Fascism - undermänniskans val!

Showing page 4 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #61: Postat: 2002-07-23 16:10:00
Samuel Sirén, ett litet "prov" till MS!
Eftersom du är så konsekvent i din hemlighetsfullhet, får du nog räkna med att det för åtminstone vissa av våra läsare är lite oklart huruvida du faktiskt äger de specialinsikter du tycks förebära. Låt oss därför göra ett litet test! - Antag att en dollar kostar 10 kr och den amerikanska ettåriga riskfria räntan är 2 medan den svenska är 7. Så, vilket antagande kan vi då göra som har att skaffa med valutahandel på termin? Om du vet detta är du troligen inte en komplett amatör.
Inlägg #62: Postat: 2002-07-23 21:26:00
Mikael S
Vi diskuterade Asian Flu Sirén, du hänvisade till några artiklar på din hemsida som med gymnasieekonomins kunskap tog upp fasta växelkurser och dess risker. Jag vet inte riktigt varför du gjorde detta. Jag skickade tidigare idag ett e-post till din swipnet-adress med lite introduktion till teorier varför du har fel om spekulanternas "oskuld".
Inlägg #63: Postat: 2002-07-23 21:31:00
Mikael S
Och givetvis kan man vara en amatör även om man vet vad "interest parity"-relationen är. Det räcker väl med att ha läst någon bok om nationalekonomi eller tagit första 5-10 poängen...och då kan man nog fortfarande sägas vara en alldeles komplett amatör. Även om Sirén vid det laget nog tror han är fullärd. ii*Ee-E/E om du så vill. Alltså i den rationella världen en appreciering av SEK med fem procent Sirén. Men som sagt, besvara gärna mitt e-mail istället för att hålla på med ditt fåneri.
Inlägg #64: Postat: 2002-07-23 21:35:00
Mikael S
Och som sagt, inga spekulanter "tvingade" Mexiko vid tequila-krisen att hålla fast vid växelkursen. Men de stora investeringshusen gjorde med bestämdhet mycket klart för Mexiko att de stora kapitalinflödena genast skulle upphöra om man släppte denna, lägg till ett tryck från autistiska one-size fits-all IMF och du torde inse att Mexiko och vissa asiatiska länder nog indirekt kände sig tvingade.
Inlägg #65: Postat: 2002-07-23 21:45:00
Mikael S
Och du hade säkert skrattat hela vägen till banken, det är väl ingen här som tror att du har moral eller skulle känna för de människor du lett i fattigdom och ekonomisk ruin p.g.a. ditt handlande. Det finns dock oss som anser att ekonomi bör handla om att öka människors välfärd...inte några få spekulanters välfärd. Därför är det viktigt att börja titta på reglera finansmarknaderna för vissa utvecklingsekonomier, reglera kortfristiga utlandslån, revidera IMF:s roll osv.
Inlägg #66: Postat: 2002-07-24 02:45:00
Samuel Sirén, svar på svar 62
Jodå, men det mailet gav mig faktiskt intryck av att du mer eller mindre kalkerat någon annan utan att riktigt själv förstå alla sammanhangen. Jag kan förklara för dig varför, efter att du besvarat den fråga jag ställde i mitt svar.
Inlägg #67: Postat: 2002-07-24 03:02:00
Samuel Sirén, svar på svar 63
Här manifesterar du med all önskvärd tydlighet att du inte riktigt har den koll på bitarna du vill låta påskina: Du åberopar sturskt en relation som du uppenbarligen inte alls förstår, och en formel du sannolikt har hittat på Google eller i någon skolbok men här råket återge felaktigt. Du lyckas förstås inte heller lösa den väldigt enkla uppgiften på ett korrekt sätt.
Inlägg #68: Postat: 2002-07-24 03:11:00
Samuel Sirén, forts
Låt nu detta bli dig en lärdom och läxa. Din tidigare höga svansföring till trots, gör du här en synnerligen slät figur när det visar sig att de speciella insikter du föreburit kanske inte riktigt var på den nivå du försökte låta påskina. Fast du kan ju trösta dig med att det är bättre att göra bort sig på Sourze än vid exempelvis en anställningsintervju.
Inlägg #69: Postat: 2002-07-24 09:05:00
Mikael S
Sirén: Haha...nej, den är inte fel. Visst kommer den från en lärobok från början, jag har inte hittat på det själv. Interest-parity tror jag att man studerade i de första 10 makro-poängen och boken du kanske vill läsa är "intermediate macroeconomics" av Blanchard vid MIT. Jag hade den i huvudet, men kollade också nu för säkerhets skull, om jag hade skrivit ner fel, men det har jag inte gjort. Således vet jag inte vad du babblar om Sirén, eller vad du menar.
Inlägg #70: Postat: 2002-07-24 09:09:00
Mikael S
Vidare är det ingen annan än DU som gjort bort dig. Och vilket SVAR talar du om, du har inte replikerat på mitt e-post om spekulanternas roll och deras okunskap. Den som inte vet vad som talas om är du, vilket du givetivs också är medveten om, därför du nu försöker föra ner det till denna ytterligare låga nivå. Jag tyckte vi redan befann oss väldigt långt ner.
Inlägg #71: Postat: 2002-07-24 09:09:00
Mikael S
Sirén kan gå och ta GRE-testet i economics och i kvantitativa metoder, och sedan återkomma med resultatet till oss. Jag gissar att Sirén inte uppnår 50, vad tror du?
Inlägg #72: Postat: 2002-07-24 09:16:00
Mikael S
Och om det är ditt svar om Sicromoft du talar om, vet jag inte vart du vill komma? Du visar att du vet hur arbitrage-möjligheter i det mesta banala exemplet existerar. So? Är det med detta du vill förklara hela fenomenet med fast växelkurs. Utan att diskutera saker som hur påverkan på finans och penningpolitik ändras vid fast respektive rörlig. Utan att ta upp "disciplin"-problemet och svångtröja som det innebär osv.
Inlägg #73: Postat: 2002-07-24 09:17:00
Mikael S
Så Sirén, kliv ner från dina höga hästar, eftersom du uppenbarligen inte förstått vad nyanser eller djupare analys handlar om. Om det skulle vara ditt svar till varför fasta växelkurser är fel, är det inkomplett och banalt. Är detta du ville att jag skulle kommentera? Det är dessutom långt ifrån initala ämnet om spek. ochasian flu. Skulle du vara intresserad på riktigt kan du t.ex. läsa vad jag skrivit om lönesättningsproblemet i frågan fast växelkurs/EMU.
Inlägg #74: Postat: 2002-07-24 09:19:00
Mikael S
Vill du problematisera lite...så t.ex. se då vad jag tog upp ovan.
www.geocities.com/tonetto99/EMU
Jag skrev egentligen utifrån EMU, men det kan i princip sägas handla om fasta växelkurser också.
Inlägg #75: Postat: 2002-07-24 09:30:00
För sista gången
Sen kan du med fördel svara på mitt e-post istället och replikera där angående fasta växelkurser eller asian flu. Att sitta på detta kommentatörfält med de begränsningar som det innnebär är mycket frustrerande, dessutom onödigt tidskrävande.
Inlägg #76: Postat: 2002-07-24 13:47:00
Samuel Sirén, svar på svar 69
För det första är den formel du postade den förenklade och därmed lite felaktiga varianten, men detta må vara hänt. För det andra tror du uppenbarligen att "e" är en exponent, eftersom du använder exponenttecknet "". För det tredje misslyckades du med den väldigt enkla uppgift du fick i svar 61. Slutsatsen blir att dina insikter inte riktigt är på den nivå du själv vill ge sken av.
Inlägg #77: Postat: 2002-07-24 13:52:00
Samuel Sirén, svar på svar 72
Artikeln syftar till att så kortfattat och begripligt som möjligt förklara för den fåkunnige hur folk tjänar pengar då en fast växelkurs kollapsar. Du har kritiserat denna artikel, men du har varit otydlig beträffande på vilket sätt den kunde vara bättre. Är din tanke alltså att "disciplinproblemet" m.m. är oundgängligt i det sammanhanget? Varför det, i så fall?
Inlägg #78: Postat: 2002-07-24 13:55:00
Samuel Sirén, svar på svar 73
Hur omfattande man väljer att göra en artikel av det slaget beror givetvis på vilken publik den riktas till. Vilka i sammanhanget väsentliga företeelser bedömer du att har utelämnats?
Inlägg #79: Postat: 2002-07-24 13:58:00
Samuel Sirén, svar på svar 75
Har svarat på ditt mail, och frågat vad 0.25 och 0.21 egentligen representarade. Om du svarar/svarat på mitt svar ser jag det dock inte förrän i kväll.
Inlägg #80: Postat: 2002-07-24 14:07:00
Mikael S
Nej, Samuel...jag tror inte e är en exponent. e betyder expected, alltså framtida. Och varför jag använde -tecknet är därför att man normalt skriver expected "upphöjt" för att skilja det från vanliga e, alltså exchange-rate, eller stort E osv. Visst är det en approximering. Precis som t.ex. ri-inflation är en approximering, men det är vad man vanligtvis plitar ner. Vi skulle väl inte göra det för avancerat, eller hur var det nu?
Showing page 4 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...