|
Inlägg #81: Postat: 2011-01-02 13:08:00
|
|
Aguirre |
#78....tänker mer på Uppsalastudenternes muntra variant av små grodorna...-Små knegarne,små knegarne är lustiga att se, ej slantar, ej slantar ej fritid hava de.....Provocerande men talande.
|
| |
|
Inlägg #82: Postat: 2011-01-02 13:18:00
|
|
Inger Olsson |
#81 Lundastudenter är mer konservativa..;- Nå, danskarna kan garva åt sina traditioner och ändå ha ett kärleksfullt förhållande till dem. t ex monarkin i Danmark. Det är bett i L Panduros "Skit i traditioner"...
|
| |
|
Inlägg #83: Postat: 2011-01-02 13:34:00
|
|
Pia I |
aquirre efterlyser en mer seriös debatt tydligen. Då måste jag hämta historieboken. Några årtal vet jag utantill, men jag håller mig ändå på en grund nivå och förklarar för Inger tex. att en kul tradition kunde vara lite mer danser som alla känner till som typiskt svenska när vi träffas och har fest, som tex. sydamerikanerna har på sian partyn. Alla vet hur man dansar , även barnen. Dans skapar gemenskap mellan gammal och ung oc det är vi vanliga dåliga på i Sverige. Vad bjuder ni på när en kurd frågar vad vi har för danser? Vad vi har för låtar? Vad vi har öht? Vad har vi? Små grodorna som föreslagits.
ALLA vet att det finns privata intresseorganisationer som gör allt detta. Men vi vanliga , vad vet vi om vår kultur? Karlarna bjuder ju inte upp längre tex. Hur kul är det? Vem rår för det? Va? :-
|
| |
|
Inlägg #84: Postat: 2011-01-02 13:49:00
|
|
Aguirre |
Hur många föräldrar lär sina barn dansa ? Det anses tydligen oviktigt i den "sociala kompetensens" tid. Men jag är lite osvensk i mitt dansande...tango, ok.
|
| |
|
Inlägg #85: Postat: 2011-01-02 13:52:00
|
|
Jan Olsson |
aguirre var en "vansinnig" typ i en film från 1972 - är det detta han försöker efterlikna måhända? -
|
| |
|
Inlägg #86: Postat: 2011-01-02 13:52:00
|
|
Inger Olsson |
#83 Tycker om "Tjo vad det var livat i holken i lördags..." ;- Tycker det är synd att svenska barn inte ens kan dansa samba när bebisar kan det minsann i Brasilien...;- Varför män inte längre bjuder upp, tja, de får väl inte då varannan dans är damernas i jämlikhetens namn? Jag nobbar aldrig om han inte är "dyngblöt" förstås. De flesta kvinnor är också bra i gasen... Tråkigt med spriten.
|
| |
|
Inlägg #87: Postat: 2011-01-02 15:59:00
|
|
Aguirre |
#85 nu är du inne på kultur igen Jan...jag rekommenderar som vanligt dig en mer vardagsnära tråd. #83 Tjo vad det var livat ?...är det polka eller schottis ? Hursomhelst bjuder jag inte upp :- Att dansa är till för dem som inte har råd att stå i baren. :-
|
| |
|
Inlägg #88: Postat: 2011-01-02 17:03:00
|
|
Pia I |
Ni gillar ju att vara inne på sidan i alla fall allihopa, undrar varför då , när den är så oakademisk?
Jag tycker man ska börja från grunden och inte högst upp när man försöker reda ut saker och ting. Så jag vidhåller att svenskar är stela, okunniga på sin egen kultur, för blyga och att karlarna inte alls bjuder upp! Undrar ni inte varför? Varför bjuder inte männen upp mer? Just det! Fundera på det ni!
|
| |
|
Inlägg #89: Postat: 2011-01-02 17:53:00
|
|
Leif E Ström |
#86, Inger du verkar vara en reko mamsell som gillar gamla godbitar. En annan godbit var "Bullfest" av Peder Olrog. Han hade redan uppmärksammat problemet som du och Pia tar upp, men han har en annan utgångspunkt än brist på självförtroende och kultur.//Hej, goddagspiltar vi ska ha det bra...//...Svensken på sofflock gnolar go´och gla´...//...Sofflocken locka pocka och dra.//Sedan tillkomsten av dennahäringa låten, har annan förströelse i all oändligt, knuffat undan intresset att leka brushane på dansgolvet. Vad ni kvinnor oftast glömmer bort i genusdebatten är att männen i alla världsliga tider konkurrerat med varandra. Att idag bjuda upp en kvinna kan rendera honom en ytterligare livslång konkurrent. Om inte den äkta kärleken ingår i "paketet", så kan det rent av bli en helvetespakt.
Kan ni två se någon skillnad i hotbilden mellan Pias ystra sydamerikaner i deras brushaneliknande dans och oss "goddagspiltar"?
|
| |
|
Inlägg #90: Postat: 2011-01-02 18:36:00
|
|
Aguirre |
#88 "Så jag vidhåller att svenskar är stela, okunniga på sin egen kultur"
Pia...du kan inte utgå från att alla är som du...jag vet många som behärskar svensk kultur från futarken till förortens multikult. Din fråga om de svenske männen och Leifs oro över hotet från viga brushanar ur främmande kulturer kan jag i brist på danspalatsbesök inte yttra mig, däremot vet jag att i en norsk/värmländsk halling slår man verkligen klackarna i taket genom att svinga upp sig i sin partners arm,därav uttrycket.Men jag misstänker att den svenska kulturen får vika för den mer vanliga fyllbuggen till dansbandens rejält bizarra texter.
|
| |
|
Inlägg #91: Postat: 2011-01-02 19:47:00
|
|
Pia I |
Du kunde inte svara på varför männen inte bjuder upp numera aquirre? Det var min enkla fråga.
|
| |
|
Inlägg #92: Postat: 2011-01-02 20:15:00
|
|
Aguirre |
Nä...jag sa ju att jag saknar erfarenhet av danspalats....mitt allmänna råd till dig,bortsett från konungen och svensk kultur är - Byt danshak !
Männen kanske är för unga eller för kräsna.
|
| |
|
Inlägg #93: Postat: 2011-01-02 20:17:00
|
|
Pia I |
Tror jag inte. Det beror på något annat.
|
| |
|
Inlägg #94: Postat: 2011-01-02 20:25:00
|
|
Aguirre |
Ja....så skulle jag helst vilja se det om jag blev sittande.
Men man vill ju inte bli uppbjuden av förbarmande heller.
Lets Boggie !
|
| |
|
Inlägg #95: Postat: 2011-01-02 20:51:00
|
|
Pia I |
Du är tuff aquirre. Du skulle nog tillhöra de som blev uppbjudna om något sådant fanns. Själv har jag datan på emedan jag förberder en fest i veckan för familjen. Man går hit och man går dit....lite småtrevligt.
|
| |
|
Inlägg #96: Postat: 2011-01-02 21:11:00
|
|
Aguirre |
Männen bjuder inte upp, för dom vill inte.punkt. Men som du säger man kan ha det småtrevligt ändå...själv snickrar jag pärlspont och grubblar på Erlingssons senaste inlägg...holotropi...det kanske vi blir uppbjudna till.Jag är tuff och snygg men jag kan ju vara smart ändå.Jag vill inte bli betraktad som ett objekt av kvinnor med kortsiktiga intressen.
|
| |
|
Inlägg #97: Postat: 2011-01-02 21:50:00
|
|
Pia I |
Det var väldigt ytligt sagt aquirre. Inte alls snällt heller.Du verkar inte snäll och jag umgås bara med snälla människor numera. De snälla, som har långsiktiga planer på att förbli just snälla.
Men jag kan ha överseende. Jag kan förlåta, så du behöver inte vara sömnlös för min skull.Det är ju rätt obehagligt , att ligga och vrida sig hela natten.
Gonatt!
|
| |
|
Inlägg #98: Postat: 2011-01-02 22:12:00
|
|
Pia I |
tips på nattlitteratur förresten:Magda Eggens: Jag måste berätta – författaren och hennes syster stöttade varandra genom fasorna i Auschwitz och under dödsmarschen tills de slutligen räddades till Sverige
Nu är det gonatt!
|
| |
|
Inlägg #99: Postat: 2011-01-03 03:54:00
|
|
Aguirre |
det är bra..man skall akta sig för stygga människor...sa alltid min mor.
Tillbaks till ämnet så bjöd ju Per-Gunnar upp Silvia till dans i TV idag... :- Inte för att jag bryr mig vad han säger, men media lär ju gotta sig igen...men han har rätt...Silvia borde inte urskulda sin nassepappa..
|
| |
|
Inlägg #100: Postat: 2011-01-03 08:41:00
|
|
Inger Olsson |
#89 Leif: KronBlom i sitt esse året runt ;- Här en länk: Länk: youtube.com Jag jazzar på...
Visst skrev P Olrog många fyndiga texter...///
Klimatet gör nog sitt ang. "Kronbloms" sofflocksidkande och sydamerikanens "brushanedans"? "Kronblom" kan ju vakna till exempelvis under midsommaren ;- Empiriskt får jag nog instämma i att en svensk man vill ha "mer" OM han bjuder upp till dans, men jag undrar om det inte är ett internationellt "beteende"? Han lägger energi i att visa på att han är speciellt intresserad av just den kvinnan som han bjuder upp till pardans?
|
| |