Det är mer stake i Pussy Riot än Julian Assange

Den här tråden diskuterar artikeln Det är mer stake i Pussy Riot än Julian Assange.
Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #21: Postat: 2012-08-28 15:17:00
Lennart Asp
Mycket intressant artikel, Leif-Arne. Den blir om möjligt ännu mer intressant av att du lyckades med konststycket att flytta fokus från Wikileaks till ett "med tiden rätt tandlöst" Wikipedia.
Wikipedia blev därmed "analogt med Assange" och tydligen också analogt med Bradley Manning på köpet?

Men då är det kanske inte så konstigt att Assange "satt sitt ego" framför Bradley Manning som "faktiskt riskerat något för Wikipedia"? Assange kanske vill koncentrera sig på Wikileaks i stället? Och "stake" har han väl redan visat så det räcker och blir över - i Stockholm för två damer!? :
Mvh. herr Petimeter
Inlägg #22: Postat: 2012-08-28 15:20:00
Jan Brunnegård
Kan man tänka sig att Leif-Arne i den stämning som nu råder på Gotland skrev lite för fort och lite fel...
Inlägg #23: Postat: 2012-08-28 15:33:00
Lennart Asp
Det är möjligt, Jan. Men det är alltid roligt att roa sig gratis - på andras bekostnad! :
Inlägg #24: Postat: 2012-08-28 15:48:00
Leif-Arne
Tål man inte värmen har man inget i köket att göra..
Inlägg #25: Postat: 2012-08-28 16:21:00
Jan Brunnegård
23-24 Hurra för själsfränderi...
Inlägg #26: Postat: 2012-08-28 16:26:00
Leif Erlingsson
Personligen har jag länge förstått att Wikipedia är styrt och kontrollerat, och då inte enbart svenska d:o.  Men alla inkl. artikelförf. har skrivit Wikipedia när ni uppenbarligen avsett Wikileaks.  Tänkte jag skulle avvakta och se hur länge det skulle dröja innan ni själva såg det, men nehej.  Så nu berättar jag.
Inlägg #27: Postat: 2012-08-28 16:38:00
Jan Brunnegård
Vi alla såg givetvis redan vid första läsningen att det var fel....
Inlägg #28: Postat: 2012-08-29 14:15:00
Lennart Asp
Men nog ligger det väl lite i Leifs kritik av Wikipedia? Kan vi hela tiden lita på Wikipedia till 100? Som de flesta debattörer här på Sourze verkar göra? Dråpslaget verkar vara att "det står i Wikipedia!".
Kanske var bättre förr i tiden, innan Internettiden, när fler auktoriteter än "Wikipedia" hänvisades till?
Inlägg #29: Postat: 2012-08-29 14:59:00
Jan Brunnegård
Wikipedia kan läsas med stor behållning av de som redan har stora baskunskaper, så att de kan se vad som är galet. Läs Wickan med alla kunskaper du har i bakskallen!. För 5-10 år sedan förbättrade jag många artiklar på de områden jag anser att jag behärskar hyfsat. / Jag tveksam till att Wickan används på gymnasiet...
Inlägg #30: Postat: 2012-08-29 15:11:00
Thomas L. Aabo
Jag har själv varit inne och rättat Wikipedias text angående det parti som jag var medstiftare till. De hade skrivit fel om oss.

PS Partiet hette Skånefederalisterna och ställde upp i ett val:
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #31: Postat: 2012-08-29 17:01:00
Janne B
Ja Thomas, det är så man måste göra. Wikipedia är helt beroende av att man kritiskt läser o rättar vid behov. SAMT tar upp nya ämnen som man plötsligt ser i Media...
Inlägg #32: Postat: 2012-08-29 18:10:00
Jocke utsourzad
Mycket vinklade "fakta" i den här stakande artikeln, fastän man kan ana att flitens lampa, eller ljusstake, brunnit för att till nöds hitta rätta formuleringar.
En "jämförelse av stakar"? Kommer att tänka på Gösta Ekman och Tage Danielsson i deras "Expressen eller Aftonbladet", om "inlindandet av staken", som där gjorde valet så svårt.
Här "inlindas staken" utan minsta tvekan, men så lyser också ideologin förstås igenom, som väntat.
Pussy Riots är kvinnliga feminister, medan Assange är en man som sett igenom det svenska rättsystemets grova feministiska styrning.
Mottagandet av förf:s förra Pussi Riot-alster, utan stake, blev ju, kanske just därför, inte direkt lysande...
Det är nog där den Undvallska skon klämmer.
Inlägg #33: Postat: 2012-08-29 20:19:00
Bizon
Inget annat än vad man kan förvänta sej i ett så utpräglat populistiskt ämne som sympati med unga flickor, mot en mansdominerad makthierarki med en riktig måltavla av Berlusconityp på toppen.
Så långt har jag inget att invända - men det skär sej då andra dissidenter hamnar i skottgluggen som jämförelseobjekt och då med könsegenskaper som tillhygge.
Det är faktiskt tämligen lågt.
Inlägg #34: Postat: 2012-08-29 20:23:00
Leif-Arne
Nu kom VFM in på banan, jag som nästan börjat misströsta.
Inlägg #35: Postat: 2012-08-30 14:37:00
Thomas L. Aabo
Man får hoppas att kvinnorna i Pussy Riot slipper stakar från manliga fångvaktare under sin fängelsevistelse!
Inlägg #36: Postat: 2012-08-30 17:23:00
Jocke utsourzad
34 Esprit och humor? Den argumentlöse kan alltid ta till personangrepp, en gammal historia från bakvattnet. Men han lyssnar väl på feministkvinnor då? Helene Bergman f.d.? Radio Ellen.
“Fallet Julian Assange har synliggjort den statsfeminism med tillhörande propaganda­maskineri som för närvarande gäller här i landet. Det är ett maskineri där manshatande radikalfeminister utan historisk förankring, samverkar med journalister som inte begriper journalistikens kritiska uppgift och medlemmar av rättsväsendet som gör karriär på numera lagstadgad jämställdhet. Ett maskineri som ser vanliga svenska män som potentiella våldtäktsmän och som redan dömt Julian Assange för sexbrott, innan någon rättegång ägt rum. På så sätt har mannen med status som rockstjärna förvandlats till en av världens mest jagade män.“
Det är annat än herr Undvalls snyft: Om "de små töserna som får skinn på näsan av att handha hästar", typ.
Sicken reaktionär kvinnosyn, när den "manshatande radikalfeminismen" ovan slår knut på sig själv!
Inlägg #37: Postat: 2012-08-30 17:34:00
Jocke utsourzad
36 forts För den självcensurerande PK-isten som inte följer med i utvecklingen, så här är länken till artikeln i DN kors i taket!. "Fallet Assange ett hot mot rättsamhället!" Annars fanns senare en svarsartikel att kanske trösta sig med? Från Claes Borgström, advokaten som lyckades tjäna ihop 1.8 milj på att "försvara" Thomas Quick. Nu målsägare mot Assange.
Sverige, ännu ett eldorado för tragisk könsjuridisk pajaseri...
Länk: dn.se
Inlägg #38: Postat: 2012-08-30 19:57:00
Bizon
Hur har det gått med förhören av Assange med svensk utredningspersonal - något jag hörde att Assange erbjudit utredarna att han skull ställa upp på under förutsättning att det skedde på den ambasad han nu vistas på.
Dessutom skulle han ha avslöjat att han hade egna uppgifter som skulle kunna vända upp och ned på rättsläget för hans del - så även för de fala damerna om jag förstår saken rätt.

Våldtäktsanklagelser och anklagelser gällande sexuellt ofredande är så allvarliga saker att bli utsatt för att sådana inte bara ska kunna göras på måfå - det måste ju ha framkommit under en förundersökning att det föreligger någon rimlig substans i anklagelserna som ger något straffvärde, och som dessutom ska vara juridiskt hållbar för att något sådan ska kunna tas upp till vidare utredning.

Om Assangefallets handhavande är praxis i sverige betyder det att vilken man som helst som haft eller inte haft något sexuellt samröre med någon svensk eller inte svensk kvinna som i efterhand av någon anledning fått för sej att ställa till det för mannen och anmält vederbörande för sådana brott så kan denne alltså begäras inställa sej för förhör och/eller begäras häktad i sin frånvaro - och dessutom begäras utlämnad oavsett anklagelserna är bevisbara eller ej var på jorden denne än är - bara det finns ett utlämningsavtal.

Hur ska det som dessa kvinnor påstår kunna bevisas? Ord står mot ord - finns det några fysiska skador dokumenterade? På vilket sätt har det sexuella ofredandet skett - vad och vilken handling i detta fall är det som rubriceras "våldtäkt" och vad är det som kallas "ofredande" och hur är detta i det aktuella fallet utfört?

Egentligen är det bra att just Assange blivit utsatt för detta och även att damerna varit så lösmynta som dom har enligt vad som meddelats i media - vad som är sant vet vi som vanligt inte - men just därför att det är Assange och att hans huvud redan innan anklagelserna för sexuellt våld suttit löst kan man ana att här inte varit rent spel från början i kvinnornas agerande - det som än mer gör processen så iögonenfallande för en världs journalister och opinionsbildare är att svensk polis och svenskt rättsväsende agerar så tafatt och utan rimlig logik vilket gör det hela än med anmärkningsvärt.

Vilken sansad åklagare utfärdar internationell efterlysning för en kondom som gått sönder - det finns ju dageneffterpiller om något sådant skett under olämplig tidpunkt i kvinnans menscykel.

Att svenskt rättsväsende dessutom visar så dålig förståelse för den utsatthet Assange redan befinner sej i och därför lika väl skulle kunnat förhöra honom någon annan stans i världen än i transitlandet sverige för vidare transport till usa visar bara hur illa det står till i detta land med stelbenta byråkrater.

Om inte usa alls är inblandad i det svenska rättsväsendets agerande så visar det som hänt än mer tydligt hur utsatt mannen som kön är i detta land - i princip helt rättslös.

Åklagaren som drivit detta ärende på det sätt som gjorts har visat total brist på omdöme - går den skamfläcken någonsin att bli av med så är det genom att lägga korten på bordet och i fortsättningen driva alla rättsprocesser könsneutralt och jämställt - och ta fasta på det man vanligen gör i en rättsstat - ingen är skyldig förr än den bevisats om skuld...
Inlägg #39: Postat: 2012-08-30 20:24:00
Leif-Arne
Nu har ju rimligheten i begäran att få JA utlämnad prövats av brittiskt rättsväsende även.
Inlägg #40: Postat: 2012-08-30 20:40:00
Bizon
men vad säjer det - ingenting annat än att dom vill bli av med en het potatis som det beredvilliga sverige har bättre rutiner att klara - med insiderkontakter med cia och relativt mycket mindre beläggning på våra flygplatser där usa-flyg obemärkt kan landa och lyfta på några minuter - därefter är det bara att tiga ihjäl opinionen efter känt maner.
Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...