Bättre att läsa Sourze än Bibeln

Den här tråden diskuterar artikeln Bättre att läsa Sourze än Bibeln.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2011-01-11 20:05:00
Per Person
#19 Varför inte - Allah är förbannad-, det hade väl varit mer passande?
Inlägg #22: Postat: 2011-01-11 20:14:00
Aguirre
Pia...dom var inte bara märkliga...dom var specifikt Gudsrelaterade.
Patrik...hur anser du då att andlighet skall separeras från religion ? Om jag nu missuppfattat dig.
Inlägg #23: Postat: 2011-01-11 20:58:00
Bizon
OK Aguirre - jag kan möjligen ana vad du varit med om och förstår att det var något stort. Men har ändå en fråga som jag hoppas du vill svara på. Du säjer "gudsrelaterade" - betyder det att det var gudsrelaterat utan inblandning av Jesus för då menar jag att det inte nödvändigtvis var en kristen upplevelse, emedan man inte kan förta det den andliga dimensionen. Tänker mej att om du skulle ha din kulturella hemvist i någon annan religiös sfär så hade du kanhända relaterat upplevelsen till den - eller? ----- Därmed har jag sagt att jag har den uppfattningen att den rena andliga upplevelsen inte behöver ha något med religion att göra - undrar vad man kan tänkas få ut av att härleda ordet "religion". Associerar till "regler", och reåter,,, åter till gud kanske - beträffande det sista har jag en känsla av att man kommer närmare gud med andlighet än man gör med religion.
Inlägg #24: Postat: 2011-01-11 21:11:00
Aguirre
Med religion i sin bästa form får man vägledning av sådana som gått vägen före en, den andliga vägen, jag ser ingen motsättning där, snarare en förutsättning. Upplevelserna var av karaktären...Aha, där är du och du har varit där hela tiden..och gjorde det förnuftsmässigt orimligt för mig att inte erkänna Guds existens, Jesus och den Helige Ande for med på köpet :-..det är ovant för mig att prata om min tro...det gör jag inte ofta..men jag lever i nån slags varm trygghet för det mesta...det gjorde jag aldrig innan.Då levde jag bara i förnuftet och rationaliteten och trodde att det var allt som fanns.
Inlägg #25: Postat: 2011-01-11 21:42:00
Patrik
Eftersom jag är ateist, eller åtminstone agnostiker, så har jag ingen direkt åsikt om "andlighet". Men om man pressar mig så säger jag väl att det är vårt inre själsliv som är "andlighet". Religiositet handlar om att anpassa sig till normer uppställda i ett system som omfattar andlighet fyller andlighet med visst bestämt innehåll, kanske samt förhållningsregler i den materiella världen. En gång överställda sekulära lagar, men idag i moderna stater underställda desamma -fast dessa i mycket stammar just från religiösa regler, vilkar stammar från mer allmängiltiga uråldriga sociala regler och tabun. Religositet är kanske ett sätt att föra samman den materiella världen med den inre andliga världen, samt uppnå värdegemenskap även i den inre andliga världen. Personligen känner jag inget behov för en sådan omfattande och kontinuerligt pågående till skillnad mot formativ under barndomen extern styrning av mina åsikter och värderingar. Mycket utlagt -hoppas det hade någon relevans till frågan!
Inlägg #26: Postat: 2011-01-11 22:00:00
Aguirre
"Personligen känner jag inget behov för en sådan omfattande och kontinuerligt pågående till skillnad mot formativ under barndomen extern styrning av mina åsikter och värderingar."...Gott, det känner jag inte heller....jag tror inte Gud verkar styrande...på åsikter och värderingar sådär direkt...kanske tänker man sig en gång till för, innan man gör sin nästa illa, i bästa fall.
Inlägg #27: Postat: 2011-01-11 22:40:00
Pia I
#19 Per
Vad har du fått ifrån, att du tror dig kunna ändra ett namn som konstnären valt till en tavla? Oerhört förmätet och fräckt! Varför heter du inte Sankte Pär, i stället för Per Persson? Det kan man fråga sig? Sen är alla så snabba med att säga att de är asteister här i landet. För mig betyder det bara att man aldrig gett efter för något annat än sig själv.
Inlägg #28: Postat: 2011-01-12 01:06:00
Bizon
OK Pia, Aguirre och Patrik - vi har säkert alla något att lära av varandra - därmed inte sagt att vi är några föredömen, men det är kanske inte det saken gäller heller. Intressant är det ändå att vi har så personliga kopplingar till vad det nu är. Reellt är det ju också för var och en och är det så länge inte respektive persons föreställningsvärld rasar samman - inte ser jag heller något fel i att var och en tar vara på magin så länge den verkar. Ord som andlig, själslig är möjligen mer präglade av intellektet än den verkliga upplevelsen av detta något bortom orden, detta sublimt närvarande - mycket sällan påträngande. Jag begriper det inte - även få andra. Har inte träffat någon egentligen men jag har träffat många sökare. En kompis i kris bad att få låna min ateljé några dagar - jag förstod att han behövde det så jag hittade på något annat ett tag - han lovade dyrt och heligt att inte slå sönder någonting - det fanns en risk eftersom han var nära att bli galen och han brukade vara ganska våldsam av sej - efter tre dar kom han ut därifrån och var frälst. Jag fattade inte vad som hänt där inne - inte han heller, men fräls var han, och är visst fortfarande :- Själv har jag nosat lite bakom förlåten utan att vara alltför påflugen - mest uppfattar jag det som en envägskommunikation, men ibland har något hänt som givit mej ståpäls över hela kroppen - men det säger mej inte vad det är, låter mej bara ana.
Inlägg #29: Postat: 2011-01-12 01:33:00
Patrik
Jag kan bli ganska andlig efter lite vin.. ;-
Inlägg #30: Postat: 2011-01-12 02:08:00
Aguirre
Vi helt omvända du och jag Patrik...efter ett glas vin jaja flera då blir jag köttslig istället. :-
Inlägg #31: Postat: 2011-01-12 06:18:00
Bizon
:- Mej berusar vinet mina lustar och med andan i halsen kan jag rent av bli spirituell. Det köttsliga är min själs trampolin som efter en lyckad avstamp under änglarnas kjolar än en gång kan skänka både änglar och mej ögonblick av könsrusig lycka.
Inlägg #32: Postat: 2011-01-12 07:25:00
Pia I
Vad har vin med andlighet att göra?
Inlägg #33: Postat: 2011-01-12 09:30:00
mats hägglöf
Tron är personlig - men ej samhällsbärande. Läs min artikel här på sourze " Religiösa upplevelser bara kemi ", där en svensk undersökning visar, att andligheten syns i hjärnan - anatlet serotoninreceptorer avgörande! Det handlar om " self transedence ", en kemisk benägenhet att uppfatta livet i ett religiöst eller andligt sammanhang!
Inlägg #34: Postat: 2011-01-12 11:02:00
Bizon
#32 Ja Pia,,, i alla fall en fråga med ett tydligt understatement :- I kristendomens fall som ju trots allt inte är en särskilt andlig religion har vinet en central betydelse då det ju utgör halva måltiden i den kannibalistiska rit som är en av det kristet troendes plattform för att kunna kalla sej kristen. "Trosbekännelsen", "nattvarden" och "dopet". För några hundra år sedan då jättar och troll fortfarande var synliga i de svear, götar och vänders marker ansågs dopet kunna skydda barnen från både troll och hin. Innan Anskar kom hit på 800-talet hade vi inte en aning om vad kristenhet var, men vi klarade livhanken ändå till vi dog. Vi föreställde oss våra Asar som visserligen nyckfulla gudar, men trots all med ett gott öga till oss hedningar - förresten visste vi inte vad hedningar var får nått heller, vi offrade och förundrades. Islam var då bara några undra år medan judarna hade hållit på ett bra tag i kampen mot gräshoppor, översvämningar, sodomiter och faraoniska Egyptier i olika omgångar. Frälsningsläran var en kul sak och en kristendomens lilla specialitet. Romarna som till att börja med kände obehag inför förkunnelsen om ett nytt Davids rotskott som i all sin härlighet skulle kunna hota det romerska världsherraväldesprojektet insåg snart att underkastelseprincipen i det kristna budskapet inte var så tokigt då det gagnade makthavarna vilket även det nordiska pretendenterna senare instämde i. I så motto stämmer de så kallade kristna grundvärderingarna fortfarande där även jantelagen har sin givna plats. Logiskt att kristendom och andra religiösa yttringar tappar betydelse i och med att människor får mer kunskap och i allt större utsträckning fostrats i kritiskt tänkande. Däremot är det inte helt logiskt att den än yngre avläggaren av judendomen i dag ökar sina bekännares skaror om vi inte plockar in några kompletterande element ur den mänskliga psykologin trots och självbevarelsedrift samt ballanserar resonemanget med vilka geografiska spridningsområdena är och utbildningsnivå samt ur vilken typ av hierarki dessa nya muslimer rekryteras. Det är även på sin plats att studera hur den vanligen på orten tidigare missionerade kristendomen verkat i praktiken för att förstå folks benägenhet att byta fot. Nej fy fan - ser fram mot den tid då man kan vaccineras mot missionerande religioner. Därmed inte sagt att jag har något emot andlighet oavsett den härrör från synappsernas anarki, vinets svala sinnesöppnare eller livets äkta eufori då det ju är i detta här och nu som livets kärlek ändå har en chans att levas.
Inlägg #35: Postat: 2011-01-12 11:22:00
Pia I
"Det handlar om " self transedence ", en kemisk benägenhet att uppfatta livet i ett religiöst eller andligt sammanhang!"
Vad spelar det för roll vad det handlar om och när det gäller T.M. så kan var och en fatta, att det har med hjärnan att göra. Däremot kan inte var och e4n fata konsekvenserna om T.M. tex. om man inte praktiserat själv. Om man pratar med en TM-människa, så förstår de vad man pratar om. Om man däremot pratar med en "vanlig människa" så fatta de oftast inte.
Allt har inte med serratoninet i hjärnan att göra. Jag har själv varit med om händelser, som sträcker utanför hjärnan, vida omkring. Ta tex. clairvoians.
Inlägg #36: Postat: 2011-01-12 11:24:00
Pia I
konsekvenserna AV TM---ska det vara!
Inlägg #37: Postat: 2011-01-12 11:29:00
Pia I
Appropå vin---så kan man mycket väl berusa sig och vara andlig på samma gång! Man kan också låta bli att berusa sig och bli andlig ändå. Ett ex. jag upplevde, var när Cornelis Vreeswijk obotligt sjuk tittade in i kameran i fanalen om hans liv på tv 2 i går.Han såg så "down" ut, tills han brast ut i ett leende, rakt in i kameran.Det var underbart!Ett esoteriskt ögonblick.
Inlägg #38: Postat: 2011-01-12 12:26:00
Aguirre
#Pia..vin är Kristi blod i lutheransk liturgi
Inlägg #39: Postat: 2011-01-12 13:39:00
Pia I
Ok. Eftersom jag inte utövar lutheransk liturgi, så betyder det inget för mig.
Inlägg #40: Postat: 2011-01-12 14:08:00
Bizon
Aguirre - Luther var inte påtänkt då lärjungarna drack blodet och åt kroppen - även katolikerna har gjort det långt före munken irriterade påve och kardinaler med sin för den tiden fritänkande kritik.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...