Feminism ett hot mot mänskligheten?

Showing page 2 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #21: Postat: 2004-11-02 14:14:00
Oscar
Som vanligt är det synd om oss män som lever i ständig oro för att bli misshandlad och våldtagen av berusade kvinnor i hemmet, i krogköer och på fotbollsarenor.
Våldskulturen bland kvinnor är ett stort problem som bör debatteras och undersökas grundligt.
Inlägg #22: Postat: 2004-11-02 14:24:00
Peter
I de undersökningarna så räknar man in alla typer av hot, knuffar, knivdåd och presenterar det som våld mot kvinnor. Siffrorna blir grovt missvisande och skulle förmodligen ge ungefär samma statistik för kvinnors våld mot män. Därmed inte sagt att kvinnors våld mot män, av det grövre slaget, är vanligt, utan att undersökningen är missvisande och våldet mot kvinnor används på ett fult sätt som slagträ och metod för att åstadkomma en polarisering.
Inlägg #23: Postat: 2004-11-02 14:36:00
Peter
Hur många kvinnor lever i ständig oro för att bli misshandlad och våldtagen i hemmet, i krogköer och på fotbollsarenor? Ytterst få skulle jag tro. Däremot skulle jag tro att de flesta, män och kvinnor, känner obehag att gå ensamma ute på vissa ställen på vissa tider. Jag tror att oron för riskerna är ungefär lika stora. De faktiska riskerna riskerna är större för män, tror jag.
Inlägg #24: Postat: 2004-11-02 14:49:00
elin
Biff: jag förstår inte och många förstår inte för att inger inte har visat en RÖD TRÅD eller KONKRETA EXEMPEL.jag har kommenterat en massa artikelar som är hur kritiska mot feminismen - som helhet eller delvis, som helst och har kunnat förstå dem utmärkt.detta ÄR en jobbig artikel.
Inlägg #25: Postat: 2004-11-02 14:50:00
elin forts.
och jag undrar om exempelvis du och peter förstår den heller. jag fattar att ni gillar den, men jag undrar om det inte är för att den bara ljudar lite kritiskt mot viss feminism.här kommer det liksom fram en MASSA olika kritik mot vad "feminismen" och FRAMFÖR ALLT vad FEMINISTER gör... men inger skriver väl ändå inte SÅ generellt??
Inlägg #26: Postat: 2004-11-02 14:55:00
Oscar
Peter: Enligt BRÅ är kvinnors andel av vålds- och sexualbrott försvinnande liten. Du fabulerar ju bara då du påstår att kvinnors våld mot män "förmodligen skulle ge ungefär samma statistik". Polariseringen är ett faktum den finns svart på vitt i BRÅ:s statistik. Det behöver inte feminister hjälpa till med. -Våld en del av manskulturen?!
Inlägg #27: Postat: 2004-11-02 15:26:00
Peter
Siffrorna som anges innefattar allt möjligt men läggs fram som om det gällde grovt våld och sexualbrott. Ingen har varit intresserad av att undersöka hur många män som någon gång blivit hotad, fått en örfil eller knuff. Det skulle kanske bli värre siffror eftersom det alltid varit mer accepterat för en kvinna att slå en man än tvärtom. Siffrorna innefattar dessutom en uppskattning av mörkertal, vilket förmodligen är större för män.
Inlägg #28: Postat: 2004-11-02 15:33:00
Peter
Elin, jag har aldrig påstått att jag förstår argumenten om Freuds inflytande på dagens feminister, tvärtom. Däremot delar jag helt hennes undran över hur de kunnat få ett sådant inflytande och tycker att det är starkt gjort att försöka sig på en sådan analys. Att ni tycker att det finns oklara punkter är iofs ointressant. Det torde inte vara möjligt att täcka allt i en kort debattartikel.
Inlägg #29: Postat: 2004-11-02 15:36:00
Peter
Ja, jag gillar att inger tar upp detta problem och jag gillar att hon försöker analysera det. Själv ser jag Freud som intressant endast ur vetenskapshistorisk synvinkel. Han hade väl ungefär lika goda insikter i verkligheten som 1800-tals fysikerna som trodde att allt var uppbyggt av de 4 elementen.
Inlägg #30: Postat: 2004-11-02 15:38:00
Peter
För mig har feminismens historiska ursprung endast ett visst intresse. Jag ägnar mig mer åt vad ni påstår just nu och vad ni vill åstadkomma.
Inlägg #31: Postat: 2004-11-02 16:08:00
Anna Drangel
Precis Peter. Själv är jag ganska ointresserad att debattera Freud. Han var en föregångare inom psykoanalysen, men var ju samtidigt en karl av sin tid. Självklart påverkad av den allmänna opinionen om vad som gör en man till man och vad som gör en kvinna till kvinna.
Inlägg #32: Postat: 2004-11-02 16:09:00
Anna Drangel
Att Inger drar paralleller med dagens feminister och Freuds teorier må vara relevanta ur ett forsningsperspektiv, men - anser jag, inte så intressanta som hennes uttalanden om att feministerna är ett hot mot jämställdheten. Detta påstående skulle jag önska att hon bemötte. Tyvärr har hon inte kommenterat i någon tråd där jag frågat henne...
Inlägg #33: Postat: 2004-11-02 16:40:00
Peter
Vadå? Gudrun Schymann mfl säger ju att jämställdhet inte är målet, utan målet är utplånandet av mannen som begrepp och ide. Vi ska alla bli kvinnor med och utan snopp. Kvinnor med snopp har ju då enligt vissa feminister genetiska defekter och kommer att dö ut.
Inlägg #34: Postat: 2004-11-02 16:47:00
Peter
Säg att du tycker att detta är vansinne!
Inlägg #35: Postat: 2004-11-02 17:27:00
Inger Olsson
Anna: V g se tidigare svar. Om en manniskosyn grundar sig pa dogmatiska ytterlighetsteorier for att behaga en grupps egna politiska syften till vilket pris som helst da ar den alltid farlig for manskligheten oavsett om den ar profan eller inte. Och manskligheten ar oss ALLA! Vill du lasa om artikeln, du kanske har missat nagot?
Inlägg #36: Postat: 2004-11-02 17:28:00
Inger Olsson
Om du sen tittar i studentlitteratur inom humanoria de senaste 10 -15 aren skulle du kanske aven finna hur man "smugit in" feministisk teoribildning pa alla plan. Det ar ju Genusforskningen som tryckt pa, stallt kraven! Men du kanske inte har nagot att jamfora med? Har pluggat da? Aven pa gymnasiet idag pastar man att S Freud ar vetenskap, star i deras bocker, den infantila sexiualteorin ar sann o s v.
Inlägg #37: Postat: 2004-11-02 17:29:00
Anna Drangel
Peter, pratar du med mig? Vem har sagt att männen ska utplånas? Säger Gudrun det? Var? "Vi ska alla bli kvinnor med och utan snopp." Var står det? Har du käkat svamp?
Inlägg #38: Postat: 2004-11-02 17:31:00
Inger Olsson
Aven inom litteraturvetenskap ar det hart nar omojligt att idag finna faktabocker som inte ar styrda i nagon form... Jag pastar inte att min artikel ar latt, men jag trodde att man kanske forstod hur en manniskosyn uppstar? Har forsokt att besvara din fraga. Och du far garna lasa om mina andra kommentarer i den andra traden har. Har dock uppfattningen, av dina kommentarer att doma, att du i grunden inte vill forsta och det kan jag, i sa fall, forsta.
Inlägg #39: Postat: 2004-11-02 17:32:00
Inger Olsson
Om man blir salig pa sin tro, so what? Da har man kanske inte nagon storre ambition att soka sanningen hur smartsam den an ma vara?
De kokta feministerna, de som VET vad det handlar om haller tyst har i debatten. Varfor svarar de med tystnad? Marcus Ottosson var ju inga problem att bemota, eller? Och "glom" G Schyman, hon ar, for mig, en kugge i det hela... Hon gar utmarkt att, som Mona Sahlin m fl, anvanda som politiskt verktyg.
Inlägg #40: Postat: 2004-11-02 17:39:00
Peter
Anna, tänk om du kunde låta bli sådana hånfullheter. Då kunde vi kanske komma någon vart.
Jag har angett länkar till två artiklar av Carl Hamilton resp Maria-Pia Boethius som som exempel på mina källor. Vill du ha dem igen?
Det har varit attityden ett tag att jämställdhetsideen är ett misstag och feminismens ideologiska dominans ska programmera om oss. Pss som kommunisterna och proletariatets diktatur.
Showing page 2 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...