Valt inlägg:
#153 Placeboeffekten kan verka även om man uppfattar sig som skeptisk. Man går inte till en Homeopat om man är 100 övertygad om att det inte fungerar. Dessutom spelar slumpen också in. Många av de sjukdomar som homeopaterna "botar" är sådana som går över av sig själv.Man gör också en skev jämförelse när man jämför homeopati och skolmedicin.Om man utgår från att homeopati aldrig skulle fungera någon gång och att skolmedicinen alltid skulle fungera så blir man givetvis förvånad när man får reda på att några anser sig botade av homeopati samtidigt som det finns flera som skolmedicinen misslyckas med. Men man måste ha en helhetssyn när man jämför. Det riskerar bli ett cirkelresonemang. Nu inser jag att det är svårt att förstå att homeopati är en bluff om man inte har tillräckligt med kunskaper och jag tycker inte att man skall blint tro på auktoriteter. Jag har både bra kunskaper om detta och tänkt noga igenom problematiken. Jag hoppas du förstår varför jag anser att man bör bekämpa bluff och humbug.
Mitt råd till dig är att om du blev botad av homeopati så klarar du dig lika bra utan den. Det är väl bra om du inte blev lurad på pengar men homeopati är en miljardindustri så den är inte ideell. Det som fått mig att börja argumentera är den sanslöst sjuka och lögnaktiga propaganda som Marina Szöges bedriver. Om homeopaterna kund nöja sig med att bara påstå att homeopati fungerar utan att komma med alla dessa lögner så hade jag inte brytt mig om dem. Den ”vilseledande marknadsföring” som hon gör i skydd av yttrandefriheten är fullständigt vidrig.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?