Oviss framtid för de skyldiga i Sturebymålet
Det blev fällande dom för de båda 16-åringarna, som planerade och genomförde mordet i Stureby. Ett helt riktigt beslut och jag är uppriktigt glad över att de fick ett straff värt namnet.
Idrotten har förvandlats till underhållning
"De ideal som fanns bara för 50 år sen helt borta. Nu handlar det pengar, dramatik, mediaspektakel, underhållning, huliganism, dopning och andra lurendrejerier, brott och straff, politik och spelverksamhet."
Brott och Straff
Brott lönar sig inte, vet de flesta av oss, men lönar sig straffen?
Ingen har sagt "Skyll dig själv"
I verklighetsfrånvända debattörers ologiska värld kan man erkänna brott och sedan komma undan straff beroende på hur offret var klätt. Var finns detta i lagen undrar jag?
3,5 år - ett hån mot offret och oskyldigt dömda
"Den sk TV-läkaren har befunnits skyldig av Malmö Tingsrätt. Straffet blev 3,5 års fängelse och skadestånd på 180,000kr. Jag säger bara en sak - det här är ett hån inte bara mot offret utan också mot alla män som dömts oskyldiga till långa straff."
Våldtäkt måste ge livstid
Vad är ett rimligt straff för en våldtäkt? Vad är en rimlig risk för samhället när det gäller rehabilitering? Får man välja att vara med och spela?
Hockeyskandalen - typisk manlig homosocialitet
"Det enda positiva med den här historien är att Huselius, Lilja och Tallinder troligtvis fått ett betydligt hårdare straff än vad som juridiskt är möjligt i Sverige."
