Fascism - undermänniskans val!

Showing page 5 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #81: Postat: 2002-07-24 14:11:00
Mikael S
Vidare har jag inte alls gjort fel på #61, det blir en appreciering på 5 procent, i den rationella approximerade världen. Detta utifrån att du menade att exemplet handlade om rörliga växelkurser. Menade du fasta växelkurser missförstod jag dig, men det borde du kunna ha påpekat då jag skrev appreciering något som bekant inte kan ske vid fasta växelkurser, eller hur Siren, och varit mer utförlig.
Inlägg #82: Postat: 2002-07-24 14:13:00
Mikael S
Nu ändrade du dig också från att gå till att säga att jag hade fel, till att säga att jag använde en förenkling. Hur skall du ha det egentligen? Det du sade förut var att din artikel handlade om riskerna med fast växelkurs, och då är den fullkomligt banal och tar inte upp det mest påträngande effekterna. Nu säger du att den handlade om hur man kan tjäna pengar på "felprissättning" vid fasta växelkurser.
Inlägg #83: Postat: 2002-07-24 14:14:00
Mikael S
Du ändrar dig lite efter humör, och då du inser att du gjort bort dig lite. Hur skall du ha det?
Inlägg #84: Postat: 2002-07-24 14:22:00
Samuel Sirén, svar på svar 80
Vad "man" skriver varierar från person till person och sammanhang till sammanhang. Att använda upphöjt-till-tecknet på det sätt som du gjorde istället för att exempelvis beteckna den förväntade kursen med en annan bokstav har jag aldrig tidigare sett, och din förklaring bär prägel av efterhandskonstruktion.
Inlägg #85: Postat: 2002-07-24 14:25:00
Samuel Sirén, forts
Dessutom är ditt svar felaktigt. Studera frågan 61 igen, den lyder "vilket antagande kan vi då göra som har att skaffa med valutahandel på termin?" Du har förvisso begripit att knappt 5 har någonting med saken att skaffa, men där tar din förmåga slut.
Inlägg #86: Postat: 2002-07-24 14:28:00
Samuel Sirén, svar på svar 82
Nejdå, du har fel. Ditt svar är fel.
Inlägg #87: Postat: 2002-07-24 14:29:00
Mikael S
Tja, ärligt talat är det för mig fullständigt ointressant vad du tror angående efterhandskonstruktion eller inte. Dock är det i själva verket väldigt vanligt i makroekonomins teorier att man använder "upphöjt" för för liknande ting, likaså "nedsänkt". i* brukar skrivas med stjärna upphöjd för att definiera "foreign" osv. särskilt när Ee används eftersom det annars ser konstigt ut, t.ex. Ee. Eftersom E är exchange-rate och e expected, så brukar man vilja vara extra tydlig att skilja på dem.
Inlägg #88: Postat: 2002-07-24 14:33:00
Samuel Sirén, svar på svar 82-83
Usenet-artikeln riktar sig till den fåkunnige och syftar till att med en parallell åskådliggöra för den fåkunnige hur en fast växelkurs kollapsar och hur spekulanter tjänar pengar på detta. Vilka är de "mest påträngande effekterna" du bedömer att utelämnats?
Inlägg #89: Postat: 2002-07-24 14:36:00
Mikael S
Sirén...herregud, det börjar bli patetiskt det här. Talar vi om rörliga växelkurser har jag rätt. Använd formeln jag använde, då blir det just vad jag skrivit tidigare approximativt. Om det är hur investerare kommer agera vid t.ex. fasta växelkurser, du är återigen otydlig "på termin", det kan innebära mängder av saker. Optioner, futures, swaps ? Sen behöver jag iofs inte bevisa detta för dig, och för övrigt har jag INTE fått något e-post till svar av dig. Jag väntar fortfarande...
Inlägg #90: Postat: 2002-07-24 14:37:00
Samuel Sirén, svar på svar 87
Visst, ekonomer använder ibland "upphöjt till" i löpande text när det inte alls är upphöjt till, men den som i "terminaltext" använder "" får nog finna sig i att bli misstänkt för att ha trott att det faktiskt handlade om just upphöjt till.
Inlägg #91: Postat: 2002-07-24 14:38:00
Mikael S
Det du först talade om var att artikeln visade varför fast växelkurser är fel. I en sådan diskussion måste man initialt inkludera fasta växelkursens påverkan på finanspolitik och penningpolitik eftersom det skiljer sig avesvärt åt kontra rörlig växelkurs. Sedan bör det inkluderas hur sysselsättning kan stimuleras, det bör påpekas den tvångströja respektive frihet det innebär. Det bör inkluderas assymetriska felssättningar. Det enda du tog upp, och också väldigt banalt, var det sista.
Inlägg #92: Postat: 2002-07-24 14:40:00
Samuel Sirén, svar på svar 89
Nej, du har fel. Vad är annars innebörden av ditt "Alltså i den rationella världen en appreciering av SEK med fem procent"? Exakt vad betyder dessa 5, tänker du dig? "På termin" kan förvisso betyda mycket, men i detta sammanhang förstår rimligen den någorlunde sakkunnige exakt vad som avses.
Inlägg #93: Postat: 2002-07-24 14:41:00
Mikael S
Tja Sirén...misstänkt mig, misstänk mig. Det gör ont! Sen kan jag villigt erkänna att finansiell ekonomi inte är något specialämne för mig, då jag endast läst 5 poäng. Det jag skrivit/skriver uppsatser kring på magisternivå just nu är makrofrågor som diskussionen i början handlade om mestadels samt handelsteori. Vi har dock kommit väldigt långt ifrån asian-flu diskussionen, och såvida du inte behagar svara via e-post och det jag skrev, anser jag denna infantila disk. avslutad.
Inlägg #94: Postat: 2002-07-24 14:44:00
Samuel Sirén, svar på svar 91
I mitt usprungliga invokerande av artikeln svar 25 står det att det i artikeln sägs att krisen inte alls orsakades av spekulatörer. Står detta i strid med mitt svar 88, tänker du dig?
Inlägg #95: Postat: 2002-07-24 14:44:00
Mikael S
Terminer är ett samlingsnamn för en mängd saker Sirén. Nämligen derivat osv. Vad du menar är mycket otydligt. Så som jag tolkade dig först antog jag att du menade vad som kommer hända med valutavärdet teoretiskt med denna skillnad under rörliga växelkurssystem. Det är frågan jag svarat på, och svaret är rätt. Jag antar att du syftade på något annat...fine. Ta upp det i ditt oskickde e-mail om du vill. Punkt.
Inlägg #96: Postat: 2002-07-24 14:46:00
Samuel Sirén, svar på svar 93
I det mail jag skickade och som du tydligen inte har fått frågade jag bara vad 0.25 och 0.21 representarede. Innan du drar dig tillbaka med svansen mellan benen vore det skoj att få veta vad du tänker dig att ditt "Alltså i den rationella världen en appreciering av SEK med fem procent" betyder.
Inlägg #97: Postat: 2002-07-24 14:46:00
Mikael S
Jag kunde inte hålla mig. En sista gång. Du har fel, krisen orsakades av spekulanter, spekulatörer som du kallar dem, bland många andra anledningar. Till och med IMF och Världsbanken är idag varse om att kapitalregleringar krävs för utvecklignsekonomierna likt denna, framförallt tack vare Stiglitz nobel lauratenyanserade arbete på världsbanken.
Inlägg #98: Postat: 2002-07-24 14:47:00
Samuel Sirén, svar på svar 95
Vad betyder ditt "Alltså i den rationella världen en appreciering av SEK med fem procent"? Berätta nu för oss!
Inlägg #99: Postat: 2002-07-24 14:51:00
Samuel Sirén, svar på svar 97
Ähum, det var du själv som i svar 22 introducerade begreppet "finansspekulatörer", och jag rättade mig i svar 2594 bara fromt denna din terminologi. Fast oavsett vad du kallar dem, var det ytterst regeringarna och centralbankerna som brände andra människors pengar.
Inlägg #100: Postat: 2002-07-24 14:55:00
Samuel Sirén, angående "provet"
Om du inte alldeles nyss, har postat något jag inte har sett, tycks du ha drabbats av någon sorts problem, för det blev plötsligt VÄLDIGT tyst...?
Showing page 5 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...