett i syne osv. Det får man acceptera; man kan inte skapa helt sanna och odiskutabla dogmer och bygga en slutgiltig världsbild därifrån inte ens Cartesius, men jag motarbetar alla försök att använda detta som en flyktväg när argumenten tryter och för att göra ohederliga, tendentiösa teorier gällande som vetenskapliga. "Diskurs" ger en besläktad flyktväg. Det är populärt att använda den termen i alla möjliga sammanhang och jag avskyr när jag ser att intelligenta och insiktfulla personer utan akademiska meriter tappa självförtroendet inför någon beskäftig charlatan som tar till sådana obskurantistiska metoder. Nu uppfattade jag inte alls #1 som sådant, men detta är ett fall som inte alls är kunskapsteoretiskt komplicerat och behöver diskussioner om "diskurs" etc.
Inlägg #32: Postat: 2008-12-21 11:48:00
ArHo
Du Peter som sitter inne med filosofiska kunskaper liksom jag, hur ser man på begreppet Falskhet. Att inte vara en sann person som klamrar sig fast vid sin egen livslögn. När jag pluggade psykologi i unga dar, kom det upp som ett separat ämne som vi ägnade många lextioner åt, alltså livslögnen. Jag vill absolut inte stöta mig med religiösa människor, utan endast tar det citat: att försätta sig i en trosats och försvara den till dödar, är den yttersta livslögnen. Hur ser du på detta Peter med filosofiskt kunnande?
Inlägg #33: Postat: 2008-12-21 12:58:00
Inger Olsson
#31 Peter_ Jag ser din upprördhet över Katharinas svar ovan. Nu blir den tydlig. Jag hoppade över hennes komm. för att jag just känner till den sortens metoder och användning av bl a "diskurs". Däremot är Cinnas reaktion i #2 nog representativ för de flesta. Långt in in riksdagen, som den här boken "Gömda" även tog sig. Citerar henne: "Jo att nästa gång jag läser eller hör något som drabbat en medmänniska så måste jag tvivla starkt, eftersom det är för hemskt för att vara sant eller?" Visst har läsaren ett visst ansvar för vad/hur den tolkar en text. Men det är absolut författarens ansvar att checka uppgifter i det fall den är spökskrivare åt någon annan och dennas berättelse och vill hävda att berättelsen är helt sann. Hade L Marklund valt att skriva att berättelsen vilar på ett verklighetesunderlag, menar jag att hon hade kommit undan anklagelserna idag.
Inlägg #34: Postat: 2008-12-21 13:15:00
Inger Olsson
forts/ Det värsta med denna bok är vilka konsekvenser den har fått i egenskap av "helt sann berättelse" och som C O Schlyter delvis belyser. Därför finns det anledning att kritiskt titta på vad Monica Antonsson gör nu egentligen. Hon hänger uppenbart ut namn och hävdar också sanningar i en partsinlaga. Skulle det visa sig att Maria Eriksson har polisanmält och vittnat falskt kring påstådda allvarliga händelser i boken så är det ett rättsärende, menar jag, och inte ett scoop för Monica A: s att frossa i. Jag tycker i Monicas A: s fall uppstår också frågan om hon personligen har även ett intresse i att slå till hårt och skoningslöst p g a att hon blev blåst av denna Maria Eriksson redan från början. Hon VET ju om det, anar att det står inte rätt till, men fortsätter sig låtas duperas. Läs hennes intervju med C O Schlyter. Jag menar det framgår tydligt.
Inlägg #35: Postat: 2008-12-21 13:26:00
peter_
Inger och Arho, i samband med beklädnaden av julgranen blev det ett och annat glas glögg. Jag återkommer när jag nyktrat till.
Inlägg #36: Postat: 2008-12-22 00:05:00
Katharina
"...men detta är ett fall som inte alls är kunskapsteoretiskt komplicerat och behöver diskussioner om "diskurs" etc..."

Peter, jag håller inte med dig. "Gömda" kategoriseras som "Misery literature". Den genren är väl utredd i och med tidigare krockar med sanningen. Titta på James frey och has bok "Tusen bitar" ?. Vi bör beakta att "Gömda" gav ut för över tio år sedan och då som en "sanning", hade den getts ut i Hollywood idag så skulle den, precis som Piratförlaget påpekar, ha beskrivits som "baserad på en sann historia". Inom diskursen "mis lit" ja, jag hävdar att den är bruklig även utanför akademiska diskussioner så krävs ingen definitiv sanning. Men visst borde boken ha beskrivits som "Mias sanning, baserad på en verklig historia". Det som är högst intressant i detta sammanhang är att Monica Antonsson valt att kalla sin egen bo för "Mia - SANNINGEN om Gömda". Vilket ramaskri kommer det att bli nästa gång vi granskar den "nya sanningen"?
Inlägg #37: Postat: 2008-12-22 01:15:00
CMO
Inte riktigt säker påvad Katharina är ute och far efter. När "Tusen bitar" avslöjades som fabricerad blev det stor skandal.
Inlägg #38: Postat: 2008-12-22 07:12:00
peter_
#36. Konstigt teoretiserande.
Inlägg #39: Postat: 2008-12-22 08:49:00
Inger Olsson
Katharina: ref. #36 på vad sätt är nu diskussionen om boken "Gömda" kunskapsteoretiskt komplicerad? År 2008 är de litterära koderna - och skillnaderna - "Lz" och Hc" desamma som år 1995. Givetvis ska Monica Antonssons granskande granskas. Det som också är intressant i denna debatt är hur man får ett, i grunden, journalistiskt arbete till att bli ett skönlitterärt sådant. Nihilisten kan ju alltid påstå att det inga sanningar finns men då uppstår genast ett logiskt problem. Den själv, som därför heller inte kan vara sann.
Inlägg #40: Postat: 2008-12-24 22:50:00
Ramona Fransson
Att fru Skarp nu efter den vilda och ibland väldigt ensidiga Expressen Aftonbladet diskussionen skickar ut ett meddelande till samtliga bokhandlare i Sverige med uppmaningen att flytta böckerna Gömda och Asyl av Liza Mörklund, förlåt Marklund ska det vara, från kategorin "Biografi" till kategorin " Romaner" gör ingen skillnad för mig. När det står "sann historia" ska det också vara en sann historia, som till exempel min egen som jag själv skrivit. Annars är det en förbannad dikt, ingenting annat. Men det var ett politiskt projekt som Liza M uttryckte det. Tjusigt, nu vet vi vad det betyder, att politik inte är annat än uppbyggt på lögner. Mona Sahlin, väninna till Liza M, kanske inte är fullt lika positivt inställd till böckerna som hon en gång var. I vilket fall borde Mona Sahlin hädanefter kolla både en och två gånger innan hon tar goda råd från Liza Marklund.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...