Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Brunne - de där smidda järnen du berättade om kallas ankare, och du kan se sådana även på gamla hus lite var stans - i gamla stan till exempel. Dom är förbundna med varandra från sida till sida via bjälkar eller smidda stänger och det är dessa som hindrar väggarna att deformeras av trycket från taket. På vanliga takstolar sitter sparrar horisontellt mellan benen som har samma uppgift - hindra takstolen att bara sjunka ihop. För vissa Stenkyrkors takstolar som hade kraftiga murar med "sidostävar" med jämna mellanrum använde man inga sparrar, men växlade ut takstolarnas utåtriktade tryck mot murens överkant till respektive stäv som förde ned dessa krafter i marken några meter utanför väggen - snyggt på en kyrka, men inget för trånga gränder i små täta städer där det var ont om utrymme. Kyrkans inre rymdupplevelse blev väl lite mäktigare då rummet inte begränsades av någon ting ända upp till nock. Nej religiös behöver man inte vara för att titta in i en kyrka, men jag har slutat. Beslutet kom av sej själv i en av katedralerna i Paris - Notre Dame, om den är bekant. Jag var i denna stad för att hämta ett lass samlarviner och frakta upp dessa "vine rares" till stockholm - fullt lass i en folkabuss. På den tiden var tullavgiften för en flaska vin 9kr och 75 öre oavsett om flaskan kostade många tusen. Vet inte hur många miljoner lasset var värt, men avgiften vid gränsen i Malmö blev bara ca tio tusen. Jag övernattade i bilen under hemresan som tog tre dar ovanpå alla flaskor på en madrass och sov faktiskt ganska bra. Vi hade några dar på oss innan lasset var klart och passade på att besöka bla Louvren och Notre Dame. Jag gick in, men gick snart ut - det kändes inte riktigt att gå där och blänga då folk satt och bad, tände ljus och till och med hade en liten gudstjänst med präst och allt i ett hörn medan jag och andra turister smög runt och blängde. Sen dess har jag avhållit mej från kyrkor och andra trosmanifesterade byggnader - tycket liksom att dom hör till de som har anledning att vistas där av trosskäl. Men ett tag i min ungdom då jag jobbade som barnflicka på Kungsholmen så brukade jag efter jobbet gå in i Kungsholmskyrkan och spela flöjt. Jag hade en altblockflöjt och en basblockfjöjt som jag alternerade med - just akustiken i dessa volymfulla rum ger ytterligare nån dimension till tonerna.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?