Fascism - undermänniskans val!

Showing page 1 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Inlägg #1: Postat: 2002-07-20 02:54:00
Henrik Hermansson
Ett allmänt tips: försöka debattera iställlet för att slå fast vem som "misslyckas med att förklara". Tro inte allt du läser.
Inlägg #2: Postat: 2002-07-20 03:27:00
Samuel Sirén, svar till Henrik Hermansson
Att du "kan hävda" ett och annat betvivlar jag förstås inte alls. Du "tror" att fascism är "förakt för svaghet och demokrati"? Har du läst detta någonstans, eller är det någon egen idé?
Inlägg #3: Postat: 2002-07-20 04:48:00
Andreas
Det ni i grunden diskuterar är inte verklighetens beskaffenhet utan begrepp, dvs människors påhitt. Ordet fascism kommer av fascia, spöknippe, vilken var och är en symbol för lag och ordning. Den symbolen förekommer f.ö i svenska polisens emblem. Om man i så strikt mening väljer att gå efter ordets betydelse så är alla som förespråkar lag och ordning fascister.
Inlägg #4: Postat: 2002-07-20 04:53:00
Andreas
Den andra extremtolkningen vore att utgå från i detta fallet den enda regim vilken kallat sig själv fascistisk, och komma till slutsatsen att en regim som skall kunna kallas fascistisk måste ledas av en lönnfet f.d syndikalist och verka för byggande av nya motorvägar.
Inlägg #5: Postat: 2002-07-20 05:01:00
Andreas
Hur man än väljer att dra gränserna för vilka egenskaper hos ett samhälle som ska räknas och vilka som inte ska räknas som definierande då man försöker sammanfatta ett samhälle med ett ord, ägnar man sig fortfarande åt begreppsanalys. Vart ni egentligen vill komma är oklart.
Inlägg #6: Postat: 2002-07-20 14:44:00
Samuel Sirén, svar på svar 5
Du har naturligtvis rätt, men samtidigt påstår jag att "fascism" bör användas för att beteckna ideologier som har väsentligt släktskap med de ursprungliga fascistiska idéerna och regimerna. Att reflexmässigt beteckna alla diktatorer eller alla ligister som "fascister" är historielöst.
Inlägg #7: Postat: 2002-07-20 16:15:00
Henrik Hermansson
Begreppsdefinitioner förändras över tiden. De kan förändras genom öppna debatter på t ex Sourze. Jag kan rada upp många citat som påvisar sambandet mellan fascism och socialdarwinism och Sirén kan säker visa lika många som hävdar motsatsen. Jag förstår dock inte riktigt poängen med denna artikel.
Inlägg #8: Postat: 2002-07-20 16:18:00
Henrik Hermansson
Jag försökte peka på att facister är ynkliga och rädda, vilket inte diskuteras i skolan. Sirén säger att de som dras till fascismen är "odugliga" "och puckon." Det är ungefär samma åsikt, fast Sirén använder sig av begrepp som "över"- och "undermänniska". Jag skrev några rader om var dagens fascister kan tänkas finnas. Sirén verkar dock mena att man lättast upptäcker 2000-talets fascistiska hotet genom att fråga folk vad de tror om hans tre punkter.
Inlägg #9: Postat: 2002-07-20 16:21:00
Henrik Hermansson
Apropå begrepp vore det intressant att höra vad Sirén menar med odugliga och usla människor. Är det dem som inte klara sig i den hänsynslösa, skoningslösa kampen om tillvaron...?
Inlägg #10: Postat: 2002-07-20 18:08:00
Andreas
Funderar på samma sak, betraktar Samuel duglig och oduglig som objektiva begrepp? En person som är "oduglig" när det gäller att ta egna initiativ vilket är viktigt i ett kapitalistiskt samhälle blir förstås mer "duglig" i ett fascistiskt samhälle där man bara behöver lyda order slippa det ansvar friheten bär med sig. Människor som är "odugliga" i en samhällelig kontext förändrar nog gärna samhället i sådan riktning att de blir mer "dugliga", detta gäller knappast bara för fascister.
Inlägg #11: Postat: 2002-07-20 19:44:00
Samuel Sirén, svar på svar 7
Du kan säkert rada upp "citat", och min artikel syftar till att visa att den slutsats du drar av alla dessa citat är fundamentalt felaktig.
Inlägg #12: Postat: 2002-07-20 19:48:00
Samuel Sirén, svar på svar 8
Ja, och när du påstår att fascisterna finns bland företagsledare och folk som tränar på gym är du bara tramsig. Det ligger onekligen nära till hands att misstänka att du helt enkelt är lite avundsjuk på dem som tjänar mer än du och är mera vältränade än du?
Inlägg #13: Postat: 2002-07-20 19:52:00
Samuel Sirén, svar på svar 10
Denna din analys är väsentligen helt korrekt: Den som i den gängse betydelsen är "duglig" klarar sig bra i ett fritt kapitalistiskt samhälle, medan det i ett fascitiskt samhälle räcker att lyda order och offra sig för ledaren. Vem vad det som sade ungefär att "martyrskap är oduglingens enda sätt att nå berömmelse"?
Inlägg #14: Postat: 2002-07-21 18:27:00
Henrik Hermansson
Jag undrar om du följer med i ditt eget resonemang. Egoistiska borgare och lismare klarar sig bra i alla system. Näringslivet skapade rikedomar tillsammans med Hitler och de gör det nu i ett "fritt, kapitalitiskt" system. Skulle de som sitter och placerar pengar, d v s kapitalister, vara "dugligare" än andra? Struntprat. Men vad tycker du att man ska göra med de "odugliga" och "usla" som du inte vill definiera?
Inlägg #15: Postat: 2002-07-21 18:33:00
Henrik Hermansson
Att du för ner hela debatten på personnivå är bara ett bevis på din bristande förmåga att debattera. Avundsjuka handlar det nog inte om. Du använder dig av begreppet "undermänniska". Jag kan säga att det ligger nära till hands att tror att du är fascist. Dina slutsatser skulle innebära att det t ex är odugliga brottslingar som vill ha hårdare tag mot brottsligheten i en fasciststat. Logiskt.
Inlägg #16: Postat: 2002-07-21 18:56:00
Samuel Sirén, svar på svar 14
Klart att framgångsrika människor inklusive framgångsrika entrepenörer, riskkapitalister och finansmän som grupp betraktat är dugligare än de icke framgångsrika. Det är ju ett fullkomligt trivialt konstaterande.
Inlägg #17: Postat: 2002-07-21 18:59:00
Samuel Sirén, svar på svar 15
Onekligen lite oväntat av den som först beklagar sig över att saker förs ner på "personnivå" i nästa andetag låter förstå att det ligger nära till hands att tro att debattmotståndaren "är fascist". Men det kanske är "logiskt"?
Inlägg #18: Postat: 2002-07-21 19:07:00
Henrik Hermansson
Ironi ska man uppenbarligen inte använda sig av i personfrågor. Vad är det som föder framgång? Att säga att det i alla lägen är "duglighet" är fånigt. Att rucka på moralen och spela fult är förmodligen lika nödvändigt. Återigen: var näringslivets framgång under Hitlertiden en produkt av deras dugligheter eller uselhet?
Inlägg #19: Postat: 2002-07-21 19:11:00
Henrik Hermansson
Till och med du måste inse att det är inställsamheten som är så typsik för borgare som oftast leder till "framgång". Om man ser till att ha rätt kontakter och ligga bra till hos vare sig det är storbolag, diktatorer eller annat så blir man rik. Se på USA:s företag i och vapenförsäljning till diktaturer. Finansmännens som blir rika på det vill jag inte kalla "dugliga".
Inlägg #20: Postat: 2002-07-21 19:54:00
Samuel Sirén, svar på 18-19
Ditt dillande om "inställsamheten" har märkligt nog faktiskt viss relevans just här: Under Hitlers regim var ju företagens framgångar direkt beroende av uttryckligen hur lojala och inställsamma de var mot naziregimen. Ditt tramsande om USAs vapenexport till diktatorer är däremot bara fånigt.
Showing page 1 of 11: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11
Laddar...