Inlägg #161: Postat: 2002-07-25 17:26:00
|
Mikael S |
Med antaganden ii* före exemplet, så följer den tillfälliga appr. Det blir alltså mer än ett förlopp till resultat av detta, och formlen. Detta har jag nu förklarat tre gånger, du förstår fortfarande inte, jag ger med andra ord upp på det. För övrigt, finansiell ekonomi räknas i många fall som ett "sub-ämne" till nationalek. som t.ex. makro, mikro, handelsteori m.m. också gör.
|
|
Inlägg #162: Postat: 2002-07-25 17:48:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 160-161 |
Här är dina tankar lite dunkla. Vad är det du tänker dig att jag inte "förstår"? Att T1 i räkneuppgiften följer av att jag skrev "ettåriga" räntan, men ditt märkliga svamlande om "tillfällig appreciering" tyder dock på att du näppeligen begriper formelns innebörd. Låt oss nu anta "helt platta" effektiva räntor dvs platta "yieldkurvor", både spot och forward i Sverige och USA. Hur ser då den förväntade valutakursen ut som funktion av tiden, tror du, givet förutsättningarna i exemplet?
|
|
Inlägg #163: Postat: 2002-07-25 17:52:00
|
Samuel Sirén, forts |
Med "den förväntade valutakursen ut som funktion av tiden" avses alltså forwardkurserna för olika löptider. På x-axeln löptiden relativt idag, på y-axeln forwardväxelkursen; y fx; hur ser f ut, tror du? Och vad har detta av skaffa med "tillfällig" appreciering, tror du?
|
|
Inlägg #164: Postat: 2002-07-25 17:55:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 161 |
Denna debatt har i viss mån förstärkt mina fördomar om nationalekonomer: Det verkar som om "upphöjt till" betraktas som alltför svårt för nationalekonomistudenter, för i böckerna tycks superskript som ser ut som exponent använas där subskript skulle passa lika bra, vilket tyder på att det inte föreligger någon risk för sammanblandning, vilket i sin tur en illvillg bedömare kan tolka som att exponenter undviks.
|
|
Inlägg #165: Postat: 2002-07-25 18:00:00
|
Samuel Sirén, forts |
I den variant av formeln du invokerade används mycket riktigt formen 1r för det som finansiella ekonomer snarare skulle skriva på formen 1rt eller i vissa fall ert, dvs man har "bakat in" löptiden i r, som alltså betecknar total avkastning/ränta snarare än den årliga d:o. Syftet med detta skulle en perfidisk observatör förstås kunna tolka som en förenkling i syfte att göra det lättare för nationalekonomistudenterna, som tycker det är svårt med "upphöjt till".
|
|
Inlägg #166: Postat: 2002-07-25 18:05:00
|
Samuel Sirén, forts |
Resultatet tycks alltså snarare vara att studenterna inte får sammanhangen klara för sig, utan istället friskt sammanblandar begreppen. Den variant av formeln du postar i ditt svar 62 är speciellt förrädisk mot de stackars studenterna, eftersom det inte går att via "dimensionanalys" lista ut vilken enhet räntan i, i* i formeln faktiskt uttrycks i. Att du rör till det är alltså i viss mån förståeligt.
|
|
Inlägg #167: Postat: 2002-07-25 18:07:00
|
Samuel Sirén, tillägg 166 |
Byt ut "svar 62" mot "svar 63"!
|
|
Inlägg #168: Postat: 2002-07-25 19:01:00
|
SHQ |
Jag har ingenting mot liberaler så länge dom är tillbaka i kistorna innan solen går upp. Er debatt är som att se Darth Maul och Count Ducku rocka loss.
|
|
Inlägg #169: Postat: 2002-07-25 19:21:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 168 |
Stefan, en fråga, ställd helt utan varje spår av ironi och endast av uppriktigt intresse: Du har ju uppenbart följt vår debatt, och du är rimligen en lekman i ämnet. Så, har du någon möjlighet överhuvudtaget att bedöma våra påståenden från och med svar 61 och vad är i så fall denna din bedömning?
|
|
Inlägg #170: Postat: 2002-07-25 22:13:00
|
Mikael S |
Sirén: Som sagt, eftersom du inte verkar förstå att samma ting kan uttryckas på olika sätt, som t.ex. den formel du hänvisad til som ger samma svar som den formeln jag hänvisade till torde bero på din begränsade kunskap, men jag orkar inte kjäbbla mer om det. Att du vidare inte förstår att förloppet går i flera steg med de antaganden jag presenterade, visar att du inte förstått formeln som en "hjälpaned hand", utan tror det är en beskrivning av verkligeten fullt ut, utan mellansteg.
|
|
Inlägg #171: Postat: 2002-07-25 22:14:00
|
Mikael S |
Jag tipsar om t.ex. Blanchard "macroeconomics" kap 18-21..läs, du kanske lär dig nåt. För övrigt: Vad gäller nek-studenters förmåga att veta vad upphöjt till betyder var ganska roligt, återigen skrattade jag lite...även om jag mest är trött. Dock kan sägas att vid t.ex. GRE-testet i kvantitativa test är nek-studenter den kategori som i genomsnitt gör näst bäst resultat av alla institutioner på våra universitet. Testet gjorde över hela europa och usa. Endast fysik-studenterna klarade sig bättre.
|
|
Inlägg #172: Postat: 2002-07-25 22:22:00
|
Mikael S |
Sen verkar det som Sirén inte är införstådd med att i och r inte står för samma sak, och alltså måste behandlas på olika sätt. Men om du menar att formeln förenklad javisst, precis som den du hänvisar till, för att undvika alla mellanlopp-->vilket dock är esentiellt att man istället förstår förloppsmässigt - där vi tappade dig alltså jag började ta upp är fel
|
|
Inlägg #173: Postat: 2002-07-25 22:23:00
|
Mikael S |
, så orkar jag inte fortsätta den debatten heller. Ta upp det med olivier blanchard vid MIT, clark-pristagare och tänkbar nobelkandidat. Han vill säkert lyssna på dig.
Farväl.
|
|
Inlägg #174: Postat: 2002-07-25 22:57:00
|
Samuel Sirén, svar på 170-174 |
Bäste Mikael. I mitt svar 159 postar jag ju uttryckligen en länk till ett sätt att skriva formeln som jag bedömer skulle ge dig lite större chans att förstå vad den faktiskt handlar om. Innebörden av mitt svar 165 är ju uttryckligen att i och i* inte är den årliga räntan, vilket du dock förefaller ha förmodat, av dina kommentarer att döma. Om jag hade skrivit "tvååriga" istället för "ettåriga" i mitt lilla prov till dig hade vi dock sannolikt haft mera klarhet på den punkten.
|
|
Inlägg #175: Postat: 2002-07-25 23:04:00
|
Samuel Sirén, svar på 172 |
Seså, nu skall du inte tramsa. Din läroboksformel eller rättare sagt den icke-förenklade varianten av din läroboksformel kan ganska enkelt härledas från den formel jag i svar 159 postar en länk till. Du kan ju prova om du själv klarar det, med alla dina GRE och NEK-poäng! Något annat "fel" än att den dels är lite förenklad, dels uppenbarligen är formulerad så att den rör till dina tankar, har inte din läroboksformel.
|
|
Inlägg #176: Postat: 2002-07-25 23:09:00
|
Samuel Sirén, forts |
Vad jag inte riktigt förstår, är varför du inte berättar för oss vad du tror att formeln handlar om. Det borde ju du klara, med alla dina föregivna akademiska meriter och alla poäng du tilldelats i olika lärda sammanhang! Istället välljer du att ägna dig åt klagovisor blandat med komplett obegripligt svammel om "förloppsmässigt" och "växelkursen som tillfällig appreciering". Om du nu verkligen tror dig vara så insiktsfull som du försöker ge sken av?
|
|
Inlägg #177: Postat: 2002-07-25 23:20:00
|
Samuel Sirén, forts |
Mikael, tag nu igen och läs problemet i en av 61, 105, 111, 116, 119 eller 142 och därefter lösningen 145. Svårare än så är det alltså inte. Jag tror att till och med vår läsare Stefan Holmqvist som jag förmodar har läst varken finansiell eller nationalekonomi förstår ungefär hur det hänger ihop. Jag börjar också tröttna på denna debatt, men jag vill ändå innan jag avslutar den försöka röna ut huruvida du faktiskt ännu inte begriper.
|
|
Inlägg #178: Postat: 2002-07-26 08:58:00
|
Mikael S |
Så du tror att r är den årliga räntan och i skulle vara vad då? Sen har du uppenbarligen inte förstått skillnaden mellan nominell och real växelkurs. Och just det, i betyder nominell ränta, r betyder real ränta; så jag har klarat upp det för dig. Som sagt, att du inte förstår kan inte jag lastas för, och jag tänker inte försöka förklara förloppet en gång till, det som sker i flera steg, förutom i Sirén teoretiska värld som bara finns på internet.
|
|
Inlägg #179: Postat: 2002-07-26 13:48:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 178 |
Mikael, du saknar uppenbarligen all förmåga att ta till dig information som inte stämmer med din föreställning om nivån på dina egna insikter. Jag tänkte ge dig rådet att för någon av dina lärare i finansiell ekonomi visa problemet i en av 61, 105, 111, 116, 119 eller 142 och därefter lösningen 145, så att läraren skulle kunna försöka förklara, men jag inser nu att jag inte skall utsätta en helt oskyldig lärare för detta, för du kommer aldrig någonsin att begripa, hur enkelt problemet än.
|
|
Inlägg #180: Postat: 2002-07-26 13:56:00
|
Samuel Sirén, forts |
Det är faktiskt en helt ny erfarenhet för mig att debattera med någon som karakteriseras av överhuvudtaget inte förstå någonting alls. För när jag studerar dina svar, finner jag på ingen plats minsta spår av någon indikation på att du har begripit någonting av det jag skivit. Det är komplett blankt, med en absolut konsekvens.
|
|