Fascism - undermänniskans val!

Showing page 7 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #121: Postat: 2002-07-24 17:13:00
Samuel Sirén, en liten ledtråd till Mikael
Och om "valutahandel på termin" framstår som alldeles för vagt, kryptiskt eller knepigt för dig, kan jag ju hjälpa dig lite på traven med att säga det är den ettåriga terminen på växelkursen mellan dollar och kronor som avses. Det är därför det står "ettåriga" räntan, men det var tydligen lite för svårt ändå.
Inlägg #122: Postat: 2002-07-24 17:13:00
Mikael S
Vidare har denna sortens finansiell ekonomi som jag aldrig hävdat att jag är duktig på, eftersom jag inte läst det, och det dessutom är aptråkigt ingenting med den inledande diskussionen att göra. Men det lilla jag lärt mig, okej..säg fSoe-rT-Ke-erT . Vilket är den klassiska, mycket enkla formeln som används. Normalt tas ju hänsyn till normalfördelning, varians osv. i de teoretiska modellerna. Ökar r, i Sverige då, så sjunker f. Det är vad som händer.
Inlägg #123: Postat: 2002-07-24 17:14:00
Mikael S
Eller 1/f sjunker, vilket normalt skrives så.
Inlägg #124: Postat: 2002-07-24 17:16:00
Samuel Sirén, svar på svar 120
Här tycks du sammanblanda begreppen fullkomligt. Är din tanke alltså att det du kallar "Ee" är 10 och att det du kallar "E" är 9.5?
Inlägg #125: Postat: 2002-07-24 17:17:00
Mikael S
Ovan 9,5. Att det var växelkursen som tillfällig appreciering borde du förstått, eftersom det är vad hela formeln jag inledde med går ut på att visa. Du har dock med all önskvärd tydlighet visat att du både här, men också i dina artiklar inte besitter någon kunskap i makroekonomi, även om du vill tro det. Sen kan du kanske lite smått om finansiell ekonomi, svårt för mig att avgöra eftersom jag kan så lite om det, men hade inget med disk. att göra.
Inlägg #126: Postat: 2002-07-24 17:18:00
Mikael S
Gör du dig dum nu? Jag skrev att antagandet var att Ee på sikt inte skulle ändras, vilket givetvis betyder att det blir 10. Därför blir kortsiktiga apprecieringen till dryga 9,5...ja.
Inlägg #127: Postat: 2002-07-24 17:19:00
Mikael S
Men som sagt, att du har fel och inte förstått vad vi pratat om är väl lite tråkigt. Däremot börjar jag inse att du aldrig kommer erkänna att du inte vet ett skvatt om detta och att du kommer fortsätta likt en präst i livets ord rabbla mantran om att appreciering/depreciering inte skulle stämma. Håll dig du till sicromoft och karateparkar. Din attityd till kunskap fungerar nog bättre i kampsportens värld.
Inlägg #128: Postat: 2002-07-24 17:20:00
Samuel Sirén, svar på svar 122
Bäste Mikael, studera nu istället min kommentar 121 och försök lista ut det korrekta svaret. Att posta former du själv inte riktigt begriper båtar föga, och förlänger bara din pina.
Inlägg #129: Postat: 2002-07-24 17:23:00
Samuel Sirén, svar på svar 125
Du tänker dig att den formel du åberopar används för att beräkna "tillfällig appreciering" av spotpriset? Detta skulle kanske kunna förklara en del av ditt svamlande.
Inlägg #130: Postat: 2002-07-24 17:27:00
Samuel Sirén, svar på svar 127
Min bäste Mikael! Jag får erkänna att jag på ett inte helt seriöst sätt har utnyttjat att du från första början framstod som en student som gärna ville visa sig lite på styva linan. Om du ber mig berätta hur det rätta svaret på frågan beräknas skall jag gärna göra det. Du kan trösta dig med att det är bättre att skämma ut sig på Sourze än på t.ex. på en anställningsintervju.
Inlägg #131: Postat: 2002-07-24 17:40:00
Mikael S
Öh, Samuel. Snälla du, gör dig inte dummare än vad du är, för så här illa kan det inte vara beställt. Den sista formeln jag presenterade är en mycket basic sådan för forward-priset på en valuta, som givetvis ändrar då räntan ändras. Hade du haft en liten gnutta kunskap, som du påstår dig ha, hade du givetvis insett detta. Den formeln har givetvis inget med valuta-ap/depreciering att göra. Herregud, mina finansiella ekonomiska kunskaper är låga, men nån måtta får det som sagt vara.
Inlägg #132: Postat: 2002-07-24 17:42:00
Mikael S
Beträffand den inledande makroekonomiska diskussionen är dock mina kunksaper goda, även om jag fortfarande bara slipar på ansökningar till forskarprogrammen. Men som jag talade om innan, med över 95 både på GRE kvantitative och nek så känns det ganska komfortabalet. Att Sirén inte har någon skolning, mer än någon grundkurs kanske som stjälper mer än hjälper eftersom det kritiska perspektivet ofta utebliver och många tror sig lära sig "sanningar". God kväll!
Inlägg #133: Postat: 2002-07-24 17:44:00
Mikael S
Förresten, du skickade aldrig något mail. Lögn nr xxx idag. Jag har tappat räkningen. Vill du få mer hjälp att inse vad som hända vid tequila-krisen och asian flu kan du dock skicka ett mail, så kan jag hjälpa dig lite med mer information.
Inlägg #134: Postat: 2002-07-24 17:44:00
Samuel Sirén, svar på svar 131
Min kommentar i svar 129 avsåg den formel du åberopade redan i ditt svar 63. Är det denna formel du tror att används för beräkning av "tillfällig appreciering"?
Inlägg #135: Postat: 2002-07-24 17:47:00
Samuel Sirén, svar på svar 133
Det enda jag frågade i mitt mail var vad siffrorna 0.25 och 0.21 betydde, eftersom jag inte begrep det. Nu har jag dock hittat den artikel du hade kalkerat, och har då kunnat notera att du i din iver helt enkelt sammanblandade olika valutor. Vilket nog är lätt hänt om man skriver av något man inte själv förstår.
Inlägg #136: Postat: 2002-07-24 17:49:00
Samuel Sirén, svar på svar 132
Om du blir antagen som forskare bör du nog se till att inte förebära insikter du inte har. Det blir ju lite genant för dig när det hela sedan uppdagas. Har du förresten lyckats lista ut rätt svar på frågan? Jag förstår inte riktigt hur du kan misslyckas så länge med detta.
Inlägg #137: Postat: 2002-07-24 17:55:00
Samuel Sirén, kommentar till svar 132
Du åberopar här dina resultat i någonting du kallar för "GRE". Är detta alltså någon sorts postgymnasial kontrollskrivning?
Inlägg #138: Postat: 2002-07-24 18:04:00
Mikael S
För att klargöra på lång sikt, om Ee inte är given, måste givetvis det land med lägre ränta ha en appreciering på ränteskillnaden, för att inte möjliggöra arbitragevinster. Om det nu är detta du vile veta, så enkelt samband var det väl dock inte. Så jag bryr mig inte om det längre. Alltså 10,5 som jag skrev i början...depreciering av SEK, appreciering av USD, på 5 cirkus.
Inlägg #139: Postat: 2002-07-24 18:05:00
Mikael S
GRE? GRE betyder graduate record examinations och är ett internationellt ursp usa test som ofta krävs för att söka in på internationella forskarskolor. Ivy-L skolorna i USA brukar som exempel kräva mellan 95-100 i resultat.
Nej, det var inte två olika valutor. Och att jag hämtat texten från Jeffrey Sachs vid Harvard är väl ingen upptäckt, jag skrev ju det längst ner i texten, för guds skull Sirén!
Inlägg #140: Postat: 2002-07-24 18:07:00
Mikael S
Sachs är duktig på att förklara ekonomiska sammanhang för de ej insatta, därför valde jag honoms text när jag skickade den till dig. Nu försöker du få det att framstå som jag försökt maskera detta och menat att det var min artikel, det var det givetvis inte, vilket jag heller aldrig hävdat..jag skrev tydligt motsatsen. Kan Sirén verkligen läsa?
Showing page 7 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...