Feminism ett hot mot mänskligheten?

Showing page 8 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #141: Postat: 2004-11-06 17:10:00
elin svar 130
vilka är dessa akademiker och hur vet du att de grundar sin bild av det hela på vad politiker säger?så vitt jag vet har de flesta feminister bildat sin bild genom att inta litteratur,statistik och egna erfarenheter - politiker som akademiker.du kanske ser snarlika åsikter bollas mellan dem,men det betyder inte att de beror på varandra.som sagt var:LITTERATUR.feminister läser.och inte bara varandra.
Inlägg #142: Postat: 2004-11-06 17:16:00
elin svar 132-133
vilken "likhetsfeminism" och vilka "humanisters påståenden"?du måste förtydliga dig.angående mannen som norm är det just i litteraturen du finner utförliga beskrivningar till HUR det yttrar sig i verkligheten.det är inte som om man bara påstår det - man lägger också fram eventuella bevis för det.jag föreslår att du vänder dig till en genusvetare,somgaranterat har bättre koll på diverse titlar än jag.
Inlägg #143: Postat: 2004-11-06 17:22:00
elin forts
problemet är att jag inte minns vilka böcker som behandlar ämnet och i vilka kapitel.det finns ju artiklar också...jag skall i alla fall göra mitt bästa:"det andra könet" handlar ju som man ser av titeln om att mannen är människa,kvinnan är "det andra".gammal bok som bör tas med en nypa salt.men jävligt bra i vissa partier."under det rosa täcket" förenklar till stor del beauvoires text.om jag minns rätt står det om mannen som norm även där.men det finns många fler titlar.ha det bra så länge.
Inlägg #144: Postat: 2004-11-06 18:51:00
Biff
Jag tror inte riktigt du förstår mitt resonemang Elin. Att den politiska feminismen även kallad kvinnokamp ägnar sig åt praktik mer än åt teori, skriver du ju mer eller mindre själv i svar 141. De ser ett ojämställt samhälle, och vill förändra detta. Läs tex Alvungers text "Manshatarkrönika", så förstår du. Humanisterna akademikerna däremot, är analytiker, och sysslar inte med samhällsförändring. För en som inte är insatt i den akademiska världen, kanske de inte ens existerar.
Inlägg #145: Postat: 2004-11-06 18:51:00
Biff
Kvinnokampen kommer från iaktagelser av samhället, och den akademiska feminismen kommer från teorier om människans beteende. Dessa två institutioner påverkar dock varandra, och ideologier och olika typer av feminism, som har sin botten i människans psyke skapas. Så även om institutionerna i grunden inte beror av varandra, har de blivit oerhört influerade.
Inlägg #146: Postat: 2004-11-06 18:53:00
Biff
Angående litteratur, verkar det knappast som varken akademiska eller politiska feminister intresserar sig för annat än vad som stödjer deras åsikter. Annars hade psykoanalysen varit avfärdad inom humanismen för länge sedan. Att hitta litterära, verbala eller mediala argument för varför mannen är är en universell "norm", är väldigt enkelt. Men kan du hitta några statistiska eller reella argument för det?
Inlägg #147: Postat: 2004-11-06 18:54:00
Biff
Bara för att jag säger till en kvinna att mannen är norm, betyder inte att han automatiskt är det. Det krävs mer - det krävs handling. Mannen är naturligtvis norm i vissa avseenden, det förnekar jag inte. Vad som dock ignoreras av feministiska debattörer, är att även kvinnlighet kan vara norm. När dessa situationer - tex inom hemmet - nämns, svarar feministerna med att kvinnornas normsituationer är underordnade männens och därför inte lika viktiga.
Inlägg #148: Postat: 2004-11-06 18:54:00
Biff
Vad som sedan glöms bort är att det från början var feministerna som inordnade denna normhierarki. Liksom kristendomen styrker sin tro genom Bibeln, styrker feminismen sina teorier genom feministlitteratur. Detta är dock enbart retorik, och feminismen borde ta till sig det klassiska citatet: "För att bevisa sina teorier, måste man misslyckas med att visa att de är fel." Detta är hela mitt budskap.
Inlägg #149: Postat: 2004-11-06 18:55:00
Biff
Likhetsfeminismen spårar jag tillbaka till Butlers Queer-teori, och därmed till Foucaults teorier om maktstrukturer i samhället. Jag utgår från att du redan är insatt i dessa. Humanisterna har jag redan nämnt tidigare i tråden. Ber om ursäkt ifall jag är otydlig, det är inte helt enkelt att uttrycka sig i detta format.
Inlägg #150: Postat: 2004-11-06 20:50:00
elin svar 144-145
nej,det skriver jag inte själv och nej jag förstår inte - jag förstår inte varför du tar upp detta och vad som är problemet med detta eventuella skeende.
svar 146:har du frågat feminister vad de läser?tror du att feminister enbart läser feministisk litteratur?och VAD får jag fråga,har feministers eventuella ointresse för littleratur annan än bestrykande av egna åsikter att göra med att psykoanalysen inte blivit avfärdad inom humanismen??
Inlägg #151: Postat: 2004-11-06 21:11:00
elin forts
vad du menar med "litterära, verbala eller mediala argument" förstår jag inte riktigt.jag antar att du - eftersom du ställer de mot "reella" argument - menar på ounderbyggda påståenden.det känns som om du bara plockat upp meningen "mannen är norm" rakt ur något sammanhang som du inte brytt dig om att undersöka.vilket detta skulle vara kan jag inte berätta,då mannen anses vara norm på olika sätt i olika sammanhang.
Inlägg #152: Postat: 2004-11-06 21:17:00
Peter
Svar 134: totalt onödig och obskurantistisk abstraktion. Det förändrar ingenting. Boken är en hatskrift och full av nedvärderingar och "rasistiska" åsikter om män. Den får leta sin like, men det finns fler av den typen, tex Mein Kampf.
Att inte entydigt ta avstånd från den är diskvalificerande från respektfullt bemötande. Jag har blivit helt övertygad om att ni saknar förankring i demokratiska grundvärderingar.
Inlägg #153: Postat: 2004-11-06 21:19:00
elin forts
själva meningen "mannen är norm" säger ju ingenting av vad??.jag föreslår att du vänder dig dit jag tipsat och undersöker de teorier som finns.de har sitt ursprung ur erfarenheter,statistik och historisk data.huruvida de är "reella" får du avgöra själv.naturligtvis är kvinnan också norm i vissa sammanhang,men jag tror du missuppfattat det hela.när man talar om mannen som norm,brukar det vara i ett allmän-kulturellt sammanhang.
Inlägg #154: Postat: 2004-11-06 21:20:00
elin
peter jag är färdig snart om du kan vara vänlig att inte kommentera tills jag säger till
Inlägg #155: Postat: 2004-11-06 21:21:00
elin forts
dvs att vårt samhälle främst byggts upp i enighet med mannens perspektiv,varpå kvinnans kommit i kläm.det finns också bla det språkliga perspektivet mannen är både man och människa medan kvinnan är just kvinna... och att kvinnan i högre grad än mannen definieras utifrån sitt kön istället för sin individualitet.jag tänker inte börja tjata om det "reella" i någonting av detta.du får läsa vidare om det först.och jag,eftersom jag är rätt ringrostig.angående 149 får du förklara ditt spår.ha d.
Inlägg #156: Postat: 2004-11-06 21:31:00
elin svar 152 peter
jaså du.OM IGEN!!! det är INTE en hatskrift utan en SKILDRING av hat.den är skriven i manifestform, men detta är endast ett "LITERARY DEVICE" hänv. 55.kan du engelska?jag läser ofta texter i vilka det uttrycks nedsättande,hatiska saker om människor, men vet du vad?jag blir inte upprörd.för när man läser böcker får man ta och tänka sig att författaren kanske vill framföra en annan mening än just precis de ord som uttrycks.
Inlägg #157: Postat: 2004-11-06 21:33:00
elin forts
var det exempelvis ett riktigt partiprogram skulle jag ta avstånd från det,så som jag tar avstånd från nationaldemokraterna därav.MEN DET ÄR INTE DET. snälla!bara läs texten på sättet den var menad till.
nu är jag klar.
Inlägg #158: Postat: 2004-11-06 21:40:00
elin
bara för att göra allting glasklart,eftersom du verkar ha svårt för att förstå detta:jag tar avstånd från textens innehåll i den mening att jag inte håller med om det som skrivs.men varför skulle du ta upp det,när propagerande för ett sådant syfte inte är syftet med själva texten??det är en underbar text;den kokar och den svider.och det är framför allt en *litterär* text.
Inlägg #159: Postat: 2004-11-06 21:43:00
elin
och även om det inte var det,så tror jag knappast att den skulle få nämnvärt medhåll från något håll.men detta är anledningen till att den är så accepterad.de flesta är smarta nog att inse att det inte är ett "riktigt" manifest. i alla fall är det inte av den anledningen det uppskattas - för att man tycker precis så.
Inlägg #160: Postat: 2004-11-06 21:46:00
elin
jag skall inte fråga dig vilka "vi" är som "saknar förankring i demokratiska grundvärderingar". men jag vill bara säga att oavsätt vad en människa tycker,tänker,gör,känner - är denne ALLTID förtjänt av ett respektfullt bemötande.jag vet inte vem som lärt dig att det någonsin är OK att "diskvalificera" någons rätt till respekt,men det brukar vara herr/fru Ego-känsla.
Showing page 8 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...