| Inlägg #61: Postat: 2011-04-12 12:51:00 | |
|
Aguirre |
"Fråga gärna varför kvinnor ställer upp på den reklamen!"...Det behöver inte fråga...Reklamen funkar på framförallt Jockar..och den finasieras tungt av patriarkala nätverk,och storkonsumenterna av porr är män, det vet alla sedan länge...Men det är väl antagligen den statsfeministiska konspirationen som får mig att se det så för att de skall dölja kvinnornas hemska förädiska natur för oss utsatta män.... :-
|
| Inlägg #62: Postat: 2011-04-12 12:55:00 | |
|
Inger Olsson |
Märklig debatt. Nå, det råder ingen tvekan om vad människor hellre väljer på kåken och ungdomsvårdsskolor. Och där finns inte "moralisterna"... Att sälja sig själv är detsamma som att du INTE har självrespekt. Sådana signaler märks tydligt. Det är nog bara dem själva, vissa, som tror att de är smarta när de kör med vaselin... /// Sen kan man undra om de som påstår att det ÄR skillnader på män och kvinnor i nästa ögonblick, det handlar om prostitution, inte är någon skillnad. Antar att de endast bevakar sin egna, inte så sällan, fixerade lust... Nå, skulle kvinnor ha samma "enkla" lust som män kan "ha" att han inte ens ser "horan", som är både skitig och starkt påverkad, tja, då skulle världen vara överbefolkad för längesen.
|
| Inlägg #63: Postat: 2011-04-12 12:57:00 | |
|
Aguirre |
Inger..stort A :-
|
| Inlägg #64: Postat: 2011-04-12 14:40:00 | |
|
sunnyb |
Nexa: Nu har ju ordet hora ändrat mening o blivit dels en betckning på att ta betalt för sex:dels ett skällsord.Annars betyder det att begå hor.Hor i biblen o morlans bondesamhälle var att ha samlag utan att vara gift.De unga flickor som avslöjades fick sitta i skamstocken utanför kyrkan samt bära en särskild Horluva så att alla kunde se vad som kom på vägen o undvika "hormöte".Enkelt hor kallades det när bara en eller ingen var gift.Då gick mannen fri.Dubbelt hor dvs båda var gifta fick konsekvenser för mannen oxå men i jämförelse med kvinnans ringa.Jonas Frykmans avhandling Horan i bonde samhället är en mycket rolig bok som man kan läsa om igen.Ärbara kvinnor kunde se horluvan på långt håll o undvika "hormöt" men skulle man med kon till tjuren så lönade det sig att gå omvägar just för att få "hormöte" då det var en garanti för lyckad parning.Man förknippade inte hor-begreppet med pengar förrän in på 1900 talet i Sverige.Våra manliga kolleger på 70 talet kallade det ATT hora.Eller fnaska.Ett verb således:den handling eller tjänst de utförde för pengar.De sade sig inte VARA hora vilket ju ingen människa ÄR .En gullig kille jag kände väl utryckte sig så här:jag ska bara fnaska ihop en juristutbildning.Han är advokat i dag.
|
| Inlägg #65: Postat: 2011-04-12 14:48:00 | |
|
sunnyb |
Aquirre: De stackare som går ute på gatan har defenetivt problem:det kan vara missbruk,bostadslöshet eller så är de på rymmen undan någon-något.Ungeför som om jag skulle dömma alla jornalister efter en viss pub där de satt o söp ihjäl sig så gått de kunde o de tongivande började med uppåttjack.Poppis i de kretsarna på 70 talet.Man undrade ibalnd om ALLA jornalister var desperata eller misbrukare som behövde hjälp.Men de andra satt väl inne o skrev förmodar jag ?
|
| Inlägg #66: Postat: 2011-04-12 14:56:00 | |
|
sunnyb |
Inger:moral kan handla om så mycket.Jag skulle aldrig kunna arbeta i en vapenfabrik eller leva med en man som inte var pacifist.En av mina största kärlekar föll på detta:han hade en hög post i vårt försvar.Så hög att han inte behövde smusta ner händerna själv men ändå.Min son satt 4 månader i fängelse o missade både flickvän o arbete för att han vägrade bära vapen.hna ÄR 40 NU-"Kan du inte säga att du har religiölsa skäl,undrade inskrivningsnämnden.Då hade han lätt sluppit.Men att ljuga är oxå en synd o kalla sig kristen när man är ateist var värre än alternativet.Han hade fått lära sig att stå för sina åsikter.
|
| Inlägg #67: Postat: 2011-04-12 15:04:00 | |
|
sunnyb |
Inger igen: På kåkarna är moralen mycket strikt.Mycket mera än "ute".
Men den ser bara annorlunda ut.När min pedofilpappa satt inne försökte han hitta på alla möjliga skäl en gång t.o med spioneri: på grund av vad de andra internerna gör mot den som förgriper sig på barn. O det ska inte mycket till brott mot "fängelseetiken" innan det lönar sig med frivillig isolering.På´Norrtälje där jag haft en "övervakningsunge" finns den avskilda bunkern för sexbrottslingar där de bara kan slå på varandra.Hur många fängelser har du själv besökt Inger som inte uppfattat detta stenhårda reglement? Den som en gång tagit med knark in är fast . |
| Inlägg #68: Postat: 2011-04-12 15:09:00 | |
|
Jan Olsson |
Ett intressant ämne! - kanske kan bli lika långt som "Foliohattar spekulerar..!" - kanske t.o.m. någon som kan komma på en konspirationside om detta? - ack ja,det sexet,det sexet! - vad vore vi utan? -
|
| Inlägg #69: Postat: 2011-04-12 15:33:00 | |
|
Per W |
Folio?
|
| Inlägg #70: Postat: 2011-04-12 15:42:00 | |
|
Inger Olsson |
#67 Även brott har sin hierarki. Att folk som har förgripit sig på barn lever farligt på kåken är inte okänt. Tvärtom. "Moral" är koder på l å s t a ställen. Man har satt sina egna lagar i första hand. T ex att straffknulla tjallare på kåken är i många andra länder inte ovanligt. Då golning även betraktas som ett av de "värsta brottet". Men ärligt talat: jag vet inte vad din pedofilpappa och son, som vapenvägrade, har med saken att göra. Såvida de inte var kända som även prostituerade när de väl satt inne, men det framgår ju inte.
/// Jag vet mycket väl på hur man ser på människor, oavsett kön,som säljer sin kropp på inlåsta ställen. I den världen är ordet "självrespekt" större än utanför dörrarna. Bedragare, bankrånare står högt "i kurs" då det kräver en viss smarthet. Vaselinanvändare tycker man i bästa fall synd om. Av flera skäl. |
| Inlägg #71: Postat: 2011-04-12 15:50:00 | |
|
Inger Olsson |
forts. På 70-talet annonserade hororna i även lokaltidingar men det fanns många hallickar bakom. Fast hororna menade på att de bara försörjde den som hon älskade... Vidare var det många som kom i missbruk efter en tid - om de inte tidigare hade haft ett sådant med i bagaget. Barnporr såldes även fritt på den tiden då man kunde finna representanter högt i den politiska sfären som propagerade för att sexuell aktivitet med barn inte skadade våra minsta... Ja, det var visst goda tider på 70-talet. I alla för en del.
|
| Inlägg #72: Postat: 2011-04-12 15:54:00 | |
|
Jan Olsson |
Ja,Per W, - Folio! Femininum - Inte utesluta kvinnan i detta viktiga spörsmål! - Eller?
|
| Inlägg #73: Postat: 2011-04-12 16:03:00 | |
|
Bizon |
Nexa - det är lugnt :- Min fråga kvarstår dock om vilka belägg du har kring annonserna som skulle ha dömts för att ha varit stötande för män och då för att ha exponerat den manliga kroppen på ett sexistiskt sätt - jag är väl dåligt bevandrad i ämnet och tycker personligen att boxerrobbans fällning var rena skämtet - det borde ha överklagats. --- Förresten var jag inne i en tidningsaffär här om dagen för att kika lite på mans- respektive kvinno-kroppsexponeringen inom den vanliga veckotidningsfloran. Där kan man snacka om överrepresentation av kvinnor och hud precis som jag påpekat i en liknande diskussion för länge sedan så det är inte mycket som förändrats - och då pratat vi inte om porrtidningar utan om magasin riktade direkt till kvinnor - så frågan kvarstår även där - varför köper kvinnorna dessa om dom inte vill ha dom?
|
| Inlägg #74: Postat: 2011-04-12 16:22:00 | |
|
Jan Olsson |
Drömmer väl om att se ut som på bilderna! - dom också! - liksom jag drömde om Humprey Bogardt,när det begav sig! - fast nu är jag bara glad att jag finns - så får jag se ut hur som helst! - det gör jag också!
|
| Inlägg #75: Postat: 2011-04-12 16:32:00 | |
|
Nexa |
Bizon: Inga belägg mer än domsluten. Se sa just så om Boxer-Robert att det var för att män känner sig kränkta. Och då undrar jag varför de inte skriver så i de andra fallen.
Den exakta formuleringen: "Även om avsikten med annonsen var att presentera en humoristisk koppling mellan mannen i underkläder och produkten i sig framställs mannen genom sin pose och brist på kläder som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för män i allmänhet.” Hur många reklambilder har vi inte sett där kvinnor framställs på samma sätt? Jag har inga svar på den frågan om varför kvinnor fortsätter att köpa dessa tidningar. Tror inte jag tänker som de stora flertalet. Själv köper jag inte dessa tidningar, bl annat p g a detta. Min gissning är att många köper dem eftersom inte inte finns några alternativ. Och troligtvis så fortsatte även frågeställarna, de som önskade mer manlig fägring, att köpa tidningarna. |
| Inlägg #76: Postat: 2011-04-12 16:52:00 | |
|
Nexa |
Boxer-robert kränker män
Länk: files.marianova.com Utt alande: Även om avsikten med annonsen var att presentera en humoristisk koppling mellan mannen i underkläder och produkten i sig framställs mannen genom sin pose och brist på kläder som ett rent sexobjekt på ett sätt som kan anses kränkande för män i allmänhet.” , men dessa kränker inte kvinnor: Länk: reklamombudsmannen.org Uttalande: Bilderna är enligt nämndens bedömning inte sådana att de genom val av poser, modell eller miljö framställer kvinnan som ett sexobjekt eller annars på något kränkande sätt. |
| Inlägg #77: Postat: 2011-04-12 18:22:00 | |
|
Aguirre |
Nexa....där ser man..vem hade kunnat tro att det fanns en sån dubbel standard :- Och med tanke på att Boxer-robert är en teckning...så blir det ju ännu sjukare...Men sjukast av allt är samhället gjuter fast dessa bilder i de unga från så tidig ålder att det skall behövas en aha-upplevelse för att de skall se könsmanipulationen...men alltid när man ser sådana bilder så vet man att det rör sig om ett kommersiellt sammanhang...så det blir nog att göra sig av med kommersialismen för att slippa skiten.
|
| Inlägg #78: Postat: 2011-04-12 18:24:00 | |
|
Bizon |
Nexa - ja jag kan bara instämma i att bristen på logik, rim och reson är påfallande i båda dessa motiveringar för fällande och friande. Jag har inte hört någon man uttrycka sej ha blivit sexuellt attraherad av Boxerrobban - tror inte ens att någon bög skulle bli det då det så klart framgår att det inte annat är än ett skämt. Återstår då den kvinliga reaktionen - kan en kvinna känna sej pilskt påverkad av sexobjektet Boxerrobban? Knappast och vi män har väl för länge sedan kommit över upphetsningen pga reklamens slimmade förförerskor med förstorade tuttar och botoxade putmunnar - nej det fordras nog mer än så för att vi ska bli till oss - och de där med sexobjekt - kolla in brudarnas vardagskläder - är det byxor som gäller så går tyget ända upp i alla springor, blusar o.d. lämnar körtlarna på damernas framsida otäckt bara, och är det kjol så slutar den i jämnhöjd med snippan, men inte heller detta är mycket att hetsa upp sej över, det är i alla fall min mening - och vad jag vet så väljer damerna det mesta av sin garderob själva, och tycker troligen om att visa vad dom har - annars skulle dom väl inte göra det, eller? Alltså man skulle ju önska att folk slutade att racka ner på andra och klädde sej eller avstod efter eget skön.
|
| Inlägg #79: Postat: 2011-04-12 18:33:00 | |
|
Bizon |
Aguirre - där tar du upp det egentliga problemet - det sätt på vilket våra kroppar kommersialiserats, men inte bara våra kroppar utan allt som kan omsättas i vinstgivande - och ju mindre lyckliga och tillfreds vi är dess då mer tröst söker vi och ju lönsammare blir vi för profitörerna. Därför menar jag att det handlar om att förändra själva systemfelet - vilket inte kommer att handa hur mycket burka vi än sätter på våra kroppar.
|
| Inlägg #80: Postat: 2011-04-12 22:11:00 | |
|
Jocke S-43 |
Att storproducenter, en masse, gissa vem, av mediokra kommentarer med personangrepp döljer sig bakom anonymitet är ett beklagligt faktum på sourze. Själv avskyr jag reklam. Och knappast någon kvinna är tvingad att prostituera sig i ett välfärdsland förhållandevis. Att populistisk statsfeminism legitimerar både kvinnors våld och småflicksprostitution, vem kan det glädja?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.