| Inlägg #141: Postat: 2012-04-18 20:38:00 | |
|
Anders |
|
| Inlägg #142: Postat: 2012-04-18 20:40:00 | |
|
Anders |
Jag förstår inte hur man kan göra ideologi av bluff o båg. Det är sannslöst.
|
| Inlägg #143: Postat: 2012-04-18 20:55:00 | |
|
Anders |
Anders Braune I #132 skrev jag borde. Jag menade att den var så dålig att den inte borde kunna fungera som propaganda eftersom den inte innehåller några nya eller hållbara argument. Men jag är beredd att backa lite . Den fungerar nog bra som propaganda och kan säkert lura många okunniga. Homeopaterna är normalt experter på att dupera.
Men Gunnar Janson imponerar inte. |
| Inlägg #144: Postat: 2012-04-18 21:05:00 | |
|
anonym |
Hur många tror på att man kan bota AIDS med homeopati? JAG. Det botas enkelt med att föra en elektrisk puls igenom blodomloppet eller så går det att lindra med silver. Cancer går att bota med många olika metoder eller förlåt döda cancerceller .Anders lev du i din ding ding värld så fixar resten sig självt. Hur många med vetenskapliga grunder kan säga att de har ett säkert sätt att bota cancer förutom med kemoterapi som dödar även friska celler.
Men de medel som inte har sådana biverkningar nämns ju inte av vetenskapen utan av homeopater. Länk: cancertutor.com Du tror inte läkemedelsvetenskapen är medveten om det här? Länk: youtube.com Själv tror jag de vart medvetna om det väldigt länge. |
| Inlägg #145: Postat: 2012-04-18 21:22:00 | |
|
Anders |
#144 Det du länkar till är inte homeopati så det hör väl inte till denna diskussionen. Vet du vad homeopati är?
|
| Inlägg #146: Postat: 2012-04-18 22:08:00 | |
|
KÅM |
Homeopater är homeopatetiska charlataner. Den enda Ni levererar är dumheten. Å andra sidan är den obegränsad och snart den enda återstående demokratiska friheten i Sverige så Er framtid ser onekligen ljus ut.
|
| Inlägg #147: Postat: 2012-04-18 22:17:00 | |
|
anonym |
Vet du vad homeopati är? Ett alternativ
|
| Inlägg #148: Postat: 2012-04-18 22:26:00 | |
|
KÅM |
Ok, om de som har cancer börjar äta sockerpiller så dör cancern. Strålande!
|
| Inlägg #149: Postat: 2012-04-18 22:35:00 | |
|
anonym |
Vad är det här? Länk: youtube.com
|
| Inlägg #150: Postat: 2012-04-18 22:40:00 | |
|
anders braune |
#140: Nej, det är säkert som du skriver, Anders anonym...
Argumenten blir knappast starkare. Jag vet faktiskt för lite om skandalen du talar om, lika lite som jag vet om homeopaterna lyckats bevisa något eller inte. Jag vet bara att den fungerade på mig, även om jag var skeptisk när jag först sökte sådan behandling. Alternativet hade jag redan provat men utan annat resultat än svåra biverkningar och en försäkran från vitrockarna att jag skulle behöva äta vidriga kemiska preparat hela livet. Detta var något så motbjudande för mig att jag bad dem flyga och fara, trots att detta betraktades som idiotiskt, snudd på självmord. Detta var tio år sedan, lite drygt, och sedan dess kan jag räkna de piller jag stoppat i mig på fingrarna. Jag förstår om du är upprörd över att människor blir lurade av kvacksalvare men dessvärre lever vi i en värld där "läkare" förlorat förtroendet hos många; speciellt som det börjat gå upp för allt fler att läkemedelsindustrin sponsrar nämnda yrkesgrupps utbildning, och de facto bestämmer vad som är vad i medicinens värld. Men detta är givetvis en ny utvikning, nya ord. Jag tror på homeopatin - det gör inte du, Anders, men du borde kanske fråga dig vad som är dårpippi och kvacksalveri. Vi lever tyvärr inte i en värld där vi kan lita på att profiten är underordnad det allmänna bästa. För den som har ögon att se med borde det vara uppenbart att vi inte kan lita på vad som skrivs i tidningarna. För vore det så, Anders, att vi faktiskt kunde bota sjukdomar med vatten hade en hel del mäktiga ekonomiska intressen varit tvungna att hitta något annat sätt att lura av sjuka människor sina pengar. Eller för den delen hitta andra sätt att göra människor sjuka. Jag tycker att det är tragiskt att så många människor vägrar inse vilka som är de riktiga kvacksalvarna. Och att SvD ondgör sig över "historielöshet" är, i dagens värld av förljugenhet bara ett dåligt skämt! Tror du, Anders anonym, att våra massmedia ger oss en rättvis och opartisk bild av världen vi lever i? För det hade varit den ultimata dårpippin! |
| Inlägg #151: Postat: 2012-04-18 23:13:00 | |
|
Anders |
#150 Anders Braune**Jag kan förstå att man tror på homeopati om man upplever det som att man blivit botad. Men det är ju väldigt svårt att ställa diagnos på sig själv. Det är dessutom svårt att själv avgöra vad som gör att man känner sig bättre. Det är ett välkänt fenomen att många upplever att de blir friska om de tror att de får medicinsk behandlig. Man har dock visat i många försök att det inte har någon betydelse för resultatet om man ger patienterna placebo eller homeopatisk medicin. Det viktiga är att patienterna inte får reda på om vad de får. Det är därför viktigt att man gör ett korrekt dubbelblint test. Man måste inse att man själv kan råka ut för denna välkända effekt. Homeopaterna vill givetvis förneka att det är placeboeffekt och dessutom så vill man förneka behovet av dubbelblindtest.
Homeopatiskandalen visade ju att varken homeopater eller patienter reagerade när de fick rena sockerpiller istället. Och i stort sett alla som är kunniga på detta område är överens om att homeopati helt enkelt inte kan fungera som medicin. Om man har goda kunskaper i medicin och naturvetenskap så blir detta självklart. Jag tror inte att du vill lura dig själv så du borde kanske tänka efter. |
| Inlägg #152: Postat: 2012-04-18 23:26:00 | |
|
Anders |
#150 Vad det gäller "vanlig" medicin så är den frågan betydligt mera komplicerad. Jag tycker man måste vara kritisk men inte gå till överdrifter. Jag blev botad från malaria och en del andra sjukdomar och är glad för detta. Jag avstår från att debattera det här och jag tycker inte att det har med saken att göra.
Vad det gäller media så måste man vara kritisk. Men den värsta typen av media finns i den "oberoende bloggosfären" där man kan ljuga hur mycket som helst. Iofs så kan Aftonbladet tydligen gå väldigt långt många gånger. Men man bör inte ta Newsvoice och Torbjörn Sassersson på allvar. Jag tycker det liknar en sekt. |
| Inlägg #153: Postat: 2012-04-19 07:17:00 | |
|
anders braune |
#150: Det är fullt möjligt att jag inbillar mig botad; dock undrar jag varför jag blev det trots att jag var skeptisk. Borde det inte varit så att placebon inte fungerar om patienten inte tror på behandlingen?
Omvänt trodde jag för övrigt hela livet fram till jag hamnade i händerna på "kvacksalvare" på den "traditionella" medicin som utövas av människor med säkert utmärkta "kunskaper" i medicin och naturvetenskap. Jag har också gått i den fällan, trott mig begåvad och lärd bara för att jag rapat upp en massa saker jag lärt i skolan. Men som det står skrivet: "När jag var barn, talade jag som ett barn..." Sedan dess har jag, mycket mot samhällets vilja, blivit vuxen. Mina ögon har öppnats på många punkter. Dock är jag fortfarande naiv, det erkännes, och inte så lite fåfäng då jag tror på debatt och att människor kan fås att lyssna på förnuft och inte arrogans och propaganda. Frågan jag ställer mig är ju osökt varför en kvacksalvare lyckades bota mig med placebo medan "läkarna" uppenbarligen misslyckades med sina. För upplysnings skull har jag inte behövt lägga ut en krona på mina homeopatiska behandlingar medan den vanliga sjukvården hade sin taxa, och apoteket sin. Gör jag jämförelsen i mitt fall hade jag fortfarande varit svårt sjuk; en kroniker med en diger räkning för medikamenter och med väldigt mörka framtidsutsikter om jag "tänkt efter", som du, Anders Anonym vill att jag ska göra. Här är jag nu i stället; frisk som en nötkärna om än något överviktig, med få om inga symptom på min gamla sjukdom; och detta utan att behöva ge någon kvacksalvare mina surt förvärvade pengar. Och kom nu inte med argumentet "frikort". Personligen finner jag det avskyvärt att mina och andras skattepengar ska gå till att göda en industri som du och många med dig inte uppfattar som något annat än mänsklighetens välgörare. Och vad oberoende media anbelangar har jag bara ett ord på tungan: Källforska. Men av någon anledning tycks demokratins kreatur så säkra på att "systemet" fungerar att de inte finner något anmärkningsvärt i våra massmedias ensidiga rapportering. Det kanske inte bara är jag som borde tänka efter... |
| Inlägg #154: Postat: 2012-04-19 09:15:00 | |
|
Anders |
#153 Placeboeffekten kan verka även om man uppfattar sig som skeptisk. Man går inte till en Homeopat om man är 100 övertygad om att det inte fungerar. Dessutom spelar slumpen också in. Många av de sjukdomar som homeopaterna "botar" är sådana som går över av sig själv.Man gör också en skev jämförelse när man jämför homeopati och skolmedicin.Om man utgår från att homeopati aldrig skulle fungera någon gång och att skolmedicinen alltid skulle fungera så blir man givetvis förvånad när man får reda på att några anser sig botade av homeopati samtidigt som det finns flera som skolmedicinen misslyckas med. Men man måste ha en helhetssyn när man jämför. Det riskerar bli ett cirkelresonemang. Nu inser jag att det är svårt att förstå att homeopati är en bluff om man inte har tillräckligt med kunskaper och jag tycker inte att man skall blint tro på auktoriteter. Jag har både bra kunskaper om detta och tänkt noga igenom problematiken. Jag hoppas du förstår varför jag anser att man bör bekämpa bluff och humbug.
Mitt råd till dig är att om du blev botad av homeopati så klarar du dig lika bra utan den. Det är väl bra om du inte blev lurad på pengar men homeopati är en miljardindustri så den är inte ideell. Det som fått mig att börja argumentera är den sanslöst sjuka och lögnaktiga propaganda som Marina Szöges bedriver. Om homeopaterna kund nöja sig med att bara påstå att homeopati fungerar utan att komma med alla dessa lögner så hade jag inte brytt mig om dem. Den ”vilseledande marknadsföring” som hon gör i skydd av yttrandefriheten är fullständigt vidrig. |
| Inlägg #155: Postat: 2012-04-19 11:06:00 | |
|
Anders |
Man för ett ologiskt resonemang när man utgår från att homeopati inte fungerar alls och blir förvånad när det verkar som om det fungerar ibland. Då drar man slutsatsen att homeopati har veklig effekt trots att fallen är ganska få.
Sedan utgår man från att "skolmedicinen" alltid skall fungera korrekt och upptäcker att det görs misstag ibland. Då drar man slutsatsen att den riktiga medicinen är bluff. Till detta kommer att det är mycket svårt att ställa diagnos på sig själv och att det finns många hypokondrier som vill få sin ”sjukdom” bekräftad. Vanliga läkare kan inte ljuga ihop diagnoser. |
| Inlägg #156: Postat: 2012-04-19 11:37:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
#155 Fenomenet kallas "cherrypicking", man generaliserar ifrån enskilda utsagor. Skillnaden är enorm mot kliniska tester som utförs som kliniska tester. Något om hur en sådan är designad: Länk: sv.wikipedia.org
|
| Inlägg #157: Postat: 2012-04-19 11:54:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Homeopati är nog mest en filosofi,liksom en terapi,för att inte drabbas av apati, inget för ett medicinskt geni.
|
| Inlägg #158: Postat: 2012-04-19 15:52:00 | |
|
CMO |
Läsarupplysning: "anonym" är en figur som tidigare kallade sig "open mind" plus en del andra alias, innan han blev avstängd och raderad av redaktionen. Tidvis skriver han så mycket tok att t.o.m. Leif Erlingsson blir generad å hans vägar, en hittills oöverträffad bedrift.
|
| Inlägg #159: Postat: 2012-04-19 15:59:00 | |
|
CMO |
#153 Anders Braune, jag fick en diagnos för en kronisk sjukdom för ca 30 år sedan och förväntade mig en dyster framtid fylld av värk och rörelsehinder. Idag är jag 99.9 symptomfri. Hade jag använt mig av homeopatiska behandlingar är det rätt troligt att jag också, liksom många andra, hade dragit den förhastade slutsatsen att jag blivit "botad" av homeopati.
|
| Inlägg #160: Postat: 2012-04-19 18:59:00 | |
|
Anonym |
Jag har kollat runt på Source och det verkar som om Anders Braune köpt hela paketet och inte bara homeopatin. Även "Gadaffi är inte någon diktator" och antivaccinpropagandan då menar jag den ohederliga delenLänk: sourze.se
En fråga som man ställer sig är om "dårpippirörelsen" är vänster eller höger? Då jag själv är vänster så är läget nu lite deprimerande. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.