Inlägg #81: Postat: 2004-11-04 14:05:00
|
elin |
hela din artikel är en massa diskuterande utan bra exempel.att tjafs om freud säger ju inte att han fortfarande om han någonsin finns kvar i likhetsfeminismens rötter om det är vad du menar på.varför har du inte intervjuvat eller citerat folk som jobbar inom genusvetenskapen?SAMT de som försöker förstå kön från ett naturvetenskapligt perspektiv och ställt upp respektive kritik mot varandra?jag förstår inte vad du vill säga.
|
|
Inlägg #82: Postat: 2004-11-04 19:04:00
|
Biff |
Elin, feminismen anser att mannen är "norm". Från vem kommer detta påstående, och vilka belägg finns det för att det förhåller sig på det viset? De tyngsta namnen inom "postmodern" feminism, som t.ex. Butler och Kristeva, utger sig utan tvivel för att vara psykoanalysens förespråkare, samtidigt som du menar att Freud inget har att göra med feminismen. Av någon anledning tror jag dock att Kristeva är en större auktoritet i ämnet än du.
|
|
Inlägg #83: Postat: 2004-11-04 19:17:00
|
Biff |
Om du på fullt allvar tror att feminismen enbart är en praktisk ideologi, utan anknytning till teorier om mänskligt beteende, vill jag höra ett enda formulerat och genomförbart mål med denna ideologi. Ett mål som inte bygger på statistik, utan på vad folket vill, och som därmed inte inskränker jämställdheten i form av kvotering eller kvinnlig resp. manlig fokusering.
|
|
Inlägg #84: Postat: 2004-11-04 21:18:00
|
Peter |
Svar till 76. Avstånd från bokens syn på och attityder till män.
|
|
Inlägg #85: Postat: 2004-11-04 21:50:00
|
elin |
eh... ja??
varför tar du upp det??någon skriver att alla män borde dö och helt plötsligt kräver du att folk skall ta avstånd från det som om det lider över huvud taget någon tvivel om att man i allmänhet inte gör det.låt oss säga att någon hatar katter och skriver en bok som förespråkar deras förintelse... trots att jag är kattälskare tänker jag inte starta några manifestationer.för det är absurt och slöseri med tid.
|
|
Inlägg #86: Postat: 2004-11-04 21:55:00
|
elin till biff |
ovanstående inlägg var till peter.
det finns feministiska föreningar som har ideologier,men feminismen i sig är inte en ideologi.punkt.feminismen har ABSOLUT anknytning till teorier om mänskligt beteende,för feminism handlar om människor och hur de relaterar till varandra.det finns säkert feminister som tror stenhårt på exempelvis psykoanalysen och det finns garanterat de som tror att den är skit.
|
|
Inlägg #87: Postat: 2004-11-04 22:03:00
|
elin forts |
ni har än inte förklarat hur dagens feminism VISAR sig influerat av psykoanalysen.låt oss säga att ALLA som hjälptes åt att bygga feminismen var freudianer. so what? om det inte finns freudianism i feminismen så gör det inte. VISA mig den och hur den eventuellt gör vissa feministiska teorier tveksamma. allt annat är ju att argumentera för spöken.
"SAMTLIGA bygger på Sigmund Freuds aggressions- och sexualteorier, vilka bildar stommen till teorin om könsmaktsordningen."
HUR?
|
|
Inlägg #88: Postat: 2004-11-04 22:12:00
|
elin |
den manliga normen finns det mängder av litteratur om.ingen av vilka jag vet har en freudiansk klang... eller av något av de andra skumma ämnerna inger tog upp.gör en enkel internetsökning så får du tom säkert upp en punktlista.att feminism bygger på statistik är ren och skär lögn.feminism "bygger" på kvinnors lidande och underordning:det var så den föddes och det är genom mäns och kvinnors egna erfarenheter samt berättelser om sin situation som den mest talande statistiken samlas.
|
|
Inlägg #89: Postat: 2004-11-04 22:19:00
|
elin |
rörande svar 85:nu kanske någonkanske biff tänker säga "HUR KAN DU SÄGA ATT PROTESTERA MOT MANSHAT ÄR SLÖSERI MED TID??"vilket naturligtvis inte på något sätt rör det jag skrev.nån antifeminist har snappat upp solanas manifest och tagit det som någon slags feministisk ideologi eller rörelse.om det var det skulle det vara värt att ta upp i ett feminism-kritiskt sammanhang,men nu är det ju inte det.eller hur?bara så jag skall slippa älta detta om och om igen...
|
|
Inlägg #90: Postat: 2004-11-04 22:23:00
|
Biff |
Elin, det enda stället där feminismen är ett teoretisk analysverktyg är i den akademiska världen. Detta kallas då "postmodern" feminism, eftersom den är en del av de lite nyare och trendigare teorierna som växt fram. Detta skedde på 70-talet av humanister som tex Showalter, Moi, Mulvey, Kristeva och Butler, och dessa antog definitivt att Freud var svaret på Mänsklighetens Gåta.
|
|
Inlägg #91: Postat: 2004-11-04 22:24:00
|
Biff |
Idag frågar sig de riktiga psykologerna VARFÖR förhållandet mellan man och kvinna enligt feministerna måste vara så komplicerat. Varför kan det inte handla om att vi dras till varandra, utan att skapa massa omedvetna maktstrukturer där män har underliggande behov av att straffa kvinnor? Omedvetenhet är förresten tillskrivet Freud, visste du det? Nu vill jag höra en av dina feministiska teorier, som inte anknyter psykoanalys, men fortfarande är en beteendevetenskap!
|
|
Inlägg #92: Postat: 2004-11-04 22:31:00
|
Biff |
Svar 88. Ok, mannen är "norm". Var är han norm, och på vilket sätt? I samhället? Vad är i så fall samhället? Var tror du påståendet om kvinnors underordning kommer ifrån? Vilken litteratur tar upp mannen som norm, och vilka argument har författaren till detta påstående?
|
|
Inlägg #93: Postat: 2004-11-05 06:07:00
|
Peter |
Svar till 85. Ja...eh..just det, boken har liksom..eh...hyllats av kända feminister och ..eh.. sålt en hel del..eh..
|
|
Inlägg #94: Postat: 2004-11-05 06:09:00
|
Peter |
och..eh.. tar det emot att ...eh..svara på min fråga..eh..?
|
|
Inlägg #95: Postat: 2004-11-05 06:34:00
|
Peter |
Du kan slippa älta det om du svara att du inte gillar synen på och attityden till män. Om svenska översättningen av Mein Kampf såldes bra, hyllades av kända, tex miljöpartister som en miljöpartistisk bok och förklarande allt, diskuterades bla miljöpartister, så skulle den miljöpartist som läst boken få svara på frågan om hon gillar boken eller inte.
|
|
Inlägg #96: Postat: 2004-11-05 06:36:00
|
Peter |
Likadant om Mein Kampf cirkulerades, diskuterades med blossande kinder bland t.ex nykterister.
|
|
Inlägg #97: Postat: 2004-11-05 06:38:00
|
Peter |
Jag tror att Hitler satt i fängelse när han skrev boken. Han hade inget politiskt inflytande och hade nog betraktats som en udda, lustig figur om han hade uppmärksammats.
|
|
Inlägg #98: Postat: 2004-11-05 06:42:00
|
Peter |
Jag är säker på att man kan konstatera att manshatet blivit rumsrent, det är OK att hata män, och att kändisfeminister uttalat rent manshat helt öppet, utan att tappa ett uns i popularitet och blivit ifrågasatt bland sina feministsystrar. Någon som känner till ett ex på rak arm?
|
|
Inlägg #99: Postat: 2004-11-05 06:45:00
|
Peter |
Patriarkatideen liknar Hitlers ide om judarnas konspiration och makt i samhället. Han använde dessa argument för att stifta diskriminerande lagar mot judar och vi vet hur det utvecklade sig så småningom.
|
|
Inlägg #100: Postat: 2004-11-05 06:50:00
|
Peter |
|
|