|
Inlägg #441: Postat: 2011-07-09 01:45:00
|
|
Aguirre |
CMO det krävs verkligen ett intellekt av min kaliber för att se historiskt på saker...är du avundsjuk ? :- Det gläder mig att dina förfäder hackade potatis i Sverige och inte for och ockuperade och utrotatde indianer eller palestinier...synd bara att avkomman inte tog efter.
|
| |
|
Inlägg #442: Postat: 2011-07-09 10:20:00
|
|
Dippen |
#437 Vad skulle ett test ge för resultat? 85-90 ? Dag däremot ligger nog uppemot 120, Leif troligen ännu högre och kan säkert bli medlem i Mensa.
|
| |
|
Inlägg #443: Postat: 2011-07-09 11:21:00
|
|
open minded |
En sammanställning av diskussionen skulle vara intressant. Islam har ställt till med så mycket och zionisterna har ställt till med så mycket.
|
| |
|
Inlägg #444: Postat: 2011-07-09 11:32:00
|
|
Dag Nilsson |
Apparatmänniskorna kan omöjligt fatta ett ord som ande. Med sina fem sinnen kan de ta in stimuli utifrån, men inåt är det stängt. Därför säger Jesus något om pärlor som inte skall kastas till dessa döda "apparater", därför att de endast kommer att trampa ner dem i skiten och därpå vända sig om och förgöra den som berättar ur det Himmelrike alla människor har inom sig.
De materialistiska sionisterna är sådana andligt avstängda apparater. De förstår bara
pengar, vapen och fysisk makt. De kan omöjligt fatta att den korsfästa Jesus är i deras eget inre. Istället dividerar man om vem som dödade Jesus för två tusen år sedan.
I en död religion dog Jesus ca år 30. I en levande kristendom är Jesus den levande kärnan i allt som lever. Judendomen väntar sig en stenrik världslig härskare - Konung David i ett överdådigt tempel mitt i Jerusalem. Jesus är raka motsatsen och är därför direkt avskyvärd för de materiafixerade sionisterna.
Ingen sionist kan någonsin förstå vad jag här skissar. De dömer sig själva att leva som döda i sina yttre skal. De talar om judendom men de begriper inte att Jesus symboliserar de första judar som tog steget från död till liv. Och därvidlag kan för övrigt judar och söndagskristna ta varandra i handen. Det flesta kristna är inte i närheten av att fatta vad Jesus är. De är utanpåkristna med en from uppsyn över helgen. På måndan är det business as usual. Dessa som med läpparna yttrar sitt mantra - Jesus är Herre - och med Herre menar något utanför dem själva, och därmed tror sig vara frälsta, är inte längre komna än judarna. Kristna sionister, som det kanske finns 50 miljoner eller fler av, är den mest skrämmande hop människor och de har fattat någonting av vad Jesus är.
|
| |
|
Inlägg #445: Postat: 2011-07-09 11:36:00
|
|
Dag Nilsson |
#444 - rättelse - Kristna sionister, som det kanske finns 50 miljoner eller fler av, är den mest skrämmande hop människor och de har i n t e fattat någonting av vad Jesus är.
|
| |
|
Inlägg #446: Postat: 2011-07-09 13:43:00
|
|
open minded |
|
| |
|
Inlägg #447: Postat: 2011-07-09 14:08:00
|
|
Dippen |
#444 Fniss!
|
| |
|
Inlägg #448: Postat: 2011-07-09 15:25:00
|
|
Dag Nilsson |
#477 - Kul att du hänger med i kommentaren Dippen! Jag förstår att du blir generad. För det som skolan lär ut - och samhället konfirmerar - om vad allt här på Jorden handlar, är på så pinsamt låg nivå att man allvarligt måste undra - vad använder folk mest sin hjärna till? Lider man av självbegränsningsmani? Tror man att Universums väldighet skall utmynna i bästa kurs på den egna pensionsfonden på ett blåskimrande klot i en av spiralarmarna hos Vintergaten? Oj, vad det svindlar. Säkrast att gneta och streta med näsan i marken. Och göra som dom stora säger. Vem är jag att tänka självständigt när andra redan har talat om hur det ligger till? Varför göra sig fri och gå egna vägar? Andra som vet bäst har ju stakat ut hur en riktig individualist skall bete sig för att inte avvika från de andra individualisterna.
En färgblind kan inte se färger. En andligt blind kan omöjligt ta in det jag talar om när det gäller Jesus inom varje människa.
Kul att du gissa min IQ - den ligger faktiskt på ca 120. När det gäller anden - världsanden - Människosonen - Jesus, är det bäst att inte ha något IQ alls, ungefär som en nyfödd. Hela attityden att det här fixar jag som är så smart, blockerar det verkligt stora och snärjer oss i miljoner detaljer som vi inbillar oss är viktiga.
Fnissa på du Dippen. Rätt som det är ramlar polletten ner och sedan blir ingenting sig likt längre.
|
| |
|
Inlägg #449: Postat: 2011-07-09 16:03:00
|
|
Adamo |
#445: Dag N. vet inte riktigt vad hamas är för några, han bryr sig inte heller att ta reda på det, tydligen spelar väl ingen roll för honom vilket sorts samhälle hamas förespråkar, det viktigaste för honom är att judarna inte får som de vill för att det har han minsann bestämt sig för länge sedan.
|
| |
|
Inlägg #450: Postat: 2011-07-09 17:22:00
|
|
open minded |
#449 abamo självklart har Hamas rätt att försvara sig mot folkmord och etnisk rensning. Men tydligen ska de inte ha rätt att försvara sitt landinte ens efter massmord. De utpekas som terrorister men de försvarar enbart sin rätt att existera. Hela Gaza är inträngt i ett hörn med alla gränser blockerade.
|
| |
|
Inlägg #451: Postat: 2011-07-09 17:22:00
|
|
Dag Nilsson |
#449 - Vet du vad, Adamo - jag tror att det som sker på Jorden just nu - i det geografiska området på gränsen mellan Öst och Väst, där bl.a. Palestina/Israel ligger, är enastående. Jag tror att det handlar om något som ligger bortom vanligt förstånd - helt enkelt en kosmisk förlossning. Och resultatet av det är Människosonens födelse.
Judarna etablerar ett materiellt rike i Israel. Men det är helt dödsdömt därför att det som nu sker handlar om en helt ny dimension, som avser hela planeten Jorden.
Jag vet inte om islam med sin mystika sufism kan beskriva det som sker. Jag vet heller inte om judendomens mystik har förklaringar. Men jag vet intuitivt att Nya Testamentets skildringar av hur övergången från vår tidsålder till nästa skall ske, i och med att Människosonen - vilken är den Levande planeten Jorden själv och där vi alla ingår som celler i Jordens kropp - föds till full kraft.
All världslig makt kommer att falla platt. Jesus - som är varats symbol - kommer att ta över alla människor inifrån och det kommer att ske snabbt. Som en blixt från öster till väster. Alla som satsat sin liv på materiell makt och kontroll kommer att kämpa emot i det längsta. Man blir som regndroppen som inte vågar bli havet den faller ner i på grund av av rädslan att förlora sitt jag.
Detta är skillnaden mellan gammal lagisk judendom och Jesus utvecklade judiska lära. Han släpper lagarna och går helt på hjärtats ingivelse eftersom han vet att hjärtat står i full kontakt med en oändligt mycket större förmåga än vad en enskild människa kan nå.
Kampen har varat i tjugo sekler. Nu är tiden mogen för Sonen den inre Israel som finns i varje människa att ta över efter Fadern som inte kan släppa det materiella Israel.
Jag tror att varken Hamas eller sionisterna fattar i vilket skeende de ingår. Jag tror att man är lika blockerade av hat och kränkningar på båda sidor. Judarna begrep inte Jesus då och det gör de inte nu heller. Och de är i ont sällskap av så gott som alla kristna. Ingen materialist kan fatta det som jag beskriver.
|
| |
|
Inlägg #452: Postat: 2011-07-09 17:43:00
|
|
Jan Olsson |
Dag Nilsson,Profeten i vår tidsålder? - Eller en förvirrad visionär? - Det är frågan!
|
| |
|
Inlägg #453: Postat: 2011-07-09 17:44:00
|
|
Adamo |
#450: ”open minded” kommer tydligen inte att sluta rabbla upp samma visa som han har lärt sig innantill.
Fast han vet ju att det är hamas som vill krossa Israel och dess invånare, och trots att judarna blivit etnisk rensade från arabiska grannländerna och trots att israelerna tillåter arabmuslimer leva i Israel, fortsätter ”open minded” babbla om ”folkmord” in i absurdum.
Hur pass ”closed minded” får man vara?
|
| |
|
Inlägg #454: Postat: 2011-07-09 18:06:00
|
|
Lennart Asp |
Adamo #453:Adamo: Kan det var så, hemska tanke, att hamas helt enkelt noggrant har läst Gamla Testamentet? Koranen har ju tagit allt från GT. Kanske hamas speciellt fastnade för ”öga, för öga, tand för tand”?
|
| |
|
Inlägg #455: Postat: 2011-07-09 18:08:00
|
|
Lennart Asp |
Adamo:… Jag föredrar Mahatma Gandhis korrigering till”Öga för öga, gör hela världen blind”. Men hamas och Israel tänker kanske inte på den konsekvensen?
|
| |
|
Inlägg #456: Postat: 2011-07-09 18:10:00
|
|
Lennart Asp |
Som Dag säger kanske både Hamas och sionisterna är ”blockerade av hat och kränkningar på båda sidor”?
|
| |
|
Inlägg #457: Postat: 2011-07-09 18:12:00
|
|
Adamo |
#451: Dag N. fortsätter att köra med sitt andliga snack i vanlig ordning, de där ”stygga” judarna har inte varit tillräckligt andliga, de är alldeles för materialistiska och sånt gillar ju inte Dag som för övrigt lever och verkar trivas i det materialistiska Sverige…
Dag N. fördrar tydligen andligheten hos hamas för deras förmåga och njutning av att skicka sig själva och motparterna upp till andevärlden…
|
| |
|
Inlägg #458: Postat: 2011-07-09 18:21:00
|
|
Lennart Asp |
”Utan girighet funnes ingen anledning till militarisering”, ett annat Mahatma Gandhi –citat att fundera över…
|
| |
|
Inlägg #459: Postat: 2011-07-09 18:27:00
|
|
Lennart Asp |
”Den svage kan aldrig förlåta. Förlåtelse är den starkes attribut”.
|
| |
|
Inlägg #460: Postat: 2011-07-09 18:29:00
|
|
Lennart Asp |
Det sista var också ett citat av Mahatma Gandhi. Om någon känner till honom?
|
| |