Inlägg #101: Postat: 2002-07-24 15:10:00
|
Mikael S |
Okej. Nej, jag har inte fått det. Tänka sig, mailet "försvann". Läs formeln Sirén.ii*Ee-E/E.
--->0,070,02Ee-10/10. Vad blir expected E? Jo; 10,5. Investerare säljer alltså dollar och köper SEK och svenska obligationer, det skapas en depreceriering via den ännu mera grundläggande formeln och sedan förloppet -----> således sedan en REAL APPRECIERING på 5. Och just det, vem har svansen mellan benen, så många gånger du har reviderat din historia om dina artiklar osv.?
|
|
Inlägg #102: Postat: 2002-07-24 15:12:00
|
Mikael S |
Jag sitter faktiskt och jobbar, eller lite iaf, vilket gör att jag inte kan ägna varenda sekund åt Sourze Sirén. Ibland måste jag låtsats jobba för att få in mina sommarslantar, vilket behövs som student.
|
|
Inlägg #103: Postat: 2002-07-24 15:22:00
|
Mikael S |
Nu har det dock blivit "för mycket" förenklat, och jag har diskuterat ur två olika perspektiv. Svaret skiljer sig åt, beroende på situationen. Om framtida växelkursen är given, blir svaret ett annat än om den inte är given, beroende på att investerade i första fallet räknar med en depreciering på sikt igen, osv. Detta satte lite fnurr på tråden för mig, vilket iofs är ditt fel från början eftersom din fråga var så otydligt och knepigt ställd.
|
|
Inlägg #104: Postat: 2002-07-24 15:34:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 101 |
Säg, vad är det du föreställer dig att 10.5 representerar? Och varför skulle investerarna sälja just dollar och köpa just kronor? Du tycks här överhuvudtaget inte ha någon aning om formelns egentliga innebörd.
|
|
Inlägg #105: Postat: 2002-07-24 15:37:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 103 |
Nej, frågan 61 var alldeles oerhört enkel: "Antag att en dollar kostar 10 kr och den amerikanska ettåriga riskfria räntan är 2 medan den svenska är 7. Så, vilket antagande kan vi då göra som har att skaffa med valutahandel på termin?" Och detta gick uppenbarligen långt över dina kunskaper i ämnet.
|
|
Inlägg #106: Postat: 2002-07-24 16:26:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 102 |
Jaha, och nu 16:30 sitter du tydligen och "jobbar" igen? Jag gissar dock att du egentligen sitter och funderar intensivt på hur du skall lyckas förklara bort dina dillerier om "appreciering av SEK med fem procent". Det skall bli skoj att se vad du till sist funderar ut!
|
|
Inlägg #107: Postat: 2002-07-24 16:31:00
|
Mikael S |
Eftersom Sirén uppenbarligen är så infantil som han är, verkar det vara bäst att föra logbok:
15:40 - Lämnar jobbet.
16:00 - Är nästan hemma, stannar och köper en flaska vin.
16:10 - Är i lägenheten
16:15 - Börjar rensa upp lite i köket
16:25 - Ringer kort samtal till min flickvän
16:30 - Slår mig ner vid datorn och förundras över hur bakom Sirén är.
Så.
|
|
Inlägg #108: Postat: 2002-07-24 16:33:00
|
Mikael S |
Eftersom det är uppenbart att du inte vet vad du pratar om, tar jag det väldigt basic igen, vad kommer hända med valutakursen. Eftersom en mängd saker kan hända utifrån den knapphändiga information du ger, får jag väl specificera exemplet lite själv då, eftersom du uppenbarligen inte verkar förstå att man utifrån teori kan dra ett antal slutsatser från sådan vag information.
|
|
Inlägg #109: Postat: 2002-07-24 16:37:00
|
Mikael S |
Specificering nummer 1. Det är den framtida växelkursen vi söker, Ee. Specificering nummer 2, räntesatserna ligger väl under 20, vilket gör att den approximerade formeln jag skrev tidigare mycket väl kan användas. Specificering nummer 3, vi bortserr från riskpremier och transaktionskostnader. Sista specificering, vi talar INTE om real växelkurs, utan nominell. Vad händer? Multiplicera bägge sidor med E, få det till vänstersidan, dividera bägge sidor med 1i-i*.
|
|
Inlägg #110: Postat: 2002-07-24 16:44:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 109 |
Frågan var inte hur du räknat ut värdet 10.5, utan vad du tror att ditt resultat betyder. Du skriver dock här "den framtida växelkursen", vilket vi tills vidare får betrakta som tillräckligt rätt. Fast hur du sedan fick detta till "appreciering av SEK med fem procent" skall bli skojigt att läsa din förklaring till!
|
|
Inlägg #111: Postat: 2002-07-24 16:48:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 108 |
Frågan "Antag att en dollar kostar 10 kr och den amerikanska ettåriga riskfria räntan är 2 medan den svenska är 7. Så, vilket antagande kan vi då göra som har att skaffa med valutahandel på termin?" är på intet sätt knapphändig eller vag. För den någorlunde sakkunnige är det fullkomligt uppenbart vad som åsyftas. Frågan är av samma karaktär som "Kalle är 175 cm och Nisse är 1 dm längre. Vilken slutsats om Nisse som har med längd att skaffa kan vi därmed dra?"
|
|
Inlägg #112: Postat: 2002-07-24 16:52:00
|
Mikael S |
Fel ovan, det är den aktuella växelkursen vi söker, interest parity i denna approximativa form förutsätter att E innan ränteförändringE¨ e. Ee är alltså 10. Så, vi får följane: --->EEe/1i-i*, med andra ord en ungefärlig appreciering på 5. Nu har jag dessutom min miniräknare, så skall vi vara jävligt petiga blir det runt 4,8. Sedan kommer likaledes en depreciering, som jag talade om tidigare, då vi ser på sikt eftersom jag antagit E innan rfE e.
|
|
Inlägg #113: Postat: 2002-07-24 16:53:00
|
Mikael S |
Så, nu ska jag återgå till mitt liv. Matlagning, vin och flickvän tilltalar mig ofantligt mycket mer än att käbbla med obildade Sirén.
|
|
Inlägg #114: Postat: 2002-07-24 16:54:00
|
Samuel Sirén, kommentar om svar 109 |
Ditt komiskt omständliga sätt att använda den formel du uppenbarligen inte riktigt begriper behöver du heller inte redovisa i detalj. Låt oss istället en gång för alla konstatera att 1.07/1.02 1.049... dvs ungefär 1.05 vilket man förstås kan välja att istället räkna ut med hjälp en formel ur skolboken, om sammanhangen inte står riktigt klart för en.
|
|
Inlägg #115: Postat: 2002-07-24 16:55:00
|
Mikael S, tillägg |
Att investerare först vill köpa SEK beror förstås på att obligationer i Sverige ger bättre avkastning, sedan kommer dock deprecieringen eftersom arbitragemöjligheter på sikt inte ska förekomma vi har ju som sagt antagit Ee10. Och jag kan villigt erkänna att jag skrev fel när jag talat om 10,5 , det ska givetvis vara ungeäfr 9,5 lite drygt. Till skillnad från dig Sirén, kan jag erkänna då jag fått en fnurra på tråden.
|
|
Inlägg #116: Postat: 2002-07-24 16:56:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 112 |
Seså, det du kallar "den aktuella" växelkursen är 10 kr i min fråga: "Antag att en dollar kostar 10 kr och den amerikanska ettåriga riskfria räntan är 2 medan den svenska är 7. Så, vilket antagande kan vi då göra som har att skaffa med valutahandel på termin?"
|
|
Inlägg #117: Postat: 2002-07-24 16:58:00
|
Mikael S |
Och vad som sommer hända med derivathandeln är givetvis inte något i klarspråk, eftersom derivat, även då vid begränsar oss till valutahandel, kan innebära mängder med saker. Vilket även de fåkunniga vet. Men, för att sammanfatta en sorglig dag; det bästa, som gav mig flera goda skratt var ändå när du hänvisade till din artikel på google-adressen och menade att det var en god förklaring till varför fasta växelkurser är dåligt. Jag skrattar än, ty självinsikt existerar uppenbarligen inte.
|
|
Inlägg #118: Postat: 2002-07-24 16:59:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 115 |
Vad skall vara 9.5, tror du? Du tycks vara på fel spår här. Fundera nu lite mera på "arbitragemöjligheter", så kommer du kanske till slut lösningen på spåret!
|
|
Inlägg #119: Postat: 2002-07-24 17:02:00
|
Samuel Sirén, svar på svar 117 |
Seså, det är inte fråga om vad som "kommer att hända". Utifrån förutsättningarna att växelkursen är 10 kr, den svenska ettåriga räntan 7 och den amerikanska 2 borde du kunna göra ett rimligt antagande om valutahandel på termin. Det kan du nu inte alls, och det visar att dina insikter inte alls är på den nivå du vill ge sken av.
|
|
Inlägg #120: Postat: 2002-07-24 17:11:00
|
Mikael S |
Sirén: Det är du som inte vet vad du talar om. De dryga 9,5 är givetvis E. Eftersom Ee var givet till 10, enligt mina antagnignar, eftersom din fråga var otydlig. Appreciering vet du. Är kursen 10, går till 9,5 ...så har det skett en appreciering. Nej, vad händer med valutahandeln? Tja, har ränteskillnaderna funnits länge? Ingenting. Har de precis skett så händer det saker.
|
|