Valt inlägg:
Jan #56,57
Ja visst är det intressanta uppgifter och funderingar som bibringas oss genom Thomas L. Aabo och detta eminenta Wikipedia.
Visserligen har jag ju redan och sedan gammalt mina högst personliga tankar kring allt vad religiös strukturer och konstruktion heter och är, men därmed är jag inte ointresserad av resonemang i sammanhanget oavsett dessa bekräftar mina egna teorier eller ej.
På 70-talet bevistade jag ett fullsatt föredrag om Dödahavsrullarna i Folkets hus i Stockholm och många är efterföljarna i världen.
Själv tycker jag att tanken är tilltalande "att Paulus endast haft tillgång till Tomasevangeliet och liknande uppställningar", men jag skulle inte säja "avsaknad av kunskaper" i det fallet då jag närmast betraktar de senare uppgifterna om Jesu ord och bakgrund som senarekommna konstruktioner där man har lagt ner stor energi på att framskapa en bild av Jesus om en historisk person, och alltså följdriktigt valt bland de texter man haft tillgång till som bäst visar detta - förmodligen även med en del lämpliga tillrättalägganden :-
Det handlar ju trots allt om att bygga upp trovärdiga urkunder för en stormakts statskyrka. Att välja kristendomen som statsreligion gjordes knappast på måfå då det var förbundet med stort politisk risktagande - säkert tog det några mansåldrar från den första skissen till utropandet.
Religion är makt över främst massan - om makteliten ser att massan blir lättare att hantera med en religionsvariant i motsats till en annan så understödjer makteliten självklart den förra.
Att kyrkan i sverige skiljts från staten är den mest logiska följden av att kristendomen förlorat sin betydelse för statsmaktens maktutövning som i dag i stället lutar sej mot det så kallade rättssamhällets juridik - fortfarande i dag starkt influerat av så kallad "romersk rätt" - en rätt som redan för tvåtusen år sedan befrämjade klassamhällets organisation.
Under sammanställningen av vilka texter som ska ingå i de bibliska texterna - alltså både GT och NT har det material valts som bäst gagnar makten och som exempel på det är flera av det uttalanden som lagts i Jesus mun.
Men även i GT kan "Jesus, Syraks sons, vishet" ge en del att fundera på.
En del kristna vill inte kännas vid grunderna för sin religion då dessa vanligen inte är så smickrande, men inte dess då mindre avslöjande för den kultur och människosyn som ligger till grund även för kristendomen och som i ärlighetens namn inte passar dagens normer och därför måste genomgå omtolkningar, förnekanden och nyformuleringar - ett hårt jobb och vanligen med en besvärande eftersläpning då religiösa föreställningar tenderar till att vara mer konservativa än vad som är bra för mänskligheten - gäller inte minst det vi i dag kallar det den svenska kulturen sägs ska vila på - alltså den "kristna värdegrunden" som inget annat är en politisk anka.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?