Femme fatale

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2012-07-12 20:59:00
Lennart Asp
#33: Biskop Ström. jag delar din skepsis mot EU, men jag tycker nog att vi ska bekymra oss även för grannens flicka också. Eller ska hon nöja sig med att stanna vid spisen och föda barn?
Om jag har fattat poängen är det nog så att din utländska medborgare sällan konkurrerar på samma marknad, eftersom våra grannars pojkar och flickor inte har lust att konkurrera i blåbärsskogen med thailändska och östeuropeiska plockare till exempel. Såg ett intressant program på TV om detta fenomen. En grupp arbetslösa invandrarkristiska engelsmän bjöds in till konkurrensen och fick pröva på typiska enformiga och slitsamma invandrarjobb som att plocka bär, stå och packa frukt i kartonger hela dagarna och jobba på indisk krog som servitör, jobba på polsk byggfirma med mera, men de insåg efter någon vecka att det var för slitsamt för dem och gav upp. Den engelska bärplockarchefen hade gärna anställt långsamma och bortskämda engelsmän, men han ville inte gå i konkurs bara för att rädda jobb åt infödingarna.
Inlägg #42: Postat: 2012-07-12 21:00:00
Lennart Asp
#34: Herr Ström, jag uppskattar att du denna gång talar klarspråk, men tror att jag redan har redogjort för mina synpunkter i detta ämne i #31.
Inlägg #43: Postat: 2012-07-12 21:31:00
Jocke utsourzad
39 Aldig har någon så obetydlig, en liten duva, behövt så många rutor, för att frambringa så lite av substans eller utanför ämnet!
Vad jag tycker om artikeln och ämnet är min sak att framföra och det har jag gjort. Att du i huvudsak redan från början ängsligt undvek sakfrågan är konstaterat.
Men visst är det glädjande att allt fler unga kvinnor så tydligt tar kraftigt avstånd från allsköns feminism. Nu när det tydligen finns en hel del män som så ömsint vill skydda den, särskilt genom att frivilligt avstå från sin egen rösträtt i frågan.
Inlägg #44: Postat: 2012-07-12 21:54:00
Jocke utsourzad
Tillägg 43. Eller genom att försöka lägga locket på, eller att blanda in Brevik, som förekommit. På newsmill är det en livlig debatt i dessa frågor, ofta varje vecka. Medan vanliga media kör sin enkönstrall, år efter år.
Inlägg #45: Postat: 2012-07-12 22:56:00
Leif E Ström
Lennart, biskop Ström tackar först för återkopplingen, därefter kan han inte låta bli att fundera över vad du och farsgubben drack för sort.
Det fanns en tid då det bara skulle drickas single malt, men plånboken och en förnuftig hustru begränsade snobberiet. Men bitvis saknar jag lyxen att inte behöva ta vare sig vatten eller en isbit för att uppnå eufori. Om du inte redan provat Dalwhinney - gör det.

Apropå bortskämda grabbbar jag såg programmet du refererar till, jag såg även ett par unga svenska stjärnor från Eskilstuna-trakten i ett inslag på TV. En av grabbarna kunde inte tänka sig att plantera ny skog i trakterna kring staden. Han ville bara verka i stadsmiljö och leva på statsbidrag. Jag har lösningen på just den problematiken, men tror att inte ens Sourze läsare är mogna för att ta upp den diskussionen.

Apropå flickor, har just två underbara av den sorten, den ena läser på distans, vilket för mig blivit en omvälvning, då litteraturen är än mer politiskt styrd än på sjuttiotalet. Just nu är fokus på Årsk 7-9. Den svenska kvinnokampen däremot, har inget fokus just på lågutbildade flickor med komplicerade levnadsregler, baserad på religion.

Då det gällde arbetslös granne med utländskt ursprung förutsatte jag en en svensk kille eller tjej med samma sociala bakgrund och utbildning som "dina och mina grabbar"!
Inlägg #46: Postat: 2012-07-13 13:23:00
Jocke utsourzad
Har skrivit till Pia att jag inte skall skriva vidare utanför ämnnet, om hedersmord. Så jag sätter mitt inlägg här, som kommentar till Leif E Ström, Dippen, om kvinnligt ledarskap, och till Janne B och Janne O, som aldrig råkat illa ut, från någon kvinna, eller eller man? Och apropå könskvotering som kanske börjat från fel håll?

Länk: chef.se
"Mer mobbning med kvinnlig chef
Om chefen är en kvinna är risken för att bli utsatt för mobbning dubbelt så stor jämfört med om gruppen har en manlig chef. Det visar en europeisk studie.
Studien bygger på enkäter med drygt 21 000 EU-medborgare och har genomförts av organisationen Eurofound, skriver danska Jyllands-posten.

Resultatet visar att medarbetaren löper större risk att utsättas för mobbning på arbetsplatsen om chefen är en kvinna. Om du är kvinna och din chef också är en kvinna, är risken fördubblad. Om du är man och har en kvinnlig chef är risken för mobbning förhöjd med 80 procent.

Personer som har en kvinnlig chef är också i högre grad missnöjda med sitt jobb."
Artikeln är från tidningen "Chef", 2009. "Mossig kvinosyn", eller en "oftast hycklande debatt"?
Inlägg #47: Postat: 2012-07-13 13:27:00
Jocke utsourzad
46 alltså apropå Leif E Ströms: # 67, Dippen, "man" kan inte låta chansen gå förbi då du åberopar en kvinnlig börsanalytiker....
Inlägg #48: Postat: 2012-07-13 13:47:00
Thomas L. Aabo
Leif inlägg 45. Om du inre reda provat Glennfiddich. Gör det!

Länk: systembolaget.se
Inlägg #49: Postat: 2012-07-13 14:29:00
Dippen
Mobbning förekommer inom alla områden i samhället. Statistiken visar dock att det är något vanligare i den offentliga sektorn. Särskilt drabbade är de människa vårdande yrkena inom vård, skola och omsorg.

- Det är arbeten som är oerhört krävande, där stressen hela tiden är stor. Man är ständigt i kontakt med andra människor och det finns nästan aldrig möjlighet att vara i fred. Det gör att konflikter lättare uppstår, säger Anna Wigforss.

Det är också detta som är förklaringen till att kvinnor i större utsträckning drabbas av mobbning. Kvinnor arbetar nämligen i högre grad än män i branscher som är mobbningsutsatta, enligt arbetsmiljöverkets statistik.
Inlägg #50: Postat: 2012-07-13 14:42:00
Dippen
Makten är könsmässigt orättvist fördelad i världen och det genomsyrar allt från politiskt inflytande till ekonomi, hälsa och våld. Kvinnor utgör 18,6 procent av parlamentarikerna i världen. Inte i något land har den kritiska siffran om 30-procentigt kvinnligt ledarskap i det offentliga livet uppnåtts och när det gäller ledande befattningar går det i dag en kvinna på nio män.
Inlägg #51: Postat: 2012-07-13 16:00:00
Lennart Asp
#43: Visst Jocke, du har 100 rätt som vanligt! Hur kunde en annan "så obetydlig, en liten duva" ha förmätenheten att tro något annat?
Mvh. Fredsduvan, en f.d. Stridstupp Den ökända svenska Statsfeminismen har kastrerat mig! :
Inlägg #52: Postat: 2012-07-13 16:14:00
Jan Brunnegård
MEN Dippen/ Siffror från Universiteten och annat håll tyder ju på att kvinnorna kommer att gå starkt framåt till högre posuituioner de närmaste åren. I USA har man länge sett att damerna blir akademiker och männen arbetare och lägre tjänstemän.Detta oroar många därborta. Om läget ute i EU vet jag inget just nu!
Inlägg #53: Postat: 2012-07-13 16:19:00
Jan Brunnegård
Mobbning vanligare i offentliga sektorn, skriver Dippen. Kan det bero på att på den privata sidan med varuproduktion osv så måste alla i arbetslaget göra sitt bästa, hålla ihop för att företaget ska vara lönsamt. Kunna fortsätta att utbetala löner...Mobba en arbetskamrat kan vara förödande, arbetsledare kan inte acceptera detta av vinstskäl osv.//Kanske jag är lite blåögd ...men lite åt det hållet är det nog.
Inlägg #54: Postat: 2012-07-13 16:25:00
Leif E Ström
# 50, Dippen, makten går aldrig att fördela jämt mellan könen då makt innefattar olika typer av utövandet. Om du tittar på "expertmakten", så
är området jungfruligt för de flesta kvinnor. Om man vill förändra fördelningen skulle verksamheten drabbas negativt. Den informella makten går heller inte att fördela rättvist, naturlagarna sätter stopp.

Då det gäller de flesta kvinnors makt, har den skapats genom en av de två olika metodologiska förutsättningarna, nämligen den normativa. Mer politiskt kan det inte bli. Den har i stort bara ett grundkrav byggt på "vem bör styra och vem bör lyda och varför"?

Har i dagarna tagit del av ett forskningsprojekt angående stress, där den kvinnliga forskaren medvetet uteslöt faktorn kompetens. Hon la studiens tyngdpunkt på symtomens effekter, samt tidsfaktorn för rehabilitering. Otroligt anti-empiriskt.

Så länge kvinnor i genomsnitt skattar sin rädsla klart högre än män, är det för mig självklart att hellre konfrontera en chef som kan hantera mina känslor, i stället för en chef som låter de egna styra konflikten.

Dippen det räcker inte med att framhålla alla undantag, fram för allt inte de normativa. Kompetensanlyser är i stort onödiga inom alla verksamheter, då användandet av förståelse för viss typ av ledare upptar en defensiv central roll i verksamheterna.
Inlägg #55: Postat: 2012-07-13 16:34:00
Lennart Asp
#45: Leif, den konverterade fredsduvan tackar för tipset om Dahlwhinney, vilket jag ska vidarebefordra till min kära fader. Han föredrar kanadensisk whisky, men brukar byta ibland. Jag är däremot inte medlem i konnessörsklubben när det gäller whisky, eller andra alkoholhaltiga drycker. Men jag har lärt mig att tycka om turkisk raki utblandad med vatten som alternativ kvällsdryck.
Bra att du har fina döttrar. Vi har inga barn om man inte ska räkna in en lurig katt och min dementa svärmoder på cirka 100 år, 5-10 år plus minus, exakt folkbokföring har aldrig varit Atatürks barns starka gren.
Jag vill inte binda upp mitt tankesätt varken med någon feministrörelse eller antifeministrörelse så jag har inget att invända mot din kommentar om att den svenska kvinnokampen har en tendens att glömma bort flickor från andra utomeuropeiska kulturer. Det blev ett brutalt uppvaknade för Mona och sossarna med Fadimemordet då de tvingades att öppna åtminstone ett öga av de tidigare helt stängda ögonen för hedersproblemet. Problemet försökte lösas genom att plötsligt lätta på plånboken för alla projekt med minsta lilla hedersanknytning, men det verkar inte som mer pengar var lösningen på frågan!?
Inlägg #56: Postat: 2012-07-13 17:24:00
Leif E Ström
# 55, Lennart din sista mening behöver inget frågetecken. Du kan ta över
ledarskapet som operativ lagstiftare i kommissionen, det är vad som saknas.

//Jag märker att jag bör utfärda en varning och ett tillrättaläggande.

1 Varning: Dahlwhinnie är en bit bortom kanadensisk whiskey, den har maltig smak med fatkaraktär och viss rökighet, inslag av ljunghonung, gräs, nötter och apelsin. Jag var på en whiskyprovning hos Mackmyra i våras. Jag tog upp min Dahlwhinnie med deras expert. Han förbjöd mig att tala högt om denna klenod inom hans revir.

2 Tillrättaläggande: Med flickor menades två barnbarn, jag är en gammal man.
Inlägg #57: Postat: 2012-07-13 17:25:00
Dippen
#54 Leif, man bör dock sträva mot en jämn fördelning, därför är genuskunskap viktigt, som ex i skolans värld gäller det att frigöra pojkar från förväntningar på en machoroll där plugga inte anses tufft. Och för att frigöra flickorna från rollen som duktiga med väldigt höga krav på betyg och utseende vilket ofta leder till bra betyg men även ett självdestruktivt beteende.
Inlägg #58: Postat: 2012-07-13 17:30:00
Dippen
Det är dags att kräva en jämställdhetsintegrerad statsbudget som i alla led ser över hur pengar fördelas mellan kvinnor och män och ser till kvinnors behov och villkor.

Regeringens vårproposition visade att inkomstskillnaderna mellan män och kvinnor fortsätter öka.
Inlägg #59: Postat: 2012-07-13 19:01:00
Leif E Ström
Dippen med ditt sista inlägg lämnar du vägen fri för att ifrågasätta om du överhuvudtaget är intresserad av demokratifrågan i sammanhanget. Det verkar som du sidoordnar majoriteten av de röster och finansiärer som skall finansiera en jämställdhetsintegrerad statsbudget. Om man skall gå efter senaste valet så finner man endast 0,40 av röstantalet Fi, vilka lierar sig med en "feministisk folkrörelse". Att det sedan inom parlamentet och dess avlöpare fakultet, organsiationer finns ett tusental röststarka personligheter som lever av och på visionen, förstärker inte demokratin. Snarare bevisar det överstatligheten. Politiskt ofinansierat skulle rörelse dö sotdöden snabbare än blixten.

Du berörde grabbarnas machoroll redan i skolan, detta vill Fi förändra med normkritisk pedagogik. Hur många svenska föräldrar vet vad detta kommer att ytterligare innebära för deras grabbar? De har utan att bli tillfrågade redan i tidigt stadie blivit hjärntvättade via omsorgen. Normkritisk pedagogik har bevisligen inte varit verksamt. Vad säger du om något så ovanligt som ordning och reda i skolorna och att varje
individ bedöms på samma sätt oavsett kön. Har vid flera tillfällen förordat total separation mellan grabbar och tjejer i grundskolan.
Pojkar som är betydligt omognare än flickor i den här åldern bör koncentrera sig på studierna och inte på machorollen, samt framförallt
inte konfronteras med pedagoger som försöker göra en förvrängning av släkte eller sort.

Avslutar med en rak fråga: skall kvinnan i fortsättningen ensamt handha barnbidraget?
Inlägg #60: Postat: 2012-07-13 20:47:00
Jocke utsourzad
Här är en till, en uppsats, "Om mobbning på arbetsplatser, kvinnor är de värsta mobbarna". Av två kvinnor från Mälardalen folkhögskola. Som någon kanske minns så länkade jag nyligen till den internationella pionjären på arbetplatsmobbning, Hans Leymann. Som jag hade kontakt med på 80-talet, och som tipsade "rapport" om min existens. Min erfarenhet handlade dock mer om attityden till män, utnyttjande och diskriminering inom kvinnligt arbetsfält.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...