| Inlägg #41: Postat: 2012-08-08 20:32:00 | |
|
Lennart Asp |
Tack för tipset Janne B. Om det finns tid över ska jag bege mig till närmaste bibliotek och fråga om dem har BIBEL år 2000 plus uppslagsboken från år 2002 i referenshyllorna. Mitt intresse är främst kulturhistoriskt, det vill säga Bibelns påverkan på konst och kultur i vår västerländska värld, speciellt i Sverige. Inte minst det heliga? svenska språket har ju påverkats mycket sedan 1500-talet. :
|
| Inlägg #42: Postat: 2012-08-08 20:46:00 | |
|
Bizon |
Asp och Pia
En allsmäktig gud som vill den skapade individen väl är en omöjlighet - den tanken går inte ihop med livets grundkonstruktion, En eller flera gudar - var och en med sina egenskaper är tänkbara och i det fallet har människan skapat en avbild av sej själv i uppbyggnaden av juden/kristen/och islams domar över mänskligt betingad underkastelse av en gudsföreställning. Jag har ävenledes stiftat bekantskap med Bahagavadgita och i motsats till Gandhi fann ingen tröst alls i Krishnas ord till Arjuna på slagfältet att varken liv eller död har i tidens lopp någon betydelse. Jag undrar liksom Arjuna vad all denna slakt ska tjäna till - det är ju i grunden ytterst osmakligt förutom att det är en stor förlust då en vän måste döda sin vän om än det sker aldrig så kärleksfullt. |
| Inlägg #43: Postat: 2012-08-08 20:57:00 | |
|
Jan Brunnegård |
ASP Nu bidde jag riktigt gla. Jag hade den största glädje av uppslagsbokken och läst den väldigt mkt åren 2003-2008 då jag såg bättre o hade mera ork. Den borde finnas på alla större bibliotek, annar kan du ju beställa på ditt bibliotek som beställer vvidare.Spåeciellt givande är det att läsa deras uppfattning om NÄR de olika böckerna breven etc har skrivits. Vilket evangelium skrevs först - påverkade det de andra osv. Nu ska jag syndiga människa se på en deckare från Midsumer Ja
|
| Inlägg #44: Postat: 2012-08-08 20:59:00 | |
|
Länkfixarn |
#38 Lennart Asp, Teodicéproblemet... "Länkfixarn" åter till din räddning, Asp:Länk: sv.wikipedia.org Länk: sv.wikipedia.org Så snart där är åäöéü, mellanslag osv i länknamn så måste de kodas om!
|
| Inlägg #45: Postat: 2012-08-08 21:01:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Bizon o Co / För mig är religion och logik/vetenskap oförenliga storheter.Ingen genialiskt vetande människa har uppfunnit ngn religion. Det är att ställa fel anspråk.// Jag ställer upp på det mesta som Jesus Kristus sagt enligt evangelierna. Det handlar om tro känsla o poesi mm för min del. Amen.
|
| Inlägg #46: Postat: 2012-08-08 21:17:00 | |
|
Pia I |
#42- Bhagawadgita handlar om inre stridigheter, men är ett skådespel som uppförs ofta i Indien. Om du inte studerat boken kan du inte heller veta meningen med den. Det är en allegori, som jag ser det.
Du har en enorm kraft Bizon. En kraft som kunde vara förödande, tror jag. "Asp och Pia En allsmäktig gud som vill den skapade individen väl är en omöjlighet - den tanken går inte ihop med livets grundkonstruktion" Vad vet du om livets grundkonstruktion Bizon? Inte mycket tror jag, du får ursäkta. Det finns något som heter ödmjukhet. Det verkar vara svårt för dig, att vara ödmjuk inför olika teorier? Du är alltid så hård i dina omdömen. |
| Inlägg #47: Postat: 2012-08-08 21:22:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Teodicéproblemet... Jmf. denna situation: Svårt traumatiserade människor intagna på institution som med kärlek och omtanke försöker nå dem men de är så traumatiserade att de har "låst inifrån" och återgäldar kärlek med våld o.s.v. för de ser inte att de erbjuds kärlek och omtanke. Inte innan de kunnat "öppna upp" inifrån. Ingen kan utifrån tvinga dem, det är inte kärlek. Kort sagt, mänskligheten är svårt traumatiserad och det säkert från något som hänt långt före vår nuvarande inkarnation, men gissa vad? Vi håller på att helas. Allt fler blir friska!
|
| Inlägg #48: Postat: 2012-08-08 22:01:00 | |
|
Pia I |
Ja, vill man inte , så kan man inte. Kärleken är som en ledstjärna. Man ser upp till den hela tiden.
|
| Inlägg #49: Postat: 2012-08-08 22:02:00 | |
|
Bizon |
Jag vet att det fordras tolkningar för att dessarmera de relligiösa skrifter vi vanligen har att göra med. Men det som står där, det står där och kan läsas och förstås även i ordets betydelse - och så gör många religiösa - och vem kan klandra dom för det? Det sägs ju ofta vara guds ord till människan. Jag har läst en del i bhagawadgita men inte så som krävs för att se det harmlöst symboliska - jag har nog läst bibeln mer, men kommit fram till ungefär samma sak med båda - i fråga om koranen har jag inte givit mej in på några studier, men väl läst och överfallits av samma vämjelse då meningen med dessa skrifter står så förödande klar. Allegorier i all ära - men att upphöja dessa till ord från gud förefaller ytterst ansvarslöst - hur ska du kunna vara säker på att det är rätt tolkning som blir den gällande? Möjligen har jag en viss kraft Pia, och förödande skulle den kunna vara om jag vore så fylld av hat till galenskapen omkring oss som vi rätteligen borde vara, men jag känner mer sorg än hat. Sorg över all denna verklighets krassa torftighet, och sorg över att människan så lätt låter sej fyllas med lögn. Ja jag påstår att en allsmäktig gud som vill den skapade individen väl är en omöjlighet - den tanken går inte ihop med livets grundkonstruktion" Och vad vet då jag om livets grundkonstruktion,,, kanske är det inte så mycket, men så mycket är det att det fordras mycket ödmjukhet för att få livets helvete på jorden med den ständigt överhängande förbannelsen att vi måste döda för att föda - vi måste slåss mott allt som vill äta samma sak som oss - vi måste armbåga oss fram till det vi alla åtrår och då drar vi oss inte för att gå över lik. Ja,,, jo,,, visst är det svårt för mej att vara ödmjuk - inte bara inför olika teorier, även inför den sorgliga bristen på den närvarande guden. Ja jag kanske även är för hård i mina omdömen - särskilt då sådant som liksom menar sej ha funnit lösningen på detta livets vansinne som slår blint omkring sej mot allt och alla. Ja svårt är det att jama med då dessa lösningars praktik aldrig hittills har fört något gott med sej av bestående värde - då krigströttheten vilats bort i glömskan är fajten snart igång igen. |
| Inlägg #50: Postat: 2012-08-08 22:18:00 | |
|
Lennart Asp |
#44: Tack,för fixning och information, Länkfixaren!
|
| Inlägg #51: Postat: 2012-08-08 23:29:00 | |
|
Pia I |
Detta är ett fall för Poirot! :-
|
| Inlägg #52: Postat: 2012-08-09 09:46:00 | |
|
Janne B |
Poirot borde ibland ingripa i Midsumer när det trasslar till sig som värst ;-
|
| Inlägg #53: Postat: 2012-08-09 11:38:00 | |
|
Pia I |
Ha ha ha ha ha! Ha en bra dag Janne och alla andra! Kram
|
| Inlägg #54: Postat: 2012-08-09 12:29:00 | |
|
Jan Brunnegård |
PIA Det blir ofta en bra dag då jag ser ditt ansikte i rutan....
|
| Inlägg #55: Postat: 2012-08-09 12:43:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Janne inlägg 32. Men har du läst det av kyrkan tidigt bortcensurerade Thomas evangeliet - Döda havsrullarna?
Länk: sv.wikipedia.org |
| Inlägg #56: Postat: 2012-08-09 13:17:00 | |
|
jan Brunnegård |
Censur betyder att Staten tar bort viss skrift.När Nya Testamenten sammanställdes på 300 talet så hade kyrkan att välja mellan hundratals handskrifter, avskrifter etc. Det var omöjligt att ta med allt. Man försökte ta med de skrifter som var mest spridda och erkända bland kanske några tusen församlingar. En orsak till att man inte tog med "Thomas" var att där står mindfre om Jesus än på andra håll. Detta var ett mkt preliminärt svar medan jag lyss på Sommarprataren.
|
| Inlägg #57: Postat: 2012-08-09 13:24:00 | |
|
jan Brunnegård |
Thomas länk berättar // Nya Testamentet NT är Pauli brev äldre än de fyra evangelier som valts ut att få ingå i NT. Pauli brev är den äldsta delen av NT, och typiskt för dessa är att Paulus inte verkar känna till någonting alls om Jesu liv fram till korsfästelsen, om hans föräldrar, vänner, mirakel och lärjungar. Paulus nämner inte ens Judas Iskariot. Om Paulus endast haft tillgång till Tomasevangeliet och liknande uppställningar av Jesusord kan det möjligen förklara Pauli avsaknad av kunskaper om den historiske personen Jesus. // Synnerligen intressant // I samma länk mkt annat av stort intresse...
|
| Inlägg #58: Postat: 2012-08-09 13:46:00 | |
|
Pia I |
#54 Tack Jan! Visst måste man skoja ibland! Man ger upp inför en omöjlig uppgift - och plötsligt blir allt så roligt! Varför ska man ta saker och ting så hårt? Man gissar ändå alltid fel! Nu ska jag åka iväg på en lång busstur - så ni slipper mig här i dag! Men jag tittar in i kväll igen! Ha det så bra i dag alla!
|
| Inlägg #59: Postat: 2012-08-09 14:23:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Ja titta in i vår lilla kajuta på vår skuta osv
|
| Inlägg #60: Postat: 2012-08-09 15:21:00 | |
|
Bizon |
Jan #56,57
Ja visst är det intressanta uppgifter och funderingar som bibringas oss genom Thomas L. Aabo och detta eminenta Wikipedia. Visserligen har jag ju redan och sedan gammalt mina högst personliga tankar kring allt vad religiös strukturer och konstruktion heter och är, men därmed är jag inte ointresserad av resonemang i sammanhanget oavsett dessa bekräftar mina egna teorier eller ej. På 70-talet bevistade jag ett fullsatt föredrag om Dödahavsrullarna i Folkets hus i Stockholm och många är efterföljarna i världen. Själv tycker jag att tanken är tilltalande "att Paulus endast haft tillgång till Tomasevangeliet och liknande uppställningar", men jag skulle inte säja "avsaknad av kunskaper" i det fallet då jag närmast betraktar de senare uppgifterna om Jesu ord och bakgrund som senarekommna konstruktioner där man har lagt ner stor energi på att framskapa en bild av Jesus om en historisk person, och alltså följdriktigt valt bland de texter man haft tillgång till som bäst visar detta - förmodligen även med en del lämpliga tillrättalägganden :- Det handlar ju trots allt om att bygga upp trovärdiga urkunder för en stormakts statskyrka. Att välja kristendomen som statsreligion gjordes knappast på måfå då det var förbundet med stort politisk risktagande - säkert tog det några mansåldrar från den första skissen till utropandet. Religion är makt över främst massan - om makteliten ser att massan blir lättare att hantera med en religionsvariant i motsats till en annan så understödjer makteliten självklart den förra. Att kyrkan i sverige skiljts från staten är den mest logiska följden av att kristendomen förlorat sin betydelse för statsmaktens maktutövning som i dag i stället lutar sej mot det så kallade rättssamhällets juridik - fortfarande i dag starkt influerat av så kallad "romersk rätt" - en rätt som redan för tvåtusen år sedan befrämjade klassamhällets organisation. Under sammanställningen av vilka texter som ska ingå i de bibliska texterna - alltså både GT och NT har det material valts som bäst gagnar makten och som exempel på det är flera av det uttalanden som lagts i Jesus mun. Men även i GT kan "Jesus, Syraks sons, vishet" ge en del att fundera på. En del kristna vill inte kännas vid grunderna för sin religion då dessa vanligen inte är så smickrande, men inte dess då mindre avslöjande för den kultur och människosyn som ligger till grund även för kristendomen och som i ärlighetens namn inte passar dagens normer och därför måste genomgå omtolkningar, förnekanden och nyformuleringar - ett hårt jobb och vanligen med en besvärande eftersläpning då religiösa föreställningar tenderar till att vara mer konservativa än vad som är bra för mänskligheten - gäller inte minst det vi i dag kallar det den svenska kulturen sägs ska vila på - alltså den "kristna värdegrunden" som inget annat är en politisk anka. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.