Valt inlägg:
#21 Ja du Katharina, det är ca 30 år sedan jag började mina universitetsstudier. Jag inledde med teoretisk och praktisk filosofi. Jag hade fö en ung Germund Hesslow i logik. Om du är akademisk feminist så kanske du känner till honom. Sedan fördjupade jag mig i fysik. "Sanning" är inte särskilt problematiskt i vardagen. Det som många vägrar inse är att vi aldrig säkert kan veta att det vi tror på är sant. När det gäller vetenskapliga teorier så kan analysen av teoriers "sanning" bli komplicerad. När det gäller omständigheterna som diskuteras i boken är den principiella frågan om sanning trivial. Påståendena som ska bedömas är praktiskt taget antingen sanna eller osanna för dem som har alla hästar hemma. Diskussionen gäller dels huruvida det som står i boken är sant eller inte och dels om Lisa Marklund ljugit, dvs medvetet farit med osanning. Att försöka slingra sig med att man aldrig menat att det är sant är löjligt.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?