Valt inlägg:
#73 mr h
Nej vi är inte lika, det är att vi är olika - har varit olika - och kommer att vara olika som är själva poängen.
Jag försöker få dej att förstå att så har det varit inom svea rikes gränser sedan dom bildades - troligen även dessförinnan.
Och just det - svara på mina frågor om det du kallar mentalitet - vad menar du med att "mentalitet" skulle vara vårt främsta kulturella arv?
I så fall är väl just den mentalitet vi ger fritt spelrum för genom att inte kunna eller vilja försvara den då det måhända inte finns någon specifik mentalitet att besvara - vad är "svensk mentalitet" den som enligt dej skulle häfta vid var svensk med rötterna i detta land - sedan hur länge? Vi har ju alla invandrat hit sedan ett antal generationer.
Och jag har även lite svårt att hänga med då du känner dej dålig beträffande de som du menar vill nedvärderar det svenska kulturarvet om du inte kan tala om vad det är.
Vad är det du önskar se bevarat?
Nej - det är just inte det jag är ute efter "att göra jordens befolkning likriktad, och alla blir bra på att gå i ledband! Jag skulle däremot inte ha något emot att en del typer helt lägger av med att kategorisera andra människor så som varande si bara för att dom har ett svenskt pass och så för att dom har ett annat - för det är om något ett naivt och till yttermera visso döfött musealt tänkande som bara leder till tråkigheter.
Försök i stället ta dina blågula skygglappar från ögonen och se lite mångfald både hos dej själv och andra vilket vad jag förstår inte skulle skada då jag upplever dina resonemang som väldigt enkelspåriga.
Att etniska eller religiösa kulturyttringar inte ska annat än behandla varandra med respekt säjer sej själv - att begära särskilda enklaver där var och en etnisk minoritet kan odla sitt eget lilla hat mot den svaghet dom bär är knappas något jag gillar - nej snabbt in i samhället - arbete och egen försörjning är ett måste - att lära värdlandets språk likaså - då behöver ingen känna sej som snyltare eller dra på sej några sjuka självhävdelsebehov som marginaliserar vederbörande ut ur den möjliga sociala gemenskapen.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?