Feminism ett hot mot mänskligheten?

Showing page 4 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #61: Postat: 2004-11-03 19:06:00
Inger Olsson
ALLA texter AR inte latta och vem fan har sagt att de ska vara det? Det slog mig ocksa om ni har inspirerats av bl a Nina Bjork som i Sireners sang havdar att kvinnor INTE laser innehallet hon "bara" kanner... Ni ser ju vilka kunskaper feminister sitter inne med i sitt styrda tankande och kannande och kraven blir darefter: man kan ogrundat slanga ut vad skit som helst utan att man behover ta ansvar for det.
Inlägg #62: Postat: 2004-11-03 19:07:00
Inger Olsson
Fan heller ingen storre begavning hos dessa feministiska forskare, vars bocker jag fick tag i. Pa sin hojd tuggade de samma skit och refererade till varandra... Nej Elin, du verkar INTE kanna kvinnor! Sa javla dumma ar vi inte aven om du, ovetande? vill fa oss att tro att vi ENDAST ar kannande varelser...
Inlägg #63: Postat: 2004-11-03 19:13:00
Inger Olsson
Anna D: Las pa! Aven om evolutionslara, du ar helt ute och reser. Skulle inte bli forvanad om det ar den feministiska bild du har fatt av AVEN den...
Man kan ju forklara for en 10-aring om tron pa tomten blir tillrackligt stark sa existerar tomten...
Inlägg #64: Postat: 2004-11-03 19:16:00
Inger Olsson
Att tro att "Elitfeministerna" ar latta att peka ut, man vet var man har dem, att likhetsfeminismen som ideologi, via Genusforskningen, inte har slagit igenom pa alla omraden ar ett NAIVT pastaende. Vidare, detsamma om pastaendet om att "sarartsfeminister" finns kvar. Nej, jag AR INTE sarartsfeminist heller! Inte ens Kristdemokraterna kallar sig - vagar? - det?
Inlägg #65: Postat: 2004-11-03 19:18:00
Inger Olsson
Nej, de har bytt till ett fint namn: "Etisk feminism", byggt aven pa konsmaktsordningen... Och den har ni val inte fattat annu?
Moderaterna hävdar att de inte är ett feministiskt parti enligt partiprogrammet, men inför partistämman 2003 lades Eva Ottossons rapport om: ”Frihetlig feminism” fram och som partistyrelsen beslutade den 22 augusti 2003 att godkänna.
Inlägg #66: Postat: 2004-11-03 19:19:00
Inger Olsson
I förordet till hennes rapport förklarar partisekreterare Sven Otto Littorin:
”Det handlar inte om att vi ska bli ”riksfeminister” eller mer politiskt korrekta. Det handlar om förutsättningar och förtroende. Målet är tydligt: en jämställd, integrerad organisation som kan vinna väljarnas förtroende.”
Inlägg #67: Postat: 2004-11-03 19:21:00
Inger Olsson
Med Eva Ottossons rapport forefaller målet vara att skapa en postmodernistisk likhetsfeminism och därmed ”tvätta bort” stämpeln som ett parti, vars kvinnorepresentation skulle vara särartsfeminister:
”Den moderata jämställdhetspolitiken har låg trovärdighet. Detta måste förändras.
Inlägg #68: Postat: 2004-11-03 19:23:00
Inger Olsson
För att arbeta med jämställdhet internt, och för att kunna förstå och hantera den diskussion som arbetet kan mötas av, måste vi börja med att diskutera de begrepp som jämställdhetsdebatten vilar på - genus och feminism. Utan en debatt om vad genus och frihetlig feminism betyder, så kommer vi aldrig att kunna bli trovärdiga på det jämställdhetspolitiska området.”
Inlägg #69: Postat: 2004-11-03 19:24:00
Inger Olsson
Eva Ottosson anser därmed också, som radikalfeministerna, att det privata är politiskt:
”Det personliga är politiskt utgör den mest centrala feministiska kritiken. Kärnan i samtida feminism utgörs av ifrågasättandet av dikotomin mellan privat och offentligt. För moderaterna innebär detta ett nytt och obekvämt sätt att se på världen.
Inlägg #70: Postat: 2004-11-03 19:25:00
Inger Olsson
Att förhålla sig till kropp och privatsfär på detta sätt kan verka hotande, och kan tyckas störa uppfattningen om en fredad privatsfär.”
Eva Ottosson refererar till dekonstruktionsfeministen Nina
Inlägg #71: Postat: 2004-11-03 19:25:00
Inger Olsson
Björk för att lägga tyngd bakom:
”… ett där själva begreppen män och kvinnor upplöses och ses som fiktioner. Detta tredje stadium ser Björk som feminismens nuvarande utmaning. Samma strävan har en frihetlig feminism. Vi strävar liksom Björk efter att upplösa de berättelser som skapar kvinnlighet och manlighet. Vår rörelse vill inte uppvärdera ”det kvinnliga”, utan istället upplösa denna kvinnlighet.
Inlägg #72: Postat: 2004-11-03 19:26:00
Inger Olsson
Vi ser att ”det kvinnliga” och ”det manliga” är konstruerade värden. … Jag har svårt att se det frigörande i att jag som kvinna nödvändigtvis och naturligt sägs äga vissa kvinnliga egenskaper och därför vissa kvinnliga uppgifter att utföra i mitt liv – även om det vore möjligt att allt detta kvinnliga uppvärderades och blev ”högstatus”. Mitt konkreta liv och vara begränsas likväl. … I de
Inlägg #73: Postat: 2004-11-03 19:30:00
Inger Olsson
s.k. gröt-i-huvudet-debatten som flammar upp med jämna mellanrum hävdar biologisterna att kvinnor som ammar får gröt i huvudet – och att kvinnor därför bör stanna hemma. Likhetsfeministerna påvisar att det är närheten till barnet som skapar hormoner med en avtrubbande effekt – hormoner som även män utvecklar i närkontakt.”
Inlägg #74: Postat: 2004-11-03 19:32:00
Inger Olsson
Och inte berattade Eva ottosson vad det hormonet heter som mannen tydligen utvecklar i narheten av en nyfodd....

Fotnot: Länk: moderatkvinnorna.moderat.se
Inlägg #75: Postat: 2004-11-03 19:34:00
Inger Olsson
Har kan vi se hur man anvander teorier for att i politiken praktisera det?
Inlägg #76: Postat: 2004-11-04 13:24:00
elin till peter
avståndstagande från vad? scum som en feministisk ideologi? existerar inte.
Inlägg #77: Postat: 2004-11-04 13:37:00
elin
inger olsson:jag anser inte att texter måste vara lätta och jag läser gärna svåra texter.jag anser att din text är svår inte för att den är skriven på något udda sätt, utan för att den helt enkelt är ologisk.du presenterar någon företeelse och hoppar direkt till din syn på effekten av denne utan att förklara sammanhanget.PRECIS som du gjort i ovanstående inlägg.du citerar en massa och antar att folk automatiskt skall kunna se vari problematiken ligger.
Inlägg #78: Postat: 2004-11-04 13:40:00
elin forts
"Men hur har feministisk teoribildning lyckats med att få denna könsmaktsordning till att bli en universell sanning och vilket ursprung har den, samt vilka konsekvenser får det?"
detta är en mkt intressant frågeställning,som du tyvärr slarvar med.du antyder att den har sin grund i diverse av freuds mkt tveksamma teorier.detta tar jag upp som ämne för diskussion,men du svarar inte i alla fall på de frågor jag ställer.
Inlägg #79: Postat: 2004-11-04 13:42:00
elin forts
du fortsätter: "Varför avfärdar likhetsfeministisk forskning all nutida biologi naturvetenskapens betydelse men stannar paradoxalt kvar i den starkt suspekta naturvetenskap som framfördes under 1800-talet till 1900-talets första hälft? Varför håller den sig kvar i historien via gamla läror som psykoanalysen, fenomenexistentialismen och marxismen?"du presenterar inga bevis för ovanstående påstående - det är så gott som löst.
Inlägg #80: Postat: 2004-11-04 13:51:00
elin forts
av ovanstående inlägg du nyss skrivit finns det inte en chans för mig som läsare att förstå VAD du tycker om de tankegångar som presenteras i citaten, VARFÖR de eventuellt skulle vara skadliga.personattackerna i svar 60-62 är bara att beklaga.när har jag stämplat kvinnor som endast kännande varelser???
Showing page 4 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...