Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#29. Den är en gammal diskussion och ett gammalt men fundamentalt resultat att, i princip, så är inga utsagor om verkligheten helt säkert, logiskt sanna. I princip kan man tänka sig att man, även i triviala fall, kan ha sett i syne osv. Det får man acceptera; man kan inte skapa helt sanna och odiskutabla dogmer och bygga en slutgiltig världsbild därifrån inte ens Cartesius, men jag motarbetar alla försök att använda detta som en flyktväg när argumenten tryter och för att göra ohederliga, tendentiösa teorier gällande som vetenskapliga. "Diskurs" ger en besläktad flyktväg. Det är populärt att använda den termen i alla möjliga sammanhang och jag avskyr när jag ser att intelligenta och insiktfulla personer utan akademiska meriter tappa självförtroendet inför någon beskäftig charlatan som tar till sådana obskurantistiska metoder. Nu uppfattade jag inte alls #1 som sådant, men detta är ett fall som inte alls är kunskapsteoretiskt komplicerat och behöver diskussioner om "diskurs" etc.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?