Valt inlägg:
Bizon: Imponerande lång mening i första stycket : Men för att svara på ditt inlägg.. Visst är det vanskligt, det är såklart en analys och inte vetenskapliga fakta. Men det mesta av samhällsdebatten är just personliga analyser och inte vetenskapliga fakta.
Min analys baserar jag dock utifrån hur jag själv fungerar och fungerat, och hur många män jag träffat har fungerat. Jag har själv knappast något ideal-liv, och framförallt när jag var yngre riktade jag taggarna utåt och anklagade min omgivning för mina problem. Jag ville inte ens erkänna för mig själv att jag hade problem. Vändpunkten kom när jag väldigt motvilligt träffade en psykolog, då jag insåg att problemet ligger hos mig själv, även om det finns faktorer som var utanför min makt som gjorde att jag kände som jag gjorde. Det är möjligt att jag är ett unikt fall och att detta bara gäller mig, men det är inte min erfarenhet. Jag tycker mig ha sett många män som är långt ifrån något ideal-liv som riktar sin ilska och frustration mot diverse ting. Och jag har också sett folk ändra inställning. Det är min motivering till varför jag resonerar som jag gör.
Beklagar om artikeln är svamlig, men du verkar ha förstått innehållet i alla fall, även om du inte håller med. Nej, jag tycker INTE att man per definition är främlingsfientlig om man ifrågasätter invandringspolitiken. Däremot är det per definition främlingsfientlighet när man lägger skulden för en usel integrationspolitik enbart på invandrarna själva, för att de kommer från en viss kultur eller bekänner sig till en viss religion. När man drar alla över en kam som så ofta görs i invandringsdebatten, så är man främlingsfientlig. Det handlar alltså om vad för argument man använder och vad man bygger det på, inte på själva kritiken i sig. Jag är också kritisk till hur uselt vi t ex lyckats sköta integrationspolitiken, att det växt fram bostadsområden med 90 invandrare och att arbetslösheten är hög inom dessa grupper. Men jag lägger inte skulden enbart på invandrare som många gör utan på en misslyckad integrationspolitik. Jag tror vi kan mycket bättre. Nog om detta, tänker inte gå in i någon invandringsdebatt, ville bara klargöra att jag inte ser all kritik som rör invandring, som främlingsfientliga. Det råder snarare rakt motsatt fenomen, att så fort man kritiserar dessa som problematiserar invandrarna snarare än politiken, så är man ond och dum, och så något om politisk korrekthet.
Vad jag tillför debatten är att jag talar utifrån delvis egna erfarenheter och känslor. Tror en sådan här artikel väcker lite mer trovärdighet när det skrivs av just en etnisk svensk man. Jag är rätt så övertygad om att jag förstår varför dessa män reagerar som de gör och tänker som de gör, eftersom jag är i en liknande situation och haft ett liknande beteende.
Visst skulle jag kunnat referera till alla forskningsrapporter, böcker, artiklar, etc som skrivits i ämnet. Men jag är av åsikten att man ska kunna framföra en del tankar och idéer utan att behöva leta upp en komplett källförteckning. Det hade blivit väldigt tidskrävande, eftersom jag skriver om sånt jag läsa för många år sen och inte riktigt vet var det står, och andra saker som är väl kända och inte borde behövas nån källhänvisning på. Dels skriver jag av egna erfarenheter som sagt, och där är jag själv den bästa källan.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?