Valt inlägg:
#150: Det är fullt möjligt att jag inbillar mig botad; dock undrar jag varför jag blev det trots att jag var skeptisk. Borde det inte varit så att placebon inte fungerar om patienten inte tror på behandlingen?
Omvänt trodde jag för övrigt hela livet fram till jag hamnade i händerna på "kvacksalvare" på den "traditionella" medicin som utövas av människor med säkert utmärkta "kunskaper" i medicin och naturvetenskap. Jag har också gått i den fällan, trott mig begåvad och lärd bara för att jag rapat upp en massa saker jag lärt i skolan. Men som det står skrivet: "När jag var barn, talade jag som ett barn..." Sedan dess har jag, mycket mot samhällets vilja, blivit vuxen. Mina ögon har öppnats på många punkter. Dock är jag fortfarande naiv, det erkännes, och inte så lite fåfäng då jag tror på debatt och att människor kan fås att lyssna på förnuft och inte arrogans och propaganda.
Frågan jag ställer mig är ju osökt varför en kvacksalvare lyckades bota mig med placebo medan "läkarna" uppenbarligen misslyckades med sina. För upplysnings skull har jag inte behövt lägga ut en krona på mina homeopatiska behandlingar medan den vanliga sjukvården hade sin taxa, och apoteket sin.
Gör jag jämförelsen i mitt fall hade jag fortfarande varit svårt sjuk; en kroniker med en diger räkning för medikamenter och med väldigt mörka framtidsutsikter om jag "tänkt efter", som du, Anders Anonym vill att jag ska göra. Här är jag nu i stället; frisk som en nötkärna om än något överviktig, med få om inga symptom på min gamla sjukdom; och detta utan att behöva ge någon kvacksalvare mina surt förvärvade pengar. Och kom nu inte med argumentet "frikort". Personligen finner jag det avskyvärt att mina och andras skattepengar ska gå till att göda en industri som du och många med dig inte uppfattar som något annat än mänsklighetens välgörare.
Och vad oberoende media anbelangar har jag bara ett ord på tungan: Källforska. Men av någon anledning tycks demokratins kreatur så säkra på att "systemet" fungerar att de inte finner något anmärkningsvärt i våra massmedias ensidiga rapportering.
Det kanske inte bara är jag som borde tänka efter...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?