Allah vill bli större - i Istanbul! Del 3

Den här tråden diskuterar artikeln Allah vill bli större - i Istanbul! Del 3.
Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #1: Postat: 2013-01-30 23:04:00
sunny
Jag matade en kattfamilj mamma 3 ungar som bodde under golvet i en av centralernas väntsal i Istanbul..Hjärtskärande när man måste lämna dem.....
Inlägg #2: Postat: 2013-01-31 12:23:00
Lennart Asp
Sunny, det går nog ingen större nöd på katterna i centrala Istanbul så länge det finns snälla turister som du som matar dem! :
Katterna har dessutom en fördel i att vara välsignade av Muhammed till skillnad från de "smutsiga" hundarna, som i en del nedtecknade islamiska traditioner, "hadith", har samma status som åsnor, hästar och kvinnor som betraktas som husdjur! :? eller :?
Men det verkar inte finnas stöd för "smutsiga" hundar i Koranen!
Inlägg #3: Postat: 2013-02-11 14:18:00
StaffanRoger
Det du betraktar på resan ger du inte bara ett estetiskt innehåll, utan det betyder även något historiskt, kulturellt, socialt och politiskt.
Med avundsvärd lätthet skapar du något av det som gör mig både klokare och mer intresserad.
Exakt så ska en reseberättelse se ut!
Det är kusligt hur politiska beslut gör ingrepp i Istanbuls gatuliv; bit för bit suddar makten ut historien - den nya regimen bygger bokstavligen bort det sekulära Istanbul.
Inlägg #4: Postat: 2013-02-11 15:39:00
Lennart Asp
Tack för de lovorden, Staffan! Har du själv besökt den stora staden? Annars kan jag rekommendera det!
Jo, det är lite sorgligt med Istanbul där man kan följa historien ända från antiken till våra dagar att så mycket moderniseras och förstörs.
Den sekulära makten var inte mycket bättre när de hade makten med att bygga bort kulturhistorien med skyskrapor och gallerior. Det nya är som du säger att sekulära symboler målmedvetet ser ut att ersättas av religiösa sådana...
Inlägg #5: Postat: 2013-02-12 15:52:00
StaffanRoger
Lennart, jag har inte haft glädjen att besöka Istanbul. Mitt resande har ofta gått norröver till fjällen i norra Lappland.

Efter några somrar i fjällen mellan Abisko och Kvikkjokk - på och utanför lederna, med och utan sällskap - ägnade jag en höst och vinter åt att läsa på om fjällkedjans geologi och geomorfologi, flora och fauna och såg därför naturen kommande sommar på helt nytt sätt. Fjällvärlden var fortfarande hisnande vacker men visade dessutom upp sin historia i fossila deltan från sedan länge intorkade istidsälvar, strandlinjer högt upp på fjällsidorna från istidens sjöar, kuddlava som lyfts från djuphav till 1200 meters höjd av kontinenternas rörelser årmiljoner tidigare.

Insåg att det är så man ska resa, alltså inte bara med ögonen.

Jag hoppas du skriver fler resberättelser.
Inlägg #6: Postat: 2013-02-12 17:41:00
Lennart Asp
Det låter som att du kan utveckla det till en intressant reseberättelse? Jag har också intresse för geologi och har läst lite på universitet. Det stämmer att man kan läsa av landskapet på ett helt annat sätt. Allting har betydelse. Allting hör ihop.
Jag tror att Lars Gustafsson har skrivit en intressant roman om fjällvandring?
Beträffande Istanbul är det senaste att Haydarpasa station tydligen ska bli lyxhotell, tillsammans med fyra andra historiska byggnader.
Inlägg #7: Postat: 2013-02-12 18:12:00
Lennart Asp
På ett sätt är det väl bra om byggnaderna kan bevaras. Faran är att interiörerna moderniseras brutalt för att passa som hotell ...
Inlägg #8: Postat: 2013-02-14 10:11:00
Lennart Asp
#5: Staffan, jag har faktiskt skrivit tidigare här på Sourze en slags satir över resekildring, som genom Sourzes ändrade rubrik uppfattades som en seriös reseskildring :. Men visst fanns det allvar i botten på min alternativa "reseskildring" ...
Länk: sourze.se
Inlägg #9: Postat: 2013-02-14 14:36:00
Bizon
Att allha maktmäniskor vill bli större är ingen nyhet, varken här eller där. Men min reflektion av att befinna mej i Istanbul var hur lik den stadens byggnader var Stockholms.
Istanbuls arbetarkvarter var som gamla söder med slitna kalkstenstrappor mellan våningarna, men utan lukten av stekt fläsk - de igenkorkande bilköerna som stillaståend osade ner andningsluften var de samma, men turkarnas idoga tutande var annorlunda.
Taxichaufförernas benägenhet att ta omvägar runt hela stan för att komma ett par kvarter bort var de samma som taxi gör över allt - med samma upprörda reaktion då dom fattar att man inte tänker betala för den service man inte beställt - och samma pragmatiska insikt att går det inte så var det i alla fall värt ett försök.

Men det som står att läsa i #2 var ett ganska lustigt påpekande som nog knappast har fog för sej - att artikeln skulle göra stollen "klokare" om det inte vore så att det inte vore möjligt. Vidare gör denne stolle sej till talesperson för allha andra då denne med fundamentalistisk ensidighet menar att "exakt så ska en reseberättelse se ut!" Sådana dekret fråntar alla andra sätt i mångkulturen all rätt till orginalitet och personlig variation.

Visst - stollen anser sej veta bättre än allha andra och särskilt då de kusliga politikerna i Istanbull, men gör han det? I likhet med Stockholm som hade ett ganska sunkigt nedgånget misärområde som romantikerna än i dag saknar trots att dom aldrig satt sin fot där - det kallades Klara och jämnades med marken för att få in lite luft och ljus och anpassa stadens centrala delar till mer aktuella behov.
Är det inte självklart att så måste ske trots att en del historiska rester går förlorade - sånt händer hela tiden i växande levande städer.

Det borde räcka med en "medina", eller ett gamla stan - eller ett skansen, och på landsbygden en hembygdsgård i de byar som anser sej har lust och råd - menar stollen verkligen att vi ska leva som museiråttor?

Och - påstår stollen, att den republikanske folkpartisten Kemal Atatürks arvtagare "makten av i dag" bokstavligen bygger bort det sekulära Istanbul.
Men hallå!,,, hur förklaras detta påstående - vadå det sekulära Istanbul - sekulärt är ett styresskick som i möjligaste mån håller religiösa inslag i politiken så kort det går - dock med demokrati som modell på samma sätt som om krisdemokraterna här skulle bli största parti skulle få besätta statsministerposten - då vore det väl konstigt om inte muslimska partier i Turkiet skulle ha samma demokratiska rätt - eller?
Inlägg #10: Postat: 2013-02-14 16:03:00
StaffanRoger
Lennart
Jag gillar din Bordeline-historia också.
Felet med allt är vakthundarna som ser på den annorlunda som hotfull och inte som chans att lära något nytt.

Dessvärre saknar jag den pedagogiska ådran för att kunna skriva en bra reseskildring.
Inlägg #11: Postat: 2013-02-15 21:53:00
Lennart Asp
Instämmer fullkomligt med dig, Bizon, i ”Att alla maktmänniskor vill bli större är ingen nyhet, varken här eller där”!

Det har ju Bizon återigen bevisat genom att som vanligt försöka bizonera lite här, i stället för att försöka diskutera sakligt i första hand! Men du kanske borde ta lärdom av Zlatan att zlatanera med kvalitet, inte genom att gödsla med A4-sidors kvantitet här. :
Vidare har jag ingen lust att gissa vilket av mina påståenden i #2 som var ”ganska lustigt” och som ”knappast har fog för sig” ...
Inlägg #12: Postat: 2013-02-15 22:32:00
Lennart Asp
Bizon tycker tydligen inte att heller Stockholm ska vara en levande stad utan att finanskrafterna ska släppas fria att bizonera sönder Stockholm ? Men det var ju snällt att Bizon kan tänka sig att inte Le Courbisiera Gamla stan ”för att få in lite luft och ljus ” för höghus, utan kan tänka sig att behålla Gamla Stans historiska låghus till turisters och inföddas nöje ...
Inlägg #13: Postat: 2013-02-15 22:37:00
Lennart Asp
Slutligen verkar det inte som Bizon har hängt med i vad som händer i Turkiet om du jämställer AK-partiets maktutövning med att det skulle vara samma sak som att KD kommer till makten i Sverige. Kanske skulle Bizon börja med att uppdatera sig genom att läsa några av mina artklar. En gång till ...
Inlägg #14: Postat: 2013-02-16 01:39:00
Bizon
Sorry Aspen, 11,12,13, nu har jag ådragit mej din ilska ordentligt ser jag :-
Nej då - du kan vara lugn - i inlägg nr 2 fanns inget som var ”ganska lustigt”, nej då - det skulle stå en trea där och inte en tvåa, men ingen skada skedd då ju din irritation utlöst en hel tsunami av kreativa infall som världen hade gått miste om utan min lilla tangentmiss.

I 12 uttrycker du din glädje över att jag i min vidsynthet ser stockholms gamla stad som en tillgång värd att bevara - bara tyvärr att den redan är sönderbyggd på sina håll - värst är väl ett stort fult slott där på kanten, men även inne bland gränderna har det staplat upp en massa funkis och andra konstigheter.

AK-partiet förlorade vid senaste valet en hel del makt - men det är främst islamiseringen som jag önskar att turkarna skulle väja för.
Militären har länge hållit islamska krafter på mattan, men nu verkar dom vika sej allt mer - inte för att jag vanligen tycker så mycket om militärer - men även dom är på gott och ont. Det onda i detta fall är väl främst deras hårdföra linje mot landets minoritetsgrupper med då kurderna som särskild måltavla.

Men tänk dej krisdemokraternas maktscenario om dom skulle vinna mark här - det skulle,,, ja kan du tänka dej något mer idiologilöst, inkrökt och fladdrigt - rigid konservatism förklädd till borgerlig fromhet, könsnormativ lagstiftning skulle fixera mental förväntan på exteriör könstillhörighet, kärnfamiljen som de facto spelat ut sin roll i dagens samhälle skulle upphöjas till dygd trots att det är bevisat att denna traditionella institution är mer till skada än nytta då de mänskliga konstellationerna inte stämmer - vilket snarare är regel än undantag.

Ja du Aspen, mycket vore vunnet om religiösa maktambitioner kunde hållas helt och hundraprocentigt från politiken.
Inlägg #15: Postat: 2013-02-16 08:59:00
Jan Brunnegård
Bizon / beskriva vad KD är för ngt slags parti nu är inte lätt. Hur det startades av Pingstvänner och högkyrkliga är glasklart Jag var ung folkpartist då!. Men de fem ledande i KD är inga kyrkspringare även om de kanske varit det i tonåren. Halva ledningen upplever jag som helt sekulär men socialkonservativ.En i riksdagsgruppen hör till Livets Ord. Men LO är ngt helt annat nu än vid starten. DÅ var de rätt rabiata i flera avseenden. Nu ingår tydligen deras församlingar i den lokala Ekumeniken med bl a Sv Kyrkan, Missionskyrkan osv. // Summarium - inget vet vad KD skulle driva för frågor om de blev 3-4 ggr så stora! God Helg.
Inlägg #16: Postat: 2013-02-16 19:04:00
Lennart Asp
#14: Sorry Bizon, om jag lät lite folkilsken! Det kanske berodde på att din första dissande mening verkade bekräfta Staffans tes om "vakthundarna som ser på den annorlunda som hotfull och inte som chans att lära något nytt". Men jag kanske missuppfattade din mästrande ton? :

Jo, jag har stött på något funkishus i gamla stans gränder. Det störde mig inte så mycket som om jag skulle ha stött på något av dig applåderat höghus. Men jag instämmer i att det gamla Tre Kronor var mycket ståtligare än den nuvarande tråkiga fyrkanten. Men en annan tycker inte för den skull att fyrkanten ska rivas för att få "luft och ljus". Stockholms alla bostadslösa kan väl flytta in i någon av flyglarna när de kungliga föredrar att andas friskare luft på Drottningholm! :
Inlägg #17: Postat: 2013-02-16 19:35:00
Lennart Asp
Sorry igen, Bizon. AK-partiet förlorade inte "vid senaste valet en hel del makt". Tvärtom vid sista valet 2011 befäste partiet sin makt med nästan 50 röstande turkar bakom sig! Erdogan är är den enda premiärministern i Turkiet som har vunnit tre efterföljande val och varje gång ökat röstandelen.
Du har rätt i att militärens självständiga makt har minskat med AKP. Men det så kallade "kurdiska problemet" anses fortfarande oficiellt i första hand vara ett "terroristproblem" ...
Inlägg #18: Postat: 2013-02-16 20:08:00
Lennart Asp
Jag tycker fortfarande att din jämförelse med KD vid makten i Sverige inte är advekat. Om du nödvändigtvis vill jämföra Turkiet med något annat land är nog Egypten en bättre jämförelse.Liknande historia där med en sekulär befriare upphöjd till gud, vars efterföljare med våld försökte hålla islamisterna stången.
Och när den demokratiska Pandoras ask har öppnats med den arabiska våren vädrar islamisterna morgonluft. Men kampen är inte slut utan går vidare både där och här mot "religiösa maktambitioner"!

Vårt lilla KD lever under en helt annan kontext som Jan B påpekar. Att partiet skulle växa till en majoritet av röstande svenskar lär vi inte få uppleva under vår livstid. Även med påfyllning av en flod flyende kristna från den arabiska våren ...
Inlägg #19: Postat: 2013-02-18 12:06:00
Bizon
#16:
Inga problem så långt Lennart - alla kan vi härskna till i bland, den största missen var ju trots allt min.

Apropå Gamla stan och Klara så råkar det vara så att min farsa hade en rivningsfirma på den tiden Klara föll och han var synnerligen delaktig i den saneringen. Han ville även ta sej ann Gamlastan för att göra en ännu större skidbacke i Högdalen, vilket jag ivrigt motsatte mej funkishusen till trots.
Gamlastan hör till min ungdoms mer positiva platser varifrån mitt liv gjort allehanda krumsprång både i kärlekens och äventyrens tecken - bland annat min första resa till just Istanbull som utgick från Själagårdsgatan. Tåg var transportmedlet på den tiden och det tog te dygn till Istanbull - därifrån liftade jag med en koltramp till Bandirma - hemvägen sedan gick genom Ungerns Budapest, Wiena Munick och slutligen hem över Årstabron där vårdoftena från Tanto talade om att jag åter kommit hem.

Och nej - jag applåderar inga höghus - men jag har inget emot att viss sanering av alltför nedgångna områden som det kostar mer än det smakar att få beboeliga.

Den där kantiga barren på Stockholmen kan absolut bostadslösa flytta in, och kungahuset snarast avpollettera sej själva nu när påven till och med föregått med bra exempel.

Att AK-partiet "förlorade en hel del makt" betyder inte att dom förlorade valet, men fick betydligt mindre majoritet än vad som förväntades.

Och visst - min jämförelse med KD vid makten i Sverige haltar en aning - det jag syftar på är det olyckliga i om religiösa i Turkiets fall islamistiska krafter får styrande majoritet. Och där är Egypten ett bättre exempel.
Inlägg #20: Postat: 2013-02-18 20:16:00
Bizon
Brunne - nej de flesta partier av i dag är helt annorlunda än de en gång var - idealisterna har ersatts av trebrarna.

Dock inbegriper begreppen "krist", "islamist" att partiers med anspelning på myter och gudomlig organisation hävdar grundvärderingar som genom religiöst betingad överhöghet av andra krafter än de mänskliga och genom jordelivet naturagivna att demokrati för andra än samtroende omöjliggörs.

Vi har på jorden av i dag en uppsjö olika trosriktningar och så länge dessa håller sej på sin kant och inte blandar sej i politiken må dom hållas.

Men vi ser hur farliga dessa "fromma" varit i historien och vi ser hur farliga dessa fundamentalister kan vara och det oavsett vilken religion - katoliker/protestanter - judar/muslimer - muslimer/allha andra otrogna hundar.

Det torde vara ett väl så gott betyg åt människors självbevarelse och någorlunda sunda förnuft att hålla sej så långt från just religioner - var och ens andlighet är en helt annan sak.

Märk väl att de problemdigra religionerna jag nämnt bara är ett fåtal av de stridbara varianterna som gör livet surt för folk varhelst det finns en landtunga att gå på.
Showing page 1 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...