Reklam har en oerhörd genomslagskraft. Den sätter sig som klister i bakhuvudet på oss, vare sig vi vill det eller inte.
Sedan en tid tillbaka vevas propaganda för hepatitvaccin i våra reklamkanaler. Propagandan säger att det är livsfarligt att resa utomlands, man kan smittas av hepatit hur lätt som helst. Överdrifterna i budskapet spelar ingen roll så länge samma överdrifter spär på vår rädsla och osäkerhet. Vi känner att vi måste skydda oss till varje pris. Rädslan och maktlösheten inför en eventuell smitta garanterar enorma summor åt läkemedelsindustrin och åt alla som investerar i läkemedelsförsäljning.
Och tyvärr är det så att rädslan för smitta och sjukdom smittar lättare än smittan eller sjukdomen i sig, och förs vidare, som ett sjukdomsanlag, till nästa generation.
Vi lär oss att minimera riskerna med livet och glömmer helt bort vill inte se riskerna som följer på en sådan livsfilosofi. Våra vaccin, till och med de ”renaste”, innehåller saltsyra, formaldehyd nervgift, natriumhydroxid, aluminium och kvicksilverderivatet thiomersal som i sin tur innehåller etanol, kylarvätska, natriumhydroxid, etylkvicksilverklorid och tiosalicylsyra. Mängderna varierar förstås och vaccinförespråkarna hävdar att dessa ”spår av kemikalier” behövs för att vaccinet ska ge fullgod effekt.
Fall av MS var extremt ovanliga i afrikanska länder fram till dess att de västerländska vaccinationsprogrammen kom till kontinenten. Kritiker menar att vaccin i sig riskerar att försvaga det egna immunförsvaret. En vaccination kan öka vår känslighet och utlösa eksem, vårtor, allergier, kronisk bihåleinflammation, astma, apati, DAMP etcetera.
Debatten förs inte här hemma annat än marginellt den ges helt enkelt ingen plats i media, men i USA och Frankrike är den högljudd – där gäller det främst kopplingen mellan vaccin och autism.
Stäng ner reklam för vaccin i teve och i media över huvud taget, för folkhälsans och miljöns skull. Inte nog med att vaccinkemikalierna pumpas in i miljontals människor världen över, den yttre hanteringen av samma kemikalier är riskfylld och ogästvänlig för vår natur.
Om ett förbud klingar illa kan man kanske mötas i en kompromiss och sätta varningstext på reklamen, som med alkohol och tobak: Vaccin kan ge kraftiga biverkningar på kort och lång sikt, Vaccin gör dina barn trötta och okoncentrerade, Langa inte vaccin till barn under arton år.
Av Stefan Whilde 30 dec 2008 08:12 |
Författare:
Stefan Whilde
Publicerad: 30 dec 2008 08:12
Ingen faktatext angiven föreslå
Artikeln är inte placerad. föreslå