Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jo Lennart 45 - en novell eller flera har det blivit. Och rätt har du också i att jorden hunnit göra fler varv kring solen under min levnad än under din - jag föddes straxt före krigsslutet i mars. Jag är ett permisbarn - farsan var arton år och inkallad, men hemma på permis 1944 - det var midsommar och mitt under brinnande krig föll mor min - en då sjuttonårig skönhet - i min faders armar. Då var dom redan förlovade, men sedan efter den midsommarnatten fick dom för att få gifta sej skriva till kungs - och konungen gav på grund av omständigheterna de tu tillstånd att sammanvigas i den då svenska Högalidska statskyrkan. Själv är jag mycket svag för den ryska zigenarmusiken, så även klesmern - de två etniskt udda kulturerna har lånat hej vilt av varandra, och kanske förenade musiken dessa kringvandrare och fördrivna i en sorts gemenskap under galgen trots att dom många gånger också fick uppleva varandra som konkurrenter om spelningarna i ett fattigt land. Det var nog inte så många betalda gigg, men man lyssnade och lärde då musikanterna med sina toner lossade själarnas band - då suddades gränserna plötsligt ut.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?