Det är mer stake i Pussy Riot än Julian Assange

Den här tråden diskuterar artikeln Det är mer stake i Pussy Riot än Julian Assange.
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #81: Postat: 2012-09-02 01:01:00
GunnarL
79/ Tack Erlingsson! Du vill skapa en ny kultur. Det känns betryggande. Jag ser fram emot det - även om jag själv inte känner mig särskilt "hukande" och framför allt inte känner att jag tillhör någon "hjord". Men det är ju berömvärt att du tar det här initiativet. Frågan är ju hur du skall genomföra kulturomvandlingen rent praktiskt?
Inlägg #82: Postat: 2012-09-02 01:33:00
Leif Erlingsson
Ja, inte ensam...
Inlägg #83: Postat: 2012-09-02 01:44:00
Bizon
Leif Arne #70
"hur argumentera med någon som äger en kristallkula" - Min kristalkula i det fallet är liksom ganska många andra, samt Assange själv inget annat än den erfarenhet som - våra i dag skadeståndsberikade Egyåtier svens så kallad säkerhetspolitik förstör livet för.

"varför skulle just Sverige vara mer ihopkokade med CIA än Storbritannien som traditionellt är dess närmaste allierade?"

Svaret kan vara så enkelt att Storbritannien helst ser att någon mer korkad än dom själva får ta på sej kritiken från världsopinionen som den har att vänta som bryter mot de mänskliga fri och rättigheternas yttrandefrihetsparagrafer. Sverige har ju dessutom rutin på sånt och är dessutom så pass rikt att det skadestånd som så småningom kan bli aktuellt kan delas ut av det sovande folkets villigt inbetalade skatter. Därför väntar cia med att begära Assange utlämnad till han befinner sig i Sverige?

Vad menar du med "i laga oordning"?

Du menar att bollen ligger hos den Ecuadorianska ambassaden - men så är det ju inte - den ligger hos de myndigheter som du kallar "rättsvårdande" som visserligen har rutin på vanvård av densamma, men fortfarande har chansen att fara till ambassaden och ta del av det Assange har att berätta.

Alltså förfara med lite pragmatisk smidighet för att få saken ur världen.
Inlägg #84: Postat: 2012-09-02 01:46:00
GunnarL
82/ Keep on dreaming............
Inlägg #85: Postat: 2012-09-02 02:27:00
Bizon
#73 mr h
Nej vi är inte lika, det är att vi är olika - har varit olika - och kommer att vara olika som är själva poängen.
Jag försöker få dej att förstå att så har det varit inom svea rikes gränser sedan dom bildades - troligen även dessförinnan.

Och just det - svara på mina frågor om det du kallar mentalitet - vad menar du med att "mentalitet" skulle vara vårt främsta kulturella arv?

I så fall är väl just den mentalitet vi ger fritt spelrum för genom att inte kunna eller vilja försvara den då det måhända inte finns någon specifik mentalitet att besvara - vad är "svensk mentalitet" den som enligt dej skulle häfta vid var svensk med rötterna i detta land - sedan hur länge? Vi har ju alla invandrat hit sedan ett antal generationer.

Och jag har även lite svårt att hänga med då du känner dej dålig beträffande de som du menar vill nedvärderar det svenska kulturarvet om du inte kan tala om vad det är.

Vad är det du önskar se bevarat?

Nej - det är just inte det jag är ute efter "att göra jordens befolkning likriktad, och alla blir bra på att gå i ledband! Jag skulle däremot inte ha något emot att en del typer helt lägger av med att kategorisera andra människor så som varande si bara för att dom har ett svenskt pass och så för att dom har ett annat - för det är om något ett naivt och till yttermera visso döfött musealt tänkande som bara leder till tråkigheter.

Försök i stället ta dina blågula skygglappar från ögonen och se lite mångfald både hos dej själv och andra vilket vad jag förstår inte skulle skada då jag upplever dina resonemang som väldigt enkelspåriga.

Att etniska eller religiösa kulturyttringar inte ska annat än behandla varandra med respekt säjer sej själv - att begära särskilda enklaver där var och en etnisk minoritet kan odla sitt eget lilla hat mot den svaghet dom bär är knappas något jag gillar - nej snabbt in i samhället - arbete och egen försörjning är ett måste - att lära värdlandets språk likaså - då behöver ingen känna sej som snyltare eller dra på sej några sjuka självhävdelsebehov som marginaliserar vederbörande ut ur den möjliga sociala gemenskapen.
Inlägg #86: Postat: 2012-09-02 02:40:00
Leif Erlingsson
Ja, Keep on dreaming.  Håll drömmen vid liv.  Det är enda sättet.  För om man försöker tvinga någon då har man redan förlorat.
Inlägg #87: Postat: 2012-09-02 09:37:00
Bizon
Leif - visst kan vi drömma, och det är väl även viktigt att inte tappa sugen då ju världen tycks full av tappade sugar.
Men frågan om inte det bara är prat i tomme - visst kan jag föreställa mej en mycket bättre värld, men tror jag verkligen på att en sådan är möjlig?
Nej, ska jag vara ärlig så tror jag inte att människan i sin nuvarande tappning är begåvad med det som behövs för att förverkliga global rättvisa, och utan global rättvisa kommer kriget att fortsätta ända in i våra sovrum - alltså precis som det är.
Inlägg #88: Postat: 2012-09-02 09:48:00
Jan Olsson
#87 - Det inlägget sög verkligen!
Inlägg #89: Postat: 2012-09-02 11:02:00
Mr harmoni
#85 bizon jag tror inte att du förstår innebörden vad som menas med mentalitet, så vi skippar den helt och hållet, ingen äger någon speciell mentalitet alla är vi en skock får och har det som en utgångspunkt i ditt resonemang, då blir man tvungen att hålla med dig annars inte!
Inlägg #90: Postat: 2012-09-02 11:38:00
Jan Olsson
#89 - Mr.H! - Om vi utgår från ordet Mentalsjukhus,tror Du då Bizon förstår bättre?
Inlägg #91: Postat: 2012-09-02 12:07:00
Mr harmoni
#89 Jan Olsson, bizon förknippar väl vår metalitet att närmast platsa på mentalsjukhus och därför vill han inte förstå att svenskarnas mentalitet är särpräglat jämfört med andra länder, som han givetvis förnekar genom att han påstår att svenskarna har alltid varit ett blandfolk som då givetvis innebär att det finns inte något homogent folkslag på denna jord och har aldrig funnits så rymdvarelser vi är. Vi måste skriva om världshistorien för bizons skull så att han får bli tillfreds med sitt sinnelag.
Inlägg #92: Postat: 2012-09-02 12:20:00
Janne B
90// Stopp stopp. Det vore alldeles för dyrt att ha er på ett sådant ställe. Mitt Sahlgrenska är dyrt nog, någon dag då o då.
Inlägg #93: Postat: 2012-09-02 12:21:00
Janne B
90// Stopp stopp. Det vore alldeles för dyrt att ha er på ett sådant ställe. Mitt Sahlgrenska är dyrt nog, någon dag då o då.
Inlägg #94: Postat: 2012-09-02 12:34:00
Leif Erlingsson
Jag tolkade Jan O som att det var Sourze som avsågs.
Inlägg #95: Postat: 2012-09-02 13:36:00
Thomas L. Aabo
Jan inlägg 88. Jat föredrar det när kvinnor suger! ;-
Inlägg #96: Postat: 2012-09-02 14:08:00
Bizon
Mr h #...
Nej jag förstår inte dina flummiga hugskott vad det är för särskiljande i den mentalitet du önskar ha ett resservat för för att bevara.
Enligt darvinistiska teorier går det under som inte är skickat att överleva - det är den djungelns lag som även i enlighet med marknadsliberalistiska synsätt gäller all konkurrensutsatt verksamhet - du menar alltså att dina kära men inkompetenta politiker ska ordna en sådan skyddad verkstad åt det svenska - välann, men definiera då först vad den där mentaliteten är, och varför en så tydlig svaghet är värd att bevara?

Jag tror vid närmare analys av det du säjer i fråga om vad som menas med mentalitet citat//ingen äger någon speciell mentalitet alla är vi en skock får//sc.

Nej - det enda jag ber dej göra är att definiera vad den mentalitet innebär som du vurmar för och upplever som så starkt hotad då den tydligen enligt ditt resonemang inte kan stå upp för sej själv.

Du behöver bara i klara ordalag bräka ur dej vad svensk mentalitet är och i vad mån den skiljer sej från andra lydiga hjons och medlöpares mentalitet - ska det vara så svårt?
Inlägg #97: Postat: 2012-09-02 14:13:00
Bizon
Mr h #91
Jag ser att du till viss del fattat galoppen ändå och även månar om min sinnesfrid - tackar för omtanken, men du skulle ha kunnat lyckats så mycket bättre i din föresats om du bara svarat på mina frågor från början. Troligen hade det även klargjort något för din egen del.
Inlägg #98: Postat: 2012-09-02 14:20:00
Bizon
Jano #90
Trevligt att se att du försöker skapa allianser så att du slipper lustifiera din lilla medverkan på egen hand.
Tror du att Mr H menar att den mentalitet han vill skapa en skyddad verkstad åt skulle platsa på mentalsjukhus så tror du nog fel även om du otvivelaktigt har en poäng där :-
Inlägg #99: Postat: 2012-09-02 15:09:00
Jan Olsson
Bizon - #98 - Professorn i etnologi Åke Daun har skrivit,/Svensk mentalitet/ utgiven 1989,är en guldgruva om man vill få perspektiv på detta!
Kanske något att rekomendera både Dig och Mr.Harmony?
Väl mött!
Inlägg #100: Postat: 2012-09-02 15:27:00
Janne B
Bakom Jan O:s små lustigheter kan dölja sig betydande lärdom. Så se upp så vi inte underskattar honom...
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...