Klassisk homeopati - en medicinsk behandlingsform

Showing page 7 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Inlägg #121: Postat: 2012-04-18 16:10:00
Stefan Whilde
Anders # 114, har du aldrig tänkt på att människor skadas och dör dagligen, indirekt eller direkt, av de mediciner som du anser stå höjda bortom allt tvivel enligt devisen tänk inte själv, låt andra tänka åt dig, biverkningstyngda droger som skördar sina offer i samma stund som det här skrivs, mediciner som den kliniska forskningen erkänner som fullgoda för att några år senare tvingas dementera när medicinerna dras in i panik på grund av de genom vetenskaplig forskning bevisade skadeverkningarna. Behöver jag räkna upp listan, eller vill du gå direkt till källan: Socialstyrelsen.
Inlägg #122: Postat: 2012-04-18 16:47:00
Leif-Arne Undvall
#121 Det mycket omfattande tester innan preparat kommer ut på marknaden, att det finns biverkningar för flera av dem är ju ingen nyhet, tvärt om krävs att biverkningar dokumenteras väl. Det finns ju ett mycket stort antal preparat som inte kommit ut på marknaden på grund av att biverkningar är för stora. Skulle det påvisas inte kartlagda biverkningar kan sagda företag stämmas på enorma belopp e.g. Nevrosedyn. Ta cancer som tt exempel, cellgifter har rätt svåra biverkningar, med de som riskerar dö i canser tar dem i alla fall därför att de ger en dokumenterad ökning av chansen till överlevnad.

Det fanns ett par i samhället där jag växte upp. deras son, i min ålder drabbades av cancer som visade sig vara obotlig, tros cellgifter och strålning. En "alternativ" klinik i Schweiz påstog sig kunna bota obotlig cancer, men till mycket höga avgifter. Killen dog sedan på kliniken, cansern var som sagt obotlig. men hans föräldrar hade dessförinnan hunnit pantsätta sitt hus och tömma alla sina besparingar för att betala avgifterna.

Just detta gör mig mäkta vred, det finns de som kallar sig alternativ medicinare och utlovar bot på svåra sjukdommar, fastän där inte finns anstymmelsen av belägg. Lurar av medmänniskor stora belopp genom att utnyttja deras svåra situation.
Inlägg #123: Postat: 2012-04-18 16:53:00
Stefan Whilde
Du skyller all komplementär medicin för att vara opålitlig, Anders. Det är din rättighet i ett demokratiskt samhälle. Men du tycks stå livrädd inför det som demokratin bygger på; att varje enskild individ ska ha ett val och att varje enskild individ ska tillåtas tänka själv, lita på sina egna erfarenheter, dra sina egna slutsatser, fatta sina egna beslut. Börja lita på människan, Anders, istället för på de rapporter och den statistik som ”din” forskning presenterar stundligen och sedan kort senare i panik tvingas dra tillbaka och dementera.
Inlägg #124: Postat: 2012-04-18 17:16:00
Anders
#120 Marina Har du bara kvasivetenskap att länka till? Du skriver "Forskningen befinner sig i sin linda" Det stämmer inte med dina tidigare uttalanden. Betyder det att resultaten krymper hela tiden. Snart finns det ingeting kvar. Bara luft och utspätt vatten.
Inlägg #125: Postat: 2012-04-18 17:24:00
Marina Szöges
Anders.
Du visar hela tiden att du inte riktigt hänger med i svängarna. Detta jag sade handlar om hur potentieringen går till och vad som händer. Där befinner sig forskningen i sin linda.

När det gäller vetenskapliga studier på homeopatiska läkemedel, finns hundratals studier som man gjort på homeopati. Där finns det många bra studier som visar att homeopati fungerar. Och forskningen på det har pågått i många år, och befinner sig alltså INTE i sin linda.
Inlägg #126: Postat: 2012-04-18 17:24:00
Anders
#114 Stefan Whilde Du upprepar homeopaternas sandlådeargument som jag bemött flera gånger tidigare här. Varken verkliga eller påhittade brister hos skolmedicinen kan försvara ren bluff och humbug. Du påstår också att jag sagt saker som jag aldrig sagt. Det är ohederligt. Försök vara lite mera seriös och hederlig.
Inlägg #127: Postat: 2012-04-18 17:26:00
Anders
#125 Marina Det är inte lätt att hänga med i alla svängar som du gör. Men allt ihop är bara humbug och "vilseledande marknadsföring"
Inlägg #128: Postat: 2012-04-18 17:37:00
Anders
.#Stefan Whilde Har du tagit efter Marina Szöges "debatteknik"? Påstå inte att jag sagt något som jag aldrig sagt det är ohederligt. Har man ”studerat” homeopati i 15 år så blir man säkert indoktrinerad. Du har också alldeles för stor fantasi vilket leder till att du skriver rent trams.

Har jag påstått att folk inte skall tänka själva till exempel. Det är tvärt om. Jag vill att folk skall tänka efter och inse att dessa homeopater är skickliga bluffmakare.

Man får känslan att du tror att du kämpar för det som är äkta och riktigt men din okunnighet gör att du istället försvarar lurendrejeri och falskhet.
Inlägg #129: Postat: 2012-04-18 17:44:00
Anders
Stefan Whilde och övriga som blivit lurade av homeopatmaffian. Läste ni om homeopatiskandalen på 50-talet som avslöjade att homeopati är en bluff eller väljer ni att titta bort om det kommer något obehagligt.
Inlägg #130: Postat: 2012-04-18 17:59:00
Anders
#128 var svar på #123
Inlägg #131: Postat: 2012-04-18 18:23:00
Anders
Hur många tror på att man kan bota AIDS med homeopati? Det finns homeopater som påstår detta och de har till och med fallstudier.Om man vekligen kunde bota AIDS så skulle det vara en sensation som skulle uppmärksammas. Det går att hitta på vilka fallstudier man vill så länge det inte finns någon kontroll.
Inlägg #132: Postat: 2012-04-18 18:29:00
Anders
Artikeln av Gunnar Jansson är så dålig att den borde kunna fungera som propaganda mot homeopati.
Inlägg #133: Postat: 2012-04-18 19:05:00
Stefan Whilde
Och ändå fungerar Gunnar Janssons sakliga artikel precis tvärtom än vad du önskar, Anders, inte minst tack vare dina egna aparta inlägg. Jag har alltid varit för en medicinsk mångfald, så som det ser ut i resten av världen, utanför Sverige. Frihet. Öppenhet. Kunskap genom erfarenhet. Det är så många människor som har fått lida så mycket av och efter skolmedicinska behandlingar. Och det är så många människor världen över som blivit hjälpta tillbaka till ett gott liv tack vare klassisk homeopati, kinesisk akupunktur m m. Sedan ska man alltid ha i åtanke att det finns mindre bra läkare inom varje läkekonst. Inom skolmedicinen såväl som inom homeopatin. Men det är patientens ansvar och inflytande att välja läkare, inte samhällets/statens.
Inlägg #134: Postat: 2012-04-18 19:57:00
Anders
Stefan! Du har förmodligen rätt på en punkt. Denna artikel kan fungera på homeopaternas målgrupp. De kan ju bara lura de som inte har tillräckliga kunskaper.

Tror du verkligen på homeopaternas lögner när de påstår att det bara är i Sverige som homeopati är ifrågasatt. Homeopati är faktiskt ifrågasatt överallt. Dessutom varför tror du att något måste vara fel därför att vi anser det i Sverige. Det verkar som du bildar din uppfattning endast från homeopaternas propaganda. Du måste ta reda på hur det verkligen är.

Varför läste du inte om homeopatiskandalen som jag skrev om tidigare. Du blundar konsekvent för alla bevis mot homeopatin. Det verkar som om du vill bli lurad.
Inlägg #135: Postat: 2012-04-18 20:02:00
Anders
Stefan! Det är kanske bara vi som har bättre kunskaper som tycker att artikeln är korkad. Och vi vet ju redan att homeopati är bluff.
Inlägg #136: Postat: 2012-04-18 20:04:00
Leif Erlingsson
Länk: sourze.se Marina Szöges 2012-04-18 16:02 #120:Peter ZoomForskning om homeopatiska beredningar befinner sig i sin linda.  Men här finns ett bra dokument du kan börja med att studera:  Länk: homeopatkliniken.se Intressant i den länkande artikeln om vattenklusters som möjlig långtids minnesmekanism.  Påminner lite om Dr. Masaru Emotos experiment med att direkt med medvetandet påverka vattnets struktur och sedan frysa vattenkristallerna och fotografera dem.
Inlägg #137: Postat: 2012-04-18 20:13:00
Anders
Leif Erlingsson Det finns ju tillräckligt med bevis för att vanliga sockerpiller fungerar precis lika bra som homeopatiska piller. Det är helt onödigt att forska om detta. Man kan hälla i samma piller i alla burkarna och bara sätta på olika etiketter. Det blir mycket enklare.
Läste du inte om homeopatiskandalen som jag tog upp tidigare.
Inlägg #138: Postat: 2012-04-18 20:15:00
anders braune
#131: Denne min namne på nätet tycks likna de vise i det att han ställer frågor... Men så rämnar illusionen när slutsatsen dras #132. Det behövs knappast någon mer propaganda mot homeopati när vi har ett samhälle av lydiga och lärda, redo att försvara läkemedelsindustri och kollektivism in absurdum. Varför orolig? För att kvacksalvare lockade din cancersjuka barndomskamrat till schweiz?
Var det en homeopatisk klinik?

Nu är det väl jag som ställer en massa dumma frågor i stället.

För att försöka mig på ett svar: Jag tror inte man kan bota AIDS med något. Jag tror inga sjukdomar går att bota, per se. Kroppens normaltillstånd är nämligen friskdom speciellt som inget sådant ord finnes. Sjuka är bara ett symptom. På vad vet jag inte, men det finns teorier, många väldigt kontroversiella i vår söndersekulariserade pk-värld. Blotta tanken på att vi skulle ha ett eget ansvar för vårt välbefinnande är ju oerhört! Eller att den karmiska lagen skulle döma oss till olika lidande. Nej fy sjutton! Då är man väl nästan fascist, eller hur?

Lik förbannat lever vi i västvärlden med en massa välfärdssjukdomar; astma, impotens, cancer, diabetes, fetma och ojar oss som enfaldiga över varför vi drabbats av dessa sjukdomar utan att vilja se något som helst samband. Det är förbannelsen med den osunda materialism som nästlat sig in i snart nog allt mänskligt tänkande, till förfång.

Just vår tillit till den etablerade medicinen grundar sig i denna närmast infantila önskan om ansvarsfrihet. Lägg för all del inte om din livstil din blekfeta och impotenta fan - här, ta ett piller i stället. Så blir alla glada.

Och vem blir gladast i längden om inte läkemedelsindustrin.
Och så blir det game, set och match för profiten mot sunda förnuftet, och gissa, Anders, vem som lagt upp matchbollen?

Som jag förstår det är herr Whilde #133 mflmer tolerant mot allopatisk idioti än jag. Det sorgliga är att han inte propagerar för "kvacksalveri". Som jag förstår det vill han ju bara ha möjlighet att välja en alternativ behandlingsform; en som inte inbegriper livsfarliga droger i höga doser.

Är det ingen som undrar varför läkemedelsindustrin är den enda näring som inte går med minus i vår krisdrabbade ekonomi?
Inlägg #139: Postat: 2012-04-18 20:15:00
Anders
Homeopaterna diskussion om vattnets minne är ju rena dårpippin bara avsedd för att imponera på folk som inte vet något om fysik.
Inlägg #140: Postat: 2012-04-18 20:36:00
Anders
#138 Anders Braune Du skriver mycket men jag hittar inga argument för homeopati. Varför inte inse att detta är en bluff. Hur förklarar man du homeopatiskandalen. Hur förklarar du det faktum att homeopaterna inte lyckats bevisa att homeopati fungerar trots många försök. Du försöker förvara homeopati utan att komma med något konkret. Homeopati och skolmedicin är två helt skilda saker som måste diskuteras var för sig. Kom med riktiga argument om du vill försvara homeopati.

Tror du att argumenten blir starkare ju mer man spär ut dem med ord? Iofs logisk om man försvarar homeopati.

Citat från SvD:

"Att så är fallet tydliggörs med all önskvärdhet av den ”homeopatiskandal” som briserade i början av 1950-talet i Sverige, där firman Drogon under flera år tillverkat rena sockerpiller och sålt som homeopatika. Om homeopatiska preparat faktiskt innehåller något annat än socker är det kanske märkligt att ingen då, under alla de år detta fusk pågick, märkte någon skillnad i terapeutisk verkan. Denna skandal sågs på sin tid, med rätta, som den definitiva dödsstöten för homeopatin. Att terapiformen i dag återfått något av sin popularitet får betraktas som ren historielöshet"
Showing page 7 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Laddar...