Valt inlägg:
Jag vet att det fordras tolkningar för att dessarmera de relligiösa skrifter vi vanligen har att göra med.
Men det som står där, det står där och kan läsas och förstås även i ordets betydelse - och så gör många religiösa - och vem kan klandra dom för det? Det sägs ju ofta vara guds ord till människan.
Jag har läst en del i bhagawadgita men inte så som krävs för att se det harmlöst symboliska - jag har nog läst bibeln mer, men kommit fram till ungefär samma sak med båda - i fråga om koranen har jag inte givit mej in på några studier, men väl läst och överfallits av samma vämjelse då meningen med dessa skrifter står så förödande klar.
Allegorier i all ära - men att upphöja dessa till ord från gud förefaller ytterst ansvarslöst - hur ska du kunna vara säker på att det är rätt tolkning som blir den gällande?
Möjligen har jag en viss kraft Pia, och förödande skulle den kunna vara om jag vore så fylld av hat till galenskapen omkring oss som vi rätteligen borde vara, men jag känner mer sorg än hat. Sorg över all denna verklighets krassa torftighet, och sorg över att människan så lätt låter sej fyllas med lögn.
Ja jag påstår att en allsmäktig gud som vill den skapade individen väl är en omöjlighet - den tanken går inte ihop med livets grundkonstruktion"
Och vad vet då jag om livets grundkonstruktion,,, kanske är det inte så mycket, men så mycket är det att det fordras mycket ödmjukhet för att få livets helvete på jorden med den ständigt överhängande förbannelsen att vi måste döda för att föda - vi måste slåss mott allt som vill äta samma sak som oss - vi måste armbåga oss fram till det vi alla åtrår och då drar vi oss inte för att gå över lik.
Ja,,, jo,,, visst är det svårt för mej att vara ödmjuk - inte bara inför olika teorier, även inför den sorgliga bristen på den närvarande guden.
Ja jag kanske även är för hård i mina omdömen - särskilt då sådant som liksom menar sej ha funnit lösningen på detta livets vansinne som slår blint omkring sej mot allt och alla.
Ja svårt är det att jama med då dessa lösningars praktik aldrig hittills har fört något gott med sej av bestående värde - då krigströttheten vilats bort i glömskan är fajten snart igång igen.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?