Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Finkänslighet kännetäcknar också ett civilerat och modernt folk. Att vägra ta i hand är en förolämpning i VÅR kultur, men är det en del av vår kultur att urskiljningslöst påtvinga våra gäster våra egna godtyckliga seder även i de fall när vi är fullt medvetna om de kulturskillnader som gör att mottagarna tvärtom uppfattar dem som inkräktande? Inte tusan går jag runt och blir förolämpad när folk inte vill kramas och skaka hand här i Kina, och jag förväntar mig inte att kineser ska göra det i Sverige. I Iran tackade jag nej till att krama och kyssa andra män, och jag har noterat att persiska män i Sverige sällan föreslår detta. Om vi nu är så moderna och högtstående borde väl vi kunna hantera lite kulturskillnader. Det är ju inte så att handskakningen som fysisk gest är en grundpelare för västerländsk civilsation, utan respekten den symbolisera, och det går att visa respekt på många sätt. Bli hembjuden till några muslimer så ska du få se på gästfrihet.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?