Rapportera inlägg

Valt inlägg:

10 Jag anser att både jag och artikelförfattaren skiljer utmärkt på sak och person. Tror nog att det är du själv som borde skilja på det där. Du bemöter min kritik med ett osakligt påhopp. Och i din kommentar i nummer 5 så utgår du, helt osakligt, från att det är fel att gnälla på de hårda och rentav kränkande och misstänkliggörande åtgärder som försäkringskassan har satt in på regeringens order. Och du motiverar det med att det finns många arbetsskygga som förväntar sig bli försörjda av ren lathet. Kom med en källa på det, för annars ser jag det som rent förakt. Och förakt är i allra högsta grad ett känslomässigt argument kan jag upplysa dig om. För övrigt står det ingenting i den rapport du länkade till att det handlade om medvetet fusk. Jag säger inte att det inte förekommer något fusk, men en hel del av besparingarna som du nämner verkar snarast bero på felaktig hantering av försäkringskassan. En stor del av det fusk som faktiskt upptäckts består också i att personer tar ut a-kassa eller sjukförsäkringar medan de jobbar svart, vilket knappast handlar om lathet, utan om samma sorts girighet som hos skattesmitarna. Det är ju såklart inte heller bra, men om jag förstått rätt så är det en del av detta som man lyckats kontrollera bättre nu och det är jättebra. Men den utbredda synen är att de arbetslösa och sjuka är lata och otacksamma som bara kräver pengar, vilket även du gav uttryck för i ditt inlägg. Och den synen är som sagt känslomässigt föraktfull och helt utan grund. Sedan kan det ju vara intressant att sjukförsäkringssvinnet som många felaktigt likställer med att allt är fusk beräknades uppgå till 5-7 miljarder per år, och det beräknade svinnet i skattefusk och avancerad skatteplanering beräknades uppgå till 110-130 miljarder per år. Ställ sedan mängden kritik och insatser mot sjukförsäkringssvinnet i relation till mängden kritik och insatser mot skattefusk, så får du en svårförklarlig snedfördelning. Nu har iofs Borg & Co börjat göra insatser mot skatteparadis och liknande, vilket hedrar dem. Men tills helt nyligen fanns bara fokus på de som redan hade det sämst i vårt land, och som anklagades helt osakligt för att bedriva en omfattande mängd fusk.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?