|
Inlägg #61: Postat: 2012-04-16 18:02:00
|
|
Anders |
Marina. Du ljuger som vanligt. Du måste vara medveten om att homeopatilobbyn arbetar för att få in homeopati i vården. Du länkar också till din egen oseriösa "nättidning" som sprider vilseledande propaganda för homeopati. Tyvärr är lagarna här inte tillräckligt stränga. Det du håller på med är ju egentligen otillbörlig marknadsföring. Jag är lite osäker här men jag funderar på att testa lagarna och anmäla dig för detta. Jag vet att det är flera personer som också funderar på detta men jag tror inte någon gjort det än.
Det är ju inte bra att man kan påstå vad som helst i en tidning.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2012-04-16 18:09:00
|
|
Anders |
Jag kommer ihåg en bilförsäljare som lät fejkkunder berömma hans bilar. De talade om vilket perfekt skick skothögarna var i. Det finns mång metoder att kringgå lagar.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2012-04-16 19:19:00
|
|
Marina Szöges |
Anders, du hotar att anmäla mig för min nättidning? Yttrandefrihet är ingenting som du gillar förstår jag. Du kan hota mig hur mycket du vill, jag blir faktiskt inte ett dugg rädd. Det finns ingen otillbörlig marknadsföring i Dagens Homeopati, vad jag vet. Har du hittat otillbörlig marknadsföring där? Jag har annonsplatser, men det är på andra homeopater och en importör bland annat. Jag själv annonserar inte.
Är du inte litet ute och cyklar nu, tror du? Borde du inte skilja på hemsida och nättidning? På en hemsida får man inte säga vad man vill enligt livsmedelsverket men Dagens Homeopati är ingen hemsida och lyder snarare under lagen för yttrandefrihet.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2012-04-16 19:34:00
|
|
Anders |
Marina Tyvärr är det väl så att du har rätt på den punkten. Det sjuka är ju att du har rätt att påstå vad som helst. jag tycker att lagarna borde ändras så att denna typ av vilseledande markandsföring blir förbjuden. Det är inte bra att man kan kringgå lagarna på detta sätt. Man borde skilja på yttrandefrihet och marknadsföring av tjänster och produkter.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2012-04-16 20:00:00
|
|
Anders |
"Dagens Homeopati är ingen hemsida och lyder snarare under lagen för yttrandefrihet."
Om jag förstår detta rätt så betyder det att Marina Szöges har rätt att påstå vad som helst. Tyvärr är det väl så att hon har rätt men man tycker väl att några gränser borde det väl ändå finnas. Är det någon som vet mera om lagarna på detta område. Det vore intressant om någon kunde reda ut begreppen. Tydligen är det stor skillnad på tidning och vanlig webbsida. Det är ju väldigt uppenbart att syftet är att sälja homeopati. Det är inte bra att det är så lätt att kringgå lagarna.
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2012-04-16 20:51:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#65 Att homeopati verifieras av homeopater är ju ingen överaskning direkt...... Att självaste universalgeniet argumenterar för detsamma inte heller förvånande. Låt homeopaterna sälja snordyra sockerpiller till honom, jag kunde inte bry mig mindre, så länge som homeopaterna håller sig inom kvacksalverilagen och så länge inte de gör anspråk på skattemedel.
Så hör det väl till bilden att den som torgför den här typen av "snakeoils" får finna sig i att bli ifrågasatta, det är därför dessa företrädare regelmässigt reagerar genom att ta på sig offerkoftan.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2012-04-16 21:11:00
|
|
Anders |
Om Marina bara påstod att homeopati fungerar så hade jag nog inte reagerat. Det är hennes lömska sätt att förvränga och misstolka vetenskapliga artiklar som jag regerat på. Hon försöker lura i folk att det finns vetenskapliga bevis för att homeopati fungerar. Hon hoppas att man inte skall kolla upp referenserna.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2012-04-16 21:18:00
|
|
CMO |
#66 Kvacksalverilagen är tydligen avskaffad...
#66-67 Bra att ni håller efter de här giriga och allmänfarliga charlatanerna.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2012-04-16 21:52:00
|
|
Marina Szöges |
Dubbelblindad, randomiserad och placebokontrollerad studie visar att Homeopati är bättre än placebo vid fibromyalgi.
Många tror felaktkigt att homeopati inte fungerar. Men faktum är att det finns mängder av nöjda och botade patienter och dessutom finns det massor av vetenskapliga bevis som visar att homeopati fungerar. Och ett av dem är denna studie. Och dessutom är den dubbelblindad och placebokontrollerad. Exakt det som en studie ska ha för att anses vara bra.
Studien visar att 13 av 26 patienter med fibromyalgi upplevde en 25-procentig förbättring i smärta i de ömma punkterna, jämfört med 4 av 27 patienter som fick placebo.
Resultatet efter tre månader visade att patienterna som fått aktiv homeopatisk behandling i genomsnitt hade färre ömma punkter, och mindre smärta i de kvarvarande ömma punkterna, samtidigt som tröttheten hade minskat. Dessutom var deras depressionsnivå lägre, de hade en sänkt aggressionsnivå och upplevde en förhöjd livskvalitet, jämfört med dem som fått placebo.
Tre månader är en kort tid, men då kan man i alla fall se att det går åt rätt håll.
Källor:
1. Bell IR, Lewis II DA, Brooks AJ, Schwartz GE, Lewis SE, Walsh BT, Baldwin CM. Improved clinical status in fibromyalgia patients treated with individualized homeopathic remedies versus placebo. Rheumatology Advance Access, January 20, 2004.
Studien finns här: Länk: rheumatology.oupjournals.org
2. Fisher P. An experimental double-blind clinical trial in homoeopathy. British Homeopathic Journal 1986; 75: 142-147.
Studien finns här: www.bmj.com/content/299/6695/365
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2012-04-16 22:11:00
|
|
CMO |
#69 Komplementerande läsning Länk: news.bbc.co.uk
For both homeopathy and conventional medicines, the smaller trials of lower quality showed more beneficial treatment effects than the larger trials.
However, when they looked at only the larger, high-quality trials, they found no convincing evidence that homeopathy worked any better than placebo.
Professor Egger said: "We acknowledge to prove a negative is impossible.
"But good large studies of homeopathy do not show a difference between the placebo and the homoeopathic remedy, whereas in the case of conventional medicines you still see an effect."
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2012-04-17 06:32:00
|
|
Anders |
Det finns inte en enda artikel i Dagens Homeopati som klarar närmare granskning. Det är lite sjukt att homeopaterna använder debattforum för att sprida propaganda. Det är inte någon seriös debatt.
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2012-04-17 06:36:00
|
|
Stefan Whilde |
Varför skriver inte du, Anders utan efternamn, en artikel om hur du själv ser på hälsa och sjukdom. Vilka är dina teorier och erfarenheter? Vad vill du dela med dig av som kan hjälpa och inspirera andra? På det sättet skulle vi kunna ha en konstruktiv, kanske till och med trevlig och spännande diskussion. Dina inlägg här är så fulla av entonigt hat.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2012-04-17 06:44:00
|
|
Anders |
Stefan Whilde
Om man studerar homeopati i 15 år som du skrev att du gjort så blir man givetvis indoktrinerad. Det fungerar förmodligen på samma sätt som scientologin. Man blir matad med lögner.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2012-04-17 06:53:00
|
|
Anders |
Marina har som heltidsyrke att sprida lögner om homeopati.James Randi är ägnat mycket tid till att avslöja homeopaterna. Jag är inte beredd att lägga ner lika mycket tid.Jag är inte heller speciellt road av att föra en debatt där andra sidan hela tiden pumpar ut lögner.
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2012-04-17 07:33:00
|
|
Stefan Whilde |
Så du menar alltså att man, om man studerar en medicinsk inriktning i 15 år, automatiskt blir indoktrinerad, Anders. Jag undrar hur många indoktrinerade läkare du hittar inom skolmedicinen då :- Jag har gett dig ett seriöst och konstruktivt erbjudande. Jag vill väldigt gärna höra dig berätta med egna ord om hur du ser på hälsa och medicin. För egen del stänger jag inga dörrar. Jag avskriver t ex aldrig skolmedicinen, även om jag anser att vi i Sverige och i vissa andra europeiska länder missbrukar subventionerad kemisk medicin på ett sätt som skadar oss och här har du hur mycket klinisk forskning som helst att luta dig mot, ifall det är kliniska forskningsresultat du behöver. Mångfald och öppenhet är att rekommendera, tycker jag. Ett samarbete mellan klassisk homeopati och skolmedicin, som i Frankrike, Tyskland, England, Schweiz och andra länder.
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2012-04-17 07:37:00
|
|
Anders |
Försvarar du scientologerna också?
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2012-04-17 07:52:00
|
|
Anders |
Marina Szöges påstod nyss att det var en grov lögn att homeopaterna vill att skattemedel skall gå till homeopati #59. Trots att många homeopater vill att vi skall göra som Tyskland m.fl. . Men vem tror på det som hon skriver?
Jag tror och hoppas på att utvecklingen går framåt och att man slutar subventionera denna kvasivetenskapliga metod. Jag har för mig att jag läst något om detta. Ffa så har inställningen till homeopati förändrats i England. Regeringen eller Underhuset har uttalat sig och klassar homeopati som bluff. Skattesubventionering av homeopati kommer nog att försvinna. Tyvärr lägger homeopaterna når enorma resurser på marknadsföring och lobbyverksamhet.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2012-04-17 07:54:00
|
|
Stefan Whilde |
Frågar du mig, Anders? Vad har scientologerna med den här diskussionen att göra? Vi diskuterar hälsa och medicin och mig veterligen är scientologi ingen medicinsk inriktning. Din koppling mellan klassisk homeopati, skolmedicin och scientologi är obegriplig.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2012-04-17 07:57:00
|
|
Anders |
Stefan! Man måste skilja mellam mångfald och enfald. Det blir konstigt när man försvarar bluff och humbug med att mångfald är bra.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2012-04-17 08:00:00
|
|
Anders |
Kopplingen mellan scientologi och homeopati är att båda bygger på en bluff och på indoktrinering.
|
| |