Stackars man

Inlägg #1: Postat: 2012-04-17 10:02:00
Jan Olsson
Mycket svammel och lite verkstad!
Inlägg #2: Postat: 2012-04-17 12:23:00
Leif-Arne Undvall
Nu är det så att två variabler som, möjligen, samvarierar inte behöver vara förbundna med ett orsak-verkansamband. Analogt, Det går statistiskt bevisa att resultat på IQ tester samvarierar med skostorlek. Hur många tycker därmed att det är rimligt anta att IQ beror på fotens storlek? Möjligen om man då bortser från att de flesta med stigande ålder, till dess de är fullvuxna, får större fötter och samtidigt bättre resultat på IQ tester.
Inlägg #3: Postat: 2012-04-17 13:04:00
Bizon
Ytterst märklig analys av könsfördelningen i politiska frågor.

Det är inte bara män som är antifeminister.

Det är inte bara män som anser att den förda invandringspolitiken skulle behöva lite ryggrad.

Artikelns genomgående budskap är ytterst enögt förutom att resonemanget inte stämmer med verkligheten.
Inlägg #4: Postat: 2012-04-18 00:15:00
tobias
Jan: Är det din egen kommentar du syftar på?
Inlägg #5: Postat: 2012-04-18 00:18:00
tobias
Bizon, du missade att jag skrev "främst" män. För så är det ju. Självklart finns det fler anledningar till att man blir främlingsfientlig eller antifeminist, men skulle jag ta upp vartenda tänkbar orsak så skulle det bli en väldigt lång artikel. Jag tror dock den absolut vanligaste orsaken är känslan av vanmakt över sitt liv. Tror ni något annat får ni gärna berätta vad.
Inlägg #6: Postat: 2012-04-18 00:23:00
tobias
Bizon igen: Om jag minns rätt så skrev jag i min artikel om främlingsfientlighet. Om du förknippar det med kritik av invandringspolitik så är det ju rätt talande vad du själv tycker om saken, dvs att kritik mot invandringspolitik är samma sak som främlingsfientlighet.

Får man fråga herrarna i kommentarsfältet om ni är lyckliga och nöjda med era liv annars?
Inlägg #7: Postat: 2012-04-18 02:11:00
Bizon
Tobias
Som du väl vet så är det alltid vanskligt att uttrycka sej om den här typen av samhällsfenomen i så generella termer som du gjort - dels i ansatsen med fokus på "män" som något det är synd om med den förklaring du ger till varför dom tycker som dom gör direkt anspelar på att dom inte skulle vara tillräkneliga i så motto att dom inte skulle kunna göra en rimlig analys av diverse samhällsfenomen utan att styras av sina känslor som enligt det intryck jag fick genom läsningen av det du skrivit härrör från ett kvalitativt sett undermåligt liv där deras förmodade maktposition skulle vara hotad och män därigenom skulle vara benägna att styra över en effekt av en ändrad könsmaktsordning till en aggressiv hållning mot främlingar - vidare att det enligt dej inte bara gällde de lågutbildade???

Frågan är vad du tror att du tillför till debatten med en så lös och i många stycken svamlande artikel? Vidare kan man ju undra efter dina repliker om du är av den inställningen att man per definition är rasist eller främlingsfientlig bara för att man har synpunkter på den förda invandringspolitiken - alltså samma gamla vanliga fula grepp som har visat sej bara gör ont värre.

För övrigt menar du att du skulle ha behövt skriva en betydligt längre artikel om du skulle ha gjort en mer saklig analys av de faktiska omständigheterna - nej, säjer jag - stryk bara allt inkorrekt svammel och försök sammanfatta den forskning som finns på området i fråga om vilka som tycker vad och varför så blir det en bredare bild - och framför allt - du kanske rent av skulle kunna framföra en mer ballanserad bild av tyckarnas könsfördelningen - om nu det är intressant?

Frågan är om det kanske rent av skulle räcka med att "människor tycker" eller "människor anser"?

Varför har du valt att skjuta in dej på män specifikt? - det osar PK feminism :-

Jag anser att man gör både den demokratiska processen och feminismen en otjänst genom att - för det första inte låta demokratin verka utan skamgrepp i stil med att slänga ord som "rasist" och "främlingsfientlighet" efter folk som vill diskutera sakfrågor. Och för det andra, att föra fram skruvade idéer som om dom hade stöd av feministisk analys och könsproblematisering utan att det deklareras - det är intressant och mer renhårigt att tala om vilken politisk plattform och ideologi som står för vinklingen - fast i detta fall är det dock uppenbart.
Inlägg #8: Postat: 2012-04-18 16:15:00
tobias
Bizon: Imponerande lång mening i första stycket : Men för att svara på ditt inlägg.. Visst är det vanskligt, det är såklart en analys och inte vetenskapliga fakta. Men det mesta av samhällsdebatten är just personliga analyser och inte vetenskapliga fakta.

Min analys baserar jag dock utifrån hur jag själv fungerar och fungerat, och hur många män jag träffat har fungerat. Jag har själv knappast något ideal-liv, och framförallt när jag var yngre riktade jag taggarna utåt och anklagade min omgivning för mina problem. Jag ville inte ens erkänna för mig själv att jag hade problem. Vändpunkten kom när jag väldigt motvilligt träffade en psykolog, då jag insåg att problemet ligger hos mig själv, även om det finns faktorer som var utanför min makt som gjorde att jag kände som jag gjorde. Det är möjligt att jag är ett unikt fall och att detta bara gäller mig, men det är inte min erfarenhet. Jag tycker mig ha sett många män som är långt ifrån något ideal-liv som riktar sin ilska och frustration mot diverse ting. Och jag har också sett folk ändra inställning. Det är min motivering till varför jag resonerar som jag gör.

Beklagar om artikeln är svamlig, men du verkar ha förstått innehållet i alla fall, även om du inte håller med. Nej, jag tycker INTE att man per definition är främlingsfientlig om man ifrågasätter invandringspolitiken. Däremot är det per definition främlingsfientlighet när man lägger skulden för en usel integrationspolitik enbart på invandrarna själva, för att de kommer från en viss kultur eller bekänner sig till en viss religion. När man drar alla över en kam som så ofta görs i invandringsdebatten, så är man främlingsfientlig. Det handlar alltså om vad för argument man använder och vad man bygger det på, inte på själva kritiken i sig. Jag är också kritisk till hur uselt vi t ex lyckats sköta integrationspolitiken, att det växt fram bostadsområden med 90 invandrare och att arbetslösheten är hög inom dessa grupper. Men jag lägger inte skulden enbart på invandrare som många gör utan på en misslyckad integrationspolitik. Jag tror vi kan mycket bättre. Nog om detta, tänker inte gå in i någon invandringsdebatt, ville bara klargöra att jag inte ser all kritik som rör invandring, som främlingsfientliga. Det råder snarare rakt motsatt fenomen, att så fort man kritiserar dessa som problematiserar invandrarna snarare än politiken, så är man ond och dum, och så något om politisk korrekthet.

Vad jag tillför debatten är att jag talar utifrån delvis egna erfarenheter och känslor. Tror en sådan här artikel väcker lite mer trovärdighet när det skrivs av just en etnisk svensk man. Jag är rätt så övertygad om att jag förstår varför dessa män reagerar som de gör och tänker som de gör, eftersom jag är i en liknande situation och haft ett liknande beteende.

Visst skulle jag kunnat referera till alla forskningsrapporter, böcker, artiklar, etc som skrivits i ämnet. Men jag är av åsikten att man ska kunna framföra en del tankar och idéer utan att behöva leta upp en komplett källförteckning. Det hade blivit väldigt tidskrävande, eftersom jag skriver om sånt jag läsa för många år sen och inte riktigt vet var det står, och andra saker som är väl kända och inte borde behövas nån källhänvisning på. Dels skriver jag av egna erfarenheter som sagt, och där är jag själv den bästa källan.
Inlägg #9: Postat: 2012-04-18 16:15:00
tobias
Forts på mitt svar till Bizon:

Du ifrågasätter bl a könsfördelningen på dessa åsikter. Om du inte är blind så ta dig en koll på internet och se vad det är för kön på alla dessa personer som producerar främlingsfientliga och antifeministiska bloggar, youtube-videor, hemsidor, etc. Ta en titt på könsfördelningen i främlingsfientliga organisationer, osv. Behöver jag verkligen någon källa på detta?

Vad menar du med PK-feminism? Och varför skulle jag underkasta mig vad någon annan tycker? Varför just "PK-feminism" isåfall? Är inte "PK" bara samma sorts skällsord som du anser "rasist/främlingsfientlig" vara? Ett enkelt sätt att diskvalificera någons åsikter som ogiltiga.

Har jag någonstans i artikeln slängt ordet "rasist" eller "främlingsfientlig" på någon som inte är det? Om vi ska diskutera sakfrågor så borde folk sluta använda "PK" som begrepp och argumentera i sak vad de inte håller med om.

Jag har inte någonstans påstått att jag har stöd av någon feministisk rörelse. Artikeln är helt och hållet mina egna åsikter och erfarenheter, samt rena fakta som jag läst mig till. Är det något specifikt du ifrågasätter i artikeln, så kan jag leta upp en källhänvisning. Jag är inte organiserad i någon politisk grupp eller organisation och har således ingen "politisk plattform" eller ideologi som jag baserar mina åsikter på. Det är kanske tråkigt för dig, för det hade ju blivit lättare att diskvalificera mina åsikter om du kunnat hoppa på en viss rörelse eller politik. Nu får du istället hålla dig till att diskutera sakfrågorna, och om jag förstod rätt var det just det du ville.
Inlägg #10: Postat: 2012-04-18 17:45:00
Jocke - sourzial
9Tobias kanske inte följer med i den allmänna massmediadebatten? Där kan man tydligt se vilket kön som får mest utrymme att sexistiskt och offentligt sprida sina fördomar och lögner om män, inte sällan med ersättning och skattesubventionerade medel i tidningar, Public service radio osv! Kända kvinnor, bra betalda, gynnade och hållna under armarna både politkst och medialt! T.o.m med diverse könsorgans inlägg.
Att jämföra detta statistiskt med en del frustrerade unga okända män, diskriminerade i debatten, i skolan osv, och vars röst aldrig hörs/syns i media. Den jämförelsen och rena vinklingen i 9, den är det är ren och skär fusk! Särskilt som vi inte vet varken "kvantiteten" och en "kvalité" som inte är jämförbar!
Inlägg #11: Postat: 2012-04-18 18:00:00
tobias
Jocke: Jag kan hålla med dig om att mansfrågor kan få för lite utrymme, men jag tycker inte det är feminismens eller kvinnornas fel. De utsätts också för diskriminering och olika former av problem som man inte kan underskatta.

Men med min artikel gör jag ju ett försök att också lyfta männens problem. Vi är nog båda överrens om att de finns, och att det är lite för tyst om dem. Men man behöver ju inte ställa mansfrågor och kvinnofrågor mot varandra. Det är inte antingen eller, utan både och.
Inlägg #12: Postat: 2012-04-18 18:00:00
Jocke - sourzial
"Vi kan konstatera att de som är främlingfientliga också är antifeminister". Verkligen avslöjande om Tobias som artikelskribent i vulgärmediaklass!
Vad grundar du det på? Och vad är en "antifeminist"? En som med demokratisk rättighet kritiserar feminism? Skarpt som Doris Lessing?
Här länkar jag till en artikel, Newsmill som visar hur Maria Sveland vinklar och ljuger i sin artikel!
Således i samma moraliska kategori som Tobias.
Länk: genusnytt.wordpress.com
Inlägg #13: Postat: 2012-04-18 18:07:00
Jocke - sourzial
11 Stackars man! Du får nog fundera vidare varför det är så här i debatten. Könsroller, missbruk av män, som stoiskt tiger still än idag. Och vad de flesta kända feminister kläcker ur sig! Feminism är f.ö. inte kvinnofrågor. "Who stole feminism", Christina Hoff Sommers. Feminism är idag ett maktmissbruk, av media, och i sin senaste form som statsfeminism. Mot både kvinnor och män.
Inlägg #14: Postat: 2012-04-18 18:14:00
tobias
Jocke: Har läst Pär Ströms artikel nu. Han exemplifierar det jag kritiserar. Han skriver t ex att han gav sig in i genusdebatten pga att män ofta kritiseras för att ha startat krig, är mer våldsamma, etc, etc. Vad han inte verkar inse är att det faktiskt är så verkligheten ser ut. Istället för att ta till sig verkligheten så skjuter han den ifrån sig och riktar in sin frustration på feminister och kvinnor och problematiserar dem istället.

Därmed inte sagt att allt han säger är fel. Självklart har han rätt i att det finns män som behandlas orättvist vid vårdnadstvister, etc. Det tror jag inte väldigt få invänder emot. Men han raserar ju hela sin seriositet och förtroende genom att anklaga nån slags feministisk konspiration för att ligga bakom detta. Vi lever väl i en demokrati och det är därmed även män som röstat fram de lagar och det samhälle som ibland slår snett mot män. Vi borde väl därför koncentrera oss mer på politiken som gjort detta möjligt, istället för att komma med diffusa anklagelser mot alla som kallar sig feminister? Jag har nog inte hört en enda feminist som sagt att det är något bra att män diskrimineras i vissa situationer.

Det är därför Sveland och många andra kallar det för ett "hat" för man riktar sin kritik mot människor som inte har något med problemen att göra. Om det inte är hat så är djupt fördomsfullt.

Givetvis finns det alltid undantag och ett fåtal knäppgökar inom alla läger. Finns säkert de inom feminismen som avskyr män, men en majoritet gör det definitivt inte och tycker diskriminering är väldigt fel oavsett det drabbar män eller kvinnor
Inlägg #15: Postat: 2012-04-18 18:17:00
tobias
Jocke och ni andra: Har ni något svar eller kommentar på varför det jag säger i min artikel omöjligt kan stämma? Dvs att man känner sig misslyckad och missnöjd med livet, men som en slags försvarsmekanism för att slippa deppa ihop totalt, vänder ilskan och frustrationen utåt och problematiserar omvärlden istället? Kan det inte vara så? Ni måste ju i alla fall hålla med om att det är mindre mentalt nedbrytande att rikta sin ilska utåt än inåt?
Inlägg #16: Postat: 2012-04-18 19:33:00
Bizon
Hej igen Tobias
Du verkar ju vara en resonabel person, och har en del svar på min kritik som väl förtjänar att resoneras kring.
För ögonblicket vill jag ta upp ditt sista inlägg #15 där du frågar varför det du säger inte stämmer.
Men som du säger så kan det ju stämma för dej - det är din erfarenhet utifrån dina upplevelser - min kritik var riktad mot ditt generella sätt att skriva om dina erfarenheter som om det gällde en säkerställd majoritet.

Du har säkerligen rätt i att människor som känner sig misslyckade och missnöjda med livet kan vända sin frustration och utåt, men det behöver inte heller innebära att deras upplevelser av orsaken till deras misslyckande inte har med yttre faktorer att göra för så är det säkert också - allt hänger samman och att allt hänger på oss själva enbart är knappast sant om vi inte lever som eremiter, som sociala människor i de sammanhang vi växer upp och förutsätts ska verka är vi beroende av hur politiken utformas.

Sedan pekar du på att man inte kan skylla invandrarna för en dålig invandringspolitik eller en illa genomförd och missriktad integrationspolitik vilket nog de flesta sansade personer är helt införstådda med - frågan är då hur det kommer sej att de vi avlönar som representanter för den politik vi vill ska genomföras sköter detta så dåligt?

Min passus med PK-feminism föll dej inte på läppen och det kan jag förstå - men det jag ville säja med det var det som också Jocke pekade på - att det i stort sett är helt riskfritt att sparka på män i största allmänhet och få en väldigt lättköpt klapp på huvudet - jag menar att vi måste gå djupare än att ständigt utnämna mannen till syndabock och i tid och otid hänga ut män som orsak till allt ont - något som seriösa feminister i dag börjat förstå slår helt fel - det har annars varit en väldigt högljudd tokfeminisms sätt att göra det som du menar att män gör - i deras fall använda mannen som slagpåse för egna frustrationer.

Jag menar att vi som människor oavsett kön måste ringa in vår gemensamma fiende som i dag i allt mer avslöjande dager är den kapitalistiska marknadsliberalismen som reducerar alla och en var till funktioner i förmerandet av kapital - metoden som används är att söndra och härska - könskampen, liksom klass- och etniska-motsättningar spelar dessa maktstrukturer i händerna eftersom perspektivet heter könsmaktstruktur och främlingshat i stället för ansvar och livskvalitet.
Inlägg #17: Postat: 2012-04-20 21:22:00
Jocke - sourzial
Tobias. Positivt att du upptäckt mansfrågan, har ej sett det innan hos dig. Därför anser jag du har fel som oskyldigförklarar feminismen, inkl Sveland, som med näbbar och klor vill hindra denna fråga från att komma upp. Varför? Solklart!
Och likaså fel definitivt om män och krig. Återkommer i morgon lördag.
Här är min artikel om värnplikt för män, del II: "Civil värnplikt för båda könen" Länk: sourze.se
Laddar...