Inlägg #41: Postat: 2011-04-01 22:04:00
|
Nexa |
Ljuramannen: Oj, så lätt det är att det är fel. Jag gillar dina låtar. Det jag sa sen hade inte så mycket med dig att göra utan att jag tog upp en strof och associerade till mig själv. Ber om ursäkt om det verkade som någon kritik av dig.
Ok, min association var kasta stenar. Har själv blivit anklagad för att ägna mig åt det eftersom jag har "fel" åsikt enligt majoriteten i åtminstone en fråga. Säkert flera.
Själv skulle jag inte kunna åstadkomma något liknande eftersom jag är totalt omusikalisk. Mitt "vapen" är pennan. Ok?
Hade egentligen inte tänkt säga något mer ikväll här på Sourze eftersom jag har haft en "skitdag" uräkta språket och att det är lätt att det blir missuppfattningar då. Ville i alla fall be om ursäkt och förklara hur jag menade.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2011-04-01 22:10:00
|
Leif-Arne Undvall |
#37 Vag göller kontaktsiter så kan nog ditt antagande gälla. Då lag läste socialpsykologi i Växjö så skrev jag min exuppsats om självpresentation på kontaktsiter. Jag lade in två annonser där jag själv säkte kontakt, både med mina korrekta uppgifter hustrun var informerad men inte helt entusiastisk, och en förment kvinnlig. De som svarade på mina annonser frågade jag om de ville ställa upp på en intervju. Färvånansvärt många ville göra detta, självklart anonymt. En hel del medgav att de förskönade sig själva en del, man skrev inte gärna att man var arbetslös etc utan drog helle till med sådant som ekonomisk oberoende etc. Haken med att försköna sig själv är att förr eller sedare som begär någon syn, i dessa fall skall det mycket till att den relation som inletts får en fortsättning. För en del blev den person man beskrev i annonsen ett slags överjag, dvs den person man egentligen skulle vilja vara, det slaghs beteende tycker jag man kan se hos en del skribeter på Sourze även.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2011-04-01 22:21:00
|
Ljuramannen |
Ingen fara Nexa, försökte själv bara vara rolig, utan att lyckas särskilt väl...
|
|
Inlägg #44: Postat: 2011-04-01 22:26:00
|
Nexa |
Ljuramannen: Haha, skulle ha hållit tyst då. Vin och diskussioner är aldrig en bra kombination...
Drar mig tillbaka med mitt glas och tycker lite synd om mig själv;
|
|
Inlägg #45: Postat: 2011-04-02 00:35:00
|
Aguirre |
#42 Självklart är anarkismen en utopi...utopier är det enda man skall kämpa för, därför att det är bara processen mot målet somgaranterar att man rör sig åt rätt håll...Jämför Nollvisionen i trafiken...den är en utopi...men målet är satt så att man hela tiden gör sitt yttersta för att bli bättre. Målet är Maximal frihet jämt...kommer vi att nå det ? troligen inte på tusen år...kommer vi att lära oss och bli bättre och bättre under vägen ? Absolut ! Anarkismen är som sagt inte nåt tillstånd..inte nån ideologi, det är ett förhållningssätt för mänsklighetens frihet..och då är utopi det vi kämpar för...det omöjligas konst.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2011-04-02 02:37:00
|
oscar berven |
Aguirre #45 För mig är Anarkism-mänsklighetens Frihet fö varför väga in ordet mänsklighetens i en möjlig total frihet? som att kalla kärlek; ansvar, äktenskap eller orgasm. Kärlek är. Frihet är. _____ –Frihet är när vem som helst får beskriva vad frihet är, och i enlighet efterleva den, utan intrång, skada eller tvång på andra och deras definitioner av begreppet–_____Mao. Aguirre, så har du rätt att kalla din frihet för ... precis hur du än vill definiera det. Jag beskriver helt enkelt mi
|
|
Inlägg #47: Postat: 2011-04-02 03:19:00
|
Aguirre |
oscar..inte säker på att jag fattar dig rätt...men det du säger låter vettigt...självklart ingår i maximal frihet att var och en får "beskriva" friheten...Däremot kan ingen beskriva friheten i auktoritära termer. Är detta ett problem ?
"kärlek; ansvar, äktenskap eller orgasm" kan vilken förtryckare eller för den delen förtryckt beskriva...frihet kan däremot inte involvera vare sig förtryckt eller förtryckare, beslutare eller beslutad över, i sin beskrivning...Självklart behöver heller inte varje människa som efterstävar maximal frihet kalla sig anarkist..men jag kan svårligen tänka mig att nån skulle vilja kalla det nåt annat ? men jag kan tänka mig att det kan förekomma...och skulle då välkommna det...du är Oscarkist och jag är Aguirrekist och Dag är Dagkist..eftersom anarkism inte går under en fana,för ett system, så vore det ju kul, även om jag inte kan se att det vare sig främjar eller hämmar saken...men att nåt är kul är ett väldigt bra skäl att tillämpa det. :-
|
|
Inlägg #48: Postat: 2011-04-02 03:48:00
|
Aguirre |
#42 Leif...spännande...inte så konstigt i en tid där "social kompetens" "image" och "respect" är nåt slags vaga koder som folk skall försöka efterleva..Ideen om "privatlivet" har ju verkligen tagit tag i oss under efterkrigstiden...och ganska effektivt gjort oss mer främmande för varandra än troligen någonsin förr...att vara ärlig med hur man är, har helt enkelt blivit dålig bizznezz för folk...Numer har ju alla yrkesgrupper CV:n...och det finns kurser i att CV framhäva eller förfalska sig själv..antar att detta gäller även i relationer...Nu tror ju inte jag personligen på ideer om överjag och sånt...annars hade ju terapi varit en lösning.Att attackera härskartekniken som drivs under rubriken "Privatlivet" är ett snabbare sätt tror jag...I många fall har anonymitet på internet gjort att många vågar berätta vad de verkligen känner och tycker för varann..det kan vara ett viktigt steg för att ta ut mer ärlig öppenhet i vardagen också tror jag.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2011-04-02 11:17:00
|
oscar berven |
Aguirre "anarkism inte går under en fana" nej det gör den kanske inte, eller borde inte. Ord laddas så lätt som bekant, tom ordet frihet _____med mitt lilla frihets credo så betyder det just att alla kan ha sin ism, Aguirreism, Leifism ... el Kalle kanske vill ha, helt fritt valt, kungadöme anno 1429 ...
|
|
Inlägg #50: Postat: 2011-04-02 14:06:00
|
Aguirre |
Na..oscar...ett kungadöme anno 1429 kan inte uppfattas som en frihetsbeskrivning...i det att den innehåller auktoritära element...i friheten ingår rätten att beskriva sin frihet och att benämna den...men gillar man kungadömen anno 1429...då har man beskrivit något annat.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2011-04-02 20:13:00
|
oscar berven |
i enlighet med credot, så kan det alltså utgöra en frihet för någon ... om det nu stod dem fritt valt. Vissa vill kanske genuint ha en auktoritet och finna sitt varande i det. Vad du kallar det är eg inte relevant för den andre.
|
|