Inlägg #101: Postat: 2004-11-05 07:02:00
|
Peter |
Jag hittade inte så mycket vid en snabb sökning och det var ju positivt. Om ni inte vill bli missförstådda så måste ni tala om var ni står, då detta förekommer. Att du slingrar dig map Solanas ser inte bra ut.
|
|
Inlägg #102: Postat: 2004-11-05 07:09:00
|
Peter |
Att väva in lera argumentationskedjor i en och samma tråd är väl inte idealiskt, men det blir oundviklingen så att flera kan utgå från samma punkt och gå i olika riktningar, alt något sagt i en bisats kan trigga en parallell diskussio
|
|
Inlägg #103: Postat: 2004-11-05 07:20:00
|
Peter |
Svar till 85. Jämförelsen med en hatbok om katter var inte bra. Om någon skrev en hatbok om kvinnor och den översattes till svenska och hyllades av inflytelserika grupper, så skulle jag och många andra reagera mycket starkt mot detta. Känns det inte så för dig ifråga om Solanas, översättningen och reaktionerna från personer som bekänner sig till samma övertygelse som du. Har du inget behov att ta avstånd från detta?
|
|
Inlägg #104: Postat: 2004-11-05 07:20:00
|
Peter |
Svar till 85. Jämförelsen med en hatbok om katter var inte bra. Om någon skrev en hatbok om kvinnor och den översattes till svenska och hyllades av inflytelserika grupper, så skulle jag och många andra reagera mycket starkt mot detta. Känns det inte så för dig ifråga om Solanas, översättningen och reaktionerna från personer som bekänner sig till samma övertygelse som du. Har du inget behov att ta avstånd från detta?
|
|
Inlägg #105: Postat: 2004-11-05 08:47:00
|
per j |
"SCUM Manifesto Society for Cutting Up Men av Valerie Solanas från 1967 är en av de viktigaste feministiska texterna någonsin. Den orimligaste, den rimligaste. En rasande utopi för kvinnor som känner sig redo att regera universum. En vildsint och originell diagnos av patriarkatet. Mannen befinner sig i skymningslandet mellan apa och människa. "
|
|
Inlägg #106: Postat: 2004-11-05 08:48:00
|
per j |
"Mannen är besatt av döden, av sex och av att förstöra saker. Mannen är en maskin, en vandrande dildo, en emotionell parasit, en biologisk olycka; manlighet är en bristsjukdom. För civiliserade kvinnor återstår bara att störta regeringen, eliminera det ekonomiska systemet och förstöra det manliga könet. SCUM är ett tillstånd, ett sätt att tänka, en attityd. En organisation med ett okänt antal medlemmar. Valerie Solanas manifest är en skön och våldsam vision där vänskap ersätter meningslös sex."
|
|
Inlägg #107: Postat: 2004-11-05 08:50:00
|
per j |
så marknadsförs boken på både bokus.com och adlibris.se, och säkert på flera andra ställen ... vad säger du om det elin? för mig är det helt sanslöst
|
|
Inlägg #108: Postat: 2004-11-05 16:38:00
|
Inger Olsson |
Biff: Svar 91, din fraga ar den mest relevanta har och det AR just det som ar poangen! Fast postmodernismen kom tidigare an 70/talet, v g checka t ex skonlitteratur.
Och Peter, miljopartister vill ga sa langt som att i FN diskutera att mannen ar "norm", baserat pa konsmaktsordningen, som ar baserat pa S Freuds infantila sexualteori...
Elin den stackaren ? tror att normer skapas sa dar hux flux? Hur mycket blast har hon inte blivit?
|
|
Inlägg #109: Postat: 2004-11-05 17:23:00
|
forts. |
PS: Jag vill anda ge en eloge till Elin som vagar stalla fragor! Om fler gjorde det fick vi se en annan varld? Det ar nagot som jag uppmuntar mina egna barn...
|
|
Inlägg #110: Postat: 2004-11-06 00:01:00
|
elin svar på 90 |
jag skiter i att de trodde att freud var svaret på mänsklighetens gåta.varför skall jag precis upprepa: SVAR 87. visa mig hur man kan se freuds teorier lysa genom dagens feminism och hur det eventuellt undergräver dess trovärdighet.för det är väl vad du vill visa på?men visa det då.
|
|
Inlägg #111: Postat: 2004-11-06 00:05:00
|
elin svar på 91 |
vilka "riktiga psykologer"?vad är "enligt feministerna" så "komplicerat"?"Varför kan det inte handla om att vi dras till varandra, utan att skapa massa omedvetna maktstrukturer där män har underliggande behov av att straffa kvinnor?"VARFÖR?för att det inte är så.män och kvinnor missförstår och bråkar med varandra hela tiden och det beror inte på feminismen utan för att vi ser på saker så fruktansvärt annorlunda och har alltid gjort.
|
|
Inlägg #112: Postat: 2004-11-06 00:12:00
|
elin forts |
feminismen frågar "varför?"det du skrev ovan är ett av de eventuella svaren.och JA, jag har läst psykologi.jag vet att han har haft stort inflytande över hur vi ser på psyket.det är inte frågan i debatten,utan hur man ser att just de freudianska teorier som inger skriver om ligger som bas för "likartsfeminismen".
|
|
Inlägg #113: Postat: 2004-11-06 00:19:00
|
elin forts |
DET ÄR FRÅGAN. jag ifrågasätter inte att delar av freuds arbete finns i bakgrunden i och med att läran om människans psyke är en del av teoribyggandet kring vårt beteende.hänvisar till svar 87 som vanligt.
elin till peter:jämförelsen vid en hatbok om katter var alldelles utmärkt.jämförelsen med mein kampf var det inte.mein kampf är nämligen skriven av en som allvarligast vill genomföra den världsordning som förespråkas.
|
|
Inlägg #114: Postat: 2004-11-06 00:27:00
|
elin forts |
detta riktar sig också till per jag vet inte vem som skrivit detdär, men om scum är en av historiende viktigaste feministiska texter är det pga att den så glasklart illustrerar en manshatares känslor och en kvinnas våldsamma inre.har du,peter,frågat dessa "kända feminister" varför de uppskattar scum så mycket?jag gillar marx,men är inte kommunist.jag gillar dostojevski och kafka,men jag är inte pessimist för det.
|
|
Inlägg #115: Postat: 2004-11-06 00:33:00
|
elin forts |
jag ser inte att manshat är accepterat.jag ser däremot att män gärna gillar att ta kritik mot visst "manligt" beteende och eventuella utskällningar rörandes dessa för manshat. per, SCUM är inte skrivet med sans.det är ett skri från en människa som blivit antastad av män genom hela sitt liv.jag har skrivit liknande saker om mina föräldrar och om jag skulle publicera dessa förväntar jag mig att folk kommer ta det till sig,men inte att de tror att mina föräldrar borde dö.
|
|
Inlägg #116: Postat: 2004-11-06 00:39:00
|
elin forts |
om ett liknande manifest skrevs om kvinnan skulle jag ABSOLUT INTE bli upprörd.ni får ta mig för mitt ord.jag skulle uppskatta det som ett tillfälle att få en bättre inblick i en kvinnohatares inre.det finns hatiska texter om kvinnor också.vissa upprör,men en scum mot kvinnor skulle det inte.för det är så uppenbart orimligt och känslosamt. jag har tagit avstånd från det solanas skriver,men borde ej behöva.hänvisar till svar 89.
|
|
Inlägg #117: Postat: 2004-11-06 00:44:00
|
elin svar på 99 |
jaså du.patriarkat betyder "fadersstyre".det innebär att samhället styrs av män.detta har alltså aldrig förekommit?
|
|
Inlägg #118: Postat: 2004-11-06 00:54:00
|
elin svar till inger olsson 108 |
ingen eloge till dig som i sann fegisstil fortsätter att förolämpa mig personligen istället för att bemöta de frågor jag ställer.har jag blivit blåst?fattar jag inte att teorin om att
"mannen ar "norm" är "baserad pa konsmaktsordningen, som ar baserat pa S Freuds infantila sexualteori..." NEJ,för du har inte visat på länken däremellan.jag tog upp detta i min egen tråd,men du undvek att svara på mina frågor.
|
|
Inlägg #119: Postat: 2004-11-06 01:02:00
|
elin forts |
du har fortsatt att ignorera de svar jag gett dig och istället spunnit vidare som om jag hållit tyst.inte heller har du bemött anna drangel på ett fruktsamt sätt i denna tråd.du måste väl ändå fatta att dina teorier inte då går att ta på allvar?Biff:det finns SÅ mycket skrivet kring ämnet "mannen som norm i samhället".det är efterforskningar som är enkla att göra och jag orkar inte göra det åt dig.
|
|
Inlägg #120: Postat: 2004-11-06 01:07:00
|
elin forts |
du presenterar ju frågeställningar nog till en hel essä och jag är inte intresserad av att skriva en stor sammanfattning.du kanske borde göra det själv istället?och om du ser teorierna som tveksamma kan du alltid kontra dem genom en egen artikel.god natt.
|
|