Skulle Jesus känna igen sig i kristendomen?

Showing page 8 of 13: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13
Inlägg #141: Postat: 2012-04-24 14:21:00
Jan Brunnegård
SOMMAREN MED MONIKA I SVT kan kanske pigga upp - liksom Angöra en Brygga i går
Inlägg #142: Postat: 2012-04-24 18:08:00
Bizon
Jan #140
Visst, inga problem - du vet jag är mer som en gädda - går på huggreflexen - eller en svala som fångar bytet i luften.
Så länge ingen snackar om trosor så kan jag vara rätt lugn - men du vet att det är vår - gäddorna är inte på hugget utan leker i vassen så det står härliga till - svalorna är här vilken dag som helst - sädesärlan satt och vippade med stjärten på grinden i förrgår och jag hör lite nu och då hennes familjärt bekant och försynta "kvirevitt" - och "Sommar med Monica" jo jag tackar jag - det var väl den sommaren som trosorna hänge på yttersta grenen för jämnan - ja vad ska en glad flicka med trosor till?
Va förresten ner till bryggan - kan inte säja att jag var badsugen även om tanken lekte i min håg att ta det första vårdoppet - men där kom en padda simmande - tycktes inte alls ha något emot vattnets kyla utan tog det rätt lugnt. Trodde först att den skulle gå upp på bryggan, men icke! Den bestämde sej plötsligt för att simma ut till ön.
En hanne var det, och jag är säker på att det var en liten paddmonika i faggorna som lockat honom ut på äventyr - Monikor är farliga djur, min hade två greyhound-ar som jagade låtsaskaniner, men hon var väldigt söt - vi dansade "twist" på den tiden,,, en av de fånigaste danser jag vet, men vad gör man inte för damernas gunst?
Inlägg #143: Postat: 2012-04-24 22:14:00
sunny
Janne: Jag har ju skrivit om Simon redan.

Repris:
Flavius Josephus och Tacitus är två av de historiker som skrivit om Simon. Själv kunda han givetvis inte skriva .Men till skillnad ifrån "Vår" Jesus har denne Simon skrivit in sig i historien när han brände ner Herodes vinterpalats: han existerade bevisligen!
Liksom sin senare efterföljare intog han Jerusalem under högtiden påsk ,efter att han gjort uppror emot Rommarna o bränt Herodes Archelaus son till Herodes den store vintertempel i Jeriko .

Ruinerna grävs fortfarande ut av arkeologer och varje bränd sten dateras noga.

Gabrielstenen, som kommer från samma plats som Simon o skrevs när han dog, berättar om hans uppståndelse den 3:e dagen , men alla forskare är inte tvärsäkra på ordet tre.



Denne Simon hade 2000 lärjungar,som alla korsfästes den där påsken: själv dog Simon med svärdet i handen.
man kan anta att de 2000 som romarna fick tagi o korsfäste bara var de närmaste lärjungarna:Simon ska enligt tidens historiker följts av stora massor av folk även om antalet är litet om man jämför med Spartacus som leddde det största slavupproret mot Rom.Ingen har dock hävdat att Spartacus stått upp från de döda


Gabrielstenen, som kommer från samma plats som Simon o skrevs när han dog, berättar om hans uppståndelse den 3:e dagen , men alla forskare är inte tvärsäkra på ordet tre.

Man håller fortfarande på att bestämma enskilda bokstävers ålder med bl a kol 14
Inlägg #144: Postat: 2012-04-24 22:16:00
sunny
Janne: Livet under sydpolen skulle jag gärna veta mera om.Får vi leva några år till kanske vi hinner det:de borrar visst däruppe nu?
Inlägg #145: Postat: 2012-04-24 22:19:00
sunny
Bizon: Pilarna kan man nog tolka som Amors pilar om man är lite lättsinnig?
Nej ännu har ingen försökt skapa en Gud av Profeten eller profitera på hans ord o så länge detta tillstånd råder så kan man få läsa hans sköna texter.Men vad vet vi om vad som hänt om kanske 500 år??
Inlägg #146: Postat: 2012-04-24 22:31:00
sunny
Janne. Att du skulle tolka din religion till förföljelser eller mord anser jag helt befängt!!!!!!!!

Men man kan ju inte radera ur historien när man debatterar.
Själv skulle jag aldrig ta på mig de illdåd som begåtts av andra ateister bara för att jag oxå är ateist:tanken har aldrig ens slagit mig in.

I så fall skulle man ju aldrig kunna diskutera livssyn med någon oliktänkande av rädsla för att man kränkte dem som medskyldiga....

O en sådan här debatt för man väl inte för att den kan "vinnas" på något sätt:alla människor kommer alltid att ha olika tro.Man debatterar av intresse för ämnet.

En del nyheter har vi ändå skrivit om här o nu:Simon t.ex Gabrielstenen,livet under sydpolen o människorfiskarna i Slovenien.
Samt Poesi ur Profeten,Lagerqwist,Ferlin, Gullberg,Fröding o andra som diktat under inflytande av kristendommen.
Inlägg #147: Postat: 2012-04-24 22:53:00
Jan Brunnegård
SUNNY Det är verkligen svårt att debattera kristendom då jag har en synnerligen positiv uppfattning om kristendendom och min del av den - medan andra pratar om en helt anna kristendom väsenfrämmande för mig./MIN urkund den av svenska staten utgivna vetenskapliga verket Bibeln 2000 som bortåt 100 experter jobbade med i 20 år. Sedan gav de år 2002 ut ett tjockt Uppslagsverk på vetenskapens dåvarande nivå. / Du ansluter dig till några historiker som jag väl känner namnet på sedan länge. / En av oss kör tåg och en annan kör lastbil bredvid varandra....
Inlägg #148: Postat: 2012-04-24 23:02:00
Jan Brunnegård
Det är tungt att bli gammal och ha kvar flera sjukdomar i kroppen o känna att jag inte orkar med som förr. Att realitetsanpassa sig - till gamlingslivet är svårt. Jag har några val framför mig som handlar om detta.../Jag har debatterat sedan jag var 16 år då jag var på ett framtidsmöte just här i Herrljunga.../
Inlägg #149: Postat: 2012-04-24 23:32:00
sunny
Janne:En av orsakerna till denna artikel var ditt inlägg till Pia om hur man klassades som dumstrut om man var religiös!
Pia som kanske inte är så påläst o får en del påhopp för det men skrev en i mina ögon ärlig artikel om sin tro som fick 300! kommentarer!
Hejja Pia

Det fick mig att avbryta min livskris:ska in på sjukhus igen på måndag :väljer jag operation kan jag bli bättre men oxå dö o vad händer då min käre? o skriva lite om Jesus han säger inte ett enda korkat ord i referaten i biblen o tro mig:jag har läst varje ord.

Skulle du o andra kristna vara korkade har jag levt med en korkad man i över 50 år!
Jag tror inte att författare som Lagerqwist,Gullberg,Ferlin o Fröding var korkade!!!O flera hundra till jag läst!

Jag tycker Martin Luther verkar vara en smart man när man läser hans Bordssamtal.Annars räcker det att läsa hans teser uppspikade på den där kyrkodörren:
Ja jag har faktiskt åkt dit bara för Martin Luthers skull!

Jag älskar dig mest av de kristna jag känner förutom min livskamrat o skulle aldrig tro någonting illa om dig.
Din tror gör dig i mina ögon till en idealist men oxå till en realist:du inser när folk behöver hjälp.

Just nu är det du som är sjuk o trött.Det är Ok: man får vara det.Liksom jag själv orkar du bara vara här lite då o då.

Men detta var viktigt för mig: man ska inte kalla någon dumstrut o även om du kan ta det är Pia ung o oerfaren.Men fick 300 kommenterer så än är debatten inte slut!!!
O intresset för Jesus från Nasaret är mycket levande :även hos ateister som jag !
Inlägg #150: Postat: 2012-04-24 23:34:00
sunny
Janne:såg delar av sommaren med Monika.
Att dela tv är en nacdel i kollektiv:att bo ensam är en nackdel för andra gamla o sjuka
Inlägg #151: Postat: 2012-04-25 00:27:00
Bizon
Janne och Sunny - ni verkar ha ett så pass vänskapligt grundmurat förhållande sedan många år och förstår säkert varandra förhållandevis bra - framför allt ser jag er relations nödvändiga fördragsamhet som slätar över och stryker medhårs där jag skulle ha petat lite mer närgånget för att belysa en del kullerbyttor.
Men jag förstår så pass mycket att jag finner bäst att kliva av utmaningen det innebär för mej att få dessa kristna värdegrundsutgjutelser framför ögonen i tid och otid - jag behöver inte ta upp handsken fast jag finner att en hel del av det som framförs som kristendom borde klassas som allmänfarlig verksamhet - jag kan spara utvikningarna kring denna min inställning till andra diskussioner, men även glädja mej åt er - ni gamla vänners medkänsla och förståelse från så olika bakgrund - det är tusenfalt mer hoppfullt än alla religioner tillsammans.

Men apropå Kallils pilar
är vi inte alla pilar
skjutna från livets båge
susande mot målet
i blind ballistik
Vad vet vi pilar på vår färd
om vi träffar eller missar målet
och vad vet vi om målet
intet kan vi säkert veta
men kanske ana eller tro
låt oss då ta vårt lopp med ro
men ha så mycket vett
att tro i fridfull avskildhet
att inte slaska runt med trons sekret
att inte göra tron till stridighet
att låta tron få vara vår egen hemlighet
Det blir då lugnare på denna jord
försök så får ni se att sanna är mina ord...

Fast sånt kommer inte att fungera
om inte alla trons falanger
avstår från sin lösmynthet
och envar håller tand för tunga

Att detta är en möjlighet
betvivlas starkt
av de som vet...
Inlägg #152: Postat: 2012-04-25 09:54:00
Janne B
"få dessa kristna värdegrundsutgjutelser framför ögonen i tid och otid "/ Så kan en person uppleva livet. Medan jag på senare år träffat flera som sagt att de aldrig träffat en kristen människa, aldrig besökt en kyrkafrivilligt. Det tar rätt hårt på mig. Den ledande pingstpastorn i Sthlm sa för något år sedan att "vi är den sista generationen frikyrkliga".Det finns många platser i landet där detta är sant, stora stadsdelar osv.Baptisternas största kyrka i sthlm är till salu! Vilken ny religion tar över då frikyrkorna dör ut....Vaccum existerar inte i livsåskådningssammanhang...Med hälsning från den sista mohikanen. ;-
Inlägg #153: Postat: 2012-04-25 10:08:00
Janne B
Sunny 149 Den gamle frivillige diakonen har mkt att tacka dig för. Det är märkligt att du och jag med helt olika uppväxt, helt olika begåvning, helt olika vuxenliv mm
har kunnat vara varandra så cyber-trogna i bortåt tio år.Vi är rädda om varandra men även ömsinta mot andra./ Jag väntar på kallelse till stor undersökning efter den stora op i höstas. Nervöst känner jag alla symptom i kroppen. Må solen lysa över oss alla....
Inlägg #154: Postat: 2012-04-25 12:59:00
Bizon
Janne B #152
Fast du inte vänder dej till mej personligen så citerar du i alla fall från mitt lilla inlägg - samtidigt besannar du min lilla dikt :-

Nå,,, inget ont i det - och som du vet så är jag mer för det öppna samtalet än jag är för agitation och predikan.

Det du beskriver som något negativt ser jag som något positivt - och som du själv inser så existerar inget vakuum ens i trosfrågor - och att baptisternas kyrka skulle hamna i andra religiösa händer är värre än att den fortfar att stå tom i deras regi - religion som religion.

Sedan kan man ju fundera över om detta med religionsfrihet måste begränsas på något vis - borde inte religiösa sekter, frikyrkor och annan religiöst betingad offentlig verksamhet åläggas att hålla inne med sina mer eller mindre fantasifulla budskap som att en gud tvingar sin son att bli mördad för att stryka ett streck över mänsklighetens gamla synder?
Jag har ju frågat dej om sådana märkligheter - men du har undvikit att svara - i alla fall är min inställning att man så lång möjligt måste skydda det uppväxande släktet för sådana tokerier - för som jag tror du förstår så kan sådana sagor skapa svårbemästrade trauman som än i dag skapar mentalpatienter helt i onödan.

Att jag har en hel del att erinra beträffande islam är du säkert medveten om, och skulle inte heller tycka om att baptisternas kyrka konverteras till moské.
Inlägg #155: Postat: 2012-04-25 13:46:00
Jan Brunnegård
Bizon 154 / Jag har lite datorkrångel/ därför lite kort.
En mkt stor statlig Bibelkommission utgav Bibel 2000 efter ca 20 års arbete. Mängder av erkända experter medverkade. De var inte samfunsbundna, utsedda av kyrkor.Innehåller deras produkt "mer eller mindre fantasifulla budskap" så borde de väl åtalas?

LIBRIS gav lite senare ut Handbok till Bibeln på 800 sidor efter samarbete med ett engelsk förlag, men alla bibelcitat kommer från den svenska bibeln. ÄR också denna handbok en fantasiprodukt utformad av englands främsta experter.? Bara undrar!
Inlägg #156: Postat: 2012-04-25 16:42:00
Bizon
Jan #155
Ja Jan jag vill påstå att den typ av berättelser som finns i bibeln och som ligger till grund för kristenheten är fantasifoster - fantasifoster blir inte sanna för att diverse experter uttalar sej om dom eller producerar dom.
Jag vet inte vad som förlett mej till att tro att du kände människan bättre än så - lite kritiskt tänkande skulle inte skada.
Ingen har hittills kunna bevisa en gud existens som den som beskrivs av juden- kristen och islam-dom - ingen har heller kunnat visa att det Jesus sagt om sin roll i världen var annat än den föreställning han motades in i av de människor som önskade frigöra sej från romarna.

Vem denne Jesus var är heller inte helt klarlagt - via myter och vandringsberättelser har en historia satts samman som visat sej vara användbar - det är den du tror på och ingen vill väl ta din tro från dej, men experter eller ej - ingen vet!

En annan sak som är lite kuriöst i kristendomens konstruktion och den förklaring till varför det blivit ett sånt elände som det blivit på jorden.
Man pekar på 1. Att människan fått fri vilja. 2. Att människan som ingen kunskap hade valde att äta av kunskapens frukt symboliskt förståss.
Människan valde inte "Livets träd att äta av. Nej, det fria valet var kunskap - eller var det verkligen fritt? Var det inte en liten orm där? En ärkeängel förvandlad av guds vrede till en orm lurade människan att tro - tro på vad - jo att frukten av kunskap skulle jämställa människan med gud - men vad har hänt?
Efter flera tusen år i jakten på kunskap vet vi inte ens om det finns en gud...
Det enda vi kan veta är att om det skulle finnas en gud så måste denne gud vara rimlig i den rollen - och vad säjer dina experter om det jag pekat på nu ex antal gånger - är det rimligt att en gud skapar ett barn som ska gödas och offras för att människans synder ska förlåtas...
Är det inte just det som är kristendom? Om så inte är fallet så vad är den då?
Inlägg #157: Postat: 2012-04-25 17:45:00
Jan Brunnegård
156 / Således så sysslar svenska staten med ett jättebedrägeri. Den tar inte ställning till om Gud finns eller inte. Bra.
Inlägg #158: Postat: 2012-04-25 20:01:00
Bizon
157
Citat//Således så sysslar svenska staten med ett jättebedrägeri. Den tar inte ställning till om Gud finns eller inte.//sc
Hur kan det vara ett bedrägeri?
Inlägg #159: Postat: 2012-04-25 20:22:00
Jan Brunnegård
158 / Som jag minns det så ingår Bibeln 2000 i SOU Statens Offentliga Utredningar. Där ska bara stå sanningen så långt den bara är åtkomlig. Inga myter,skröner,sagor osv. / SÅ nog borde detta vara bedrägeri ur din synpunkt sett samt för alla ateister.
Inlägg #160: Postat: 2012-04-25 23:15:00
Bizon
Ja Jan Brunnegård #159 Om det är som du säjer så OTVIVELAKTIGT!

Men Jan du kan ju du med fast det inte är första april - eller så mins du fel vad gäller statens offentliga utredningar.
Hur dom skulle kunna skriva under på en bibelöversättning eller omtolkning, alternativt språkmodernisering, utan att ta med myter, skrönor, sagor etc. det begriper jag inte - vad skulle det bli kvar menar du?
Showing page 8 of 13: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13
Laddar...