En slumpteoretiker tar bladet från munnen

Den här tråden diskuterar artikeln En slumpteoretiker tar bladet från munnen.
Showing page 6 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #101: Postat: 2011-09-07 12:21:00
Dag Nilsson
#99 "the low airresistance gives you a very good acceleration" Detta stämmer knappast i börjar av en acceleration från 0 m/s. Luftmotståndet ökar - om jag minns rätt - med kubiken på hastighetsökning och får stor betydelse efter några sekunders fall OM kroppen som faller har en form som gör att den bromsas mycket av luften.
Att tunnare luft ger mindre motstånd är riktigt med det ger inte en särskilt mycket bättre acceleration under den första sekunden.
Farten efter en sekund kan inte vara högre än ca 36 km/tim.
Inlägg #102: Postat: 2011-09-07 14:51:00
Dag Nilsson
#98 Jag utgår från siffror angivna i följande skrift av Bazant m.fl. - Länk: civil.northwestern.edu - välj publikation 476.

Redan i ingressen under Abstract: anges att det handlar om betong i fraktioner 0.01 - 0.1 mm

Att krossa betong från hus för att använda till markfyllning drar ca 1 kWh per ton. Då talar vi om fraktioner mellan 0 - 100 mm.

Enligt Rittingers lag ökar energiåtgången för krossning proportionellt mot ytans ökning hos det krossade materialet.

CMO, du kan lätt räkna ut hur mycket ytan ökar hos ett material som krossas från 10 mm ner till 0.1 mm. Det blir 1 miljon pulverkorn.
Ytan borde då öka från 600 mm2 till 6000 mm2

Om det åtgår 1 kWh per ton till fraktionen 10 mm vilket är i underkant så blir det 10 kWh per ton för fraktionen 0,1 mm enligt Rittingers lag. Vid 50.000 ton betongpuder blir det 500.000 kWh. Lägesenergin var endast 110.000 kWh. Alltså en anomali.

Detta är endast teoretiskt resonerande som utgår från att det vore mekaniskt möjligt att krossa betong till puder. Sådana mekanik som t.ex. en kvarn fanns inte i tornen. Ännu en anomali.
Inlägg #103: Postat: 2011-09-07 15:08:00
CMO
#98 "ca 12-13s för tornet som föll snabbast."

Skulle det förstås ha stått.

Tornet som föll längsammast tog runt 20s på sig.
Inlägg #104: Postat: 2011-09-07 17:03:00
open minded
#103 Stämmer inte enligt dessa mätningar. Wtc1 Länk: 911research.wtc7.net Wtc2 Länk: 911research.wtc7.net Wtc7 tog längre tid på sig och va hälften så högt Länk: 911research.wtc7.net
Inlägg #105: Postat: 2011-09-07 20:33:00
CMO
#102 Dag,

Förklaring på lätt svenska,

Betongkrossning

Vanlig betong har densiteten ca 2400 kg/m3

Brottyte-energi 100J/m2, dvs energin 100 Joule per kvadratmeter ny yta krävs för att skapa många små fragment av en stor betongklump.

Energiåtgång teoretisk för att krossa ett ton ner till identiska 10mm partiklar antas kubiska 25000J, eller 0.007 kWh.

Med andra ord om det i en kommersiell betongkross går åt ca 1 kwh för att krossa betongen till den storleken så är den absoluta "verkningsgraden" hos krossen endast 0.7.

Gissningsvis beror det påt att en kross som producerar fragment som är ca 10mm i genomsnitt även producerar en massa mycket mindre partiklar och damm under processen dessutom skulle jag gissa att den mesta energin går åt till friktion mellan krosshjul och betong, och inbördes friktion mellan betongfragment.

Betongkrossar är förmodligen inte byggda för att maximera mängden ny brottyta per tillförd Joule energi. Utan för att ge jämn fragmentstorlek samt att vara säkra, robusta, kompakta flyttbara etc. Energikostnaden är ju ändå försumbar i sammanhanget.

WTC-tornen

Lättbetong har densiteten ca 1500 kg/m3

Brottyte-energi 20J/m2, dvs bara 20 av energin som för samma mängd vanlig betong

Energi åtgång för att krossa ett ton lättbetong ner till 10mm partiklar antas kubiska 8000J 0.002 kWh

Energiåtgång för att krossa all betong i tornen 50 000 ton ner till 10 mm partiklar 111kWh

Energiåtgång för att krossa 50 000 ton ner till 0.1 mm partiklar 11112kWh, dvs ca 10 av den tillgängliga lägesenergin i tornen.

Men nu krossades naturligtvis inte ALL betongen ner till den storleken så energin som krävdes för att pulverisera betongen låg kanske närmare 1 av den tillgängliga lägesenergin.

Ingen ”anomali” således.

Bazant et als beräkning är naturligtvis mer sofistikerad än ovanstående överslag, men ger resultat i samma storleksordning.
Inlägg #106: Postat: 2011-09-08 11:11:00
Dag Nilsson
Ur wikipedia: "Men vanligen avses gasbetong då man talar om lättbetong, lättballastbetong benämns vanligen just lättballastbetong." Det är så även jag använder dessa beteckningar.

Den lättballastbetong som användes i Tvillingtornen var av densitet 1,9 ton/m3 inte 1,5 ton/m3 som felaktigt uppges på flera ställen . Det är NIST som anger 1,9 när de specar sin uppbyggnad av ett provgolv för vämetest. 8 av våningarna var till för maskineri, underhåll mm och där var golven tjockare samt av standardbetong 2,4 ton/m3.

Jag har idag diskuterat dina siffror med en expert på sten och betongkrossar på Sandvik/Svedala, vilka tillverkar sådana. Åter bekräftas att det som gäller är minst 1 kWh för att krossa ner till fraktioner 0-20 mm.
Att pulverisera 0,1 - 0,01 mm med vanlig krossutrustning går helt enkelt inte.

Som jag tidigare nämnt är Bazant tydligen en superteoretiker. En sådan kan göra sig väl i laboratoriemiljö. Men när det kommer till Tvillingtornen måste det vara vardaglig praktik som gäller. Att "raset" sker i ett spektakulärt sammanhang bryr sig knappast betongen om där den ligger fixerad mellan formplåt och golvmatta med två täta armeringsmattor inom sig. Till detta kommer att varje golvplan har 90 cm trossbotten under sig - fackverkskonstruktion av stålrör - som måste deformeras innan golvplattorna slår ihop. Det går inte att se dessa deformationszoner som försumbara.

För att komma ner till siffror för energiåtgång som endast är sju tusendelar av de praktiskt möjliga, så måste Bazant har räknat på ett specialfall, alltså på något teoretiskt sätt att bryta upp bindningarna i betong, ett sätt som praktiker inte känner eller kan använda.

Jag ser att du räknar på att varje torn innehöll 50.000 ton betong. Det var minst 100.000 ton betong i dem. En del anger fler hundra tusen ton per torn men det tycker jag verkar orimligt med hänsyn till golvytor och valvens tjocklek.

Det var minst 50.000 ton som pulveriserades beräknat på Bazants uppskattning "67 of the mass of all slabs". Övriga 50.000 ton betong bröts upp till större fraktioner som hamnade i och nära tornens respektive bas.

Anomalierna kvarstår. Alldeles för lite energi och ingen förklaring på hur de mekaniskt gick till att till och med krossa sandkornen i betongen till pulver. En impactkrossare där vingarna har ca 50 m/s då de träffar betongkrosset kan inte göra pulver, annat än som ett besvärande spill som blir i vägen och dämpar vidare krossning. I dessa krossar är det betongbitar som träffas hundratals gånger med full kraft.

Det vore intressant att höra vad de som håller på med krossning i USA har för uppfattning om energiåtgång och pulverisering av betong.
Inlägg #107: Postat: 2011-09-08 12:53:00
kalle tuntolej
jo, jag vet att det hela är lite på skoj, och att ni kämpar om vem som är mest illa underbyggd i sina teorier. Poäng på detta är tidigare åsatta, och jag är imponerad av särskilt Leif, som jag tidigare pekat på. jag vill emellertid peka på ett allvarligt missgrepp från Dag, och utdela en varning. Det går INTE soom konspirationsteoretiker att begagna sig av beräkningsteorier som är utvecklade inom den etablerade vetenskapen. jag refererar förstås här vid lag främst till Leif, som visat på varför det är på detta vis. Sionisternas makt är fruktansvärd, och så vitt jag vet har de manipulerat människor i miljoner, samt - i akt och mening att förblinda folk - förstört alla beräkningar avseende betong.
Inlägg #108: Postat: 2011-09-08 12:56:00
kalle tuntolej
Vidare: alla etablerade vetenskapsmän världen över, är ju hjärntvättade, så vi kan lämna allt vad rationella argument heter. Däremot tycker jag att dag med flera borde fokusera lite mer på att flygplanen faktiskt inte fanns, utan at det vara holografiska projektioner. jag gillade också mycket Leifs teori om att man tog energi från en orkan i närheten, och lyckades med hjjälp av denna orkan - ett sorts superhemligt star wars-vapen - pulverisera tornen. Alltså: det duger INTE att sitta i samma båt som någon hjärntvättad vetenskapsman som i sionisternas skugga totat ihop någon idé om pulverising av betong.
Inlägg #109: Postat: 2011-09-08 12:59:00
kalle tuntolej
CMO! Att du orkar! Grabbarna är ju stlrtsköna, men för tusan, det finns ju annat som är roligt här i världen: Blues-musik, sprit, gamla bilar, vetenskapsteori, och förstås hur det egentligen kommer att gå i nästa års Eurovisionsschalgerfestival. Fast visst, jag förstår din fascination. Det ÄR roligt! Det ÄR fantastiskt! Men i lagoma doser. Som jag sagt för: som en utflykt i religionspsykologi och självsuggessionens traäskmarker är det riktigt intressant. Det jag med spänning ser fram emot är när Leif skall byta religion. Jag tror att det sker om fyra år ungefär. Då komemr en ny religion hans väg, och vad den hävdar vet knappt Leif ännu, men spännande blir det!
Inlägg #110: Postat: 2011-09-08 14:48:00
Leif Erlingsson
Jag borde väl inte outa dig i din roll i den kosmiska hjärnan / i den gudomliga komedin, men tack för "men för tusan, det finns ju annat som är roligt här i världen: Blues-musik, sprit, gamla bilar, vetenskapsteori, och förstås hur det egentligen kommer att gå i nästa års Eurovisionsschalgerfestival."
Inlägg #111: Postat: 2011-09-08 19:10:00
open minded
vem var det som gynnades mest av 911 o vi vet att tornen kom ner kontrollerat ,vilka var det som hade mest att tjäna på det hela? Vem låg bakom det hela? Så länge dessa galningar styr kommer ingen förändring att ske. vi blir medvetna förr el senare om vår existens. Tanken är väl att alla ska bli medvetna men många lever i förnekelse. nu vet jag och nu när jag ändå vet så varför inte göra det bästa av det.
Inlägg #112: Postat: 2011-09-09 09:45:00
kalle tuntolej
Tja... Vem var det som gynnades av det, och blev STORMRIKA??? Det viktigaste som finns, att ha pengar, och om man får mer pengar så är ALLA medel tillåtna. men undrar vad de gör för pengarna? Jag hade nog köpt en stor mobilkran. jag gillar mobilkranar. Och en vettig båt kanske. Sedan hade jag nog köpt lite kul böcker, bl.a. alla Bigglesböcker som gavs ut på 40-talet. Men sedan då? jag hade nog fått döda fler så jag fått MEEEEER pengar, för då hade jag kunnat köpa MEEEEER bigglesböcker och en mobilkran till, och en vettig båt också. sedan hade jag dödat några till, och så hade jag fått MEEEER pengar, och då hade jag köpt en schysst mobilkran, och kanske lite Bigglesböcker och en vettig båt. men sedan behöver jag mer pengar, och då dödar jag massa mer människor, för då kan jag, mot bakgrund av min sluuuuga plan, tjäna MEEEEER pengar, och då kan jag köpa en fin mobilkran, och kanske lite Bigglesböcker och en vettig båt. Om det får mitt land att gå i konkurs, och kostar miljoner livet? Vem fan bryr sig, så länge jag oc Israel, min lilla sockerärta där nere i öknen har det myssigt. Förbannat mossig syn på god litteratur de har bara...
Showing page 6 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...