Invandrarkvinnor vrider tillbaka klockan

Den här tråden diskuterar artikeln Invandrarkvinnor vrider tillbaka klockan.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-11-12 10:39:00
Diplomaten
Kvinnoförtryck förekommer i alla möjliga sammanhang, att religionen är ett perfekt instrument för att upprätthålla rådande maktstrukturer är inget nytt. Att medeltida värderingar och beteenden lever kvar än idag kan man lätt konstatera genom att gå på en fotbollsmatch på tex Råsunda.
Inlägg #2: Postat: 2008-11-12 10:51:00
Lars Nilsson
En liten randanmärkning. Du skriver "Sedan 1100-talet har vi i Sverige skiljt på kyrka och stat". Faktum är att det gjordes inte förrän år 2000.
Inlägg #3: Postat: 2008-11-12 12:42:00
Jan E
Det finns också sekulariserade muslimska kvinnor som reagerar mot stollerierna: Länk: aftonbladet.se
Det bör påpekas.
Inlägg #4: Postat: 2008-11-12 13:21:00
Martin Ekdahl
Joakim. Jag tycker att det var ett mycket intressant perspektivbyte som du öppnade för med denna artikel. Hittills har diskussionen huvudsakligen fokuserat på antingen "elaka muslimska män förtrycker kvinnor i slöja" alternativt "elaka sekulariserade svenskar förtrycker kvinnor i slöja". Mycket bra!
Inlägg #5: Postat: 2008-11-12 14:05:00
CMO
Här I upstate New York har vi gott om Amish som tar avstånd från nästan allt modernt, som lever efter sina egna åderdomliga regler, de får de flesta muslimer att framstå som supermoderna. De har egna religiösa skolor för barnen och de beblandar sig inte gärna med oss andra som de kallar "The English". Kvinnorna har konstiga kläder med heltäckande klänningar och hätta på huvudet så att man inte ser deras hår. Ska jag som du "reagera med hela mitt väsen" på detta avståndstagande från "vårt moderna samhälle" och känna mig förolämpad för att "The Amish" inte vill umgås med mig på ett "okomplicerat sätt"?
Inlägg #6: Postat: 2008-11-12 14:29:00
CMO
Än så länge har jag nämligen inte kännt något större behov av att hetsa upp mig för att det finns grupper som tar starkt avstånd frin mina jättefina och moderna värderingar, kanske borde jag göra det och känna mig grovt skymfad? Nu är ju som tur är Amish så bakåtsträvande att de aldrig skulle göra ett eget TV-program. De vill helst inte fotograferas ens.
Inlägg #7: Postat: 2008-11-12 14:55:00
Diplomaten
#5 Bra skrivet CMO. I demokratins namn borde alla livsåskådningar respekteras så länge de inte bryter mot folkrätten.
Inlägg #8: Postat: 2008-11-12 14:59:00
Joakim_J
CMO: Om jag ska svara ärligt på dina raljerande inlägg så tycker jag att religiösa uttryck av den sorten som Amish-folket representerar är olyckliga ur många aspekter. Att små grupper av människor isolerar sig och skapar sektliknande beteende är inte helt oproblematiskt, oavsett hur de har behandlats historiskt. Framförallt inte för de barn som tvingas växa upp under dessa förhållanden och därmed ofta fråntas rätten att själva välja hur de vill leva sina liv. Jag kan inte heller se fördelarna med att vända sig bort från vetenskap, medicinskt kunnande, teknologiska framsteg, och så vidare. Jag är därför övertygad om att många inom Amish-folket kan känna sig förtryckta under dessa religiösa bojor. För precis som hos alla andra människor finns där individuella skillnader, önskningar och förhoppningar om livet. Att inbilla sig att Amish-folket lever i någon slags rosenskimrande idyll, vilket många gärna tycks inbilla sig, är naturligtvis enbart naivt trams.
Inlägg #9: Postat: 2008-11-12 14:59:00
Joakim_J
Forts./ Det som dessutom skiljer Amish-folket från den grupp muslimer jag beskriver är deras syn på sitt eget förhållande till omvärlden, därför är din jämförelse ganska tramsig vilket du naturligtvis vet. Medan Amish-folket isolerar sig från omvärlden och sköter sitt gör den fundamentalistiska muslimska världen det motsatta. De kräver att omvärlden ska anpassa sig efter deras religiösa hållning. Men som sekulariserad, icke-troende och motståndare till all slags religiös fundamentalism kan jag inte se nyttan i ett beteende som tar oss tillbaka till medeltiden. Men det kan kanske du.
Inlägg #10: Postat: 2008-11-12 15:46:00
CMO
#9 JJ/ Det finns som väl tur är inga barn som får välja under vilka förhållanden de ska växa upp och välja hur de ska leva sina liv eller vilka värderingar de ska få ta del av, inte bland Amish och inte bland oss andra. Nej Amish liv och kultur är inte "oproblematiskt" eller "en rosenskimrande idyll", har någon påstått det? Du bygger halmgubbar. Är det "moderna sekulariserade" livet "oproblematiskt" eller "rosenskimrande"? Att alla ska ha rätten att välja sina liv innebär också att de kan välja att "isolera" sig i grupper och hysa värderingar som du starkt ogillar eller inte ser "nyttan" med. Jag ser inte "nyttan" med att hetsa upp mig över omoderna åsikter eller yttre attribut som sättet att hälsa eller klädval så länge de inte tvingas på mig med våld. Jag tror att faran för att religiös fundamentalism ska ta mig tillbaka till medeltiden är ganska liten, speciellt om det ska genomföras genom att SVT gör dåliga TV-program med programledare iklädda slöja.
Inlägg #11: Postat: 2008-11-12 16:04:00
Ragnhild Blücher
Inom alla goda familjer, blir man uppfostrad till att ta i hand vid formella möten och i TV-sammanhang. Det ger ett gott intryck, och det visar att man åtminstone har medelklassbakgrund. -Man framstår annars lätt som ovänner inför tittarna !
Inlägg #12: Postat: 2008-11-12 16:19:00
Joakim_J
CMO: Det är inte alls oproblematiskt att leva i ett sekulariserat samhälle. Men bara för det behöver man inte acceptera ytterligare försämringar. När det gäller barns rätt att välja sina liv så förstår du nog säkert vad jag menar, så jag tänker inte spinna vidare på det. För övrigt ser jag inte heller nyttan av att hetsa upp mig över hur andra människor lever sina liv. Om du exempelvis beslutar dig för att leva naken i en grotta, inte skaka hand med någon och bara äta daggmask under resten av sitt liv så skulle jag inte sörja för det. Det jag däremot är starkt emot är när vi förlorar öppenheten i vårt samhälle, när vi stänger in oss bakom religiösa dogmer och skapar hinder och barriärer. När vi tycker det är viktigare att respektera en flera tusen år gammal skrift än en levande och existerande medmänniska För övrigt tror jag inte att man ska underskatta medias makt att påverka samhället i en negativ rikting. Det sker varje dag.
Inlägg #13: Postat: 2008-11-12 16:30:00
CMO
Och öppenhten i samhället försvarar vi alltså genom att hindra de som har annorlunda seder och värderingar från att synas i TV på sina egna villkor och genom att kräva att de hälsar på oss i enligthet med vår kultur och i strid med deras egen sed och övertygelse? Personligen tror jag tvärtom att vi påverkar samhället i negativ riktning genom att försöka utestänga de grupperna om de inte anpassar sig till oss om vi och överreagerar mot att de avviker från oss. Det skapar bara onödiga motsättningar och leder till ytterligare extremism.
Inlägg #14: Postat: 2008-11-12 16:49:00
Joakim_J
CMO: Nu är det du som bygger halmgubbar. Jag har inte påstått att de inte ska få synas i teve. Däremot anser jag att den formen av stelbent religiöst beteende som dessa kvinnor uppvisade är fel. Jag anser att det är ett kraftigt steg tillbaka när jag inte kan ta en kvinna i hand, när hon inte kan titta mig i ögonen och när hon inte vill prata med mig för att jag är man. I min värld är det en förlust av otroligt viktiga värden som vi har skapat i vår del av världen. De muslimer som väljer att anamma denna stil kan därför inte förvänta sig att bli accepterade av mig. Där har nämligen deras religiösa frihet nått en punkt när den strider mot min grundläggande syn på rätt och fel. Detta är min övertygelse och jag är beredd att kämpa för den. Så enkelt är det.
Inlägg #15: Postat: 2008-11-12 17:34:00
CMO
Jag byggde ingen halmgubbe jag ställde en fråga, som du sedan felciterade. Du vill alltså kämpa för att den religiösa friheten ska inskränkas, så att t.ex. muslimska kvinnor förmås att ta dig i hand och se dig i ögonen? Eller har jag fattat fel? Med vilka medel vill du i så fall kämpa för detta. Konstigt nog tycker jag att ditt resonemang just hotar "otroligt viktiga värden" som kanske inte skapats, men i som till stor del annamats västvärlden. Att använda sig av uttryck som "vår del av världen" tycker jag föresten ger suspekta vibbar när man pratar om invandrare.
Inlägg #16: Postat: 2008-11-12 17:46:00
Valdemar J
Finkänslighet kännetäcknar också ett civilerat och modernt folk. Att vägra ta i hand är en förolämpning i VÅR kultur, men är det en del av vår kultur att urskiljningslöst påtvinga våra gäster våra egna godtyckliga seder även i de fall när vi är fullt medvetna om de kulturskillnader som gör att mottagarna tvärtom uppfattar dem som inkräktande? Inte tusan går jag runt och blir förolämpad när folk inte vill kramas och skaka hand här i Kina, och jag förväntar mig inte att kineser ska göra det i Sverige. I Iran tackade jag nej till att krama och kyssa andra män, och jag har noterat att persiska män i Sverige sällan föreslår detta. Om vi nu är så moderna och högtstående borde väl vi kunna hantera lite kulturskillnader. Det är ju inte så att handskakningen som fysisk gest är en grundpelare för västerländsk civilsation, utan respekten den symbolisera, och det går att visa respekt på många sätt. Bli hembjuden till några muslimer så ska du få se på gästfrihet.
Inlägg #17: Postat: 2008-11-12 21:03:00
Jan E
Som Joakim redan varit inne på så är jämförelsen med amish som CMO gör inte vidare relevant. Det handlar om anspråk. Amish har inte har några anspråk på att bli accepterade av det moderna samhället och de vill klara sig helt själva. Och gör väl det också? De tre muslimska kvinnorna i Halalteve däremot har stora anspråk, de vill leva i det moderna samhället men kräver att vi ska acceptera deras stolliga påfund, varav många inte ens har stöd i Koranen. En viss skillnad.
Inlägg #18: Postat: 2008-11-13 04:10:00
CMO
#17 Jag diskuterar det som framförs i artikeln och inte något TV-program jag inte sett. Vad som har stöd i Koranen är irrelevant, dels finns det olika tolkningar av den saken och det kan i stort sett lika gärna gälla kulturella särdrag som religiösa.
Inlägg #19: Postat: 2008-11-13 10:07:00
Joakim_J
Det är ingen idé att vi fortsätter diskussionen CMO. Vi har helt enkelt helt olika syn när det gäller detta. Och jag kommer inte att kunna ändra din uppfattning, och du kommer aldrig att kunna ändra min. Personligen är jag starkt för den religiösa friheten, men det betyder inte att jag anser att religionen går före allt annat. I min värld väger respekten för mina levande medmänniskor tyngre än vad som står i en flera tusen år gammal skrift som dessutom kan tolkas hursomhelst. Jag kan inte heller se fördelarna med att vi som individer fjärmar oss från varandra genom att skapa barriärer, det leder knappast till något samförstånd. För precis som med språket, eller med våra trafikregler, är dessa sociala koder otroligt viktiga i våra mänskliga möten. Jag kan inte heller se nyttan med att män och kvinnor inte ska kunna prata med varandra och bemöta varandra likvärdigt. För mig är det ett stort steg tillbaka. Men som sagt, du tycker ju att det är helt okej.
Inlägg #20: Postat: 2008-11-13 15:16:00
CMO
JJ/ "I min värld väger respekten för mina levande medmänniskor tyngre än vad som står i en flera tusen år gammal skrift som dessutom kan tolkas hursomhelst." Just det, "i din värld" men alla lever inte i "din värld" en del har faktiskt helt andra referensramar, det är just att inse det som det handlar om om man ska visa respekt för sina "levande medmänniskor". Det är inte så lite ironiskt att du kräver att andra ska visa respekt för dig när du inte har själv någon respekt för andras tro och djupt rotade seder.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...