Inlägg #1: Postat: 2011-03-01 12:46:00 | |
Hansson |
Tack för detta, men jag är rätt att våra makthavare inte själva kommer att erkänna att det de gjort med Svearike har varit fel, i deras ögon kan inget vara fel, dvs inte om de fått för lite i lön.
|
Inlägg #2: Postat: 2011-03-01 12:51:00 | |
MDAMZ |
Hej Glenn och Fredrik jag svarar på kommentarerna här som ni lagt i facebook rutan.
Kollektiv bestraffning är rätt ord för den grymhet som nu drabbar många i sverige idag. Hur gick det till när Sverige blev en modell för mobbing och trakaseringar av människor? Vi har blivit lurade och bespottade. Fredrik du skriver om osthyveln som skalar ner vår välfärd som såg till att alla på något sätt kunde ha ett drägligt liv, nu ska välfärd endast kunna fås om din plånbok har rätt innehåll. Osthyvlarna har hyvlat i många år och nu är det de friska som är sjuka de arbetslösa som ska kickas ut för det privata alternativen. Var finns de mänskliga rättigheterna för det svenska folket? |
Inlägg #3: Postat: 2011-03-01 15:49:00 | |
Jan Olsson |
Får väl återgå till planhushållning? - Bättre att vara fattig & sjuk.när ALLA är det! -
|
Inlägg #4: Postat: 2011-03-01 15:53:00 | |
Tomasz Striner |
Jag vet inte om artikelförfattaren läser tidningen men Försäkringskassan har fått in 1 miljard 10 00 miljoner genom sin kontrollverksamhet förra året:Länk: forsakringskassan.se
Det får ses ganska bra eftersom det för något mer än fem år sedan inte fanns ngn kontroll på kassan och politiker som bagatelliserade fusket där. När det gäller artikelns innehåll i övrigt så är faktanivån på det som skrivs så låg att det endast går att kommentera det som står där genom känsloargument som påminner om författarens syn på det hon kommer i kontakt med. Väntar på någon som inte bara tycker om problemen utan även kan vissa i en faktisk verklighet på varför man tycker som man gör. Vill man ändra ngt räcker det inte bara att tycka... |
Inlägg #5: Postat: 2011-03-01 15:58:00 | |
Tomasz Striner |
Vill tillägga till det jag skrivit att det är många fel med såväl sjukförsäkringen som arbetslösheten och de åtgärder som finns för att få ner den. Orsaken till dessa fel kan hittas såväl hos politiker som oss som medborgare. Att bara gnälla åt ett håll leder ingenstans. Verkligt mod är när man inte bara kräver utan även är beredd att ge till samhället. Detta är ngt som är svårt att hitta bland såväl rikisar som flyr från skatten samt bland alla arbetsskygga som vill att samhället ska stå för deras försörjning.
|
Inlägg #6: Postat: 2011-03-01 16:36:00 | |
tobias |
3 Jan Olsson Det där är ju en så låg och patetisk kommentar att det kunde du behållit för dig själv, för nu bevisar du bara att du inte har en aning om vad du pratar om.
|
Inlägg #7: Postat: 2011-03-01 16:39:00 | |
tobias |
4 & 5 Du gör två grundläggande och allvarliga fel i dina kommentarer. Först och främst dömer du ut en känslomässig upplevelse som en ogiltig faktor. Med det förhållningssättet så kan vi lika gärna införa 14 timmars arbetsdag utan lunch. Allt gnäll och klagomål är bara känslomässiga argument. För det andra så klagar du på de som "gnäller" men verkar inte inse eller låtsas om som att du framstår som en storsvulstig gnällspik själv då du fördumsfullt kastar ur dig att folk är arbetsskygga och kräver att få pengar utan att anstränga sig. Oerhört korkat påstående och saknar dessutom helt och hållet en grund baserat på fakta. Så du gör ett tredubbelt klavertramp, tänk dig för nästan gång du skriver något.
|
Inlägg #8: Postat: 2011-03-01 16:50:00 | |
Jan Olsson |
Mister Besserwisser har talat - inlägg 6&7 -
|
Inlägg #9: Postat: 2011-03-01 16:54:00 | |
MDAMZ |
4 & 5...Jan min första reaktion på din kommentar var att du läser tidningar för mycket och tror på det massmedia serverar dej. Vad blev det av de en miljard som de med olika åtgärder krävde tillbaka? Kan det vara så att utbetalningar som gjorts har även inkluderat de som nu är sjuka men friska fast sjuka egentligen som står för FK gedigna arbete att driva in utbetalda ersättningar? Du förvirrar sedan allt med att egentligen ta tillbaka allt du skrev i 4 kommentaren i 5 kommentaren så vad jag förstår så tycker du egentligen ingenting utan sätter dig bekvämt tillrätta. Min syn på problemen inkluderar inte att jag själv just nu är sjuk eller arbetslös, däremot är jag en av alla enskilda fallen som är vi alla boende i Sverige, jag berörs och agerar mot att de rättigheter har tagits i från oss, som vi människor i vårat land har betalat för. Jag ifrågasätter med all rätt det som idag pågår mot våra medmänniskor i vårat land.
|
Inlägg #10: Postat: 2011-03-01 20:03:00 | |
Tomasz Striner |
Till herr Tobias och MDAZ: Lär att skilja på sak och person. Sen bör MDAZ inte fråga så mycket utan försöka att ta reda på saker och ting. Då kanske MDAMZ kan få ordning på sitt skrivande och hålla sig till saken utan att svämma över med sina känslor.
|
Inlägg #11: Postat: 2011-03-01 23:42:00 | |
tobias |
10 Jag anser att både jag och artikelförfattaren skiljer utmärkt på sak och person. Tror nog att det är du själv som borde skilja på det där. Du bemöter min kritik med ett osakligt påhopp. Och i din kommentar i nummer 5 så utgår du, helt osakligt, från att det är fel att gnälla på de hårda och rentav kränkande och misstänkliggörande åtgärder som försäkringskassan har satt in på regeringens order. Och du motiverar det med att det finns många arbetsskygga som förväntar sig bli försörjda av ren lathet. Kom med en källa på det, för annars ser jag det som rent förakt. Och förakt är i allra högsta grad ett känslomässigt argument kan jag upplysa dig om. För övrigt står det ingenting i den rapport du länkade till att det handlade om medvetet fusk. Jag säger inte att det inte förekommer något fusk, men en hel del av besparingarna som du nämner verkar snarast bero på felaktig hantering av försäkringskassan. En stor del av det fusk som faktiskt upptäckts består också i att personer tar ut a-kassa eller sjukförsäkringar medan de jobbar svart, vilket knappast handlar om lathet, utan om samma sorts girighet som hos skattesmitarna. Det är ju såklart inte heller bra, men om jag förstått rätt så är det en del av detta som man lyckats kontrollera bättre nu och det är jättebra. Men den utbredda synen är att de arbetslösa och sjuka är lata och otacksamma som bara kräver pengar, vilket även du gav uttryck för i ditt inlägg. Och den synen är som sagt känslomässigt föraktfull och helt utan grund. Sedan kan det ju vara intressant att sjukförsäkringssvinnet som många felaktigt likställer med att allt är fusk beräknades uppgå till 5-7 miljarder per år, och det beräknade svinnet i skattefusk och avancerad skatteplanering beräknades uppgå till 110-130 miljarder per år. Ställ sedan mängden kritik och insatser mot sjukförsäkringssvinnet i relation till mängden kritik och insatser mot skattefusk, så får du en svårförklarlig snedfördelning. Nu har iofs Borg & Co börjat göra insatser mot skatteparadis och liknande, vilket hedrar dem. Men tills helt nyligen fanns bara fokus på de som redan hade det sämst i vårt land, och som anklagades helt osakligt för att bedriva en omfattande mängd fusk.
|
Inlägg #12: Postat: 2011-03-01 23:58:00 | |
Aguirre |
Ahh..Striner igen...han kommer alltid för att försvara myndighetsövergrepp..vad driver karln..? En verkligt lojal stasstjänare..en nyttig.....Lärde han sig inget de andra gångerna han försvarade statens bödlar ?...Måtte Påskuppropet svida i mannen. Gå gärna tillbaks till hans andra trådar..där hoppar han jämfota på svaga och utsatta..
|
Inlägg #13: Postat: 2011-03-02 02:22:00 | |
Kent |
Olsson är ett troll som har för vana att spela enfaldig på Sourze. Vad gäller Striner så är han uppenbarligen inget troll utan de facto enfaldig.
|
Inlägg #14: Postat: 2011-03-02 03:18:00 | |
Aguirre |
Det är farligt att vi betalar lön åt såna som Striner....han fattar ju inte ens att han är anställd för våra skattepengar...och skall vara vår tjänare...skrämmande vad en statlig anställning kan få för konsekvenser..sätta sig och skita på de som drar ihop till hans lön ?..Statsapparaten måste avvecklas till ett minimum...på så sätt är det bra att FK sparkar massa folk..men det måste ersättas av att läkarna får makten att kryssa i sjukskriven på sin dator igen och att pengarna betalas ut automatiskt utan samvetslösa FK-handläggare som onödiga mellanhänder...annars blir ju neddragningen av tokbyråkrater förgäves. Tänk om vi skulle ha en hel statlig byråkrati mellan dig och din bilförsäkring ? Då skulle du inte få ut ett skit om du blev påkörd och premien skulle finansiera levernet åt såna som Striner..
|
Inlägg #15: Postat: 2011-03-02 07:06:00 | |
Jocke S-43 |
11 Tobias. Det är lite lustigt, minst sagt, att den gode Tobias som här ser diskriminering från statens sida genom den offentliga sektorn, men samtidigt hårdnackat vägrar se dagens samband mellan våra myndigheters agerande och den offentliga politik om och mot kön, bl.a., finns även andra faktorer, som ligger bakom. Utan att samme Tobias tvärtom avfärdar kritik mot denna politik som antistatsfeminism! Jag har ett exempel på en pappa som under flera månader inte fick ut sitt underhåll som mamman inte kunde betala och där orsaken helt tydligt var att han enligt FK hade "fel kön". Kommer möjligtvis i en framtida artikel. Finns även fler exempel Så apropå avfärdande av övergripande kritik mot denna bl.a. könspolitik som "antifeministiskt trams", så kommer här länk med lite mer "antifeministiskt trams" från självaste danska kvinnliga jämo!
Gå in på länken, läs och njut eller förfasas, om du nu vågar och inte gömmer dig tillsammans med den där strutsen på bilden! "Lycke Friis Danska jämo till kvinder - stop koenskampen!" Länk: politiken.dk |
Inlägg #16: Postat: 2011-03-02 07:24:00 | |
Jocke S-43 |
11 Tobias, och här. Här har vi lite mer "antifeministiskt trams"! Men titta- minsann från en feminist själv, Helene Bergman, som hade Radio Ellen på 80-talet! Så här skriver hon på Newsmill, för andra gången: "Assange har rätt! Sverige har blivit ett feministiskt Saudiarabien!" Så strunta nu i strutsen, häng med i stället och försök uppgradera värderingarna lite!? För mig själv som insett och sysslat med lite "antifeministiskt trams" under 34 år, och sett den förfärande utvecklingen, är det förstås mycket tilfredsställande att jag hade, fick rätt! Helt eller delvis hittills. För dessa två tämligen bevisande länkar är bara toppen på isberget. Eller "This is not the end - it might be the beginning of the end!" Fritt från Churchill om ett annat diktatoriskt fenomen... Men än så länge måste man alltså söka stöd från kvinnligt håll, det blir "lite mer legitimt" då i dagens könsklimat, med sådant här "antifeministiskt trams"! Eller vad säger du Tobias, vi "lyssnar väl på kvinnors erfarenheter!"? Fritt från en annan "jämo", förre svenske Claes Borgström. Dags att tänka om Tobias?
Länk: newsmill.se |
Inlägg #17: Postat: 2011-03-02 09:54:00 | |
MDAMZ |
Hallå Jocke
har du missat att läsa min artikel...Jag förstår att du vill att vi flyttar från mitt ämne men om jag lovar att gå till det du länkar till kan du då hålla dej till vad som diskuteras här? |
Inlägg #18: Postat: 2011-03-02 10:10:00 | |
MDAMZ |
10# Herr striner du är helt enkelt underbar...vilket utbrott av känsloengagemang du visar här! Precis som du själv skriver behöver vi skjilja på sak och person! Gör du det? När det kommer till de sjuka och arbetslösas situation handlar det om människa, det gör det hela lite klurigt för jag precis som du är människa och ingen sak vilket gör att det är oss människor det handlar om. De hårdast drabbade av reformer skapad av en omänsklig regering och riksdag är måste jag säga människor, varje dag blir människor i utanförskap nedklubbade och utkastade till en oviss tillvaro här i Sverige. Att försvara och visa lojalitet med utsatta människor ser jag som varje medmänniskas huvudsakliga uppgift. Ställa sig bakom ett ökande av fattigdom och tillintetgöra en jämlikhet ser jag som brott mot de mänskliga rättigheterna. Jo jag kan skjilja på sak och person men det här handlar om människans livsituation och det kräver hjärta och hjärna i samarbete. Har du vad som krävs?
|
Inlägg #19: Postat: 2011-03-02 10:38:00 | |
Jocke S-43 |
17 Ja jag hade läst din artikel. Mitt svar var till den kortsynte Tobias, och det problem jag tar uppp hänger ihop med ditt. Bra om du inser det. Varför skall många straffas, för att få spårat ur? Det gäller folk, det har gällt framför allt mannen som kön, och kanske även kvinnor? Läs du mina länkar! Och begrunda sambanden!
|
Inlägg #20: Postat: 2011-03-02 14:52:00 | |
MDAMZ |
#19 Jocke utan att ha läst dina länkanvisningar så har jag enormt svårt att se detta som pågår i vårat land som ett feministiskt problem. Det kan inte handla om könsroller, man eller kvinna? För mig är stölden av våra rättigheter något som gäller alla oavsett kön. Jämlikheten är inte enbart man och kvinna utan makt, rikedom och fattigdom. Det är den typen av jämlikhet som jag menar.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.