| Inlägg #21: Postat: 2011-04-06 10:57:00 | |
|
Leif Erlingsson |
PS: Även journalister får gärna avslöja vad de VERKLIGEN vet!
|
| Inlägg #22: Postat: 2011-04-06 11:26:00 | |
|
Jan Olsson |
Vad är det för kunskap dom "sitter inne" med? - kan man inte läsa sig till den? - eller menar Du "muntlig tradition"? - nu vet jag! - Du menar "Madam Scandalous"? - eller kanske "Mister Skandal"? - kvällstidningsrubriker och hela köret? - riktigt jävla kladdigt! - Mvh.
|
| Inlägg #23: Postat: 2011-04-06 23:21:00 | |
|
sunnyb |
Leif 20 Ja man får gå tillbaka till 70 talet o den modiga journalisten Jörgen Eriksson som lät prostituerade skriva på kultursida i DN.Min nära vän Christina P skrev en del där.Makten o mörkläggningen minns jag väl då jag givetvis visste vem Doris Hopp var.Jonas Frykmans Horan I Bondesamhället är en doktorsavhandling jag själv recenserat i pressen liksom Tomas Söderbloms avhandling Horan o batongen.Petra Östergrens böcker är mycket avslöjande och även en färsk doktorsavhandling 2008 av Susanne Dodillet Är sex ett arbete? har jag skrivit en del om.Roshina Sambos försök att sätta fast sin hallick o våldtäktsman i Göteborg har jag följt innifrån:han var ju polis o gick fri.Vilket skrevs om ända nere i Thailand o i Australien.Men väldigt lite här hemma.Isabella Lund är en vän till mig o som vi äldre varnade henne för att gå ut som hon gjorde på sin blogg!Hon kunde bara inte tro att det som sedan hände henne kunde hända i Sverige i dag.Svenska horor har sällan hallikar utan driver sin verksamhet hemma utom sedan den nya sexköpslagen kom:nu behövs en mellanhand.
|
| Inlägg #24: Postat: 2011-04-06 23:36:00 | |
|
Aguirre |
Självklart skall man ta alla tillfällen i akt att avslöja makthavare och kriminalitet...där jag menade att man inte kunde lita på prostitureade var när de säger..-Jag gör detta för att jag vill det..eller liknande..oftast döljer sig ju en tragedi bakom varje människa som säljer sin kropp...I de fall de prostituerades kunskap om kunder och annat kommer fram så skall det ju bara välkommnas..
|
| Inlägg #25: Postat: 2011-04-06 23:38:00 | |
|
sunnyb |
Jag har skrivit en del i ämnet även här under årens lopp.
Den lyckliga horan - finns hon? Sunny Börjesson POLITIK & SAMHÄLLE 8 maj 2009 kl. Vi kände alla till vad som pågick runt Doris Hopp Sunny Börjesson POLITIK & SAMHÄLLE 8 dec 2007 Kan en hora få rätt mot en polis i Sverige? Sunny Börjesson POLITIK & SAMHÄLLE 24 nov 2007 En hora och rättvisan Sunny Börjesson POLITIK & SAMHÄLLE 25 jan 2007 kl. Europeiska sexarbetare håller möte i Bryssel Sunny Börjesson POLITIK & SAMHÄLLE 12 okt 2005 Samt den helt biografiska: Backstage Sunny Börjesson LITTERATUR & POESI 23 okt 2003 När den lilla horan försvann Sunny Börjesson LITTERATUR & POESI 18 sep 2003 I 3 delar om en nära vän vars gåta jag aldrig kommer att lösa |
| Inlägg #26: Postat: 2011-04-06 23:46:00 | |
|
Leif Erlingsson |
"Hon kunde bara inte tro att det som sedan hände henne kunde hända i Sverige i dag." Nu vet vi. Tacka henne från mig. Sexarbetaren ska förtryckas, typ. Inte få engagera sig, inte få uttrycka sig. Inte synas. Men på sätt och vis är hans/hennes situation bara mer extrem än allas vår situation. Vi människor ska helst inte synas, om vi VERKLIGEN uttrycker våra unika egna tankar. Om vi verkligen söker självförverkligande. Inte inträda i några nya medvetande-dimensioner här inte!
|
| Inlägg #27: Postat: 2011-04-06 23:51:00 | |
|
Bizon |
Sunny #25 Det mesta ligger i betraktarens öga - uttrycket i "den lilla horan" ligger det antingen mycket kärlek, eller en mycket nedsättande och föraktfull attityd - själv lutar jag helt åt det första alternativet. Det finns annat än hanteringen av vårt behov av könslig närhet att förakta - som till exempel föraktandet av andra människor om vars historia vi ingenting vet,,,
|
| Inlägg #28: Postat: 2011-04-06 23:59:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Hade själv tänkt kommentera att föraktet ligger helt i betraktaren, i kulturen. Ett av de mest respekterade yrkena har faktiskt den prostituerades varit. Respekt, stolthet, och allt som kommer av det. Gör tankeexperimentet, om man byter ut föraktet mot respekt, vad skulle hända psykiskt i sexarbetarna? Skulle de fortfarande känna sig utnyttjade? Något att spåkas om, vad skulle hända om betraktaren ändrade sig?
|
| Inlägg #29: Postat: 2011-04-07 02:58:00 | |
|
Bizon |
En mycket berättigad fråga Leif #28 - Vad skulle hända om vi som betraktare försökte se världen och oss själva på ett annat vis än från vår egen lilla position i den pyramidala hierarkin,,, låt vara att de flesta av oss befolkar de lägsta stegen i den trappan och har inte så mycket att vinna på att komma upp ett pinnhål som de i mitten,,, för att inte tala om de i toppregionen. --- Det tillgängliga värdet och makten att fördela i respektive pyramidala skikt är omvänt proportionellt mot pyramidens form. I pyramidens bas finns ett minimum av makt att fördela på ett maximum av individer - därför saknar det i stort sätt betydelse om några få av denna massa sticket upp och skriker på förändring eller det uppenbart sjuka i att pyramidens toppregioner förutom tillgången till den omvänt proportionellt större makten också höstar in flera miljarder som bland annat bonusar och gratifikationer som faktiskt är direkta stölder från de lägre pyramidskiktens maktlösa konsumenthorder som avtvingas dessa svindlande summor genom lagliga tvångsmetoder vars yttersta påtryckningsmedel är hotet om utanförskap. Finns det något värre för ett socialt flockdjur som människan än att bli utesluten från grupptillhörigheten eller degraderad från sin gruppossition. - Liknande svindlerier pågår dagligen inför allas våra ögon och öron utan någon större reaktion - varför? Jo ytterligare en egenskap utmärker flockdjuret och hordmänniskan - rädslan för den egna klassens svek - den som protesterar mot samhällets oegentligheter löper stor risk att själv bli en måltavla för samhällets reflexmässiga egenrättfärdigande och det oavsett om det uppmärksammade varit berättigat eller ej och i dylika sammanhang är hordmänniskans solidaritet ett ytters osäkert - för att inte säga tvivelaktigt kort. Det finns åtskilliga exempel både på små, och mer spektakulära näpsningar av folk som vågat säga ifrån - har själv i det lilla råkat ut för sånt, men tänker också på den anställde på sjökarteverket som påpekade att detta verk undlåtit föra in djupet på ett känt grund i svenska sjökort vilket var den direkta orsaken till att ett stort tankfartyg gick på grund i Stockholms skärgård, men ville få det till att lotsen eller fartygets befäl gjort sej skyldig till försummelse eller oaktsamhet för att de ansvariga där själva skulle gå fria - den killen blev omplacerad från de uppgifter han hade på verket och sin bostadsort till en fyrplats med betydliga kommunikationsproblem större delen av året - han borde få skadestånd. --- Sådana omständigheter även i ett land som sverige som slår sej för bröstet titt som oftast för att vara så demokratiskt och rättskaffens, men som inte kan hantera varken yttrandefrihet eller civilkurage gör att jag utan vidare problem kan respektera de som finner klokast i att göra sina inlägg anonymt. --- Det kan vara väl så angeläget det man har att berätta, men man vill inte förlora sin försörjning för den sakens skull...
|
| Inlägg #30: Postat: 2011-04-07 03:04:00 | |
|
Aguirre |
Gör tankexprimentet att socialfall,kriminella,prostituerade,missbrukare etc. uttrycker stolthet och kräver respekt ?..Jag kan tänka mig det, och jag respekterar dem...likaväl som stataren,skogsarbetaren etc. krävde och fick respekt...därför att ditt människovärde sitter inte i vad du gör för din lön..människor hamnar i situationer och skall inte förminskas för det...Sexarbetare är ett uttryck jag vänder mig emot..däremot...därför att jag anser att sexualitet är ett uttryck för närhet mellan människor i en form som står så långt från ordet "arbete" det kan tänkas...Hela branchen är ett uttryck för kommersialiseing av t.o.m. vårt djupaste känsloliv...och som sagts förut...det är inte världens äldsta yrke..det är det näst äldsta..hallicken var först.Respekt...javisst..acceptans för förhållandena..nej.
|
| Inlägg #31: Postat: 2011-04-07 09:54:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Aguirre #30, Länk: sourze.se , jag skulle inte kunna använda en sådan tjänst, inte ens om jag inte hade ett fast förhållande, då den i dag är degraderande för båda parter. Men som jag med min ytliga förståelse förstått saken så handlade det i templen iallafall ursprungligen inte om enbart den fysiska aspekten utan om en initiering i skaparkrafter från gudinneenergier eller vad man vill kallad det, att det var en nödvändig portal för fortsatt andlig utveckling. Kort sagt, även om det inte rörde sig om fasta relationer så var det något som var utfört i kärlek.
|
| Inlägg #32: Postat: 2011-04-07 11:28:00 | |
|
Bizon |
Aguirre #30 I och för sej förstår jag vad du menar då du sammanför människor i sådana kategorier som du gör, men menar också att det blir en alltför grov generalisering då du klumpar ihop könsprostituerade med "socialfall,kriminella,//missbrukare" etc. Köns prostitutionen är inte kriminell oavsett vilket kön som prostitueras - alltså även om en man tar betalt för sitt sex konstigt nog. Av de övriga kategorierna du räknar upp är det bara just de kriminella som är kriminella - att vara socialfall är sällan något en människa strävat mot och kan sägas vara ensam ansvarig för - konjunkturer, arbetslöshet, sjukdom, dåliga skolor i socialt utsatta områden mm orsakar flertalet av dessa vilket inte borde rendera någon missaktning från det övriga samhällets sida. "Missbrukare" då? Ja i ett så utpräglat drogsamhälle som det vi lever i måste det rent biologiskt utfalla en viss procent individer vars kropps och mentala konstitution inte klarar ett "normalt" drogintag som flertalet andra medborgare gör - detta inte heller något man kan klandra individen för då utfallet inte kan ses på förhand och verkliga alternativ inte finns eller är ytterst oattraktiva. --- Det du säger om att människovärdet inte sitter i vad vi gör för vår lön är en grundtanke som i sociala sammanhang och samhällsmoralen som den kommer till uttryck i praktiken tyvärr bara är en vacker tanke. Samhällets smörjmedel heter pengar och så länge en människa har pengar åtnjuter den ett visst värde och därmed respekt - har du inga pengar är det ingen annan respekt än den från stadsmissionen du kan få en lite fläkt av i soppkön. --- "Sexarbetare" kontra det att du "anser att sexualitet är ett uttryck för närhet mellan människor" - ja var och en har naturligtvis rätt att hålla sej till sina egna föreställningar om vad som är rätt och fel, men. Många sexarbetare är av en helt annan mening och borde inta ha mer rätt eller fel än andra som har meningar - uppenbarligen tycker fler aktörer i till exempel porrbranschen att jobbet/arbetet är både roligt och ger tillräkligt mycket ekonomiskt utbyte - liksom lagstiftarna som undantagit pengatransaktionerna i den branschen från sexköpslagen som ju ändå handlar om samma sak - kan det möjligen bero på att den hanteringen drar in miljarder åt statskassan? Medan mängder av människor föraktar sexarbetarna sedan dom onanerat färdigt. Dubbelmoralen är tyvärr inte makalös i det här landet heller. --- Aguirre, jag får en känsla av att du har en högt ställd föreställning kring mänskligt driftsliv - skälv konstaterar jag bara med stöd av det jag ser i världen att detta uttrycks inom ett spann jämförbart med begrepp som himmel och helvete - och allt ryms tydligen inom den mänskliga naturen. Därmed inte sagt att människan ska försöka stävja de värsta tokerierna och sträva mot att i stort bli en bättre mänsklighet, men man måste vara vaksam på att inte göra sej till talesperson för den i många frågor synliga "tallibaniseringen" - dvs, att fundamentalistiska krafter uttrycker föreställningar som ska vara gällande för alla andra. Det finna många sätt att förhålla sej till både liv, kärlek och sexualitet, liksom religion och tro,,, och vem har rätt att säga att det ena är rättare än det andra eller förbjuda - om de företeelser som avses inte innebär att människans konstruerade fri, rätt och skyldigheter kränks?
|
| Inlägg #33: Postat: 2011-04-07 15:40:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Länk: ekstrabladet.dk
Denna, danmarks största kvällstidning, har accepterat annoncering för slika tjänster allt sedan sjuttiotalet kanske längre. Aldrig någon i Danmark som protesterat mot detta vad jag vet |
| Inlägg #34: Postat: 2011-04-07 16:35:00 | |
|
Aguirre |
Bizon "Det finna många sätt att förhålla sej till både liv, kärlek och sexualitet, liksom religion och tro,,, och vem har rätt att säga att det ena är rättare än det andra eller förbjuda" ..jo..det är sant men om du bedrev religiös prostitution och gick över till Livets Ord för en transfersumma på 10.000 så skulle jag inte ta din övertygelse på allvar...inte heller skulle jag ta sex på allvar om det var pengar inblandade.
|
| Inlägg #35: Postat: 2011-04-07 17:54:00 | |
|
Bizon |
Aguirre - nej naturligtvis, så länge du talar för din egen övertygelse och själv lever efter den så har jag ingenting att erinra mot det. Men du är ju en intelligent karl och följer med i debatten här på Sourze och säkert även annorstädes och då ser du säkert liksom jag att fundamentalismen med sin egen ensidiga sanning griper omkring sej för att få denna att gälla för alla - inte bara inom sexualiteten vilket åtminstone jag motsätter mej. Här handlar det om att sälja sexuella tjänster - i en annan tråd handlar det om onani - i båda fallen får jag en indikation om att vissa motståndare till båda företeelserna har någon anknytning till kristet fundamentalistiska värderingar. I andra trådar har islamsk fundamentalism kommit till uttryck - och båda fenomenen anser jag måste hållas kort. --- Men som sagt - så länge folk själva efterlever sin egen tros föreställning och respekterar andras så anser jag att det är upp till var och en. --- Det knepiga i sammanhang då man refererar till tro på en övergripande guds vilja och lag är ett nödvändigt tillägg till att var och en ska få leva efter sin egen trosföreställning måste göras för att undvika att bli missförstådd. Du kan se att jag gjort det i många inlägg i frågan - det nödvändiga tillägget är att tro och trosföreställningar bör ha rätt att efterlevas om dessa är förenliga med de av FN sanktionerade mänskliga fri och rättigheter.
|
| Inlägg #36: Postat: 2011-04-07 23:13:00 | |
|
sunnyb |
Bizon.Jag kallar min väninna i över 20 år för den lilla horan eftersom hon skrev en bok Isabels atelje där hon i jagform konsekvent kallade sig för Den lilla horan.En hora som dock inte tillät beröring:bara posering o massage. Tills hennes försvinnade utgick vi alla vänner att hon var oskuld som hon påstod.Under hela vår bekantskap levde hon som en nunna.Den historien som senare rullades upp var helt osannolik.
|
| Inlägg #37: Postat: 2011-04-07 23:15:00 | |
|
sunnyb |
Thomas:Man kunde annonsera i DN här med på 70 talet innan sex blev fult.
|
| Inlägg #38: Postat: 2011-04-07 23:28:00 | |
|
sunnyb |
Aguirre: De jag arbetat med har haft mål med sina liv men liksom jag inte haft möjligheter att ta sig till t.ex studier själva. Av de jag ännu känner är några f.d horor egna företagare,en är psykolog,några har doktorerat,en är läkare,3 är författare. Det finns ingen tragik i att även en barnhemsunge eller misbrukarbarn kan förverkliga sina drömmar med några års hårt arbete i sexbranchen.Att städa eller jobba på fabrik ger inte de ekonomomiska möjligheterna. En exhora i Amsterdam som jag kännt sedan ungdommen skrev först en bok när hon slutade:The happy Hooker.I dag driver hon flera "Bed and Breakfast" i Amsterdam men bor vid Rivieran.Gail Petersen i USA är i dag en repekterad proffessor i sitt ämne. Du gör som många andra:blandar in missbrukare o utslagna i debatten.De är givetvis tragedier vilka yrken de än har har haft Jag kände en del journalister på 70 talet o jag tror ingen av dem lever i dag:de söp ihjäl sig.Min plastson tog heroin som ledde till självmord.DET är tragedier o det finns missbrukare även bland sexarbetarna fast de ofta måste sälja sig på gatan för mat o logi.Det är emot dem o deras kunder den nya lagen slår hårdast.
|
| Inlägg #39: Postat: 2011-04-07 23:37:00 | |
|
Nexa |
sunnyb: Att ha synpunkter på sexindustrin är inte det samma som att ogilla sex. Jag inser att du troligtvis har mer inblick i industrin som sådan än vad jag har. Men det hindrar inte att industrin som sådan ger en syn på män och kvinnor som inte är helt sund. Sex är på alla sätt fint om det sker mellan personer som älskar varandra, eller som helt enkelt har skönt tillsammans. Men sex där pengar byter ägare kan aldrig vara jämställt.
|
| Inlägg #40: Postat: 2011-04-07 23:39:00 | |
|
sunnyb |
A 34: Nej det är få av kunderna som väntar sig evig kärlek: Men många får o ger en värme o en vänskap som med mina gamla kunder räckte livet ut. Jga kund eju inte sluta träffa de som var 80 när jag slutade:var skulle de hitta någon ny som kände dem så väl o visste om deras förluster? De behövde inte bara stripp utan mera kramar,kyssar o samtal.Eler var raggar en man som är 82 o varit gift med samma kvinna i 60 år när hon dör? O aldrig varit med någon annan i hela sitt liv? Vi fick i alla fall över 4 fina år tilsammans en kväll i veckan.
Byta religion,politik eller ingå äktenskap för pengar är för mig så oetsikt att så mycket pengar finns det inte.Att ge massage,krams o visa sin nakna kropp inkräktar aldrig på din intrigitet.Herre Gud:jag badar naken varje dag i min trädgård sedan hela livet.Yllemössa vintertid.Stör sig någon på det är det deras problem:man måste faktiskt öppna en av grindrana för att se hela poolen. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.